abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 maart 2006 @ 16:56:34 #176
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35611825
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:53 schreef jogy het volgende:

[..]

Ok, maar wij zitten in 'het systeem', beter gezegd; wij zijn het systeem, niet een externe partij. In principe zijn we die gehaktmolen die perfect werkt en niet de koe of de kip

Dit enkel om door te gaan in jou analogie want je moet niet gaan vragen waar de gehaktmolen voor dient en wat erin geflikkerd moet worden.
Waarom zijn wij niet de kip in het voorbeeld?
pi_35611841
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:34 schreef L.Denninger het volgende:
Als je een idee wilt krijgen van hoe nietig je bent - kijk dan eens naar Powers of 10.
Hmm ik ben zo groot dat ik het hele filmpje heb kunnen zien. Van het universum tot en met de quarks. Ik weet dat ze er zijn, ik heb ze gezien. Nee niet echt, maar in theorie nu wel. Het duurde minder dan een minuut. Theorie <-> praktijk.

Ga nou eens aan de slag met de theorie en laat de praktijk eens helemaal los. Helemaal! (Nee ik kan het ook moeilijk, maar ik doe me best, en het zijn wel de leukste inzichten die je dan krijgt)
  woensdag 1 maart 2006 @ 16:57:16 #178
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35611855
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:55 schreef Polen het volgende:

[..]

Het kan er een paar miljoen lichtjaren naastzitten maar als je erheen moet is het verdomde handig om te weten hoe ver je moet. Met betrekking tot je lunchpakket bijvoorbeeld.
Als je van de ene naar de andere stad gaat zeg je toch ook niet "Tokyo of Nieuw Vennep, schijt daar aan!". Neem ik aan. Hoewel...
Afstand zegt me niets

Ooit is afstand helemaal weg. Dan hoef je niet meer te bewegen om vooruit te komen.

Wil je dan naar de winkel, dan denk je aan de winkel en sta je in de winkel.

Dan bestaat er ook geen afstand meer in lichtjaren.

Ik twijfel sowieso aan afstand. Hoe de ruimte is ingedeeld ook.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  woensdag 1 maart 2006 @ 16:57:45 #179
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_35611873
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:52 schreef Polen het volgende:

[..]

10 lichtjaar zit maar in je hoofd. Wie zegt dat het leeg is? Ik niet.
Neh, er zit fysiek maar een x aantal centimeters ruimte met grijze massa in mijn hoofd anders zou ik een kei van een waterhoofd moeten hebben.

10 lichtjaar is nou niet bepaald een fictief of verzonnen iets, gewoon de afstand dat licht in een jaar overbrugt. vrij denken kan veel verder komen dan 10 lichtjaar.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_35611877
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:49 schreef Polen het volgende:

Ik zou zeggen dat je eerst de enormiteit van je eigen habitat zou willen bevatten voor je daar ook nog eens extra dimensies aan toevoegt. Ofzo.
Ja dus of en dan?
Gaat het daar hier niet gedeeltelijk over dan?

Trouwens je opmerking over die 10 lichtjaren etc klonk mooi, maar het ging om de twijfel tussen groot en klein. Iemand verwijt hem van kleinheid, maar sorry.. dan slaat een opmerking over zoveel lichtjaren natuurlijk koek noch ei. Verschil van perceptie of niet willen inzien en gewoon met zgn nog iets groters komen.

spoor even bijster
  woensdag 1 maart 2006 @ 16:58:54 #181
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35611922
Ieder mens is groot. Alleen cijferen veel mensen zichzelf onnodig weg.
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:00:44 #182
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_35611985
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:53 schreef jogy het volgende:

[..]

Ok, maar wij zitten in 'het systeem', beter gezegd; wij zijn het systeem, niet een externe partij. In principe zijn we die gehaktmolen die perfect werkt en niet de koe of de kip

Dit enkel om door te gaan in jou analogie want je moet niet gaan vragen waar de gehaktmolen voor dient en wat erin geflikkerd moet worden.
Ik denk dat je het grote geheel los moet zien van het individu.
Het systeem is het beste voor de mensheid, maar niet voor het individu.
Vandaar - het systeem is prima, maar dat wil niet zeggen dat het voor mij ideaal is.
zzz
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:01:37 #183
139452 gaai
zwarte poes
pi_35612015
*I just realized.....i don't care*
pi_35612032
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:58 schreef Dromenvanger het volgende:
Ieder mens is groot. Alleen cijferen veel mensen zichzelf onnodig weg.
Ja, ik snap het ook niet meer hoor.
Tijd en ruimte zijn toch relatief, ofzo.
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:03:17 #185
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35612071
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:57 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Ja dus of en dan?
Gaat het daar hier niet gedeeltelijk over dan?

Trouwens je opmerking over die 10 lichtjaren etc klonk mooi, maar het ging om de twijfel tussen groot en klein. Iemand verwijt hem van kleinheid, maar sorry.. dan slaat een opmerking over zoveel lichtjaren natuurlijk koek noch ei. Verschil van perceptie of niet willen inzien en gewoon met zgn nog iets groters komen.

spoor even bijster
Het is niet zo erg dat mijn opmerking koek nog ei slaat, afstand is afstand. Of je daar nu in gelooft of niet.
Ook wanneer DV aangeeft dat je alleen maar hoeft te denken aan de winkel en dan sta je in de winkel geeft hij aan dat er een afstand bestaat tussen de plaats waar wordt gedacht en de winkel. Hoe je die afstand vervolgens meet en/of weergeeft is volkomen onbelangrijk.

Het punt is dat hij zegt een universum te willen gaan bouwen maar dan wel begint ergens halverwege, omdat het systeem op aarde hem niet aanstaat. Daar maak ik onder andere bezwaar tegen omdat we niet de enigen zijn in dit universum (met een beetje geluk) en het toch verdomde lullig zou zijn wanneer DV nu begint met astraal programmeren en dat de andere bewoners dan ons komen lastigvallen omdat iemand aan de universele wetten van programmatuur heeft zitten kloten. Daar pas ik voor!
pi_35612105
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:00 schreef L.Denninger het volgende:

Ik denk dat je het grote geheel los moet zien van het individu.
Het systeem is het beste voor de mensheid, maar niet voor het individu.
Vandaar - het systeem is prima, maar dat wil niet zeggen dat het voor mij ideaal is.
It is not 'The system sucks', but 'the human sucks'.. dus?
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:04:44 #187
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35612117
Om nog maar te zwijgen over de gevolgen in een tijd van 10 miljoen jaar. Want een beetje tijd heb je wel nodig. Of je die indeelt in jaren of in andere eenheden, zonder tijd geen beweging. Misschien kan je het beter weglaten inderdaad. Tijdloos. Vrij is het wel.
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:04:51 #188
31101 _Led_
pi_35612122
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:02 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Ja, ik snap het ook niet meer hoor.
Tijd en ruimte zijn toch relatief, ofzo.
Precies. Dus zeggen dat een mens groot is is onzinnig tenzij je vermeld ten opzicht waarvan.
zzz
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:05:11 #189
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_35612132
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 16:56 schreef Polen het volgende:

[..]

Waarom zijn wij niet de kip in het voorbeeld?
dat zou wel erg cru zijn.

En daarbij komt dat alles wat jij doet op elk moment van de dag effect heeft op de wereld om je heen en wat de wereld doet heeft ook effect op jou, dus ben je onderdeel van het gehele systeem. Als jij sterft dan veranderd het systeem ook een beetje, mensen hebben verdriet, een begravenisondernemer heeft weer wat werk, er wordt een boompje gekapt voor je kist, een eekhoorn raakt dakloos en wordt overgereden op de snelweg maar zijn tand prikt het wiel door waardoor de auto van de weg afraakt en over de kop slaat, de man overleeft het en geeft zijn leven aan God, word jehova getuige en begint mensen lastig te vallen rond etenstijd. Jij kan niet uit het systeem of los van het systeem opgroeien dus ben jij niet de kip.
Vrijheid
pi_35612167
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:03 schreef Polen het volgende:

Het is niet zo erg dat mijn opmerking koek nog ei slaat, afstand is afstand. Of je daar nu in gelooft of niet.
Ook wanneer DV aangeeft dat je alleen maar hoeft te denken aan de winkel en dan sta je in de winkel geeft hij aan dat er een afstand bestaat tussen de plaats waar wordt gedacht en de winkel. Hoe je die afstand vervolgens meet en/of weergeeft is volkomen onbelangrijk.

Het punt is dat hij zegt een universum te willen gaan bouwen maar dan wel begint ergens halverwege, omdat het systeem op aarde hem niet aanstaat. Daar maak ik onder andere bezwaar tegen omdat we niet de enigen zijn in dit universum (met een beetje geluk) en het toch verdomde lullig zou zijn wanneer DV nu begint met astraal programmeren en dat de andere bewoners dan ons komen lastigvallen omdat iemand aan de universele wetten van programmatuur heeft zitten kloten. Daar pas ik voor!
Volgens mij worden we al lastig gevallen
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:06:44 #191
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35612180
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:05 schreef jogy het volgende:

[..]

Jij kan niet uit het systeem of los van het systeem opgroeien dus ben jij niet de kip.
De kip kan niet uit het systeem of los van het systeem opgroeien dus de kip is niet de kip?
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:07:13 #192
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_35612190
quote:

[..]

En daarbij komt dat alles wat jij doet op elk moment van de dag effect heeft op de wereld om je heen en wat de wereld doet heeft ook effect op jou, dus ben je onderdeel van het gehele systeem. Als jij sterft dan veranderd het systeem ook een beetje, mensen hebben verdriet, een begravenisondernemer heeft weer wat werk, er wordt een boompje gekapt voor je kist, een eekhoorn raakt dakloos en wordt overgereden op de snelweg maar zijn tand prikt het wiel door waardoor de auto van de weg afraakt en over de kop slaat, de man overleeft het en geeft zijn leven aan God, word jehova getuige en begint mensen lastig te vallen rond etenstijd. Jij kan niet uit het systeem of los van het systeem opgroeien dus ben jij niet de kip.
En daarom hou ik nou van deze topicreeks, ik krijg er spontaan een bloedneus van.
Vrijheid
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:08:08 #193
31101 _Led_
pi_35612213
quote:

[..]

Quatsch.

Het verschil zit 'm in het doel van het systeem, en jouw doel.

Ik vind dat het doel van het systeem is dat het zo goed mogelijk moet gaan met de mensheid (en dieren) in het algemeen.
Wat dat betreft werkt het systeem best goed.

Als jij vindt dat het doel van het systeem is dat het zo fijn mogelijk voor jou persoonlijk moet zijn - tja, dan werkt het niet zo goed.
zzz
pi_35612220
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:04 schreef L.Denninger het volgende:

Precies. Dus zeggen dat een mens groot is is onzinnig tenzij je vermeld ten opzicht waarvan.
Idd, maar zeggen dat een mens klein is, omdat.. is nog onzinniger

nee, ik ben niet eigenwijs
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:09:51 #195
142236 Polen
Bessen-appel
pi_35612277
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:08 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Quatsch.

Het verschil zit 'm in het doel van het systeem, en jouw doel.

Ik vind dat het doel van het systeem is dat het zo goed mogelijk moet gaan met de mensheid (en dieren) in het algemeen.

Als jij vind dat het doel van het systeem is dat het zo fijn mogelijk voor jou persoonlijk moet zijn - tja, dan werkt het niet zo goed.
Oneens. Er is geen doel. Het systeem brengt een omgeving voort waarin bepaalde levensvormen zich staande kunnen houden. Dat is niet meer dan een bijkomende factor. Het systeem als geheel draait ook wel door als de aarde uitsterft en terugkeert tot stof.
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:10:27 #196
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35612296
Mooie theorie Jogy. En zo zie je ook dat alles aan elkaar vast zit als het ware. Iedere actie krijgt een reactie. En het is ook een grote ketting-reactie

Maar hoe ik verder hierover denk dat weet ik niet. Misschien is die ketting-reactie wel okey en dat het allemaal goed komt vanzelf. Dat het gewoon een moment is dat het gaat veranderen, en daarbij veranderd alles iedere dag. De wereld is nooit hetzelfde, de wereld veranderd iedere seconde en de tijd tikt door

Toch geloof ik dat uiteindelijk alles goed komt op de een of andere manier, dat al die acties en reacties uiteindelijk vanzelf gaan lopen zodat het systeem dus gaat draaien zoals het dient te draaien.

En dan is het vanzelf zo dat mensen vanzelf goed werken in het systeem. Niet eens werken. Functioneren bedoel ik.

Als het systeem goed functioneert en je neemt aan dat mensen onderdeel zijn van het systeem, dan zal de hele mensheid functioneren zoals het hoort. Zelfs de grootste potentiėle dwarsligger zal vrijwillig gaan meewerken denk ik Dus dan is er ook geen kans meer op terrorisme, omdat die mensen op een bepaalde manier verplicht worden tot meewerken richting een goede toekomst. Ze worden aangezet door de massa.

En dan denk ik ook dat het leren vanzelf gaat. Dan hoef je niet meer zo zwaar je best te doen om zaken te weten, dan weet je het vanzelf wel allemaal.

En dan kun je verder gaan met een gezamelijk brein, dat alle breinen van mensen 1 brein worden dus Dat alle mensen elkaars verstand gaan aanvullen. En dan heb je dus de krachtigste computer die bestaat.
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:10:41 #197
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_35612304
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:06 schreef Polen het volgende:

[..]

De kip kan niet uit het systeem of los van het systeem opgroeien dus de kip is niet de kip?
Jawel. Je moet de analogie ook niet zo serieus nemen, hoe kan je nou een gehaktmolen met het universum vergelijken? Wij zijn die kip niet omdat we niet buiten het universum ( gehaktmolen) opgroeien en er later ingegooid worden. Maar een kip is een kip.

Nu ga ik eten, ik hoop niet dat het kip is.
Vrijheid
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:11:27 #198
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_35612323
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:08 schreef L.Denninger het volgende:

Maar niet perfect.
Vrijheid
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:11:41 #199
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_35612331
Voedsel.
Vrijheid
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:11:50 #200
31101 _Led_
pi_35612334
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:09 schreef Polen het volgende:

[..]

Oneens. Er is geen doel. Het systeem brengt een omgeving voort waarin bepaalde levensvormen zich staande kunnen houden. Dat is niet meer dan een bijkomende factor. Het systeem als geheel draait ook wel door als de aarde uitsterft en terugkeert tot stof.
In dat geval kun je ook niet stellen dat het systeem goed of slecht werkt, en dat was het punt waar DV over begon.

Wil je stellen dat iets slecht werkt, dan zul je toch moeten definieren wat 'goed werken' en 'slecht werken' inhoudt.
zzz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')