quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 22:43 schreef kevin6188 het volgende:Je zegt niet zo lange dagen, kan je daar een voorbeeld van geven? Een ochtendje, een middagje, kortom: hoe moet ik me dat voorstellen?
Dat verschilt simpelweg heel erg. Je hebt blokken op een dag, van elk 2 uur.
08:30 - 10:30
10:30 - 12:30
-pauze-
13:30 - 15:30
15:30 - 17:30
-pauze-
18:30 - 20:30
En ja, dat laatste blok zullen ze ook gebruiken. Reken erop dat je met je keuzevak 's avonds een hoorcollege krijgt. Verder zeggen ze er wel bij dat je op zich alle werkdagen vrij zou moeten hebben voor school, maar als je een flexibel baantje hebt waarbij je van dag kan wisselen dan heb je elke periode wel een dag vrij hiervoor met een beetje mazzel. Op de andere dagen hoef je meestal sowieso niet om half negen te beginnen en ook niet vaak tot half zes door te gaan, dus "een ochtendje" of "een middagje" kan je niet echt zeggen.
Voor sommige vakken heb je een hele dag nodig om bijvoorbeeld iets in elkaar te zetten en dan zal de leraar zelf wel zeggen hoe laat je er moet zijn en hoe laat je klaar bent. Voor andere dingen zoals hoorcolleges wordt dus gewoon één blok van 2 uur ingepland, meestal het late ochtendblok of vroege middagblok. Je zult op de meeste dagen niet meer dan vier uur les hebben.
Alles wat ik hier typ is slechts een indicatie, maar ik heb even wat propedeuse-roosters opgezocht.
P01 had de afgelopen periode:
maandag 10:30 - 15:30, met 's avonds antropologie als keuzevak*
dinsdag 10:30 - 12:30, met daarna tot half 4 mentoruur (dat wordt meestal niet gedaan) en 's avonds visuele informatie als keuzevak
woensdag 10:30 - 15:30, met aansluitend antropologie werkgroepen voor wie die heeft gekozen
donderdag 10:30 - 12:30
vrijdag --- (vrij)
Maar het kan ook zo als bij P06:
maandag 13:30 - 15:30 met wederom 's avonds antropologie als keuzevak
dinsdag 13:30 - 17:30 met 's avonds visuele informatie als keuzevak
woensdag alleen een mentorgroep en de werkgroep van antropologie
donderdag 10:30 - 15:30
vrijdag 08:30 - 12:30
Die hebben dus soms geen dag vrij gehad, vanwege de inroostering van het mentoruur op woensdag. Gelukkig zijn die meestal wel soepel en zal de mentor vast bereid zijn geweest een eventuele bijeenkomst op een andere dag te plannen. Voor degenen met antropologie dus wel balen, want geen vrije dag.
*Er zijn totaal 5 keuzevakken, die worden niet allemaal in dezelfde periode gegeven. Je moet wel aan het begin van het jaar al kiezen en dan zie je zegmaar vanzelf wanneer het vak wordt aangeboden.
Dit even gewoon als voorbeelden, ik hoop dat je er wat aan hebt.
![]()
quote:
En die lesperiode van acht weken: is dat vooral aanhoren, vooral dingen zelf doen of een combinatie van beiden?
Een combinatie. Er zijn vakken zoals Verslaggeving, Journalistiek Schrijven, School Magazine, Interviewen die alleen op de praktijk gericht zijn. Daarnaast heb je vakken zoals Nederlandse Politiek, Sociologie, Recht die vooral gericht zijn op de hoorcolleges. Bij de laatstgenoemde vakken volg je wel een paar werkgroepen (meestal drie) waaraan journalistiek getinte opdrachten zijn verbonden.
quote:
En qua oriëntatie, nieuwe media (bijvoorbeeld websites, dat werk) valt daar toch ook onder?
Zeker.
![]()
Je kunt je oriëntaties zelf kiezen dus dan zou jij bijvoorbeeld voor internet/multimedia kiezen, maar je moet er twee doen dus ook nog een andere. In de rest van het eerste jaar wordt alleen bij Maatschappij Online vooral op internet toegespitst, het gaat nog vooral om schrijven. Radio en televisie krijg je dus ook nog niet veel mee van doen. Later in de opleiding kan je hier zelf invulling aan geven en wordt dat wel beter.