Vraag, begrijp ik hieruit dat als je b.v. tot een akkoord bent gekomen om 10% af te lossen van b.v. 17.000 euro, (dat is dan 1700 euro) en je kan het lenen bij familie, ben je dan los? ik bedoel, ben je dan weer vrijman en mag je dan weer verdienen of zit je dan nog steeds aan een minimum inkomen vast voor de komende 3 jaar?quote:Onderhands of minnelijk akkoord
In de meeste gevallen vormt de zogenaamde minnelijke regeling het startpunt van een schuldsanering. Doel daarvan is een onderhands akkoord te sluiten tussen schuldeisers en schuldenaar over gedeeltelijke of volledige aflossing van de schulden. Om zo=n onderhands of minnelijk akkoord te bereiken kan een schuldenaar aankloppen bij een schuldhulpverlener. Deze helpt hem de situatie in kaart te brengen, te berekenen welk bedrag hij nodig heeft om van rond te komen en welk bedrag hij gedurende drie jaar kan opsparen voor aflossing. Hiervoor zijn beproefde standaardmethodes beschikbaar. Vervolgens krijgen de schuldeisers een voorstel. Vaak is dit een percentageaanbod tegen finale kwijting. De schuldeisers krijgen met andere woorden een deel van de vordering uitbetaald en schelden het restant dan kwijt. Aanvaarden ze dat voorstel, dan is sprake van een minnelijk akkoord. Als de schuldenaar de gemaakte afspraken nakomt, is hij na verloop van de overeengekomen looptijd schuldenvrij.
Lijkt me niet, zoals ik het lees staat er het volgende:quote:Op dinsdag 7 maart 2006 08:32 schreef Fu_fITA het volgende:
Ben bezig wegwijs te worden met schuldsaneringen, met name op gebied van het z.g.n. "Onderhands akkoord". Ik las in dit artikel op de website van Advocare (http://www.xs4all.nl/~advocare/mainindex.htm) het volgende;
[..]
Vraag, begrijp ik hieruit dat als je b.v. tot een akkoord bent gekomen om 10% af te lossen van b.v. 17.000 euro, (dat is dan 1700 euro) en je kan het lenen bij familie, ben je dan los? ik bedoel, ben je dan weer vrijman en mag je dan weer verdienen of zit je dan nog steeds aan een minimum inkomen vast voor de komende 3 jaar?![]()
Zo'n minnelijk akkoord kan toch alleen als ook alle schuldeisers mee willen werken? Volgens mij gaat het niet door als er 1 niet akkoord gaat en kom je alsnog in WSNP of failissement.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:18 schreef Pool het volgende:
Een minnelijk akkoord is een prima oplossing. Het fijnste is natuurlijk als álle schuldeisers meedoen. Maar het kost jou en de samenleving minder dan een faillissement of een WSNP-traject en ook de schuldeisers weten dat ze tenminste íets terugkrijgen.
Zorg wel dat je het akkoord duidelijk op papier vastlegt en bewaar die papieren. Kom bovendien de afspraken goed na, want na contractbreuk zullen de kosten juist weer oplopen.
Pfoei, (zo ff uit mijn hoofd en eigen ervaringquote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:23 schreef Vava het volgende:
[..]
Zo'n minnelijk akkoord kan toch alleen als ook alle schuldeisers mee willen werken? Volgens mij gaat het niet door als er 1 niet akkoord gaat en kom je alsnog in WSNP of failissement.
En kan de aanvraag voor zo'n minnelijk akkoord eigenlijk door iedereen gedaan worden? Of moet dat per se via een kredietbank of bewindvoerder gedaan worden?
Maar geen accoord, dan kom je in die WSNP, krijgen de schuldeisers dan ineens wel al hun geldquote:Op dinsdag 7 maart 2006 21:24 schreef Nies het volgende:
[..]
Pfoei, (zo ff uit mijn hoofd en eigen ervaring) Een minnelijk akkoord kan alleen bereikt worden als echt alle schuldeisers akkoord gaan met de voorgestelde regeling. Mocht er eentje tussen zitten die niet akkoord gaat is (voor particulieren dan iig) de enige andere optie een WSNP. Een minnelijk akkoord loopt altijd via de Gemeentelijke Kredietbank, een bewindvoerder wordt pas aangewezen door de rechtbank na een WSNP-uitspraak.
Leuk feitje uit de praktijk; GGN gaat nooit akkoord met een minnelijk voorstel![]()
Nee, dan worden ze gedwongen door de rechter. In de tussentijd (tussen de afwijzing voor een minnelijk akkoord en een WSNP uitspraak zit bijna een jaar) kunnen ze lekker van je plukken en moet je eigenlijk maar zien dat je je redt. In principe kunnen ze je je bed nog onder je reet weg halen.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 22:51 schreef Vava het volgende:
[..]
Maar geen accoord, dan kom je in die WSNP, krijgen de schuldeisers dan ineens wel al hun geld
Het enige wat ze er dan nog mee op kunnen schieten is dat ze in die tussentijd van je kunnen plukkenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 22:55 schreef Nies het volgende:
[..]
Nee, dan worden ze gedwongen door de rechter. In de tussentijd (tussen de afwijzing voor een minnelijk akkoord en een WSNP uitspraak zit bijna een jaar) kunnen ze lekker van je plukken en moet je eigenlijk maar zien dat je je redt. In principe kunnen ze je je bed nog onder je reet weg halen.
Ja, je legt je ziel en zaligheid al neer bij de Kredietbank, en niet voor niks. Het enige dat er mee wordt bereikt door niet akkoord te gaan met een minnelijke regeling is dat de periode dat het bed je onder je reet vandaan gehaald kan worden gerekt wordt. Als de WSNP wordt toegewezen moeten ze alsnog verplicht akkoord gaan, én krijgen ze uiteindelijk nog minder, omdat er in een WSNP iedere maand ook een bedrag naar de bewindvoerder gaat.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 23:23 schreef Vava het volgende:
[..]
Het enige wat ze er dan nog mee op kunnen schieten is dat ze in die tussentijd van je kunnen plukken![]()
Nee, ik kan me voorstellen dat dat echt niet fijn isquote:Op dinsdag 7 maart 2006 23:37 schreef Nies het volgende:
[..]
Ja, je legt je ziel en zaligheid al neer bij de Kredietbank, en niet voor niks. Het enige dat er mee wordt bereikt door niet akkoord te gaan met een minnelijke regeling is dat de periode dat het bed je onder je reet vandaan gehaald kan worden gerekt wordt. Als de WSNP wordt toegewezen moeten ze alsnog verplicht akkoord gaan, én krijgen ze uiteindelijk nog minder, omdat er in een WSNP iedere maand ook een bedrag naar de bewindvoerder gaat.
En een jaar lang rondkomen van 700 euro en wetend dat ze je ieder moment je bed onder je kont vandaan kunnen halen is niet fijn...
Voor als er 1 schuldeiser niet akkoord gaat, is loopt er nu een wetswijziging. Daarmee kan nog vóór de WSNP start een dwangakkoord worden afgedwongen, waardoor die schuldeiser wel moet. Ik weet niet wanneer die in werking treedt.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:10 schreef Vava het volgende:
[..]
Nee, ik kan me voorstellen dat dat echt niet fijn isop mijn werk kom ik dit zo af en toe tegen, vandaar dat ik wel benieuwd ben.
Ik heb wel eens van iemand gehoord, die kon via de minnelijke weg 90 % van de schulden aflossen, 1 schuldeiser ging niet akkoord dus het ging allemaal niet door, en de niet-akkooord-gaande schuldeiser mocht ook niet volledig afbetaald worden via een aparte regeling omdat daar de andere schuldeisers mee benadeeld zouden worden
Dat is wel goed, zeker als er veel afgelost kan worden. Ik weet ook niet welke schuldeiser niet akkoord ging maar kan best dat dat dan GGN is geweest...quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:13 schreef Pool het volgende:
[..]
Voor als er 1 schuldeiser niet akkoord gaat, is loopt er nu een wetswijziging. Daarmee kan nog vóór de WSNP start een dwangakkoord worden afgedwongen, waardoor die schuldeiser wel moet. Ik weet niet wanneer die in werking treedt.
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen schuldeisers meer behalve dan een instantie en die staan erom bekend ze meewerken aan een onderhands akkoord. met andere woorden het afkopen van een oude schuld.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 17:18 schreef Pool het volgende:
Een minnelijk akkoord is een prima oplossing. Het fijnste is natuurlijk als álle schuldeisers meedoen. Maar het kost jou en de samenleving minder dan een faillissement of een WSNP-traject en ook de schuldeisers weten dat ze tenminste íets terugkrijgen.
Dit is een minnelijk akkoord, geen wettelijke schuldregeling. Je zit dus in feite niet vast een een minimum inkomen voor de komende 3 jaar, al komt het er wel op neer als je veel schulden hebt.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 08:32 schreef Fu_fITA het volgende:
Ben bezig wegwijs te worden met schuldsaneringen, met name op gebied van het z.g.n. "Onderhands akkoord". Ik las in dit artikel op de website van Advocare (http://www.xs4all.nl/~advocare/mainindex.htm) het volgende;
[..]
Vraag, begrijp ik hieruit dat als je b.v. tot een akkoord bent gekomen om 10% af te lossen van b.v. 17.000 euro, (dat is dan 1700 euro) en je kan het lenen bij familie, ben je dan los? ik bedoel, ben je dan weer vrijman en mag je dan weer verdienen of zit je dan nog steeds aan een minimum inkomen vast voor de komende 3 jaar?![]()
Dank je voor de hoopgevende reactie CherrymoonTraxx!quote:Op donderdag 9 maart 2006 05:14 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dit is een minnelijk akkoord, geen wettelijke schuldregeling. Je zit dus in feite niet vast een een minimum inkomen voor de komende 3 jaar, al komt het er wel op neer als je veel schulden hebt.
Afspraken maken tegen finale kwijting en deze nakomen. Daarna ben je vrij man en hoop ik dat je er wat van hebt geleerd.
Je komt ook niet in aanmerking voor WSNP overigens, dus je zult minnelijk iets moeten regelen.
Goed bod doen tegen finale kwijting. Dan kunnen zij het dossier ook sluiten.
Ik zou eens goed nagaan wat je kunt missen per maand en dit als voorstel doen. Op die manier krijgt men iets binnen, zonder dat men er veel moeite voor moet doen.quote:Op donderdag 13 april 2006 17:13 schreef Fu_fITA het volgende:
[..]
Dank je voor de hoopgevende reactie CherrymoonTraxx!
Een goed bod dus, akkoord.. dit lijkt mij ook de enige weg, het is niet anders...
Wat voor percentage denk je in dit geval?... uitgaand van een kale kip met bijstand niveau situatie..
En als de brief eenmaal de deur uit is, wat dan?
Zijn er ook risico's aan verbonden? Ik bedoel, het slapende honden pricipe treed dan waarschijnlijk in werking, kunnen die honden dan nog een flinke knau uitdelen uit onverwachtse hoek? zo ja, wat voor tandafdrukken zouden die beesten in mijn kuitvlees kunnen achterlaten? zoniet dat ze liefst meteen voor mn halsslagader gaan.
Op het moment dat je een bod hebt gedaan, en men gaat niet akkoord b.v. kan ik nog voor onaangename verassingen komen te staan en heb ik in dit stadium dan nog rechten? zo ja, welke?
Is het daarom wijsheid om dit in samenwerking met een advokaat te doen? zo ja, hoe vind ik een bekwaam iemand? ik heb rechthulp verzekering maar weet niet of dit binnen de polis voorwaarden valt..
Als je zo'n akkoord bereikt, ben je meteen 'los'. Maar de kans dat alle schuldeisers meewerken is heel klein.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 08:32 schreef Fu_fITA het volgende:
[..]
Hij had er toch nog maar ééntje?quote:Op maandag 30 oktober 2006 05:57 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Als je zo'n akkoord bereikt, ben je meteen 'los'. Maar de kans dat alle schuldeisers meewerken is heel klein.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |