abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 februari 2006 @ 17:19:35 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_35515691
Akkoord Iran-Rusland over verrijking uranium

BUSHEHR - Iran en Rusland hebben een principeakkoord bereikt over de verrijking van uranium in Rusland ten behoeve van Iraanse kerncentrales. Dit heeft de Iraanse delegatieleider Gholamreza Aghazadeh zondag laten weten. Nadere details moeten de komende dagen worden uitgewerkt tijdens beraad in Rusland.

Het project moet ertoe leiden dat Iran kerncentrales kan hebben zonder dat het Westen zich zorgen hoeft te maken dat Teheran kernwapens zal maken. Het is onduidelijk wat de inhoud van het voorlopige akkoord is.

Teheran heeft zich tot dusver op het standpunt gesteld dat het best met de Russen wil samenwerken, maar dat het land het recht wil behouden om ook binnen zijn eigen grenzen uranium te verrijken. Een bron bij de Russische delegatie zei zondagmiddag dat de Russen willen dat Iran een eerder overeengekomen moratorium op uraniumverrijking weer eerbiedigt. Die Russische voorwaarde zou de reden zijn dat er nader beraad in Moskou nodig is.

Het atoomprogramma van het islamitische land is vooral voor de Verenigde Staten een steen des aanstoots. Washington beticht Iran er al jaren van dat het atoomwapens wil maken. Teheran zelf zegt alleen vreedzame doelen na te streven zoals de opwekking van elektriciteit. De machthebbers in Iran vinden dat de VS, die zelf veel kerncentrales hebben, een ander land niet kunnen verbieden nucleaire energie op te wekken.

Het internationale conflict over Iran is recentelijk verder geëscaleerd omdat Iran eerste stappen heeft genomen om daadwerkelijk weer uranium zelf te verrijken. Het kwam daarmee in aanvaring van de Europese Unie, die al lange tijd ijvert voor een diplomatieke oplossing. Ook de atoomwaakhond van de Verenigde Naties, het IAEA, is verbolgen. Die organisatie heeft besloten dat de Veiligheidsraad van de VN zich over de kwestie moet buigen en eventueel sancties moet opleggen aan Iran.

De VS willen maar wat graag dat de Veiligheidsraad Iran bij de kladden pakt, maar de kans daarop lijkt niet groot. Rusland en China, beide permanent lid van de raad met vetorecht, voelen weinig voor sancties, alleen al omdat Moskou en Peking grote economische belangen hebben in Iran. Een samenwerking met Rusland voor uraniumverrijking zou een oplossing kunnen bieden voor het conflict. De Veiigheidsraad buigt zich volgende maand over de zaak-Iran.

Bron: De Telegraaf

---

En tevens: Iran says it has basic atomic agreement with Russia

Hoe dan ook, nader beraad is dus nog nodig, en 6 maart a.s. is de volgende vergadering van de IAEA, waarna de Veiligheidsraad weer aan de beurt is.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_35516298
Ik ben erg tevreden over het afloop
Hulde voor Iran en Rusland
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_35541299
Oeh, nu hebben de amerikanen een probleem. Moeten ze een nieuwe reden zoeken om binnen te vallen om te voorkomen dat de oliemarkt open komt voor de euro ipv de dollar (20 maart ofzo)
  maandag 27 februari 2006 @ 14:14:27 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35541365
ik dacht altijd dat ze genoeg olie hadden in iran. waarom dan nog nucleaire krachtcentrales bouwen?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_35541453
quote:
Op maandag 27 februari 2006 14:14 schreef zoalshetis het volgende:
ik dacht altijd dat ze genoeg olie hadden in iran. waarom dan nog nucleaire krachtcentrales bouwen?
Waarom haast gaan maken met de verrijking van uranium wanneer ze worden doorverwezen naar de VN veiligheidsraad?

Mij lijkt dan maar één conclusie mogelijk, ze willen er wapens mee maken.
pi_35541478
ik heb er ook totaal geen vertrouwen in...
pi_35542934
principeakkoord is meestal in principe geen akkoord... daar komt bij dat Iran al de hele tijd aan het zwalken is.
  maandag 27 februari 2006 @ 15:37:18 #8
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_35544023
quote:
Op maandag 27 februari 2006 14:17 schreef Vitalogy het volgende:

Waarom haast gaan maken met de verrijking van uranium wanneer ze worden doorverwezen naar de VN veiligheidsraad?

Mij lijkt dan maar één conclusie mogelijk, ze willen er wapens mee maken.
Ook al zouden ze haast maken om wapens te kunnen produceren, dan nog duurt het jaren.

M.a.w., neh!
  maandag 27 februari 2006 @ 15:39:20 #9
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35544084
quote:
Op maandag 27 februari 2006 15:37 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Ook al zouden ze haast maken om wapens te kunnen produceren, dan nog duurt het jaren.

M.a.w., neh!
met de technische mogelijkheid tot verrijken van uranium vraag ik me af of het nog jaren duurt. ze hebben al redelijk wat lange afstandwapens in hun arsenaal, hoeven alleen maar even gevuld te worden.
  maandag 27 februari 2006 @ 16:30:15 #10
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35545742
Die vulling kost over het algemeen juist 5 jaar. Dat is het punt. Tevens vind ik het wel heel positief nieuws. En blijkt dat je met praten ook nog een eind kan komen. Rusland was trouwens als tijden 'goede vrienden' met Iran.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 27 februari 2006 @ 16:32:31 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35545837
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:30 schreef Yildiz het volgende:
Die vulling kost over het algemeen juist 5 jaar. Dat is het punt. Tevens vind ik het wel heel positief nieuws. En blijkt dat je met praten ook nog een eind kan komen. Rusland was trouwens als tijden 'goede vrienden' met Iran.
ik ben technisch niet zo op de hoogte geloof ik, hoezo duurt het vullen 5 jaar?
  maandag 27 februari 2006 @ 16:33:09 #12
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_35545859
quote:
Op maandag 27 februari 2006 15:39 schreef zoalshetis het volgende:

met de technische mogelijkheid tot verrijken van uranium vraag ik me af of het nog jaren duurt. ze hebben al redelijk wat lange afstandwapens in hun arsenaal, hoeven alleen maar even gevuld te worden.
Als we die vraag willen beantwoorden moeten we even duiken in het proces betreffende hoe uranium te verrijken op zo'n manier dat 't bruikbaar is voor kernwapens, een proces dat anders in elkaar steekt dan het proces voor het verrijken van uranium voor vreedzame doeleinden.
  maandag 27 februari 2006 @ 16:35:29 #13
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35545939
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:32 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik ben technisch niet zo op de hoogte geloof ik, hoezo duurt het vullen 5 jaar?
Het aanmaken voor de juiste samenstelling voor een kernbom uit uranium duurt zo lang, ik weet er ook het fijne niet van, maar het is niet zo dat je met uranium en de juiste spullen gelijk een atoombom hebt. Het zal trouwens vast wel korter kunnen, maar we spreken sowieso over jaren. Het valt in ieder geval niet te vergelijken met het aanmaken van buskruit en dergelijken.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 27 februari 2006 @ 16:37:24 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35546012
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:35 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Het aanmaken voor de juiste samenstelling voor een kernbom uit uranium duurt zo lang, ik weet er ook het fijne niet van, maar het is niet zo dat je met uranium en de juiste spullen gelijk een atoombom hebt. Het zal trouwens vast wel korter kunnen, maar we spreken sowieso over jaren. Het valt in ieder geval niet te vergelijken met het aanmaken van buskruit en dergelijken.
ok. er zullen vast wel wat fokkers zijn die er nog meer verstand van hebben.
pi_35552669
het oude riedeltje herhaalt zich weer... :
quote:
Iran gaat in Rusland uranium verrijken

Van onze redactie buitenland

Maar de Iraniërs hebben (nog) niet beloofd af te zien van nucleaire activiteiten in eigen land, zoals de Russen en het Westen eisen.

Iran presenteerde de afspraken met de Russen gisteren als een doorbraak. Iran ligt al tijden onder vuur omdat het, tegen internationale afspraken in, doorgaat met zijn nucleaire programma. Gevreesd wordt dat Iran werkt aan een atoombom.

Maar Moskou benadrukte gisteren dat alle details van de afspraak nog moeten worden ingevuld. Uranium uit Iran zal in Rusland worden verrijkt voor gebruik in de door de Russen gebouwde kerncentrale in Boesjer. De Russen zullen ook helpen bij de uitbreiding van Boesjer.

Een anonieme Europese diplomaat zei tegen persbureau Reuters dat de Iraniërs het Russische voorstel accepteren, omdat ze zo in Rusland én in Iran uranium kunnen verrijken. En Sergej Kirijenko, het hoofd van het Russische atoomagentschap verklaarde dat Iran nog ’belangrijke stappen’ moet doen voordat de afspraak helemaal rond is. Het overleg tussen Rusland en Iran gaat later deze week verder.

Volgens het hoofd van de buitenlandcommissie van de Russische Doema, Konstantin Kosatsjev, zijn de kansen op een akkoord slechts vijftig procent. ,,Teheran gebruikt de tactiek om gesprekken zo lang mogelijk te rekken.” Hij denkt niet dat Iran duidelijkheid zal scheppen voor het Internationaal Atoomagentschap IAEA zich volgende week buigt over Iran. Het IAEA kan besluiten Iran voor te dragen voor sancties bij de VN-Veiligheidsraad.
http://www.trouw.nl/hetni(...)d+uranium+verrijken+
pi_35556091
quote:
27/02 IAEA maakt zich zorgen over nucleair programma Iran

Uit een maandag uitgelekt rapport van het Internationaal Atoombureau in Wenen blijkt dat de nucleaire waakhond van de VN zich zorgen maakt omtrent "nog niet opgeloste vragen" rondom het Iraanse atoomprogramma.
"Het is betreurenswaardig en het is een bron van zorgen dat (...) de onzekerheden omtrent de omvang en de aard van het Iraanse nucleair programma niet zijn opgeheven na drie jaar van intensieve verificaties", staat in het rapport dat door directeur Mohammed el-Baradei van het IAEA is overgemaakt aan de 35 leden tellende gouverneursraad van het Internationaal Atoomagentschap.
http://www.hbvl.be/nieuws(...)B-BC93-FCB4C951D467}
  maandag 27 februari 2006 @ 22:19:33 #17
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_35558024
Ahmadinejad heeft overigens ondertussen nog even opgeroepen om de Amerikaanse en Russische nucleaire arsenalen te ontmantelen
pi_35571889
Gelijk platgooien dat iran.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 19:01:51 #19
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_35581661
3rd round of Iran-Russia talks on nuclear program to open tomorrow

Moscow, Feb 28, IRNA

An Iranian delegation led by Secretary of Supreme National Security Council Ali Larijani will take part in the third round of negotiations with Russian officials on Iranian nuclear program tomorrow, Russian National Security Council said on Tuesday.

Secretary of Russian National Security Council Igor Ivanov invited his Iranian counterpart Larijani to finalize an agreement on Russian offer to Iran to establish joint venture for uranium enrichment, the spokesman for Russian National Security said.

The Russian press had already said that Larijani's deputy Ali Hosseini-Tash will come to Moscow for the talks, but, then corrected their report and said that Larijani himself will attend the negotiations.

The head of Iranian Atomic Energy Organization (IAEO) Gholamreza Aqazadeh and his Russian counterpart Sergei Kiriyenko reached an agreement in principle on February 26 to set up joint venture uranium enrichment plant to produce fuel for Iranian nuclear power plants.

Iran and Russia held the first and second rounds of negotiations on Russian offer last January and February in Moscow and Tehran respectively.

Aqazadeh and Hosseini-Tash are accompanying Larijani to Moscow.

Bron: Islamic Republic News Agency

---

Nog even geduld.
pi_35583931
Straks komt er weer een koude oorlog!

Maar ik hoop dat dit dus het gezeik van Bush een beetje tegenhoud, en dat die baardaap ook eens wat minder radicale uitspraken gaat doen.
Ich bin der Führer.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 09:41:20 #21
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_35669556
We zijn er nog steeds niet, maar Europa is nu ook weer aan het babbelen:

---

EU praat met Iran over kernenergie

In Wenen praat een hoge EU-delegatie
met Iraanse vertegenwoordigers over het
omstreden Iraanse kernenergieprogramma.
De EU eist dat Iran afziet van het
verrijken van uranium.

Als Iran niet voor maandag toegeeft,zal
de kwestie doorgeschoven worden naar de
VN-Veiligheidsraad.De EU-delegatie
bestaat uit buitenlandcoördinator
Solana en de Franse en Duitse ministers
van Buitenlandse Zaken.

De internationale gemeenschap vermoedt
dat Iran kernwapens wil ontwikkelen.
Teheran houdt vol dat het verrijken van
uranium alleen bedoeld is voor
vreedzame doeleinden.

Bron: NOS Teletekst
pi_35671866
en ze zijn al klaar:
quote:
Besprekingen tussen EU en Iran over nucleair conflict mislukt

Overleg tussen Iran en de Europese Unie over het omstreden Iraanse nucleaire programma in Wenen is vrijdag zonder resultaat beëindigd.
Het door Iran aangevraagde gesprek met Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië duurde iets meer dan twee uur. De eerste twee landen hadden hun minister van buitenlandse zaken gestuurd, de Britten lieten zich vertegenwoordigen door een hoge ambtenaar.

De Franse minister Philippe Douste-Blazy zei dat de EU-afgevaardigden in het gesprek met de Iraanse onderhandelaar Ali Larijani hadden vastgehouden aan de eis dat Iran geheel zou stoppen met de verrijking van uranium en aanverwante activiteiten.
Larijani arriveerde in Wenen vanuit Rusland, waar onderhandelingen over het aanbod van Moskou om Iraans uranium in Rusland te verrijken donderdag ook al op niets uitliepen. Larijani hield in Moskou vast aan het door Iran opgeëiste recht om ook zelf verrijkingsactiviteiten te blijven verrichten.

De Russische minister van buitenlandse zaken Sergej Lavrov zei vrijdag nog mogelijkheden te zien voor een deal met Iran voordat het IAEA maandag bijeenkomt en waarschijnlijk besluit om Iran voor mogelijke strafmaatregelen bij de VN-Veiligheidsraad aan te melden. "Er is altijd een mogelijkheid om een overeenkomst te sluiten", zei de minister op een vraag of Iran dat nog kan voorkomen.
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/default.asp

het ligt nu weer aan de Russen dus

[ Bericht 66% gewijzigd door zakjapannertje op 03-03-2006 11:47:33 ]
pi_35674693
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 11:17 schreef zakjapannertje het volgende:
en ze zijn al klaar:
[..]

http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/default.asp

het ligt nu weer aan de Russen dus
het is over en uit dus
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_35675949
ik hoop dat Iran in de laatste minuut alsnog gaat bijdraaien, of de andere IAEA-leden verzinnen nog een list
  vrijdag 3 maart 2006 @ 17:44:41 #25
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_35685858
'Nucleair akkoord tussen Iran en Rusland'

"WENEN - Iran en Rusland hebben een akkoord gesloten over het Iraanse nucleaire programma. Dat heeft een hoge Iraanse onderhandelaar in Wenen op anonieme basis laten weten. Hij deed zijn uitspraken in de marge van onderhandelingen tussen de Europese Unie en Iran in de Oostenrijkse hoofdstad."

Game on?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')