abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 maart 2006 @ 21:42:35 #1
89891 missDemeanor
Captured by the game
pi_35692502
Volgende week moet ik naar het ziekenhuis voor een zogenaamde gastroscopie, omdat ik al geruime tijd last heb van zuurbranden en een "brok" in mijn keel en pijn op de borst. Bij een gastroscopie kijken ze via een buis door je keel naar je maag en slokdarm.

Nu heb ik even op internet gezocht en het klinkt allemaal niet zo plezant, zo'n gastroscopie. Ik zie erg tegen die ingreep op en ben benieuwd of er hier mensen zijn die ook een gastroscopie hebben gehad.
En hoe is dat bevallen, hoe gaat het in zn werk; ik haal me al de meest angstaanjagende scenario's in mijn hoofd van kokhalzend die buis eruit werken tot in paniek raken en half stikken omdat je niet kan slikken enzo.
Ik hoop dat er gelijkgestemden zijn die me een beetje gerust kunnen stellen (of de angst nog erger maken...)
OK en nu ben ik het zat!!!
▒­ ­
Ik heb van je gedroomd vannacht
pi_35693227
2 jaar geleden een gastroscopie gehad. De buis is zo'n 2 cm dik en het is inderdaad geen prettig gevoel. Je kan het beste proberen rustig te blijven liggen en adem te halen, anders ga je de hele tijd kokhalzen om die buis er weer uit te rkijgen. Door veel te slikken en rustig te blijven ademen kan je dit tot een minimum beperken. Normaals, het is niet prettig, maar binnen 1 a 2 minuten ben je er weer vanaf. Je houdt alleen een beetje schale keel eraan over.

Succes in ieder geval
deze shit is vetter dan Han Peekel in een bad vol satésaus
pi_35693680
zo'n opmerking slaat dus nergens op en mag je voortaan achterwege laten.

[ Bericht 73% gewijzigd door DarkElf op 10-03-2006 09:35:08 ]
I cna ytpe 300 wrods pre mniuet!!!
pi_35693959
Ik heb elk half jaar zo'n onderzoek en soms valt het mee en soms tegen. De slang is relatief dun, maar ze blazen ook lucht naar binnen en dat kan soms pijnlijk zijn. Meestal halen ze ook wat kleine stukjes weefsel weg om op kweek te zetten, dit is meestal pijnloos. Ik heb de laatste 2x mijn keel licht laten verdoven (spray achter in je keel en ineens voel je niets meer ), hierdoor had ik geen kokreflexen waardoor je een stuk rustiger bent en niet de hele tijd die slang eruit probeert te werken.

Als je wat gespannen bent, en last hebt van forse kokreflexen zou ik om een keelverdovinkje vragen, uit zichzelf bieden ze dat meestal niet aan.

Heel veel sterkte!

PS. Procedure is: Binnenkomen, beetje tot rust komen. Klein drankje drinken (voorkomt schuimvorming in je maag) op je linkerzij liggen, "bijt" ring tussen je tanden. Slang naar binnen, kijken (soms 10 a 15 minuten) slang eruit. In de tussentijd kun je gewoon ademen, en praten (wat heel raar is als je dat de eerste keer meemaakt).
pi_35696825
Tip: probeer vantevoren een gecontroleerde en rustige neusademhaling te oefenen. ( rustig door je neus in en uit ademen.) Sluit tijdens de gastroscopie je ogen en concentreer je op je neusademhaling. Slik alleen als de arts/zuster dit aangeven. Hierdoor heb je afleiding en blijf je iig rustig ademhalen zonder paniekerig te worden als de slang in je keel gaat.
Sterkte.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_35698809
Hier heb ik een stukje op mn weblog staan over mijn ervaring (dec.2005)
(wat dus erg positief is en ik zo weer zou doen)

[ Bericht 16% gewijzigd door het-is-mij op 04-03-2006 11:26:09 ]
  zaterdag 4 maart 2006 @ 09:09:07 #7
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_35703032
Weet niet zeker of je vrolijk word van mijn ervaring!

Bij mij ging het om mijn maag en ik vond het zo vreselijk dat ik het nooit ("Zeg nooit NOOIT") weer zou doen. Het deed geen pijn, ook de "hapjes" uit mijn maag niet maar de positie waarin je zit vond ik heel onprettig. Het voelt onnatuurlijk aan om iets in je keel te hebben, je wil slikken maar je kan het niet, je gaat kokhalsen en boeren (waar ik me voor schaamde, alhoewel die artsen het natuurlijk vaker hebben gezien).

Ik voelde me zo verschrikkelijk machteloos, raakte in paniek, en wilde het liefst die slang uit me trekken en het ziekenhuis uit rennen. En de verpleegkundige, die mij vast hield, voelde dat waarschijnlijk goed aan, gezien de blauwe plekken op mijn arm de volgende dag!

Uiteindelijk duurde het maar een minuut of 5 maar ik laat 100x liever mijn verstandskiezen trekken of mijn bikinilijn epileren!
pi_35707018
Ik heb het ook gehad na een auto ongeluk, bleek dat ik een scheurtje heb in mn middenrif

Het onderzoek zelf viel me erg mee, ik had het veel erger verwacht.
Dat boeren komt idd doordat ze lucht door het buisje spuiten zodat ze het beter kunnen zien, doe je niks aan.
Je moet NIET slikken als die camera eenmaal in je maag zit want dan krijg je echt last van je keel
Ik had meer last na het onderzoek dan tijdens doordat ik wel 3 keer probeerde te slikken

En je kan idd gewoon blijven ademen, erg rare ervaring.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 21:06:53 #9
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_35720898
ik heb t n paar maanden geleden ook gehad, ik vond t ook n erg onplezierige ervaring...t duurt niet lang, maar t leek oneindig te duren..wat ik heel erg vond was dat je continu boert, omdat je mond open staat door die bijtring en doordat er lucht naar binnen gepompt wordt. Als reflex schaamde ik me ervoor. Mijn keel deed erge pijn ondanks de verdovingsspray, het opschuiven voelde je heel goed en ook toen ie door de pylorus ging naar mn twaalfvingerige darm. Ik vond t moeilijk om door mn neus te ademen, ik snuifde heel erg, omdat ik niet rustig bleef. Achteraf duurde t n tijd (1/2u) voordat ik weer wat voelde in mn keel, ik kon dus niet slikken, dat was ook raar, je hebt n slikreflex, maar er gebeurt niets..en de pijn in mn keel was pas na 2 dagen over, toen ik tegen de verpleging zei dat mn keel zo pijn deed zeiden ze dat kan niet want je hebt verdovingsspray gehad! ja daag! de pijn zat erboven ze hadden met die camera wel degelijk langs mn keel geschraapt!

ik zou t niet graag nog s doen, alleen als t echt niet anders kan..en dan onder n roesje!
(sorry maar geen goeje ervaring hier dus.... )
pi_35733662
Ik heb het onderzoek zelf niet meegemaakt, maar wel heel vaak meegeholpen. Boeren en kokhalzen zijn normaal, dat doet bijna iedereen wel, dus daar kijken de arts en de verpleegkundige echt niet meer van op. Een regel is trouwens: hoe jonger, hoe heviger de kokhalsreflex. Je kan inderdaad om een beetje verdoving achter in je keel vragen, dat legt de kokhalsreflex stil. (en er is nog verschil in diameter van de buizen, dus als het ècht niet wil dan kunnen ze ook een kleinere kijkbuis nemen, maar hoe groter hoe makkelijker om alles goed te zien...). Tijdens het onderzoek krijg je een bijtring in je mond (zodat je de knaldure apparatuur niet beschadigt) en wordt je gezegd rustig door te ademen en mee te slikken. Dat meeslikken is belangrijk, dan gaat het makkelijker. (Een paar druppeltjes citroensap op je tong doen in de wachtkamer kan je speekselaanmaak stimuleren) Tijdens het kijken kunnen er biopten (hapjes) worden afgenomen en dan trekt de assistent steeds heel snel de 'draad' uit de buis, om de inhoudt in een glazen buisje te doen voor onderzoek. Ook kan er een biopt worden gebruikt voor onderzoek op de Helicobacter pylori bacterie, die veroorzaakt maagzweren. Er worden eigenlijk ook altijd foto's gemaakt, 2-4, van niet normaal uitziende plaatsen in de maag. En er wordt ook vaak voorbij de maag naar de twaalfvingerige darm gekeken, ook daar kan de oorzaak zich bevinden. Alles wordt trouwens goed nagekeken. De slokdarm, de maag en de twaalfvingerige darm.

En ik heb ook mensen meegemaakt die bijna gaan vechten Soms hebben we iemand met 4 man vastgehouden om toch iets te kunnen zien (ik herinner me nog een oudere man die helemaal in paniek was, maar er werd een maagbloeding vermoed en als het dat was kon hij doodbloeden, dus het was bittere noodzaak om door te gaan).

Maar er zijn ook genoeg onderzoeken geweest waar het allemaal heel soepeltjes verliep, de patiënt goed meewerkte en bijna nergens last van had. Van te voren is het nooit te voorspellen hoe het gaat natuurlijk. Ieder mens is anders. Maar doorgaans is het geen feestje.

Oh, en hou er rekening mee dat er vaak helemaal niets afwijkends wordt gezien.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_35734976
Het kan alle kanten op gaan. Ik heb 2x een gastroscopie gehad. De eerste keer viel het me 100% mee. Oké, het was niet leuk, maar ook niet zo erg als ik verwacht had. De 2e keer ging het onderzoek precies hetzelfde alleen raakte ik toen om een of andere reden in paniek, ik had echt het gevoel dat ik geen lucht kreeg. Heb me toen een paar minuten diep ellendig gevoeld.
A mind with a heart of it's own
  maandag 6 maart 2006 @ 14:13:04 #12
89891 missDemeanor
Captured by the game
pi_35773349
Gezien jullie ervaringen kan ik er geen peil op trekken hoe het bij mij gaat verlopen. Ik ben alleen erg bang dat ik inderdaad in paniek raak omdat er iets in je keel zit en ik denk dat ik ga stikken ofzo.
Bij de tandarts word ik al niet goed als er allerlei slangen en dingen in mn mond moeten en ik niet kan slikken.
Bovendien heb ik altijd het idee dat ik zo'n gevalletje 1 0p de 1000 ben waarbij er toevallig complicaties optreden

Ik ga er maar van uit dat het meevalt, alhoewel ik me stiekem al wilde afmelden....
Dank voor jullie reacties
▒­ ­
pi_35808449
Maagslang toch?? Daar heb ik niet zo;n goede ervaringen mee Ik zal de details maar achterwege laten want wil je niet in paniek laten raken ofzo.

Tip: vraag om een roesje

Even nog een opmerking...Mocht er niets uitkomen.. Die "brok" in je keel kan duiden op een te langzaam werkende schildklier. Houd dit in de gaten

Meer info:
www.hypomaarniethappy.nl

Succes ermee!!
pi_35808470
reactie op edit

[ Bericht 84% gewijzigd door DarkElf op 10-03-2006 09:36:16 ]
pi_35813608
Nog heel even iets over het zogenaamde roesje. Verkijk je niet op de schattige naam, de anaesthesisten die ik kende moesten niets hebben van dit zogenaamde schattige vormpje van onder zeil brengen. Levensgevaarlijk. Amper bewaking en daardoor gevaarlijker dan een algehele narcose...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_35816753
ik kreeg niet eens een roesje, ookal stond er in mijn dossier dat ik deze wel wilde door de angst die ik had voor het onderzoek... maar je kunt het altijd vragen natuurlijk

ik heb wel eens eerder een roesje gehad voor een ander onderzoek en dat verlichtte wel een hoop. hoe het met de risico's zit, weet ik niet.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 09:14:01 #17
89891 missDemeanor
Captured by the game
pi_35902881
Hanneke1983, ik moet bekennen dat jouw post me niet echt gelukkig stemt...ik had het topic ook niet mee moeten lezen zo vlak voordat ik wegga.
Ik moet er zometeen heen; ben al 3 keer naar de wc geweest van de zenuwen en ben ook misselijk. Ik hoop echt dat het allemaal meevalt en dat ik rustig kan blijven.
Wish me luck....
▒­ ­
pi_35904261
Ik moet binnenkort ook "op" voor een gastroscopie. De 21ste kan ik (pas) terecht. Het vervelendste vind ik nu dat ik van mijn huisarts tot die datum geen medicijnen (omeprazol) voor mijn maag krijg, aangezien dat het onderzoek kan vertekenen. Bah, nog 1,5 week ziek zijn van de maagpijn. Hopelijk mag ik na het onderzoek meteen weer aan de omeprazol.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_35907376
Vraag om een roesje, dat is echt veel fijner. Het zorgt ervoor dat je ontspant en het veel makkelijker gaat. Achteraf weet je er dan ook niet zoveel meer van. Sterker nog, ik kan me helemaal geen slang meer herinneren.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_35907864
Die lul de behanger die dat onderzoek bij mij deed zei dateen roesje bij dat onderzoek niet mogelijk was. Dat neem ik hem nog steeds kwalijk

Nu heb ik een internist die iig bij darmonderzoeken standaard een roesje geeft. Daar hoef je niet eens om te vragen.
A mind with a heart of it's own
pi_35908876
De eerste keer dat ik een gastro kreeg was ik geheel bij kennis, het was echt vreselijk, werd met 3 man op de tafel vastgehouden... Had van mezelf al de hele dag braakneigingen en dat werd versterkt door die slang..
De tweede keer weigerde ik een gastro te doen als ik geen roesje zou krijgen, ik was zo ontzettend in paniek op dat moment (door de ervaring van de vorige keer..) dat mijn roesje niet zo goed werkte, uiteindelijk hebben ze 2 spuitjes leeg gespoten in me..
De derde keer weet ik dat ik veel pijn heb gevoeld maar naar mate ik verder van het onderzoek weg was hoe minder ik me kon herinneren....

Alledrie de keren werd er gezegd dat het er allemaal goed uit zag... Dat maakte het ook een beetje minder 'leuk'... Ik voelde me zo ontzettend ziek en dan zien ze niets!

Uiteindelijk zijn ze erachter dat ze het bij mij alleen kunnen zien door middel van een CTscan..
  vrijdag 10 maart 2006 @ 13:58:38 #22
89891 missDemeanor
Captured by the game
pi_35910105
Ik heb het achter de rug, en het was echt ver-schrik-ke-lijk NAAR...Ik was de hele ochtend al misselijk en ben wel 4 keer naar de wc geweest van ellende. Daar in het ziekenhuis moest ik ook nog een nieuw ponsplaatje hebben, en daardoor kwam ik te laat bij de afdeling aan, waardoor ik nog langer moest wachten.Met een lege maag en een wee gevoel is dat al niet zo prettig.

Eenmaal binnen werd er een heel vies soort spul achter in mijn keel gespoten wat ik door moest slikken. Meteen voelde mijn keel aan als een tuinslang die werd dichtgeknepen.

Ok, op de linkerzij liggen, de buis werd er in geschoven (in mijn ogen heel dik). Ik heb nog nooit zoiets onnatuurlijks gevoeld; het voelde heel erg vervelend omdat ik die slang tot helemaal in mijn maag voelde gaan en ik steeds meer in paniek raakte omdat ik dacht dat ik geen lucht kreeg.
Ik heb nog geschreeuwd (of tenminste een poging gedaan om, omdat je dat bitje in je mond hebt) dat ze dat ding eruit moesten halen. De arts zei dat hij mijn hart kan zien bonzen, dat kan ook wel kloppen aangezien ik me gek zweette van de spanninge etc.
Eruit trekken vond ik nog het meest rotte, omdat ik het gevoel had dat ze heel mijn slokdarm en alles mee naar buiten trokken. Het geheel heeft geloof ik nog geen 2 minuten geduurd, maar in mijn gevoel leek het een eeuwigheid te duren.

Nu heb ik een pijnlijk en benauwd gevoel en ga lekker in bed liggen.Ik wil dit echt nooit meer -tenminste niet onder bewustzijn- meemaken!

ps Overigens hebben ze geen middenrifbreuk kunnen constateren, maar wel een biopt uit mijn maag genomen.

@ Levitation: ik slik ook Omeprazol, maar heb niks gehoord over dat dat het onderzoek kan beinvloeden oid.
quote:
Uiteindelijk zijn ze erachter dat ze het bij mij alleen kunnen zien door middel van een CTscan..
@ Raissa: Bij mij zagen ze ook niks bijzonders; wat was er bij jou uiteindelijk?
▒­ ­
  vrijdag 10 maart 2006 @ 15:03:46 #23
56819 Kimske
Juf in wording
pi_35912037
bij mij zagen ze ook niets, alleen dat mijn maagwand er verouderd uit zag, maar toch niet die vrolijke bacterie zoals werd vermoedt. Slik nu al bijna een jaar Pariet en gaat helemaal goed!
Stem:
http://www.businesschallenge.nl/261-dhr_l_tome.html
en maak kans op een notebook!
pi_35919063
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 13:58 schreef missDemeanor het volgende:
@ Raissa: Bij mij zagen ze ook niks bijzonders; wat was er bij jou uiteindelijk?
Een ernstige vorm van de ziekte van crohn.. CTscan is niet zo goed voor je, maar ben toch blij dat een gastroscopie in ieder geval niet meer hoeft..
pi_35919170
Een keertje een gastroscopie gehad, ik was meteen ziek door een of andere infektie
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')