Bij het pragmatische gedeelte. Ik zie de uitwerking van het libertarisme vanzelf overvloeien in een feodale staat van maatschappij.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Geloof het of niet maar ik heb zo ongeveer precies dezelfde principes. Behalve dan wb het "recht op beledigen" maar daar zijn al andere topics over.
Je principes komen trouwens erg libertarisch over, waar is het misgegaan?
Dat is een veronderstelling die juist niet in de praktijk is te constateren. Dat de uitwerking van het socialisme vanzelf overvloeit in een totalitair dictatoriaal regime is echter op grote schaal bewezen.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:40 schreef Floripas het volgende:
Bij het pragmatische gedeelte. Ik zie de uitwerking van het libertarisme vanzelf overvloeien in een feodale staat van maatschappij.
Als je Zweden een dictatuur noemt, ga je gang.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is een veronderstelling die juist niet in de praktijk is te constateren. Dat de uitwerking van het socialisme vanzelf overvloeit in een totalitair dictatoriaal regime is echter op grote schaal bewezen.
Kijk naar het wegvallen van de res publica van het Romeinse Rijk en de zwakte van de centrale vorsten in Europa in de late vroege Middeleeuwen. Daar ging de statenloosheid vanzelf over op feodalisme.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is een veronderstelling die juist niet in de praktijk is te constateren.
Niet mee eens. Zijn risico dat hij op mijn eigendom komt.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:35 schreef Floripas het volgende:
Wat zijn jullie principes? Ik heb er maar een paar, voor de rest ben ik vrij pragmatisch.
1. Menselijke integriteit van lichaam en geest
Ik ben van mening dat ieder mens, wat hij ook gedaan heeft, recht heeft op integriteit van lichaam en geest.Geweld, ook tegen inbrekers, moet zo spaarzaam mogelijk worden toegepast
Niet mee eens. Maar ik ben engiszins genuanceerd. Niet iedereen moet gemarteld worden, alleen mensen, van wie het bewezen is dat zijn een extreme misdaad hebben gepleegd en dat met martelen ander leed kan worden voorkomen. Voor (onnodige) martelaars zelf is het een gepaste straf om zelf gemarteld te worden, het liefst door hun eigen slachtoffers.quote:Het martelen van verdachten is per difinitie ontoelaatbaar
Niet mee eens. Zit in elke vorm van extremisme, gelovig of niet.quote:Het gevaar van islamisme zit 'm in de aantasting van menselijke integriteit, zoals moord, bedreiging en geweld
Niet mee eens. Opgeruimd staat netjes voor sommige monsters.quote:De doodstraf toepassen is ontoelaatbaar
Klopt. Maar (veel) mensen zijn monsters en dienen ook zo behandeld te worden. Mens zijn betekent in mijn ogen niet dat je zomaar 'respect' hoort te krijgen of meer bent dan een dier.quote:Het ontkennen van de menselijke natuur van moslims, nazi's, christenen, joden of wie dan ook is een ontoelaatbare aantasting van de integriteit.
Klopt, mits ze dit recht niet verspelen.quote:2. Mensen hebben recht op waardigheid
elke onering van een wezen moet gestraft worden. Slechte/geen opvoeding is bijvoorbeeld ook niet goed.quote:Gedwongen prostitutie moet hard worden aangepakt
Zeker. Leven en laten leven.quote:Mensen hebben een zeker recht op privacy
Klopt, maar geldt voor een ieder. Reken een persoon af op zijn/haar prestaties en visie, niet op uiterlijk, sociale status, rijkdom etc.quote:Ayaan Hirsi Ali beoordelen op haar besnedenheid is ontoelaatbaar
Klopt. Is ontoelaatbaar. Maar er is een norm. Afhankelijk van de afspraken binnen een regio (natie) gelden deze regels. Cartoons zijn hier geaccepteerd, net als persiflages etc.quote:Het "recht op beledigen" bestaat niet
Klopt, maar niet ten koste van een ander.quote:3. Mensen ontwikkelen zich, en hebben daar ook recht op
Inderdaad. Maar er mag wel een richting meer gestimuleerd worden, indien specialisten/ouders/opvoeders het beste voor het kind voor hebben. Wat als je kind coke-dealer wil worden?quote:In de Sovjetunie werd voor je bepaald wat je moest studeren - ontoelaatbaar.
Niet mee eens. Een verkrachter/moordenaar heeft zijn rechten verspeeld. Ik ben van mening dat oog om oog, tand om tand geldt. Dus afhankelijk van de misdaad/overtreding is er wel 'zuivering van naam' mogelijk, voor sommige is er geen redding meer.quote:Iedereen kan eens een foutje maken. Dat moet je kunnen worden vergeven. Iemand die als 16-jarige met een SS-vlag liep moet daar niet tot in het einde der dagen mee achtervolgd worden (Michiel Smit), iemand die een verkeerde studiekeuze maakte moet het kunnen rechtzetten, iemand die ergens toe is veroordeeld moet na zijn straf gezuiverd zijn.
quote:Dat waren ze eigenlijk. Het zijn er maar drie.
Welke principes hebben jullie, en wat zijn de consequenties ervan?
Je moet de "ik" er eens uithalen. Dan ziet het er ineens anders uit: dan kan het ineens ook op jou betrekking hebben.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:58 schreef ajay het volgende:
Mijn principes?
1 Leven en laten leven. Dus ik laat jou in je waarde en jij mij in mijn waarde. Geldt voor alle wezens, dus niet alleen voor mensen. En als iemand mij niet respecteert, dan ga ik of de persoon uit de weg, of geef een waarschuwing, of verdedig mijzelf, dus:
2 Ik heb het recht om mijzelf te verdedigen tegen een ieder. Dat houdt in dat ik ook 'tot de dood' kan gaan, wanneer mogelijk. Ik heb dus ook geen wroeging als ik iemand, die mij heeft 'benadeeld' keihard terugpak. Mishandeling, moord en dus ook martelen vind ik in bepaalde situaties dus ok.
Als je die nou eens opsomtquote:3 Eer. Ik heb bepaalde normen/waarden en ik doe bepaalde dingen wel of niet. Dat kan niemand aan mij veranderen en ook niet eisen dat ik dat doe, want dan verdedig ik mijzelf, zie punt 2.
Daar denkt de westerse rechtsstaat heel anders over.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:11 schreef ajay het volgende:
[..]
Niet mee eens. Zijn risico dat hij op mijn eigendom komt.
[..]
Nou, dat scheelt.quote:Niet mee eens. Maar ik ben engiszins genuanceerd. Niet iedereen moet gemarteld worden,
Het punt is, het zijn dus geen monsters, maar mensen, net zoals jij en ik. Hoe komen mensen ertoe om gruweldaden te plegen?quote:Niet mee eens. Zit in elke vorm van extremisme, gelovig of niet.
[..]
Niet mee eens. Opgeruimd staat netjes voor sommige monsters.
[..]
Maar wel dat we allen onderdeel zijn van de pax humana.quote:Klopt. Maar (veel) mensen zijn monsters en dienen ook zo behandeld te worden. Mens zijn betekent in mijn ogen niet dat je zomaar 'respect' hoort te krijgen of meer bent dan een dier.
[..]
Zo'n recht acht ik onvervreemdbaar.quote:Klopt, mits ze dit recht niet verspelen.
[..]
Dat is iets anders dan de keuze tussen bestuursrecht of latijnquote:Inderdaad. Maar er mag wel een richting meer gestimuleerd worden, indien specialisten/ouders/opvoeders het beste voor het kind voor hebben. Wat als je kind coke-dealer wil worden?
[..]
Ken je de uitdrukking: "Van oog om oog wordt uiteindelijk iedereen blind?"quote:Niet mee eens. Een verkrachter/moordenaar heeft zijn rechten verspeeld. Ik ben van mening dat oog om oog, tand om tand geldt. Dus afhankelijk van de misdaad/overtreding is er wel 'zuivering van naam' mogelijk, voor sommige is er geen redding meer.
Augustinus, De Civitate Dei, de Civitas Permixta.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:22 schreef Flint het volgende:
Ieder mens kan in zijn leven dingen begaan, die hij in een eerder of later stadium van zijn leven zou veroordelen als fout. Uiteraard zijn sommige daden niet of nooit meer goed te praten. Maar in ieder mens schuilt goed en fout en het is maar net welke kant op een bepaald moment de boventoon voert. Vaak afhankelijk van omstandigheden, wanhoop, psychise nood of verwarring.
Oh, geloof mij maar, dat ik in staat ben om te martelen. Ik doe het niet met plezier ofzo, ik heb ook niet een verleden van het mishandelen van dieren/mensen. Maar iemand die bijv. een bom heeft geplaatst gaat mij zeggen waar die bom is, goedschiks of kwaadschiks. En er zijn vele vormen van martelen, mindgames spelen is ook een goede optie.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:22 schreef Flint het volgende:
En je opmerking over martelen is al helemaal iets waar ik van schrik...
Het leven is geen televisieseriequote:Op maandag 6 maart 2006 12:41 schreef ajay het volgende:
[..]
Oh, geloof mij maar, dat ik in staat ben om te martelen. Ik doe het niet met plezier ofzo, ik heb ook niet een verleden van het mishandelen van dieren/mensen. Maar iemand die bijv. een bom heeft geplaatst gaat mij zeggen waar die bom is, goedschiks of kwaadschiks. En er zijn vele vormen van martelen, mindgames spelen is ook een goede optie.
Ben er stil van... Hoop niet dat je een relatie heb... Je hardvochtigheid zal ook hier zijn invloed hebben. Mindgames... Manipulatie kan ook zeer pijnlijk zijn, inderdaad ja.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:41 schreef ajay het volgende:
[..]
Oh, geloof mij maar, dat ik in staat ben om te martelen. Ik doe het niet met plezier ofzo, ik heb ook niet een verleden van het mishandelen van dieren/mensen. Maar iemand die bijv. een bom heeft geplaatst gaat mij zeggen waar die bom is, goedschiks of kwaadschiks. En er zijn vele vormen van martelen, mindgames spelen is ook een goede optie.
Soms moet je vuur met vuur bestrijden.
Hahaha, niet?quote:Op maandag 6 maart 2006 12:48 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het leven is geen televisieserie![]()
[afbeelding]
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wil zeggen. Het feodalisme werd gekenmerkt door de gewelddadige verovering van land en goederen. Er waren geen banken, geen verzekeringen, geen vrije markt. Als je als staat al die zaken namelijk zelf ter hand neemt en de staat valt weg rest er weinig meer dan chaos en het recht van de (letterlijk) sterkste, zie ook de voormalige Sovjet-Unie. Al met al is je statement dus vooral een argument om de macht van de staat niet te groot te laten worden en zoveel mogelijk aan het private domein over te laten.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:01 schreef Floripas het volgende:
Kijk naar het wegvallen van de res publica van het Romeinse Rijk en de zwakte van de centrale vorsten in Europa in de late vroege Middeleeuwen. Daar ging de statenloosheid vanzelf over op feodalisme.
Tja, ik zal thuis mijn vriendin even bitch-slappen en kijken of ze het met je eens is.quote:Op maandag 6 maart 2006 12:50 schreef Flint het volgende:
[..]
Ben er stil van... Hoop niet dat je een relatie heb... Je hardvochtigheid zal ook hier zijn invloed hebben. Mindgames... Manipulatie kan ook zeer pijnlijk zijn, inderdaad ja.
En hier ben ik het voor 100% mee eens.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:58 schreef ajay het volgende:
Mijn principes?
1 Leven en laten leven. Dus ik laat jou in je waarde en jij mij in mijn waarde. Geldt voor alle wezens, dus niet alleen voor mensen. En als iemand mij niet respecteert, dan ga ik of de persoon uit de weg, of geef een waarschuwing, of verdedig mijzelf, dus:
2 Ik heb het recht om mijzelf te verdedigen tegen een ieder. Dat houdt in dat ik ook 'tot de dood' kan gaan, wanneer mogelijk. Ik heb dus ook geen wroeging als ik iemand, die mij heeft 'benadeeld' keihard terugpak. Mishandeling, moord en dus ook martelen vind ik in bepaalde situaties dus ok.
3 Eer. Ik heb bepaalde normen/waarden en ik doe bepaalde dingen wel of niet. Dat kan niemand aan mij veranderen en ook niet eisen dat ik dat doe, want dan verdedig ik mijzelf, zie punt 2.
In de praktijk is er heel goed met mij te leven en zijn er geen consequenties, maar een inbreker ofzo hoeft niet op genade te rekenen. Ik ben ook het type dat niet gelooft in het rechtsysteem en bij excessen gepleegd tegenover mij en mijn naasten, er niet om maalt om dit te vergelden. O, en ik geloof dus niet.
Voor de rest ben ik pragmatisch (mits niet tegen mijn normen/waarden ingaat) geworden. Moet wel, om te overleven.
Nee, juist door een nieuwe orde in het maatschappelijk leven, nadat de staatsorde wegviel. De eerste latifundia, voorlopers van feodale maniora, zijn gestischt door rijke belastingontduikers in het Romeinse Rijk, die de res publica niet meer erkenden.quote:Op maandag 6 maart 2006 13:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wil zeggen. Het feodalisme werd gekenmerkt door de gewelddadige verovering van land en goederen.
Dat komt omdat, hoe gek het voor jou ook klinkt, banken, verzekeringen en de vrije markt gebat zijn bij een zekere overheidsbescherming.quote:Er waren geen banken, geen verzekeringen, geen vrije markt.
Ik zeg dan ook niet dat ik vind dat de staat overal maar grip op moet kunnen krijgen. Ik zeg dat de staat op bepaalde dingen grip moet hebben. Ik ben geen totalitarierquote:Als je als staat al die zaken namelijk zelf ter hand neemt en de staat valt weg rest er weinig meer dan chaos en het recht van de (letterlijk) sterkste, zie ook de voormalige Sovjet-Unie. Al met al is je statement dus vooral een argument om de macht van de staat niet te groot te laten worden en zoveel mogelijk aan het private domein over te laten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |