abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35748159
De fans wachten al jaren op het vervolg van het legendarische conceptalbum Operation mindcrime uit 1988. Nu, 18 jaar later is het dan eindelijk zover.

Na 3 dagen op repeat nu al uitgegroeid van een "ik-verwacht-er-niks-van-want-deel 1-is-toch-niet-te-overtreffen-en-bovendien-waren-de-releases-na-Promised land-allemaal-klote-plaat" tot een complete verrassing oftewel een album dat groeit en groeit, regelmatig teruggrijpt naar de oude Queensryche sound en me koude rillingen bezorgd.

Het album opent met zo'n beetje de meest heavy track in tijden, voor Queensryche begrippen dan. Helaas maar 1 uptempo nummer in tegenstelling tot deel 1, maar voor de rest is het alleen maar genieten. Pam is ook weer van de partij en verder verrast Dio middels een gastoptreden vriend en vijand met een superduet met Tate. Hier en daar proef ik toch heel goed het typische Operation mindcrime deel 1 sfeertje terwijl ik niet verwacht had dat er ook maar 1 nummer zou kunnen aansluiten op waar deel 1 eindigde in 1988 met Eyes of a stanger...Die typische sound, de achtergrondkoortjes, de effecten, het zit er allemaal weer in.

Geoff Tate zei overigens in een interview dat je deze plaat niet op shuffle moet zetten maar gewoon keurig in volgorde moet afluisteren om het beste effect te krijgen, verder zouden er middels een koptelefoon dingen te horen zijn die je anders niet zou kunnen horen.

Niets kan in de buurt komen van deel 1, een album dat in de top 3 beste platen allertijden hoort, echter Operation mindcrime II lijkt in de richting te gaan van weer een ouderwets goede Queensryche plaat... Promised land was de laatste goede plaat, ik had niet gedacht dat de band nog ooit tot zoiets in staat zou zijn als dit. Hulde.

1. Freiheit Ouvertüre
2. Convict
3. I'm American
4. One Foot In Hell
5. Hostage
6. The Hands
7. Speed Of Light
8. Signs Say Go
9. Re-Arrange You
10. The Chase
11. A Murderer?
12. Circles
13. If I Could Change It All
14. An Intentional Confrontation
15. A Junkie's Blues
16. Fear City Slide
17. All The Promises
  zondag 5 maart 2006 @ 19:49:54 #2
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_35750662
Een duet van Tate en Dio?? Wow, dat ga ik zeker even beluisteren. Bedankt voor de tip.
Non possumus non loqui
  zondag 5 maart 2006 @ 19:52:05 #3
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_35750737
Ik wist niet eens dat ze nog bestonden laat staan met een nieuw album bezig waren..Toch maar eens luister want OM ligt nog af en toe wel in mijn CD-speler
pi_35750918
quote:
Op zondag 5 maart 2006 19:49 schreef Knip het volgende:
Een duet van Tate en Dio?? Wow, dat ga ik zeker even beluisteren. Bedankt voor de tip.
Zeker doen, het gaat om track 10 "The Chase".
  zondag 5 maart 2006 @ 21:04:54 #5
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_35753430
Ik ben wel beniewd , ik was ze ook al jaren uit het oog verloren.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 maart 2006 @ 21:26:32 #6
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_35754348
quote:
Op zondag 5 maart 2006 21:04 schreef fripper het volgende:
Ik ben wel beniewd , ik was ze ook al jaren uit het oog verloren.
en terecht, want ze hebben al jaren geen goeie plaat meer afgeleverd.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  zondag 5 maart 2006 @ 21:27:31 #7
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_35754387
Damn.. is hij al uit? Ik moet 'm hebben!
pi_35760850
Aaargh! Ik word gek.
Mijn favoriete metal album aller tijden heeft een vervolg!!

Ik heb em bijna binnen, ik en mijn buren gaan zo genieten het komende uur!
pi_35761529
quote:
Op maandag 6 maart 2006 00:09 schreef Lamon het volgende:
Aaargh! Ik word gek.
Mijn favoriete metal album aller tijden heeft een vervolg!!

Ik heb em bijna binnen, ik en mijn buren gaan zo genieten het komende uur!
Laat maar, het is iets beter dan de ultieme crap die ze de laatste jaren gemaakt hebben, maar het heeft buiten de titel geen enkel raakvlak met operation mindcrime.
Alleen I'm American komt een beetje in de buurt van de juiste sfeer en The Hands leent (lees; jat) wat van het oude album, en The Chase is wel aardig, maar het heeft verder geen donder met het geniale Operation Mindcrime te maken.
Zelfs de sfeer is er niet, laat staan de muziek...

De pretentieuze misleidende titel van dit album maakt de teleurstelling wel erg veel groter..
In ieder geval een goede reden om het echte werk nog een keertje op te zetten, om er nog een beetje positieve twist aan te geven.
pi_35761922
Lamon, dat dacht ik ook de eerste luisterbeurten.... ik heb hem nu minimaal 80 x geluisterd en begin steeds meer te ontdekken op het album. Binnen een half uur kun je geen oordeel vellen over deze plaat.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 6 maart 2006 @ 09:30:08 #11
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_35765395
als je een plaat 80x moet luisteren voordat je er wat in ontdekt is het ook zeker niet goed.

Ik heb 'm vanochtend in de auto gedraaid, en kon er echt niet warm voor lopen. Op een enkele plek deed het me denken aan de Queensr˙che van weleer, maar het meeste lijkt toch teveel op het niet echt goede spul van de laatste jaren. Leuk dat Pamela whatshername weer meedoet, maar in sommige stukken vond ik haar ronduit irritant. Eveneens leuk dat Ronnie James Dio een duet met Tate zingt, maar daar had veel meer in kunnen zitten.

Wat mij betreft heeft Queensryche m'n verwachtingen waar gemaakt. Ik had er namelijk al geen hoge verwachtingen van. Helaas. Maar goed, ik zal 'm nog wel diverse keren luisteren met de hoop dat ik er toch nog wat meer in ontdek.
pi_35768431
wat een geweldige mooie albumcover!
  maandag 6 maart 2006 @ 20:30:24 #13
125386 ummagumma
Back in Black
pi_35786946
Na 2 keer afspelen vind ik hem erg goed klinken. Ik denk dat ik na 10 keer pas echt kan roepen dat het een wereldplaat is.
And God said, "Let there be light," and there was light.
Bon said, "Let there be Rock! " And there were fifteen million fingers learning how to play
pi_35905158
Wereldplaat is weer een beetje teveel van het goede...
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 maart 2006 @ 16:00:56 #15
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_36299609
ik heb 'm de laatste tijd regelmatig in de auto gedraaid, en ondanks dat er toch een aantal goeie nummers op staan, komt het geheel niet verder dan middelmatig. Voornamelijk vanwege een paar gedrochten die gewoon echt saai zijn, of nergens heen gaan. Speed Of Light, The hands en one Foot In Hell, bijvoorbeeld.
pi_36302320
Heb hem ook al een aantal keren gehoord maar kan er nog steeds niet echt heel warm voor lopen. heb ook sterk het gevoel dat de plaat flink inzakt op een gegeven moment itt tot deeltje 1 waar eigenlijk een aantal van de sterkste nummers aan het einde staan. Ook snap ik nog erg weinig van het verhaal, zeker het einde. Kan komen omdat hij nog niet uit is en mijn versie wat zaken kan missen wat betreft achtergrond geluiden enzo. Toch staan er wel een aantal goede nummers op maar op dit moment zet ik toch liever Mindrcrime 1, Empire of Greatest Hits op..
...war never changes
XBL Gamertag: Un4 NL
  donderdag 23 maart 2006 @ 17:30:39 #17
125386 ummagumma
Back in Black
pi_36302671
De sfeer van Mindcrime 1 is niet te vinden in deze opvolger. Ik denk dat daarom best wel wat mensen zijn die deze plaat niet echt geweldig vinden.

Na een paar keer luisteren wordt deze cd steeds beter vind ik maar om te zeggen dat dit de cd v/d maand is of cd v/h jaar is/wordt moet ik helaas passen. Queensryche heeft zn tijd gehad en is jammer genoeg na Empire en een beetje Promissed Land niet meer zo leuk geweest.
And God said, "Let there be light," and there was light.
Bon said, "Let there be Rock! " And there were fifteen million fingers learning how to play
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 maart 2006 @ 21:42:15 #18
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_36310006
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 17:19 schreef Un4 het volgende:
Heb hem ook al een aantal keren gehoord maar kan er nog steeds niet echt heel warm voor lopen. heb ook sterk het gevoel dat de plaat flink inzakt op een gegeven moment itt tot deeltje 1 waar eigenlijk een aantal van de sterkste nummers aan het einde staan.
ik vind de eerste helft eigenlijk de minste, in het 2e stuk wordt het ietsjes beter naar mijn smaak.
pi_36322917
Chris de Garmo was in Queensryche's topjaren de drijvende kracht. Hij wordt gemist. Er staan best wat aardige nummers op, maar het is geen topplaat.
pi_36703659
Operation: Mindcrime 2 heeft een aantal ongelofelijk goede songs, zoals Speed Of Light, One Foot In Hell, Re-Arrange You & The Chase. Erg goede muziek, maar voornamelijk eentonige headbang heavy metal muziek.

Queensryche mist zo ongelofelijk die progressieve inbreng die ze vroeger met Chris DeGarno wél hadden (wat een ongelofelijke muziekant was die gast!!!).

Op Mindcrime 1 kan je op elk nummer heel je stem schor schreeuwen op de nummers (vooral dat hoge refrein op The Mission...' I wait here for DAYYYSS longer' ) Bij 2 heb ik dat nog niet echt gevonden.

En als laatste vind ik het einde van Mindcrime 2 ongelofelijk zuigen, wat een rotnummers.

Maar al met al een goed album, 7/10.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 april 2006 @ 12:35:37 #21
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_36704212
quote:
Op donderdag 6 april 2006 12:20 schreef Fwanker het volgende:
Operation: Mindcrime 2 heeft een aantal ongelofelijk goede songs, zoals Speed Of Light, One Foot In Hell, Re-Arrange You & The Chase.
vetgedrukte is toch wel het grootste misbaksel op heel de schijf, wat mij betreft.
  donderdag 6 april 2006 @ 13:43:16 #22
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_36706368
Ik vind hem zo op het eerste gehoor nog best aan te horen maar inderdaad het klinkt niet als Operation Mindcrime en dat zou toch wel de bedoeling moeten zijn.
pi_36713841
quote:
Op donderdag 6 april 2006 12:35 schreef Tokus het volgende:

[..]

vetgedrukte is toch wel het grootste misbaksel op heel de schijf, wat mij betreft.
Ben ik het wel mee eens ja.. erg matig in vergelijking met de rest.
...war never changes
XBL Gamertag: Un4 NL
pi_36724754
Wàt cool! Jammer dat ie niet geweldig lijkt te zijn.. maar ga hem denk ik toch maar eens luisteren en misschien kopen. Want deel 1 blijft een wereldplaat.
pi_36724996
Ik vond het wel een 'Oké'-album.. Ookal ben ik niet eens een Queensr˙che fan.. ofzo..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')