abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35575987
Ja mensen, begin maar vast te lachen
Ik woon al jaren op mezelf, en kook dus ook al jaren (vrijwel) iedere avond voor een of meerdere personen. Dit kan ik best aardig, gezien de reacties van vrienden en vriendinnen die mijn maaksels met plezier naarbinnen werken , en ook iedere keer komen vragen of ik een bepaald recept voor ze wil maken.
Er is slechts een ding dat iedere keer mislukt bij mij: de doorsnee huis, tuin en keukenomelet. Wat ik ook probeer: met of zonder knol, een roerei, het mislukt altijd
Vaak is het ei te droog, zit er eierschaal in (bij taarten breekt het ei altijd perfect zonder snippers), het is te zout, het bakt aan. Kortom: het is niet te vreten.
Het is niet iets psychisch, want anderen hebben ook kunnen constateren dat je voor een gebakken ei niet bij Thisbe moet wezen.
Mijn vraag aan jullie is natuurlijk: kunnen jullie me helpen met het leren van het bakken van het perfecte ei?
Ik heb namelijk niet altijd iemand voor handen die er eentje voor me kan maken
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_35576183
Jah hoor.

Pan op middelhoog vuur zetten. Van 1 tot 9 gemeten op 5 of 6.

3 eieren klutsen/of niet (spiegelei).

Klontje boter in de pan. Als de boter bijna gesmolten is de eieren erin doen. Wachten tot de onderkant een beetje 'solid' begint te worden. Spatel onder je ei doen, alles wat nog beweegt er boven op eraf laten lopen. Dan omkeren en peper of zout erbij.
Heerlijk als je wat spek meebakt.

JOHNNY HEITINGA
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:17:20 #3
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_35576251
Boter laten smelten, ei erin flikkeren, ei bakken, wat gesnipperde uitjes erbij en wat spek erop.

Dan keertje omdraaien en klaar is kees. Misschien nog wat kaas er op het laatst op.
pi_35576334
Deksel erop om de bovenkant ook lekker gaar te krijgen, hoef je hem niet eens om te draaien, en houd je het vocht een beetje in de pan ipv van je afzuigkap
pi_35576340
Ik draai hem vaak niet om, maar doe even een deksel erop.
pi_35576391
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:17 schreef Zwansen het volgende:
Boter laten smelten, ei erin flikkeren, ei bakken, wat gesnipperde uitjes erbij en wat spek erop.

Dan keertje omdraaien en klaar is kees. Misschien nog wat kaas er op het laatst op.
Duidelijk kaas.. Boerenkaas uiteraard, bij voorkeur niet heel jong..
pi_35576462
Dan wil ik wel eens weten hoe de Cninees dat eitje maakt! Heb wel eens gehoord dat je dat in kokend water moet mikken waarin je een draaikolkje hebt gemaakt, maar dat werd me een zooitje.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:23:06 #8
68638 Zwansen
pi_35576481
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:22 schreef SterkStaaltje het volgende:
Dan wil ik wel eens weten hoe de Cninees dat eitje maakt! Heb wel eens gehoord dat je dat in kokend water moet mikken waarin je een draaikolkje hebt gemaakt, maar dat werd me een zooitje.
pi_35576531
omdraaien is voor mietjes... Ik ben een luie student!

Boter laten smelten, ei in pan gooien (tip: niet direct vanuit de schaal in pan, maar eerst in een glas ofzo, dan kun je eventuele schaal-restjes nog makkelijk verwijderen).
Als het ei van onderen grootendeels gestold is vuur zacht zetten en deksel op de pan. Nog een minuut of wat rustig laten bakken tot het hele ei gestold is en smullen maar!
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
pi_35576601
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:22 schreef SterkStaaltje het volgende:
Pocheren heet dat.
En nee, dat is mij ook nog niet gelukt
pi_35576643
Boter, laten smelten, uitjes in kleine stukjes snijden, erbij gooien, ketchup erbij, roeren, ei erover, laten bakken, klaar .
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:29:38 #12
68638 Zwansen
pi_35576685
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:28 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Boter, laten smelten, uitjes in kleine stukjes snijden, erbij gooien, ketchup erbij, roeren, ei erover, laten bakken, klaar .
AH, NOG EEN UI-FANATIC.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:30:05 #13
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_35576701
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:19 schreef SterkStaaltje het volgende:
Deksel erop om de bovenkant ook lekker gaar te krijgen, hoef je hem niet eens om te draaien, en houd je het vocht een beetje in de pan ipv van je afzuigkap
Mijn tip ook
Tot zover de kwaliteitspost
pi_35576775
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:29 schreef Zwansen het volgende:

[..]

AH, NOG EEN UI-FANATIC.
Ui-ei .
pi_35576793
probeer het eens in de waterkoker...
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:33:12 #16
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35576798
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:26 schreef Elroyb het volgende:

[..]

Pocheren heet dat.
zag ik laatst toevallig bij food & fit ofzo.
Azijn in water, dan stolt het ei sneller, water moet net van de kook af zijn, anders vliegt het alle kanten op. Ei in een schaaltje (dooier heel houden!!!), draaikolk maken, daarin het ei gieten, snel 2 lepels pakken en de boel een beetje bij elkaar houden, maar al vrij snel moet je het ei eruit halen met de lepels, de sliertjes eraf snijden en dan de dooier als geheel serveren => smullen van een heerlijk zacht eitje in een gestold eiwit omhulseltje.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:34:33 #17
68638 Zwansen
pi_35576838
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:32 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Ui-ei .
Ui-Pannekoek
pi_35576861
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:26 schreef Elroyb het volgende:

[..]

Pocheren heet dat.
moet je een klein beetje azijn in het water doen, wordt het niet zo'n kliederboel...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_35576865
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:33 schreef faberic het volgende:

[..]

Azijn in water, dan stolt het ei sneller, water moet net van de kook af zijn, anders vliegt het alle kanten op. Ei in een schaaltje (dooier heel houden!!!), draaikolk maken, daarin het ei gieten, snel 2 lepels pakken en de boel een beetje bij elkaar houden, maar al vrij snel moet je het ei eruit halen met de lepels, de sliertjes eraf snijden en dan de dooier als geheel serveren => smullen van een heerlijk zacht eitje in een gestold eiwit omhulseltje.
Gaan we het zo eens proberen, maar volgens mij doen die chinezen het anders want om dat bij elk eitje te doen wat daar de deur uit gaat lijkt me onbegonnen werk.

ik ga het hier ff vragen, Nl chinezen op fok?
pi_35576921
quote:

[..]

Dat is wel erg 1337.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:38:27 #21
68638 Zwansen
pi_35576949
quote:

[..]

Dat is echt gaaf, misschien probeer ik het straks wel ff, heb toch niet veel te doen.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:38:38 #22
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35576960
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:35 schreef SterkStaaltje het volgende:

[..]

Gaan we het zo eens proberen, maar volgens mij doen die chinezen het anders want om dat bij elk eitje te doen wat daar de deur uit gaat lijkt me onbegonnen werk.

ik ga het hier ff vragen, Nl chinezen op fok?
Met hetzelfde water zou je in principe redelijk snel achter elkaar die eitjes kunnen maken. Dat stollen ging op tv echt razendsnel, ik denk nog geen 20 seconden.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:42:27 #24
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_35577089
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:40 schreef victoryismine het volgende:
www.bakeenei.com
hij laadt wel erg langzaam. Heel nederland wil een ei leren bakken vandaag...
- You can say that again
pi_35577119
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:38 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Dat is echt gaaf, misschien probeer ik het straks wel ff, heb toch niet veel te doen.
Ik ga he NU proberen, post straks mijn bevindingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')