Was voorzover ik weet daarvoor ook zo, kennissen van mij hebben het in elk geval onder het oude erfrecht ook zo vastgelegd in een testament dat een kind alleen de legitieme portie kreeg, meer niet.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:23 schreef Maerycke het volgende:
Waren de erfrechtsregels niet veranderd? Ik dacht dat het tegenwoordig inderdaad mogelijk was om de kindsdelen (tot op zekere hoogte) in te perken?
Ja tenzij het echt aan neembaar te maken is dat die oom niet eerlijk is geweest. Moet je er maar mee leren leven. Of je had er wat eerder bij stil moeten staan, dat alleen met zijn verjaardag langs komen niet genoeg is.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:25 schreef Brighteyes het volgende:
Dan hebben de vader en de tante van de TS dus pech blijkbaar en stond de oom toch in een beter blaadje bij Opa.
En dat is in dit geval ook al gebeurd, wat mij betreft. (het deel over de legitieme portie dan)quote:Op maandag 27 februari 2006 11:31 schreef simonsvision het volgende:
Je hebt recht op je kindsdeel. Dat staat in de wet. Testamenten moeten dan opengebroken worden.
Daar zijn je ouders dan toch zelf bijquote:Op maandag 27 februari 2006 11:08 schreef klarendaller het volgende:
maar vind het vervelend voor mijn ouders, want mijn vader en zijn broer gingen wel altijd goed met elkaar om en dit kan natuurlijk ruzie voortbrengen
quote:Op maandag 27 februari 2006 11:31 schreef simonsvision het volgende:
Je hebt recht op je kindsdeel. Dat staat in de wet. Testamenten moeten dan opengebroken worden.
Ik denk dat die bal bij jou ouders ligt.quote:Op maandag 27 februari 2006 11:08 schreef klarendaller het volgende:
....... en dit kan natuurlijk ruzie voortbrengen
voor zover het testament niet aanvechtbaar is moet de notaris inderdaad het testament volgenquote:Op maandag 27 februari 2006 22:44 schreef pentas het volgende:
Als er een testament gemaakt is, dan dient de notaris zich daar aan te houden,
artikel 67 van burgerlijk wetboek boek 4 rekent nog steeds een aantal giften mee in de legitieme portiequote:Ook giften gedaan tijdens het leven tellen sinds 1 januari 2004 niet meer mee voor de nalatenschap
eerste deel (schenking) ben ik het mee eens, het tweede deel (respecteren) juridisch niet.quote:Je oom is beslist niet verplicht om zijn broer en zus een schenking te doen, bovendien moet hij over het door hem verkregen deel successierechten betalen, als hij nadien een gift zou doen naar zijn broer en zus, dan moeten die een veel groter deel aan schenkingrechten betalen. Je opa heeft er zo zijn redenen voor gehad, en die dien je te respecteren.
Ruzie met je familie, pricelessquote:Op maandag 27 februari 2006 23:05 schreef frederik het volgende:
[..]
voor zover het testament niet aanvechtbaar is moet de notaris inderdaad het testament volgen
[..]
![]()
artikel 67 van burgerlijk wetboek boek 4 rekent nog steeds een aantal giften mee in de legitieme portie
[..]
eerste deel (schenking) ben ik het mee eens, het tweede deel (respecteren) juridisch niet.
Indien er bij leven al zoveel aan die broer gegeven is dat die 1/6 wat vader nu erft te laag is hoeft het testament niet gerespecteerd te worden, dan is het mogelijk om een beroep op de legitieme portie te doen, en zo meer aan ervenis te krijgen (dit levert geen schenking door oom op, maar een andere verdeling dan het testament aangaf, met heel waarschijnlijk zelfs totaal minder belastingafdracht dan de situatie waarin gewoon het testament gevolgt werd).
Dit zal alleen wel een scheve familie opleveren, en het is maar de vraag of het dat geld wel waard is (en men moet zich bedenken dat niet alleen de schenkingen aan oom meegerekend worden voor de legitieme portie, maar ook die van vader en tante, oom moet dus al meer dan 4 keer zoveel aan schenkingen gehad hebben wil het hier nut hebben om het testament aan te vechten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |