abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 januari 2006 @ 14:25:35 #1
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_34083040
Actie tegen dierenhandel op Marktplaats.nl

Nederland, 15 januari 2005 - Dierenvrienden hebben begin deze maand een e-mail actie tegen online dierenhandel op Marktplaats.nl gestart. De handel in huisdieren op internet groeit hard, het welzijn van de dieren wordt hierbij echter vaak vergeten. Het moederbedrijf van Marktplaats, Ebay, heeft laatst al besloten de mogelijkheid tot het handelen in dieren aan banden te leggen. De bezorgde dierenvrienden hopen dat Marktplaats hierin mee zal gaan en zo een eigen steentje meedraagt aan de maatschappij.

Internet biedt veel mogelijkheden voor haar gebruikers. Het komt echter met regelmaat voor dat malafide dierenhandelaren internet misbruiken om hun gefokte dieren snel te verkopen. Op websites als Marktplaats is het eenvoudig om zonder problemen een dier onder valse voorwendselen aan te bieden. Het geven van verkeerde informatie en het bieden van een goede prijs, zorgt ervoor dat onwetende kopers in zee gaan met deze zogeheten broodfokkers.

Broodfokkers

Bij broodfokkers staat de verkoop van het dier voorop en komt het welzijn pas naderhand. De dieren die verkocht worden zijn vaak te vroeg weggehaald bij de moeder, of ze zijn ziek en hebben lichamelijke mankementen. Na aankoop gaat het dier een lange lijdensweg tegemoet of sterft vlak daarna. De broodfokker verdient zo zijn geld en is vaak moeilijk te achterhalen.

Marktplaats biedt niet alleen plaats voor broodfokkers, maar ook voor mensen die uit impuls een dier hebben gekocht. Deze kopers hebben zich onvoldoende geïnformeerd over de gekochte diersoort en kunnen het dier snel online dumpen wanneer het niet bevalt. Hierdoor leert de impulskoper niets van zijn fout en zijn dieren keer op keer de dupe.

Voorbeeldfunctie

Marktplaats is de grootste verhandelplaats op internet en veel mensen maken gebruik van de site. Doordat Marktplaats een groot marktaandeel heeft betekent dit ook dat deze een maatschappelijke functie heeft. De vraag is dan ook aan marktplaats of zij een voorbeeldfunctie aan wil nemen door het online dierenverhandelen te stoppen. Volgens dierenvrienden zorgt de handel voor veel te veel dierenleed en is het stoppen hiervan een goede stap in de richting om broodfokkers tegen te gaan.

Meedoen?

De e-mail acties worden op diverse internetfora verspreid. Hiermee hopen dierenvrienden anderen wakker te schudden om hun doel te bereiken. Meedoen aan de e-mail actie kan onder andere. via www.dierenforum.nl of www.labradorforum.nl.

-einde persbericht-

Zoals eerder bekend is geworden heeft E-Bay besloten geen huisdierenadvertenties toe te laten ivm vele klachten van gebruikers. Marktplaats is onderdeel van E-Bay, maar doet dit nog wel. Op deze manier kun je je klacht indienen bij Marktplaats, en hopelijk volgen ze dan het goede voorbeeld van hun moederbedrijf E-Bay.

Stap 1

Gebruik de voorbeeldbrief of schrijf een eigen brief:

- voorbeeldbrief -
quote:
Geachte heer/mevrouw,

Marktplaats.nl is een erg grote site waar jong en oud komt om hun spullen te verhandelen die ze niet meer gebruiken. De site heeft in de afgelopen jaren een grote rol gespeeld in onze maatschappij. Tegenwoordig kent daarom bijna iedereen marktplaats.nl wel. Hierdoor heeft marktplaats niet alleen een grote positie in de maatschappij, maar betekent dit ook dat marktplaats een maatschappelijke functie heeft gekregen.

Bedrijven met een maatschappelijke functie staan in de positie om een grote bijdrage te leveren aan de maatschappij. En daarom vragen wij u om dit ook te gaan doen. Uw moederbedrijf 'Ebay' heeft pas geleden al besloten om huisdieren niet meer toe te laten tussen de advertenties. Ebay kreeg een enorme stroom van klachten, omdat de mensen die dieren kopen via sites als ebay achteraf zien dat ze van een broodfokker hebben gekocht. Broodfokkers zijn fokkers welke alleen oog hebben voor geld en niet voor het welzijn van de dieren. Mensen kopen dieren op uw site welke achteraf al ziek blijken te zijn, doordat ze te vroeg bij de moeder zijn weggehaald. Ook beloftes komen deze fokkers niet na.
Uw website marktplaats.nl is de standaard aanbiedingsplek voor broodfokkers. Deze krijgen vrij spel en hebben hierdoor een zeer groot bereik gekregen om hun 'handel' te verkopen.
Naast de broodfokkers is het ook zo dat huisdierbezitters snel dieren weg kunnen doen. Veel mensen kopen vaak uit een reflex een huisdier en beseffen later pas dat het dier niet goed in huis past. Dat ze het dier niet de aandacht kunnen geven. Sites als marktplaats.nl zorgt dat deze groepen mensen snel hun huisdier kunnen wegdoen. Terwijl het beter is dat ze beseffen dat ze zich moeten aanpassen aan het huisdier en niet de gemakkelijke weg kiezen (en het dier dus weg doen).

Ik vraag u dan ook om te kiezen voor een bijdrage aan de maatschappij en dezelfde weg te kiezen als uw moederbedrijf Ebay en te stoppen met de mogelijkheid tot het aanbieden van huisdieren.

Met vriendelijke groet,

- naam -
Stap 2

Klik op de volgende link: http://www.marktplaats.nl/r/contact

Stap 3

- Kies op het contactformulier voor "Algemeen onderwerp" en klik op "verder"
- Kies in het formulier als onderwerp "Algemeen->Marktplaats" (of een ander onderwerp wat je gepast lijkt)
- Plak de inhoud van de brief in het grote tekstveld en vergeet je naam niet
- Naam en emailadres invullen (let op, wel geldig invullen, anders heb je kans dat ze er niets mee doen)
- Klik op "verzenden"

Stap 4

Verzend het bericht door naar al je familie, vrienden en kennissen. Vraag hun om mee te doen met de actie.

Stap 5

Laat weten of je het ondertekent hebt. Zodat we zien hoeveel mailtjes marktplaats ongeveer ontvangen heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door TechXP op 15-01-2006 14:34:31 ]
pi_34083097
Getekend.
Ik ben voor huisdieren maar niet op deze manier.
  zondag 15 januari 2006 @ 14:29:38 #3
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_34083196
Iemand er weleens bij stilgestaan dat marktplaats e.d. sites een prima hulpmiddel zijn om activiteiten van broodfokkers in kaart te brengen cq te volgen?
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  zondag 15 januari 2006 @ 14:30:18 #4
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_34083222
Dat gebeurd ook.
  † In Memoriam † zondag 15 januari 2006 @ 14:43:34 #5
7074 moussy
kuttekop
pi_34083806
gedaan
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zondag 15 januari 2006 @ 14:49:42 #6
47826 MaVeJuH
Gestoordheid Kent Geen Grenzen
pi_34084061
Moeilijk punt, Ik heb zelf een slang gekocht via marktplaats die rechtstreeks van een reptielenfokker kwam, Deze man had er eerst moeite mee de slang te verkopen maar gaandeweg het gesprek kwam hij erachter dat ik serieus was en niet een slang als sensatie wilde.. Toen pas heeft hij ook serieus besloten de slang te verkopen aan mij. Het beestje zit nu ruim 8 maanden bij mij en is kerngezond, de fokker in kwestie had zijn hele huis verbouwd tot terrariums.

Probleem hierbij is dus dat de "eerlijke" mensen weer de dupe worden van zulke acties.
Ijshockey: Ruijters Smoke Eaters Geleen!
  zondag 15 januari 2006 @ 14:56:37 #7
13984 Black_Crow
Geniet nooit met mate
pi_34084333
ik doe mee
Ik heb zoveel schijt aan alles, dat ik stront tekort kom
pi_34084361
Ik teken niet. Wel ben ik het ermee eens dat slechte broodfokkers aangepakt moeten worden. Ik vind het echter te ver gaan om dan maar alle handel in huisdieren op marktplaats uit te sluiten. Er zijn genoeg legitieme aanbieders van huisdieren die daardoor gedupeerd zouden worden. In kranten worden ook huisdieren aangeboden, moeten de kranten daar dan mee stoppen?
pi_34084534
Done.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  zondag 15 januari 2006 @ 15:01:33 #10
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_34084567
quote:
Op zondag 15 januari 2006 14:57 schreef rutger05 het volgende:
Ik teken niet. Wel ben ik het ermee eens dat slechte broodfokkers aangepakt moeten worden. Ik vind het echter te ver gaan om dan maar alle handel in huisdieren op marktplaats uit te sluiten. Er zijn genoeg legitieme aanbieders van huisdieren die daardoor gedupeerd zouden worden. In kranten worden ook huisdieren aangeboden, moeten de kranten daar dan mee stoppen?
Goed idee Nee, maar marktplaats.nl is een site waar veel broodfokkers zitten. En daarnaast worden dieren daar ook opgedumpt snel. Kranten wellicht ook wel, maar dat is vaak toch regionaal. En marktplaats kan het goede voorbeeld geven.
  zondag 15 januari 2006 @ 15:03:07 #11
17013 Killjoy
DOMOOOOOOO!!!!! ;)
pi_34084629
Bedenk wel dat Marktplaats een tijd geleden gekocht is door EBAY, dus ik zou dus het moederbedrijf schrijven om hun dierenbeleid door te voeren naar hun dochterondernemingen.

Idee?
SEMI-OFFICIELE ANTI-ZEUR
pi_34084852
Done
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
  zondag 15 januari 2006 @ 15:51:56 #13
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_34086565
quote:
Op zondag 15 januari 2006 14:30 schreef TechXP het volgende:
Dat gebeurd ook.
Waarom zou je dan meewerken aan zoiets?
Nu is het mooi gecentraliseerd en kan de handel en wandel prima gevolgd worden. Mochten dergelijke advertenties "verboden" worden dan verspreidt het zich gewoon over meerdere kleine kanalen i.p.v. 1 grote.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  zondag 15 januari 2006 @ 16:03:57 #14
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_34087166
quote:
Op zondag 15 januari 2006 15:51 schreef hollander172 het volgende:
Waarom zou je dan meewerken aan zoiets?
Nu is het mooi gecentraliseerd en kan de handel en wandel prima gevolgd worden. Mochten dergelijke advertenties "verboden" worden dan verspreidt het zich gewoon over meerdere kleine kanalen i.p.v. 1 grote.
Nee, want niemand doet wat aan die broodfokkers. Het enige wat gebeurd is de advertenties weghalen af en toe. Echter het is lastig om te zien wie broodfokker is en wie niet. Dus het heeft niet heel veel zin om te volgen, omdat je geen duidelijk beeld kan opmaken eruit.

De namen van de broodfokkers zijn grotendeels bekend en mensen geven die personen wel aan e.d. als ze die tegenkomen. Maar het belangrijkste is dat nu een groot middel van de broodfokkers verdwijnt.. Marktplaats is echt voor hun een geschenk uit de hemel. Laten we dat weghalen. Laten we het ze moeilijk maken.
  zondag 15 januari 2006 @ 16:21:01 #15
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_34087864
even een t.v.p.

Ik had ergens anders al getekend.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_34088364
Ik ben het er ook mee eens en heb ook getekend. Echte goede fokkers hebben marktplaats helemaal niet nodig om te verkopen (en die gebruiken het heel vaak ook helemaal niet..) Obelix (cavia) kwam wel van marktplaats, omdat ik dat toen ook allemaal niet wist, en hij is wel een broodfok resultaatje.. (slechte botten, groeiachterstand etc).
pi_34088495
Done
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_34094794
Ah, eindelijk!
Ik ga de brief schrijven/C/P en

Zegt het voort
  zondag 15 januari 2006 @ 21:14:20 #19
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_34099758
quote:
Op zondag 15 januari 2006 19:32 schreef Bluezz het volgende:
Ah, eindelijk!
Ja he Volgens mij is nog niemand een emailactie gestart in het verleden Dat vroeg ik mij dus ook af. Dus heb toen maar een voorbeeldbriefje geschreven (aanleiding was bericht over ebay). En dat ging opeens over zoveel fora verspreid, dus hulde aan de makers van het Internet
Nu toch maar even persberichtje verstuurd
  zondag 15 januari 2006 @ 23:48:57 #20
138576 Amstaf
hij geeft mij vriendschap
pi_34106598
Ik teken dit absoluut niet.
Ik ben een cavia fokker en een goede hoor, geen broodfokker!
Zelf plaats ik ook zo nu en dan advertenties op MP als ik jongen diertjes heb.
Op die manier heb ik al regelmatig dieren verkocht, maar ook GEkocht.
Ik zou het jammer vinden als ik die mogelijkheid niet meer had eerlijk gezegd.
Natuurlijk moeten broodfokkers worden aangepakt, maar ik denk niet dat dit de manier is.
Mijn beste vrienden, mijn woefies
pi_34106713
Waarom heb jij in godsnaam 27 cavia's dan
  zondag 15 januari 2006 @ 23:53:37 #22
84328 Lllaura
painting pictures
pi_34106796
Getekend en doorgestuurd.

Word vaak kotsmisselijk van advertenties waarin ik lees dat je kan kiezen uit een stuk of twintig hondenrassen...

[ Bericht 80% gewijzigd door Lllaura op 16-01-2006 00:05:07 ]
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
pi_34106925
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
  maandag 16 januari 2006 @ 11:29:00 #24
138576 Amstaf
hij geeft mij vriendschap
pi_34115272
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:51 schreef Bluezz het volgende:
Waarom heb jij in godsnaam 27 cavia's dan
Omdat ik gek ben op die beesies.
Ik fok rascavia's waarmee ik ook zo nu en dan naar een keuring ga.
Is een leuke hobby hoor!
En ik vind het geweldig als ik in de kamer kom waar ze staan, dan krijg ik zo'n vrolijk fluitconcert te horen!!!!!
Ze begroeten me allemaal met zoveel leuke geluidjes iedere dag opnieuw.
Mijn beste vrienden, mijn woefies
  maandag 16 januari 2006 @ 13:30:45 #25
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_34119083
Ik ga dit ook tekenen.

Is het misschien niet handig als marktplaats voor de legale handel in dieren (er zijn immers genoeg fokkers die geen internetpagina hebben) een soort van registratie-systeem opzet. Dan hebben de legale fokkers tenminste toch nog een groot bereik voor mogelijke klanten.
en je filtert de broodfokkers er uit. Je kunt bijv registreren op meerdere manieren. Evt. door middel van het sturen van een brief na aanmelding en terugsturen door de fokkers.

Dierenhandel (illegale)/mishandeling moet gestopt worden. Hoe dan ook. Maar misschien kan marktplaats nog iets doen voor de legale handelaars/fokkers.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')