De fans wachten al jaren op het vervolg van het legendarische conceptalbum Operation mindcrime uit 1988. Nu, 18 jaar later is het dan eindelijk zover.
Na 3 dagen op repeat nu al uitgegroeid van een "ik-verwacht-er-niks-van-want-deel 1-is-toch-niet-te-overtreffen-en-bovendien-waren-de-releases-na-Promised land-allemaal-klote-plaat" tot een complete verrassing oftewel een album dat groeit en groeit, regelmatig teruggrijpt naar de oude Queensryche sound en me koude rillingen bezorgd.
Het album opent met zo'n beetje de meest heavy track in tijden, voor Queensryche begrippen dan. Helaas maar 1 uptempo nummer in tegenstelling tot deel 1, maar voor de rest is het alleen maar genieten. Pam is ook weer van de partij en verder verrast Dio middels een gastoptreden vriend en vijand met een superduet met Tate. Hier en daar proef ik toch heel goed het typische Operation mindcrime deel 1 sfeertje terwijl ik niet verwacht had dat er ook maar 1 nummer zou kunnen aansluiten op waar deel 1 eindigde in 1988 met Eyes of a stanger...Die typische sound, de achtergrondkoortjes, de effecten, het zit er allemaal weer in.
Geoff Tate zei overigens in een interview dat je deze plaat niet op shuffle moet zetten maar gewoon keurig in volgorde moet afluisteren om het beste effect te krijgen, verder zouden er middels een koptelefoon dingen te horen zijn die je anders niet zou kunnen horen.
Niets kan in de buurt komen van deel 1, een album dat in de top 3 beste platen allertijden hoort, echter Operation mindcrime II lijkt in de richting te gaan van weer een ouderwets goede Queensryche plaat... Promised land was de laatste goede plaat, ik had niet gedacht dat de band nog ooit tot zoiets in staat zou zijn als dit. Hulde.
1. Freiheit Ouvertüre
2. Convict
3. I'm American
4. One Foot In Hell
5. Hostage
6. The Hands
7. Speed Of Light
8. Signs Say Go
9. Re-Arrange You
10. The Chase
11. A Murderer?
12. Circles