abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109471037
2006 :o
pi_109471779
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 18:52 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik snap dat niet zo goed :@ Hoezo heeft de ene student dan véél meer rente dan de andere :?
Dat lijkt me bijzonder oneerlijk.
Elk jaar financiert de Nederlandse overheid studieschulden van afgestudeerden 'op de financiele markten' voor een periode van 5 jaar. De rente die zij daarvoor moet betalen, berekent ze door aan de studenten (waarschijnlijk met een kleine opslag).
pi_109483784
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 19:17 schreef Tiroz het volgende:
Grappig, ik zit nu ook in een soortgelijke situatie. Vanaf 1 april fulltime aan het werk, vanaf 1 december 2011 afgestudeerd. Rente staat voor mij op 1,5%, bedrag +/- ¤22.000,-. Sparen op een spaarrekening met een rente van ~2,5% zou voor mij dus meer opleveren dan gaan aflossen. Heeft het dan voor mij nu dan ook bijvoorbeeld zin om er gelijk 3 aflosvrije jaren aan vast te plakken om verder te sparen omdat de rente van mijn studieschuld slechts 1,5% is voor de komende 5 jaar?
Wees blij met je 1.5%. Ik zit op de 3.7% en ik ken iemand die iets van 4% rente moet betalen.
Als je vanaf 1 december bent afgestudeerd is dat niet echt handig, ik had het dan 1.5 maand uitgesteld :) Wellicht is de rente dit jaar nog lager en als dit een paar jaar geleden was gebeurd had je met die 1.5 maand uitstel duizenden euros kunnen besparen omdat de rente toen praktisch verticaal naar beneden viel.

In jouw geval moet je verplicht beginnen met aflossen op 1 januari 2014 (als je 1.5 maand had gewacht, was het 1 januari 2015 geweest). Je kan dus beter niet vrijwillig aflossen, uitrekenen hoeveel je moet aflossen (lening is annuitair). Dit kan in Excel, en als je de basisschool hebt afgerond weet je ook hoe je dit moet uitrekenen. Dat bedrag elke maand op een spaarrekening zetten (per 1 januari 2014 stoppen ermee) en dan na 14 jaar die spaarrekening leeghalen en je lening afbetalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109489377
Een topic uit 2006 met meer dan 250 reacties en een TS die nooit meer heeft gereageerd, priceless :') .
  zondag 25 maart 2012 @ 13:46:10 #255
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_109489457
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 19:42 schreef Furia het volgende:
Ik vind het wel wat vreemd dat je pas naar de voorwaarden gaat kijken als het daarvoor rijkelijk te laat is. Zelf heb ik bewust nooit geleend, maar erbij gewerkt.
Die optie had ik niet, ik had sowieso een reistijd per dag van 4 uur (totdat de dienstregeling werd aangepast, toen was het nog maar 3 uur)
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_109491766
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 13:43 schreef Devv het volgende:
Een topic uit 2006 met meer dan 250 reacties en een TS die nooit meer heeft gereageerd, priceless :') .
Ik snap het ook nooit zo goed, waarom mensen gewoon geen nieuw topic aanmaken ipv op oude berichten hun verhaal te posten.
Daarnaast snap ik niet waarom dit topic gewoon niet op slot gaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109509285
Anderzijds, het verdient wel even een kick, nu dat lenen makkelijker wordt gemaakt voor studenten.

quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 10:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wees blij met je 1.5%. Ik zit op de 3.7% en ik ken iemand die iets van 4% rente moet betalen.
Als je vanaf 1 december bent afgestudeerd is dat niet echt handig, ik had het dan 1.5 maand uitgesteld :) Wellicht is de rente dit jaar nog lager en als dit een paar jaar geleden was gebeurd had je met die 1.5 maand uitstel duizenden euros kunnen besparen omdat de rente toen praktisch verticaal naar beneden viel.

In jouw geval moet je verplicht beginnen met aflossen op 1 januari 2014 (als je 1.5 maand had gewacht, was het 1 januari 2015 geweest). Je kan dus beter niet vrijwillig aflossen, uitrekenen hoeveel je moet aflossen (lening is annuitair). Dit kan in Excel, en als je de basisschool hebt afgerond weet je ook hoe je dit moet uitrekenen. Dat bedrag elke maand op een spaarrekening zetten (per 1 januari 2014 stoppen ermee) en dan na 14 jaar die spaarrekening leeghalen en je lening afbetalen.
Volgens mij is het ook nog eens zo dat restant van je studieschuld wordt kwijtgescholden als je komt te overlijden (drukt dus niet op de erfenis). Helemáál zeker weet ik het niet, nu ik me daar niet in heb verdiept (ik ga er vanuit dat ik nog wel even blijf leven).
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 maart 2012 @ 23:15:29 #258
862 Arcee
Look closer
pi_109514435
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 15:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik snap het ook nooit zo goed, waarom mensen gewoon geen nieuw topic aanmaken ipv op oude berichten hun verhaal te posten.
Daarnaast snap ik niet waarom dit topic gewoon niet op slot gaat.
Omdat er allerlei revelante info in staat voor mensen die daar naar op zoek gaan in tegenstelling tot in een nieuw topic?

Ik snap nooit zo goed waarom er overal weer een nieuw topic voor aangemaakt moet worden.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')