abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 maart 2006 @ 01:52:12 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35700407
als je uit een goeie welvarende buurt komt maar je bent niet zo slim en school loopt een beetje stroef dan ben je niet dom .... nee .... dan ben je
| ] ys| _ Ə ,C.t ï $¢ Ħ

dat is een mooi smoesje en betekent dat je moeite hebt met het tot je nemen van de informatie maar (dat zeggen ouders er nooit bij maar bedoelen ze wel) als het eenmaal in je koppie zit dan zit je wel op het niveau van een VWOer.

| ] ys| _ Ə ,Xxx ïE levert voordelen op. Zo mag je langer over tentamens doen en zo en krijg je extra aandacht op de middelbare. Maar de uni bereidt voor op bedrijfsleven of een promotie plek en daar gelden dit soort soepele omstandigheden niet.

Je zit dus jezelf en de maatschappij gewoon voor de gek te houden.

Nee, voor mij is het klaar als een klontje: tot je nemen van informatie is ook een onderdeel van het denkproces en als je dat niet kunt dan ben je gewoon wat minder slim en dan moet je naar de HAVO ja en kan je geen ingenieur of dokter worden. NEE
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 4 maart 2006 @ 03:22:05 #2
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35701611
Sorry, maar ik pas toch even de titel aan. Het was nou niet bepaald leesbaar
In de OP laat ik even staan, ik neem aan dat men het tegen die tijd wel doorheeft.

Ik ben het trouwens niet met je eens. Ik denk dat het niet veel uitmaakt voor een VWO/universitaire opleiding of je wat langer over het lezen doet. Waar het om gaat bij wetenschappelijk onderwijs is het niveau van denken, niet van lezen. Het zogenaamde 'academisch denken' waar we laatst nog een stevige discussie over hadden

Ik vind trouwens wel dat vanaf een bepaald moment inderdaad die extra tijd e.d. afgeschaft mag worden, bijvoorbeeld op het VWO nog wel maar als je dan eenmaal naar de uni gaat dat ze daar geen rekening meer mee houden. Op een bepaald moment moet je natuurlijk ook leren leven met het feit dat ook in de maatschappij er weinig rekening mee zal worden gehouden.

En ik ben ook van mening dat dyslectie tegenwoordig veeel te vaak als smoes wordt gebruikt
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  zaterdag 4 maart 2006 @ 03:40:29 #3
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35701769
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 01:52 schreef McCarthy het volgende:
als je uit een goeie welvarende buurt komt maar je bent niet zo slim en school loopt een beetje stroef dan ben je niet dom .... nee .... dan ben je
| ] ys| _ Ə ,C.t ï $¢ Ħ
haha precies.
pi_35701786
Ik heb 't met toetsenborden. Moet steeds de letters opnieuw zoeken.
pi_35701820
פּөє|] ____Гỏρڅ
pi_35701822
rara, wat zei ik?
pi_35701861
maatregelen afschaffen?
eerst wel en daarna niet meer?
waarom?
"dyslexie gaat over"?
"het wordt minder"?
...
vroeger was je gewoon lui.. nu hebben ze door dat er een schakel in je hersenen niet goed staat.. en ja, dan blìjf je langer tijd nodig hebben om te lezen... of je blijft geen taalgevoel hebben..
en ja, het is al lastig genoeg in het bereijfsleven, dus waarom niet de kans bieden op een goede scholing?
dag
  zaterdag 4 maart 2006 @ 03:53:50 #8
2651 svann
night-hawk
pi_35701866
En waarom maakt TS zich daar zo druk over?
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 4 maart 2006 @ 03:59:18 #9
2651 svann
night-hawk
pi_35701907
Was Einstein niet dyslectisch?
Lezen kostte hem meer moeite, maar er was niets mis met zijn denkvermogen.

Het is trouwens dyslexie.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 4 maart 2006 @ 03:59:44 #10
13903 _van_puffelen
Wil je mijn tieten zien?
pi_35701910
quote:
En ik ben ook van mening dat dyslectie tegenwoordig veeel te vaak als smoes wordt gebruikt
Waarom als smoes? het is toch gewoon bewezen dat het bestaat, en dat je het ook niet kan faken.
Probeer jij het maar eens te faken elke dag ?
  zaterdag 4 maart 2006 @ 04:10:20 #11
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_35701973
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 03:47 schreef erikkll het volgende:
פּөє|] ____Гỏρڅ
Sex topiq
  zaterdag 4 maart 2006 @ 04:15:01 #12
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35701999
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 03:47 schreef erikkll het volgende:
פּөє|] ____Гỏρڅ
Goed topic.
En dat blijft hopelijk zo (hint hint )
  zaterdag 4 maart 2006 @ 04:18:37 #13
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35702017
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 03:52 schreef petre86 het volgende:
maatregelen afschaffen?
eerst wel en daarna niet meer?
waarom?
"dyslexie gaat over"?
"het wordt minder"?
...
vroeger was je gewoon lui.. nu hebben ze door dat er een schakel in je hersenen niet goed staat.. en ja, dan blìjf je langer tijd nodig hebben om te lezen... of je blijft geen taalgevoel hebben..
en ja, het is al lastig genoeg in het bereijfsleven, dus waarom niet de kans bieden op een goede scholing?
Nee, het gaat niet over of wordt minder, maar uiteindelijk is school een voorbereiding op het werkleven. En dat je genoeg tijd krijgt om die kennis tot je te nemen lijkt me logisch, en daarom ben ik er ook voor dat mensen op middelbare scholen enzo extra tijd krijgen voor dingen. Maar op een bepaald moment zullen de dyslectische mensen toch wel moeten 'leren omgaan' met het feit dat er weinig rekening mee wordt gehouden?
Door vanaf een bepaald moment (bijvoorbeeld vanaf dat je ervoor kiest een universitaire studie te doen) te leren werken binnen de tijd en andere grenzen die anderen ook moeten aanhouden, ondanks je dyslexie, lijkt me eigenlijk de ideale voorbereiding op hoe het later ook zal zijn als je een 'echte' baan hebt.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 04:30:34 #14
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_35702067
zij: ik hoorde van reinder dat je behoorlijk antshast was
ik: antshast? wat is dat
Zij: anosjast
Zij: zo als je het leest
log van msn..

zij is dyslectisch (hoe je het ook schrijft, my dutch sux donkey d*ck)

maar als het zo erg hebt lijkt me mij ook niet makkelijk
heb er wel respect voor, ik bedoel als je dingen zovaak moet herhalen om het iemand anders te laten begrijpen
  zaterdag 4 maart 2006 @ 04:47:09 #15
2651 svann
night-hawk
pi_35702133
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 04:18 schreef Litso het volgende:
Nee, het gaat niet over of wordt minder, maar uiteindelijk is school een voorbereiding op het werkleven. En dat je genoeg tijd krijgt om die kennis tot je te nemen lijkt me logisch, en daarom ben ik er ook voor dat mensen op middelbare scholen enzo extra tijd krijgen voor dingen. Maar op een bepaald moment zullen de dyslectische mensen toch wel moeten 'leren omgaan' met het feit dat er weinig rekening mee wordt gehouden?

Door vanaf een bepaald moment (bijvoorbeeld vanaf dat je ervoor kiest een universitaire studie te doen) te leren werken binnen de tijd en andere grenzen die anderen ook moeten aanhouden, ondanks je dyslexie, lijkt me eigenlijk de ideale voorbereiding op hoe het later ook zal zijn als je een 'echte' baan hebt.
Je verandert wel snel van mening. Net zei je nog:
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 03:22 schreef Litso het volgende:
Ik ben het trouwens niet met je eens. Ik denk dat het niet veel uitmaakt voor een VWO/universitaire opleiding of je wat langer over het lezen doet. Waar het om gaat bij wetenschappelijk onderwijs is het niveau van denken, niet van lezen. Het zogenaamde 'academisch denken' waar we laatst nog een stevige discussie over hadden
Ook bij verdere studie is extra tijd nodig.
Het gaat hier om extra leestijd, niet om concessies aan de kwaliteit van het verwachte 'academische denknivo'.
Dan hebben we het nog niet eens over al die extra leestijd en vooral energie die het voor eigen risico kost om alle stof door te worstelen. En de motivatie om dat vol te houden.
Oneerlijk is het om die kans niet te geven.

Later in een echte baan, in het echte leven weet de dyslecticus maar al te goed wat hem te wachten staat.
Hetzelfde als waar hij al jaren mee worstelt.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 maart 2006 @ 04:55:08 #16
22592 crew  Ole
pi_35702164
Tja.. het zijn soms de beste studenten hoor.. Juist omdat er een achterstand is wordt er door sommigen harder/ gestructureerder geleerd..
Dyslectie is ook niet hetzelfde als dom hoor..
Dat er mensen zijn die ' misbruik'maken van regelingen op HBO of zo,,
Uiteindelijk vallen die wel door de mand, en de slimmeriken, dyslectisch of niet - komen heus wel tot hun recht!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 4 maart 2006 @ 05:01:47 #17
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35702188
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 04:47 schreef svann het volgende:

[..]

Je verandert wel snel van mening. Net zei je nog:
[..]

Ook bij verdere studie is extra tijd nodig.
Het gaat hier om extra leestijd, niet om concessies aan de kwaliteit van het verwachte 'academische denknivo'.
Dan hebben we het nog niet eens over al die extra leestijd en vooral energie die het voor eigen risico kost om alle stof door te worstelen. En de motivatie om dat vol te houden.
Oneerlijk is het om die kans niet te geven.

Later in een echte baan, in het echte leven weet de dyslecticus maar al te goed wat hem te wachten staat.
Hetzelfde als waar hij al jaren mee worstelt.
Hmm, ik spreek mezelf wel tegen inderdaad. Waarom ik zei dat het om het academisch denkniveau gaat en niet om hoe snel/goed je leest was omdat McCarthy gewoon keihard zegt 'dan maar HBO doen, je bent nou eenmaal dommer'.

Hoe zit dat eigenlijk op de universiteit, krijgen dyslecten nu extra tijd? Zijn er überhaupt (veel) tentamens waar een bepaalde tijdsduur aan zit? Op zich als het puur om het denkniveau zou gaan is die tijdslimiet ook wel overbodig, maar dat is een andere discussie
Misschien kan je het wel zo zien: op de universiteit (en in beginsel ook al op het VWO) gaat het erom dat je de academische manier van denken op een zo constructieve/efficiënte manier toepast, en dus ook binnen een bepaalde tijdslimiet. In dat opzicht is een dyslect inderdaad zwakker, en misschien inderdaad wel gewoon minder geschikt voor zo'n opleiding.
Misschien ook niet trouwens, ik laat nu even de opties open want voor je het weet spreek ik mezelf weer tegen Als ik morgen uitgeslapen ben kan ik er misschien helderder over denken
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 maart 2006 @ 05:31:00 #18
22592 crew  Ole
pi_35702324
Je hebt een goed punt in mijn optiek Litso.
Ik zie bij mijn opleiding (HBO, geef ik les) dat juist dyslecten met veel discipline en hard werken bovengemiddeld presteren. Waarom zou dat dan niet op de universiteit kunnen (voor mij ook een vraag hoor! )
Maar ik heb begrepen dat dyslectisch zijn helemaal niet betekent dat iemand dommer is. Het enige is dat sommigen misschien wat meer tijd nodig hebben voor iets. Maar de kwaliteit van hun werk zal denk ik minstens even goed zijn als van anderen..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 4 maart 2006 @ 11:05:27 #19
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35704593
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 03:59 schreef _van_puffelen het volgende:

[..]

Waarom als smoes? het is toch gewoon bewezen dat het bestaat, en dat je het ook niet kan faken.
Probeer jij het maar eens te faken elke dag ?
het is een mooi woord voor niet zo slim zijn. Daar gaat het om.

Met niet zo slim zijn is niks mis (alhoewel het wel jammer is) alleen daar moet je je maar bij neer leggen en niet net doen alsof het iets anders is.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 4 maart 2006 @ 12:19:35 #20
13903 _van_puffelen
Wil je mijn tieten zien?
pi_35706417
Heeft toch niks met slim zijn te maken, er zijn zat mensen die slim genoeg zijn, maar toch hier last van hebben.
Vindt dat het nu een beetje overdreven wordt neer gezet, dat als je (als ze zeggen dat) Dyslexie hebt, dat je dan niet slim bent, komt mischien wel zo over, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.
pi_35710905
TT: kutsmoes is 1 woord!

Overigens kun je wel ingenieur worden met HAVO -> HBO, maar dat terzijde...

Als je wördtblint bent, ben je woordblind daar valt niet zoveel op af te dingen. Ik denk wel dat het, als de diagnose eenmaal is gesteld, te pas en te onpas wordt aangewend als kutsmoes. Lekker makkelijk toch, "ik kan het niet zo snel, want ik ben lysdectisch" of "mijn verslag is bagger, niet omdat ik dom ben, maar omdat ik dyslectisch ben." Daarentegen ik ken ook mensen die via de lbo naar de uni (TU in dit geval) zijn gegaan, omdat ze zóó slecht waren in talen, maar voor wat betreft de betavakken heel slim zijn.
pi_35712309
Ik mis de statistieken. Hoeveel Nederlanders hebben deze aandoening? Hoeveel zitten er op de universiteit? Enz. Als die niet voorhanden zijn, mijn excuses.

Het heeft overigens niets met intelligentie te maken, net zo min als voortdurend ''ík wordt'' schrijven daaruit verklaard kan worden.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 17:40:23 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35715227
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:01 schreef Litso het volgende:

Hoe zit dat eigenlijk op de universiteit, krijgen dyslecten nu extra tijd? Zijn er überhaupt (veel) tentamens waar een bepaalde tijdsduur aan zit?
Ik heb alleen maar tentamens gehad met een bepaalde tijdsduur. En ik heb ook wel eens gezien dat iemand met dyslexie een half uurtje ofzo extra tijd kreeg. Maar die had dan wel een of andere doktersverklaring.
pi_35718463
Ik snap ook niet helemaal wat de manier van informatievergaring met intelligentie heeft te maken. Maar ik heb ook zo'n idee dat dit topic niet serieus bedoelt is
pi_35718689
Ik werk zelf in het onderwijs en ben het met de TS eens. Dyslexie is een vervelende handicap, maar zo zijn er zoveel. Iedereen heeft wel iets waardoor hij wat nadelen ondervindt t.o.v. een ander: de een is gewoon niet zo slim, de ander kan zich moeilijk concentreren, een ander is dyslectisch, weer een ander dyscalculisch en weer een ander heeft een achterstand door het milieu waar hij in opgroeit. Zo hebben we allemaal wel wat.

En straks zullen we allemaal moeten functioneren in een maatschappij die geen rekening houdt met onze 'belemmerende factoren', dus kun je maar beter leren zoveel mogelijk uit jezelf te halen ONDANKS je belemmerende factoren. Kun je totaal geen wiskunde, kies dan gewoon niet het profiel N&T i.p.v. het koste wat kost toch te willen doen en extra ondersteuning te verlangen vanwege je dyscalculie. Heb je door je dyslexie al heel veel moeite met Nederlands, Engels, Frans, Duits, dan is het wellicht niet heel handig om zo nodig toch ook nog Grieks & Latijn erbij te willen doen (ze zijn er op mijn school! Al vermoed ik dat het vooral de streberige ouders zijn die het willen)

Laat gewoon zien wat je kunt i.p.v. met allerlei lapmiddelen per se dingen te willen waar je minder sterk in bent, en dan voortdurend te zeggen "ja maar ik ben er eigenlijk net zo goed als de anderen hoor, het komt er alleen niet uit". Heel vervelend, maar je zult altijd worden afgerekend op je resultaten, en op de kleuterschool is het best als je handje nog een beetje wordt vastgehouden en er "rekening wordt gehouden met speciale omstandigheden" maar vanaf de middelbare school wordt het hoog tijd dat je gewoon eens leert met je handicap om te gaan i.p.v. te verwachten dat de wereld zich aan jou aanpast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')