quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:27 schreef schatje het volgende:Dat van donzen dekbebben heb ik gezien bij de Keuringsdienst van Waarde van de RVU. Ja, dat was best wel schokkend om te zien. Maar ja, dat is net zoals met het zien van gruwelijke praktijken bij slachterijen die in het geheim zijn opgenomen. Uiteindelijk boeit het me niet zoveel meer omdat ik gewoon weer vlees enzo consumeer en weer vrolijk een dekbedje uitzoek bij de IKEA ofzo. Die verontwaardiging is dus van korte duur bij mij
![]()
.
Keuringsdienst van Waarde:Hongaarse ganzenpluksters aan het werk
Ik heb even die link van dat Dons bekeken, maar wat een slechte donsverkopers hebben ze gehad zeg bij de keuringsdienst van waarde
![]()
Die verhaaltjes lijken echt helemaal nergens op. Kan me niet voorstellen dat een van onze verkopers zo tegen een klant praat als ze met een dekbed bezig zijn.
Dat plukken klopt wel ja, er zijn trouwens ook diervriendelijke manieren om dons te winnen alleen zijn die dekbedden onbetaalbaar. Onze dekbedden variëren van rond de 200 euro tot 1000 euro voor de reguliere dons kwaliteiten, dus slachtdons/veren mix en 100% levend geplukt tot eiderdons, maar dan zit je gelijk aan de 4400 euro.
Eiderdons wordt dan inderdaad niet geplukt, maar geraapt in een heel korte periode ná het broedseizoen van de eidereend. Die eidereend heeft dan zelf wat dons uit z'n borst getrokken om 't nest warm te houden tijdens het broeden. En die kleine plukjes worden dus geraapt. Omdat het zo arbeidsintensief is kosten die dekbedden een vermogen. Die verkoop je dus eigenlijk nooit waardoor eigenlijk iedereen een beetje dierenleed voor lief neemt omdat het simpelweg goedkoper is.
Bont werkt het net even anders natuurlijk omdat je weinig hebt aan losse haartjes
![]()
Daar komt altijd dierenleed bij kijken. Maar als je even goed bij jezelf te rade gaat staat je eigen leven bol van dat soort dingen. Je draagt leren jassen en schoenen omdat het lekkerder zit/mooier is, je eet een biefstuk, wat foie gras (over dieronvriendelijk gesproken!), vissen voor je hobby, een winterjas met een donsvulling, net als je dekbed etc etc. Van veel producten is ook een 'diervriendelijke' variant te krijgen, maar die kosten meer dus kies je toch maar voor dierenleed omdat het beter bij je portemonnee past.
Dus om dan mensen aan te vallen die bont dragen terwijl je zelf geen haar beter bent is ook vrij hypocriet vind ik. Heb zelf altijd het idee dat mensen jaloers zijn op bontdragende mensen omdat bont over het algemeen vrij duur is. Vind die $900,- voor dat Beyoncé ding dan ook erg meevallen.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying