abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 maart 2006 @ 22:44:33 #1
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_35660289
Zoals nu met het mooie witte winterlandschap, wil ik een paar mooie foto's maken in het donker.

Helaas heeft mijn camera (Sony P92) veel ruis bij iso 400, dus het is aanpielen met de langste sluitertijd die mogelijk is: 4 seconde. Door met de instellingen van de camera te spelen komen er hele mooie nachtfoto's uit.

Maar dan alleen als ik mijn camera neerzet op een stabiele ondergrond, en die is niet overal te vinden, vooral niet als het gesneeuw heeft. (ik plant mijn camera niet in een pak sneeuw)

Zoals je al kan raden, ben ik op zoek naar een goed statief, dus geen Hama/Vicanco rommel.

Wat zijn eigenlijk DE merken op statievengebied?

Ook vraag ik me af of ik mijn camera zomaar kan monteren op ieder statief, ik heb even een afbeelding gezocht met de onderkant van mijn camera:

En nu zag ik op Marktplaats een heel mooi statiefje bij een verkoper vlakbij in de buurt: http://koopjes.marktplaats.nl/fotografie/statieven/21979204.html

Past mijn camera op dit statief? Of waar moet ik op letten als ik elders een statief koop?

Alvast bedankt.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  donderdag 2 maart 2006 @ 22:56:45 #2
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_35660749
Ja hoor dat past, en ik heb zelf ook een vanguard, wel een iets andere, en die bevalt uitstekend.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  donderdag 2 maart 2006 @ 22:58:10 #3
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_35660799
Voor zover ik weet zijn de aansluitingen voor een statief universeel. Dus ja, op deze camera zou het ook moeten passen.

Voor de rest van je vraag moet ik je naar de rest van de gebruikers verwijzen, want ik ben al meer dan 10 jaar een tevreden Hama gebruiker
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 2 maart 2006 @ 22:59:47 #4
52657 pea4fun
pi_35660861
Ow en als je echt een superstatief wil (waar je dan wel ff je portomonnee goed voor open moet trekken) moet je ff zoeken op manfroto (of manfrotto, dat weet ik niet zeker)
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:00:11 #5
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_35660879
Ik heb een Manfrotto, en die is uit de categorie goed!
Let behalve op de stevigheid ook op de manier waarop de kop zich laat bedienen.
Life is what you make it.
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:01:33 #6
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_35660926
Mijn camera beschikt over 1 schroefbus. (zal wel een andere naam hebben) En ik zie statieven waar 1 schroef op zit, en statieven waar 2 schroeven op zitten?

Moet ik telkens de camera van het statief losschroeven? Of kan ik een soort onderplaat aan mijn camera laten zitten, die makkelijk op het statief te klikken is? (handig als het opeens gaat regenen)
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:03:38 #7
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_35661016
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:01 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Mijn camera beschikt over 1 schroefbus. (zal wel een andere naam hebben) En ik zie statieven waar 1 schroef op zit, en statieven waar 2 schroeven op zitten?

Moet ik telkens de camera van het statief losschroeven? Of kan ik een soort onderplaat aan mijn camera laten zitten, die makkelijk op het statief te klikken is? (handig als het opeens gaat regenen)
Ik heb met snelkoppeling, en die blijkt zelfs te werken op het statief van Pea4fun. Zij en ik kunnen zonder problemen onze camera's op elkaars statieven gebruiken, zonder allerlei gepiel met schroeven.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:04:23 #8
52657 pea4fun
pi_35661034
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:01 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:

Die van de advertentie heeft (net als veel anderen) een plaatje wat je op je camera schroeft. Dat kan je laten zitten, en dat klik je met 1 beweging vast op het statief.
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:05:15 #9
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_35661061
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 22:59 schreef pea4fun het volgende:
Ow en als je echt een superstatief wil (waar je dan wel ff je portomonnee goed voor open moet trekken) moet je ff zoeken op manfroto (of manfrotto, dat weet ik niet zeker)
Ik zat te denken aan ongeveer ¤30 tweedehands, dat gaat niet lukken dan vrees ik.

Ik wil ook niet een te duur exemplaar aanschaffen omdat het statief veel te verduren krijgt, ik verplaats me per fiets, dus het moet door weer en wind, en het wordt geplaatst op allerlei soorten ondergronden. Als ik dus een peperduur statief heb, en er zit een kras op, of een poot krom, dan is dat gelijk heel erg vindt ik dan persoonlijk.

Ik zoek iets in een goede prijs/kwaliteitverhouding.
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:09:42 #10
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_35661205
Zolang je met je cam geen last hebt van spiegelklap ed is de "zwaarheid" van het statief eigenlijk geen criterium, kwaliteit is en blijft natuurlijk altijd wel een punt als je denkt aan levensduur enzo.

Het probleem van spiegelklap ed is de trilling die deze veroorzaakt en in het meest ongunstigste geval precies samenkomt met sluiter transport, bij analoge spiegelreflexcameras kan dat erg vervelend zijn aangezien dat meestal precies uitkomt in de tijd die voor nacht fotografie best wel intressant is: 1/4 sec tot 1 sec.

Maar bij een eenvoudige digicam is dat dus totaal geen probleem.
Trilling van je vingers bij het afdrukken voorkom je met een draadontspanner of door tijdvertraagde opname te kiezen(zelfontspanner)..

Maar zelfs met een analoge spiegelreflex: ik heb een aantal statieven waaronder een peperdure manfrotto, een Linhoff die niet is te tillen maar ook een statiefklemmetje.
dat klemmetje heb ik altijd meegehad op vakanties en werkte eigenlijk ook uitstekend, tis een aluminium lijmtang-achtig ding wat bijna overal op-tussen of in te schroeven is waarop een minibalhoofd zit zodat je de camaera altijd perfect recht kunt zetten, erg handig en een aanrader.
Ik ben alleen bang dat je het alleen zult vinden bij merken als Hama ed....

[edit] ff gezocht voor je : bilora (een echt merk) heeft ongeveer wat ik bedoel: http://www.bilora.de/08_produkte/1_stative/mini_digi_stative.html
model 1006

Degene die ik heb is denk ik 30 jaar oud en merkloos maar nog veel handigeer want er zit een inschroef stukje in verwerkt waarmee je het statief met een heftige houtdraad-schroef in iedere plank/boom kunt schroeven.
Niet erg milieu vriendelijk maar wel erruuuuug handig als je in een bos staat.....

[ Bericht 18% gewijzigd door robber57 op 02-03-2006 23:15:57 ]
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:10:43 #11
52657 pea4fun
pi_35661245
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:05 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:

[..]

Ik zat te denken aan ongeveer ¤30 tweedehands, dat gaat niet lukken dan vrees ik.

Ik wil ook niet een te duur exemplaar aanschaffen omdat het statief veel te verduren krijgt, ik verplaats me per fiets, dus het moet door weer en wind, en het wordt geplaatst op allerlei soorten ondergronden. Als ik dus een peperduur statief heb, en er zit een kras op, of een poot krom, dan is dat gelijk heel erg vindt ik dan persoonlijk.

Het ligt er ook aan wat je er voor camera opzet. Maar ik heb (nog niet zo lang) een DSLR en die gaat er prima op. Bedenk dat een statief langer meegaat dan een camera meestal Ow en een manfrotto moet je echt wel mishandelen wil je er een poot van krom krijgen

Maar zoals ik al zei, een vanguard is echt niet slecht, en als je die voor ongeveer 30 euro tweedehands kan kopen is dat niet verkeerd.
pi_35661269
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:05 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Als ik dus een peperduur statief heb, en er zit een kras op, of een poot krom, dan is dat gelijk heel erg vindt ik dan persoonlijk.

Juist bij een duur/goed statief krijg je geen kromme poten En een kras maakt ook niks uit voor de werking natuurlijk.

Maar voor een compactcameraatje is het inderdaad overkill en kan je best goed uit de voeten met een vanguard of iets vergelijkbaars.
pi_35661319
Hmm.. goedkoop is echt wel duurkoop bij statieven. Een slecht statief wil je niet gebruiken, met name als het monteren en het opzetten niet soepel gaat. Ik heb sinds kort een Manfrotto 728B digi, en die bevalt goed.
Kromme poten had ik bij mijn vorige goedkope statief (ik was er op gaan staan dat wel )
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:14:37 #14
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_35661388
opletten dat ie geen speling heeft
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:18:13 #15
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_35661528
Ik ben er overigens ook erg content mee dat mijn statief onafhankelijk van elkaar te plaatsen poten heeft, wat hem een stuk bruikbaarder maakt.
Life is what you make it.
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:25:03 #16
132767 lipje
pi_35661772
Ik heb zelf een vrij klein statief van Cullmann. Deze kan je overal bovenop zetten (ingeklapt ca 15 cm en uitgeklapt ca 60 cm) maar ook gewoon op de grond. En klein genoeg om in de cameratas mee te nemen.
Koste me 30 euro nieuw.
Return of the Unox-muts
Pappa van Aafke en Onno
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:53:29 #17
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_35662886
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:25 schreef lipje het volgende:
Ik heb zelf een vrij klein statief van Cullmann. Deze kan je overal bovenop zetten (ingeklapt ca 15 cm en uitgeklapt ca 60 cm) maar ook gewoon op de grond. En klein genoeg om in de cameratas mee te nemen.
Koste me 30 euro nieuw.
Dat lijkt me een heel erg handig ding!

Heb je misschien een linkje of een naam/typeaanduiding zodat ik zelf kan Googlen?
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:57:06 #18
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_35663046
Ik zie ook veel statieven (oa. die op marktplaats) met de volgende soort aansluiting:

Op mijn camera is geen plek of uitholling voor dat linker pinnetje.
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:57:37 #19
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_35663067
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:14 schreef lipje het volgende:
opletten dat ie geen speling heeft
Goede tip!
  vrijdag 3 maart 2006 @ 00:00:04 #20
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_35663192
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:57 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik zie ook veel statieven (oa. die op marktplaats) met de volgende soort aansluiting:

[afbeelding]

Op mijn camera is geen plek of uitholling voor dat linker pinnetje.
Dat llinker pinnetje is een borging, met een veer eronder. Als je camera daar geen uitsparing voor heeft dan zakt hij gewoon weg in het voetje.
- Privacy Matters
  vrijdag 3 maart 2006 @ 00:05:43 #21
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_35663450
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 00:00 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Dat llinker pinnetje is een borging, met een veer eronder. Als je camera daar geen uitsparing voor heeft dan zakt hij gewoon weg in het voetje.
Weer een raadsel voor mij opgelost.

Het is dan wel handig om een stukje tape onder de camera te plakken op de plek waar dat verende pinnetje komt, dit tegen beschadigingen.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 00:14:48 #22
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_35663835
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 00:05 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:

[..]

Weer een raadsel voor mij opgelost.

Het is dan wel handig om een stukje tape onder de camera te plakken op de plek waar dat verende pinnetje komt, dit tegen beschadigingen.
zou een optie kunnen wezen.
lijkt mij alleen niet handig.
meestal heb je niet iets bij om de plaat tegen je camera vast te schroeven.
zelf draai ik dan de hele bodemplaat 360 grade. en dan zit het ook muurvast. met een stuk tape erop gaat je dat niet meer lukken denk ik
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
pi_35666361
Als je een goed en lichtgewicht statief wil dat je leven lang elke fietstocht overleeft, kijk dan eens naar carbon vezel dingen van Gitzo. Vreselijk duur (vanaf E300).

Je hebt momenteel een pocket camera, praktisch elk statief zal daar voldoende voor zijn. Echter... video statieven en die missen vaak een horizontale zwenkrichting. Er bestaan proffessionele (en doorgaans wat zwaarder en grotere )statieven voor proffessionele cameras met een groter schroefgat onder.

Proffessionele statieven nieuw in de winkel hebben allemaal als kenmerk dat de klant er zelf nog een kop bij moet kopen. Een balhoofd of een drie knoppen ding waar de camera op gaat. Zo'n kop is inclusief het afneembare plaatje waar de camera op geschroefd wordt (ben ik nog duidelijk?)

Tweedehands zit er doorgaans al een kop met bevestigings plaatje bij. Als dat niet het geval is...een beetje kop kost vanaf E100.- een bevestigings plaatje E25.-

Het loont dus om een goed statief kompleet en wel tweedehands te vinden. Echter er is ook een hoop crap tweedehands. Flut statieven waar de eigenaar ook van in zag dat een Manfrotto of Gitzo beter is en de kosten van die dure satieven probeert te compenseren met verkoop van zijn crap statief.

Velbon en Cullman zijn een bekende tweede op de lijst. Alluminium is best ok, let wel dat de poten rond zijn. Vreemd genoeg lijken statieven met hoekige poten meer wiebel te vertonen.

Her en der op markten zie ik tegnwoordig ook de E10.- statieven, nieuw. Dat is een statief dat voldoet voor de lichtere camera, maar verwacht niet dat je het als wandelstok kunt gebruiken. Ik heb mogen ondervinden dat een de eenvoudiger statieven minder stof en klimaat bestendig zijn. Zand veruiineerd kop mechanisme en 5 minuten na aanvang van een nacht vorst expeditie breken plastic onderdelen.

Maar zo'n markt koopje kan wel een heel zachte manier zijn om je te orienteren wat jij als statief belangrijk vind; poten uitschuifbaardoor draaien, of klemmen? balhoofd of schr3 weg kop? Aluminium of ruimtevaart? En dan daarna kun je beter besliisen hoever je fotografische inspiratie je tot welk bedrag an statief dwingt.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 02:38:39 #24
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_35666812
quote:
Als je een goed en lichtgewicht statief wil dat je leven lang elke fietstocht overleeft, kijk dan eens naar carbon vezel dingen van Gitzo. Vreselijk duur (vanaf E300).
Het gewicht is niet zo heel erg belangrijk voor op de fiets, ik kan het statief bijvoorbeeld met bindertjes aan het fietsframe hangen. Tijdens het lopen zal ik met een soort draagriem het statief op de rug/zij willen dragen, netzoals mijn fototas.
quote:
Je hebt momenteel een pocket camera, praktisch elk statief zal daar voldoende voor zijn. Echter... video statieven en die missen vaak een horizontale zwenkrichting. Er bestaan proffessionele (en doorgaans wat zwaarder en grotere )statieven voor proffessionele cameras met een groter schroefgat onder.
Daar zal ik op letten!
quote:
Proffessionele statieven nieuw in de winkel hebben allemaal als kenmerk dat de klant er zelf nog een kop bij moet kopen. Een balhoofd of een drie knoppen ding waar de camera op gaat. Zo'n kop is inclusief het afneembare plaatje waar de camera op geschroefd wordt (ben ik nog duidelijk?)
Is zo'n 3 knoppen ding met allemaal van die hendels? Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Zijn er voor mijn Sony P92 ook speciale op maat gemaakte afneembare plaatjes? Of voldoet een universeel plaatje die samen met balhoofd bij een compleet statief wordt geleverd?
quote:
Tweedehands zit er doorgaans al een kop met bevestigings plaatje bij. Als dat niet het geval is...een beetje kop kost vanaf E100.- een bevestigings plaatje E25.-
Alleen dat is al ver buiten mijn budget, en dan heb ik nog geeneens het statief meegerekend.
quote:
Het loont dus om een goed statief kompleet en wel tweedehands te vinden. Echter er is ook een hoop crap tweedehands. Flut statieven waar de eigenaar ook van in zag dat een Manfrotto of Gitzo beter is en de kosten van die dure satieven probeert te compenseren met verkoop van zijn crap statief.

Velbon en Cullman zijn een bekende tweede op de lijst. Alluminium is best ok, let wel dat de poten rond zijn. Vreemd genoeg lijken statieven met hoekige poten meer wiebel te vertonen.

Her en der op markten zie ik tegnwoordig ook de E10.- statieven, nieuw. Dat is een statief dat voldoet voor de lichtere camera, maar verwacht niet dat je het als wandelstok kunt gebruiken. Ik heb mogen ondervinden dat een de eenvoudiger statieven minder stof en klimaat bestendig zijn. Zand veruiineerd kop mechanisme en 5 minuten na aanvang van een nacht vorst expeditie breken plastic onderdelen.
Een 10 euro statiefje met een verrot kop mechanisme door zand is niet zo'n ramp als ik er een tijd plezier van heb gehad, dan koop ik gewoon weer een nieuwe.

Alleen dat brekend plastic bij vorst... Als mijn pieper gaat en er is ergens brand of een ongeluk, en het vriest 15 graden, dan wil ik toch nog wel plaatjes schieten.
quote:
Maar zo'n markt koopje kan wel een heel zachte manier zijn om je te orienteren wat jij als statief belangrijk vind; poten uitschuifbaardoor draaien, of klemmen? balhoofd of schr3 weg kop? Aluminium of ruimtevaart? En dan daarna kun je beter besliisen hoever je fotografische inspiratie je tot welk bedrag an statief dwingt.
Zoals je al gemerkt hebt is het statieven gebeuren helemaal nieuw voor me, omdat ik vaak op branden in de omgeving afgaat, en omdat dit meestal 's nachts gebeurt, werd een statief een te groot gemis, ik heb echt vanalles als "statief" gebruikt, van politieauto's tot kliko's die ik bij mensen uit de tuin trok. (handig, op wieletjes)

Ook is het snel paraat hebben een pré, vooral bij 112 fotografie waarbij je niet de tijd hebt om alles rustig uit te stallen. Ik baal soms best wel, ik heb in het verleden een paar hele mooie foto's geschoten, waar veel actie in zat, en waarbij ik heel veel geluk had door op de juiste plek, juiste tijd, en met de juiste inzicht een foto schoot, maar achteraf bleek deze dus bewogen te zijn. (terwijl het er op het schermpje altijd zo mooi uitziet)

Ook heb ik alles wel zo'n beetje gedaan met mijn camera (toen ik hem voor het eerst had zat ie boordevol handigheidjes en opties die ik nog nooit had gebruikt, nu heb ik het wel een beetje gehad met de camera, loop tegen beperkingen aan, maar kan geen afstand van 'm nemen omdat ik 'm door en door kan, en de opties blind kan bedienen ), behalve hele mooie platen geschoten in het donker, dus het is nog allemaal een uitdaging.

Door alle adviezen die ik heb gekregen (ben ik heel erg dankbaar voor!), lijkt het mij het beste dat ik een fotospeciaalzaak binnenstap, en daar verschillende soorten statieven ga bekijken.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:26:30 #25
132767 lipje
pi_35670626
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:53 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:

[..]

Dat lijkt me een heel erg handig ding!

Heb je misschien een linkje of een naam/typeaanduiding zodat ik zelf kan Googlen?
http://www.internetcamera(...)lmann_statieven.html

cullmann Mini Pod Presto 50010

folder van cullmann

[ Bericht 13% gewijzigd door lipje op 03-03-2006 10:44:40 ]
Return of the Unox-muts
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: