ligt het aan mij of doet jouw site het niet?quote:Op maandag 27 februari 2006 10:27 schreef -Marc- het volgende:
Een week is in de huidige tijdrekening een periode van zeven dagen. Als eerste dag van de week geldt in de christelijke en islamitische kalender de zondag, in andere systemen (zoals ISO 8601 en NEN 2772) de maandag.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Week
Het ligt aan jou...quote:Op maandag 27 februari 2006 10:28 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
[..]
ligt het aan mij of doet jouw site het niet?
maar waarom voelt zondag dan niet als eerste?quote:Op maandag 27 februari 2006 10:27 schreef Herald het volgende:
De TVgids hanteert zaterdag, men zegt zondag maar maandag voelt toch altijd als eerste
omdat het dan nog weekend is, en je op maandag pas aan een nieuwe werkweek begintquote:Op maandag 27 februari 2006 10:30 schreef S1nn3rz het volgende:
maar waarom voelt zondag dan niet als eerste?
voor mij maakt het ook niet echt uit, maar vind het vreemd waarom het voor de een zondag is en de ander maandag.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:33 schreef KumA het volgende:
ik zou zeggen maakt t uit? ik werk onregelmatig dus ik heb al moeite met wat voor dag t is, laat staan wanneer de week begint!
ja, maar dat zou dus ook de zaterdag kunnen zijn, strict gezien. joden werken op zondag gewoon en op zaterdag niet. voor hen is de zaterdag de laatste dag van de week.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
De naam zegt het al, weekEINDE, dus maandag begint ie weer
quote:Een week is in de huidige tijdrekening een periode van zeven dagen. Als eerste dag van de week geldt in de christelijke en islamitische kalender de zondag, in andere systemen (zoals ISO 8601 en NEN 2772) de maandag.
In Nederland geldt voor de eerste week van het jaar dat het de eerste week is die vier of meer dagen van dat jaar bevat, wat erop neerkomt dat week 1 de week is, waarin de 1e donderdag van dat jaar zit. Andere mogelijkheden zijn dat week 1 de week is waarin 1 januari valt of waarin de 1e maandag van dat jaar zit.
quote:In de joods-christelijke wereld wordt de maandag als de eerste of als de tweede dag van de week gezien. Voor beide bestaan goede argumenten. De status van de zondag als rustdag (de Dag des Heren) was oorspronkelijk die van de zaterdag. Wie van de oorspronkelijke stand van zaken uitgaat, zal de zondag de eerste dag vinden, en daarmee de maandag de tweede. Agenda's vermelden de maandag doorgaans als eerste dag, vooral ook om het weekeinde samen te kunnen vatten aan het einde. Ook volgens ISO 8601 is maandag de eerste dag van de week.
De Europese talen zijn het over de nummering van de maandag evenmin eens: van de talen die de maandag niet naar de maan noemen, maar aan zijn plaats in de week, beschouwt het Portugees de maandag als de tweede dag (segunda-feira), maar het Hongaars (hétfö = lett. weekhoofd) en het Estisch (esmaspäev = eerste dag) als de eerste. De Slavische talen noemen de maandag 'de dag na de zondag', maar uit hun namen voor de dinsdag (tweede dag), blijkt dat ook de sprekers van deze talen de maandag als de eerste dag beschouwen. In het IJslands zijn de zondag naar de zon en de maandag naar de maan genoemd, maar heten dinsdag 'derde dag' en donderdag 'vijfde dag'.
Je hebt een engelstalige kalender.quote:Op maandag 27 februari 2006 12:19 schreef Sylvana het volgende:
Ik vind dat op zondag de nieuwe week begint en mijn kalender denkt daar ook zo over
Bron?quote:Op maandag 27 februari 2006 11:14 schreef longinus het volgende:
@buzzer
Het was volgens mij beslist in het toenmalige konstantinopel rond het jaar 400.
http://webexhibits.org/calendars/week.htmlquote:The Bible clearly makes the Sabbath the last day of the week, but does not share how that corresponds to our 7 day week. Yet through extra-biblical sources it is possible to determine that the Sabbath at the time of Christ corresponds to our current 'Saturday.' Therefore it is common Jewish and Christian practice to regard Sunday as the first day of the week (as is also evident from the Portuguese names for the week days). However, the fact that, for example, Russian uses the name "second" for Tuesday, indicates that some nations regard Monday as the first day.
In international standard ISO-8601 the International Organization for Standardization (ISO) has decreed that Monday shall be the first day of the week.
Dat kun je wel vinden, maar officieel (internationaal) is het gewoon maandag (ISO-8601).quote:Op maandag 27 februari 2006 17:18 schreef MeAgainstTheWorld het volgende:
volgens mij is het officieel zondag (vraag me niet naar een bron)
voor mij is het maandag
maar dat kan je ook zelf instellenquote:Op dinsdag 28 februari 2006 09:26 schreef Viking84 het volgende:
-edit- ook het klokje van mijn pc zegt dat de nieuwe week op maandag begint
Sinds waneer is Van Dale een autoriteit op dit gebied?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 10:39 schreef MengHuo het volgende:
van dale zegt zondag
Uhmmm... juist.quote:Op donderdag 2 maart 2006 17:28 schreef nednil het volgende:
Wij weten allemaal dat het joodse geloof het oudste is. Geloven betekent eigenlijk : niet weten. Ieder gelovig mens weet dus niet of het waar is wat hem/haar verteld is. Als wij voor waarheid aannemen (dus niet geloven) dat een persoon met de naam Jezus (een jood) op een Vrijdagmiddag om 15h00 uur aan het kruis ( met initialen INRI : Iesus Nazerenum Rex Iodiorum, oftewel Jezus de Nazarener, de koning der joden) is gestorven, dan is de logische rustdag de ZATERDAG.
daar staat ook een verwijzing in de bijbel: je rust na je werk, niet ervoorquote:Op maandag 27 februari 2006 10:25 schreef S1nn3rz het volgende:
Maar als je nu zaterdag ziet als een rustdag en als afsluiting van de week en zondag de 1e rustdag van de nieuwe week. kan dat?
wat heb jij een oud baggeravatar zegquote:Op dinsdag 28 februari 2006 09:28 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
nog een paar uurtjes en dan is mijn week alweer afgelopen en begint het weekend/vakantie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |