quote:
Als je een goed en lichtgewicht statief wil dat je leven lang elke fietstocht overleeft, kijk dan eens naar carbon vezel dingen van Gitzo. Vreselijk duur (vanaf E300).
Het gewicht is niet zo heel erg belangrijk voor op de fiets, ik kan het statief bijvoorbeeld met bindertjes aan het fietsframe hangen. Tijdens het lopen zal ik met een soort draagriem het statief op de rug/zij willen dragen, netzoals mijn fototas.
quote:
Je hebt momenteel een pocket camera, praktisch elk statief zal daar voldoende voor zijn. Echter... video statieven en die missen vaak een horizontale zwenkrichting. Er bestaan proffessionele (en doorgaans wat zwaarder en grotere )statieven voor proffessionele cameras met een groter schroefgat onder.
Daar zal ik op letten!
quote:
Proffessionele statieven nieuw in de winkel hebben allemaal als kenmerk dat de klant er zelf nog een kop bij moet kopen. Een balhoofd of een drie knoppen ding waar de camera op gaat. Zo'n kop is inclusief het afneembare plaatje waar de camera op geschroefd wordt (ben ik nog duidelijk?)
Is zo'n 3 knoppen ding met allemaal van die hendels? Hoe gaat dat dan in zijn werk?
Zijn er voor mijn Sony P92 ook speciale op maat gemaakte afneembare plaatjes? Of voldoet een universeel plaatje die samen met balhoofd bij een compleet statief wordt geleverd?
quote:
Tweedehands zit er doorgaans al een kop met bevestigings plaatje bij. Als dat niet het geval is...een beetje kop kost vanaf E100.- een bevestigings plaatje E25.-
Alleen dat is al ver buiten mijn budget, en dan heb ik nog geeneens het statief meegerekend.
quote:
Het loont dus om een goed statief kompleet en wel tweedehands te vinden. Echter er is ook een hoop crap tweedehands. Flut statieven waar de eigenaar ook van in zag dat een Manfrotto of Gitzo beter is en de kosten van die dure satieven probeert te compenseren met verkoop van zijn crap statief.
Velbon en Cullman zijn een bekende tweede op de lijst. Alluminium is best ok, let wel dat de poten rond zijn. Vreemd genoeg lijken statieven met hoekige poten meer wiebel te vertonen.
Her en der op markten zie ik tegnwoordig ook de E10.- statieven, nieuw. Dat is een statief dat voldoet voor de lichtere camera, maar verwacht niet dat je het als wandelstok kunt gebruiken. Ik heb mogen ondervinden dat een de eenvoudiger statieven minder stof en klimaat bestendig zijn. Zand veruiineerd kop mechanisme en 5 minuten na aanvang van een nacht vorst expeditie breken plastic onderdelen.
Een 10 euro statiefje met een verrot kop mechanisme door zand is niet zo'n ramp als ik er een tijd plezier van heb gehad, dan koop ik gewoon weer een nieuwe.
Alleen dat brekend plastic bij vorst... Als mijn pieper gaat en er is ergens brand of een ongeluk, en het vriest 15 graden, dan wil ik toch nog wel plaatjes schieten.
quote:
Maar zo'n markt koopje kan wel een heel zachte manier zijn om je te orienteren wat jij als statief belangrijk vind; poten uitschuifbaardoor draaien, of klemmen? balhoofd of schr3 weg kop? Aluminium of ruimtevaart? En dan daarna kun je beter besliisen hoever je fotografische inspiratie je tot welk bedrag an statief dwingt.
Zoals je al gemerkt hebt is het statieven gebeuren helemaal nieuw voor me, omdat ik vaak op branden in de omgeving afgaat, en omdat dit meestal 's nachts gebeurt, werd een statief een te groot gemis, ik heb echt vanalles als "statief" gebruikt, van politieauto's tot kliko's die ik bij mensen uit de tuin trok. (handig, op wieletjes)
Ook is het snel paraat hebben een pré, vooral bij 112 fotografie waarbij je niet de tijd hebt om alles rustig uit te stallen. Ik baal soms best wel, ik heb in het verleden een paar hele mooie foto's geschoten, waar veel actie in zat, en waarbij ik heel veel geluk had door op de juiste plek, juiste tijd, en met de juiste inzicht een foto schoot, maar achteraf bleek deze dus bewogen te zijn.
![]()
(terwijl het er op het schermpje altijd zo mooi uitziet)
Ook heb ik alles wel zo'n beetje gedaan met mijn camera (toen ik hem voor het eerst had zat ie boordevol handigheidjes en opties die ik nog nooit had gebruikt, nu heb ik het wel een beetje gehad met de camera, loop tegen beperkingen aan, maar kan geen afstand van 'm nemen omdat ik 'm door en door kan, en de opties blind kan bedienen
![]()
), behalve hele mooie platen geschoten in het donker, dus het is nog allemaal een uitdaging.
Door alle adviezen die ik heb gekregen (ben ik heel erg dankbaar voor!), lijkt het mij het beste dat ik een fotospeciaalzaak binnenstap, en daar verschillende soorten statieven ga bekijken.