maar dan zorg je dat de vooruitgang tegen gehouden wordt.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 01:26 schreef C.est-malheureux het volgende:
Ik ben tegen dierenproeven, aangezien er in mijn ogen toch nutteloze dingen op worden getest. Producten als make up en dergelijke vind ik al helemaal belachelijk, maar zo ook medicijnen. Laat alles komen zoals het komt en ga niet 'het lot' in de weg zitten. (maar dit is weer een andere discussie..).
Precies. Laat de zwakken maar uitsterven.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 01:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar dan zorg je dat de vooruitgang tegen gehouden wordt.
mensen als stephen hawkins, john nash enzo kunnen we beter niet hebben op de wereld [/sarcasme]quote:Op zaterdag 4 maart 2006 01:35 schreef C.est-malheureux het volgende:
[..]
Precies. Laat de zwakken maar uitsterven.
Maar wat nou als het lot van de duizenden knuffelige konijntjes er eentje is met lippenstift in hun oogjes? De ontwikkelingen op gebied van onderzoek komen ook zoals het komt.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 01:26 schreef C.est-malheureux het volgende:
Ik ben tegen dierenproeven, aangezien er in mijn ogen toch nutteloze dingen op worden getest. Producten als make up en dergelijke vind ik al helemaal belachelijk, maar zo ook medicijnen. Laat alles komen zoals het komt en ga niet 'het lot' in de weg zitten. (maar dit is weer een andere discussie..).
quote:Anderzijds zijn er bij dierproeven wel heel veel vraagtekens te zetten. Het is niet zelden dat proeven die bij dieren succesvol zijn bij mensen toch gevaarlijk blijven, of andersom. Het is nu geaccepteerde wijsheid dat we bij dieren moeten testen, en dan pas naar mensen overgaan (en er zijn ook successen geboekt), maar uiteindelijk blijkt er toch telkens weer een groot verschil tussen mens en dier te zijn.
Morfine werkt bij mensen en honden b.v. rustgevend, bij katten is het in hoge doses absoluut niet rustgevend voor ze. Peniciline werkt prima bij mensen, maar bij hamsters en cavia's is het dodelijk; citroenzuur is voor een kat dodelijk, peterselie bij papegaaien. Vitamine C hebben mensen (en primaten) nodig, dieren kunnen het zelf aanmaken. En zo zijn er nog tal van verschillen op te noemen.
Zelfs binnen mensen zie je dat lactose-intolerantie zeer sterk verschilt van mens tot mens, sommige mensen hebben een resistentie tegen malaria, de meesten niet. Onlangs was in het nieuws dat een apparaat dat de anesthesie controleerde niet goed zou werken in ziekenhuizen. Het apparaat zou ervoor moeten waken dat iemand niet bijkomt tijdens z'n operatie. Dat gebeurt toch nog geregeld, ook omdat het niet precies in te schatten is van mens tot mens hoeveel verdoving er nodig is. En het komt een enkele keer zelfs voor dat iemand overlijdt omdat de narcose te diep is. Dat is dan niet met opzet, zo'n anesthesist doet z'n best, maar het is domweg niet precies in te schatten. Evenzo met de bijwerkingen van medicijnen, die krijgt ook niet iedereen (en van degenen die de bijsluiter niet lezen nog minder natuurlijk ).
Het generaliseren van (dier)proefresultaten is daarom verre van triviaal. Er zijn dierensites die claimen dat 95% van de succesvolle dierproeven bij mensen uiteindelijk toch niet succesvol blijkt (maar ze weten natuurlijk nooit een bron te geven); maar het geeft wel aan met hoeveel voorzichtigheid we volgens mij te werk zouden moeten gaan.
mooi en zo. maar hoe zit het met het echte aantal medicijnen dat met dierproeven tot stand kwam?quote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:17 schreef Iblis het volgende:
Dierproeven zijn onderdeel van een paradigma dat stelt dat je eerst op dieren moet testen, dan pas op mensen. Dit terwijl er ook tal van voorbeelden zijn waaruit heel duidelijk blijkt dat het ene ene organisme het andere niet is. Sterker nog, de ene mens is de andere niet. Uit een oude post van me:
[..]
Hoe bedoel je dat? Het is beleid dat medicijnen op dieren worden getest, dus vrijwel alle, naar ik aanneem. De vraag is meer, hoeveel medicijnen zijn niet ontdekt doordat de dierproeven mislukten en er aangenomen werd dat de medicatie niet werkte, of waarbij de eerste testen op mensen negatief waren ondanks succesvolle dierproeven.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:33 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mooi en zo. maar hoe zit het met het echte aantal medicijnen dat met dierproeven tot stand kwam?
ik vind dat niet de belangrijkste vraag.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Het is beleid dat medicijnen op dieren worden getest, dus vrijwel alle, naar ik aanneem. De vraag is meer, hoeveel medicijnen zijn niet ontdekt doordat de dierproeven mislukten en er aangenomen werd dat de medicatie niet werkte, of waarbij de eerste testen op mensen negatief waren ondanks succesvolle dierproeven.
Dat moet ik echter opzoeken.
Dierproeven zijn een verplicht onderdeel als je nieuwe medicijnen ontwikkeld. Medicijnen die nu ontwikkeld zijn, zijn dus ongeveer per definitie met dierproeven ontdekt. Dit omdat het verplicht is. Dus, het voordehand liggende antwoord op je vraag is: tegenwoordig komen alle medicijnen met behulp van dierproeven tot stand.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:43 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik vind dat niet de belangrijkste vraag.
als een medicijn werkt, hebben heel veel mensen daar baat bij. als een medicijn mislukt, dan zullen ze een nieuw medicijn moeten zoeken, meer is er niet. het is dus vooral relevant om te weten hoeveel medijnen er wél met dierproeven tot stand zijn gekomen.
ik bedoel nu zijn die dieren toch al dood, heeft het tenminste een beetje eer aan zijn of haar dood in het proces.
Je hebt een punt. Maar je kunt gewoon niet willekeurig een stof op mensen gaan testen zonder dat je er iets over weet. Stoffen kunnen bijvoorbeeld afgekeurd worden doordat muizen er een tumor in de lever van krijgen bijvoorbeeld. Als je dit al weet ga je het natuurlijk niet op mensen testen, dat is vrij onetischquote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Het is beleid dat medicijnen op dieren worden getest, dus vrijwel alle, naar ik aanneem. De vraag is meer, hoeveel medicijnen zijn niet ontdekt doordat de dierproeven mislukten en er aangenomen werd dat de medicatie niet werkte, of waarbij de eerste testen op mensen negatief waren ondanks succesvolle dierproeven.
Dat moet ik echter opzoeken.
Wil dat per se zeggen dat mensen ook zo’n tumor krijgen? Dat is natuurlijk een moeilijke vraag. Dat ga je inderdaad niet testen. Er zijn flink wat ziektes te noemen die bij mensen wel voorkomen, maar bij dieren niet, of anders verlopen, of die slechts met moeite opgewekt kunnen worden. Ik herinner me ook nog een stukje over Alzheimer, hoe moeilijk het is om daar een goed werkend model voor te krijgen in dieren. Bij muizen was er al eerder een vaccin gevonden, maar dit leidde bij mensen soms tot hersenontsteking. Dat is natuurlijk niet mis.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:55 schreef DuranK het volgende:
Je hebt een punt. Maar je kunt gewoon niet willekeurig een stof op mensen gaan testen zonder dat je er iets over weet. Stoffen kunnen bijvoorbeeld afgekeurd worden doordat muizen er een tumor in de lever van krijgen bijvoorbeeld. Als je dit al weet ga je het natuurlijk niet op mensen testen, dat is vrij onetisch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |