abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 februari 2006 @ 15:02:50 #1
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_35510943
dit is het eerste door mij geopende topic, dus het kan zijn dat het niet helemaal pro forma is... ik heb even gezocht, maar kon geen dergelijk topic vinden. het is een flinke lap tekst, maar ik wil zo volledig mogelijk zijn. ik heb geprobeerd het zo overzichtelijk mogelijk te maken.

ik ben depressief, en ik haat het om van mezelf te zeggen. ik haat het ook om van mezelf te zeggen dat ik hoogbegaafd ben. omdat een en ander met elkaar samenhangt, ontkom ik er niet aan dit onder ogen te zien. ik worstel er heel erg mee, en heb het idee dat het me kan helpen wanneer ik met lotgenoten kan communiceren.

eerst even definieren

wat is hoogbegaafdheid
whitmore onderscheidt primaire identificatie-elementen en secundaire identificatie-elementen.

primaire identificatie-elementen:
  • het kind leert snel en gemakkelijk, zodra het geïnteresseerd is.
  • toont uitzonderlijke cognitieve kracht om te leren, te onthouden en de kennisinformatie te gebruiken.
  • gevorderde behendigheid bij het oplossen van problemen, wordt uitgedaagd door problemen die moeten opgelost worden, gebruikt verworven kennis en hogerstaande redeneringstechnieken om complexe praktische en theoretische vraagstukken te benaderen en op te lossen.
  • de spraak bevat een gevorderd vocabularium, dat op een aangepaste wijze gebruikt wordt in een complexe taalstructuur.
  • ongebruikelijk begrip van complexe en abstracte ideeën, ontwikkelt en werkt ideeën uit op een onverwacht niveau.
  • hoog niveau van onderzoek, de kwalitatieve natuur van opgeworpen vragen en onderwerpen die interesse wekken en een volgehouden nieuwsgierigheid.
  • uitzonderlijke denkkwaliteit zoals ze geopenbaard wordt door de taal en de vaardigheid tot het oplossen van problemen, merkwaardige manipulatie van abstracte symbolen en ideeën, inbegrepen het waarnemen en het manipuleren van de betrekkingen tussen ideeën, gebeurtenissen, mensen; formuleert beginselen en veralgemeningen door overdracht van het aangeleerde doorheen situaties en gebeurtenissen, denkt en redeneert om inzicht te verwerven en oplossingen voort te brengen.

secundaire identificatie-elementen
  • hoogcreatief gedrag bij het voortbrengen van ideeën, dingen, oplossingen; kan merkbaar creatief zijn en inventief (originaliteit); is gefascineerd door het spelen met ideeën.
  • een breed spectrum van interesse, in de grond zeer nieuwsgierig.
  • een diep, soms uitputtend interesse in één of meer gebieden van intellectueel onderzoek.
  • een intens verlangen naar kennen en begrijpen, naar het meesterschap van vaardigheden en interessante problemen.
  • toont initiatief in het nastreven van "outside"-projecten en kan uitgewerkte hobby’s hebben die het zelf gekozen heeft, vertoont vindingrijkheid en een merkwaardige capaciteit tot zelfgestuurd leren, en dat mogelijkerwijze alleen in buitenschoolse activiteiten.
  • geniet van zelfexpressie, bijzonder door discussie, maar ook soms doorheen de kunst.
  • vertoont onafhankelijkheid in het oordeel, een tendens tot non-conformisme.
  • vraagt de redenen of de uitleg voor gestelde eisen, limieten, ongewenste gebeurtenissen.
  • neigt tot perfectionisme, tot strenge autokritiek, streeft naar hoge standaards voor prestaties, wenst uit te blinken en voort te brengen.
  • toont een grote gevoeligheid en een hoger bewustzijn tegenover zichzelf, de anderen, wereldproblemen, kan menselijke zwakheden moeilijk verdragen.
    bron: http://users.skynet.be/sky50779/begaafd.htm

wat is depressie?
    de criteria volgens de dsm-iv zijn te vinden op http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/depressie.htm#dsm. ik ga ze hier niet wegzetten, de symptomen zijn relevanter

a. psychologische symptomen
    • depressieve stemming
    neerslachtigheid, bedroefdheid, somberheid, hopeloosheid, gedeprimeerdheid; soms is die verlaagde
    stemming 's ochtend het ergste ("dagschommelingen")
    • anergie
    vermoeidheid, verlies van energie, initiatief en kracht
    • gevoel
    angst is vaak een kenmerkend gevoel bij een depressie; soms is er sprake van een sterke
    afvlakking van gevoelsleven: men voelt niets meer, geen verdriet, vreugde, angst of blijheid.
    • formele denkstoornissen (stoornissen van de vorm van het denken)
    problemen met concentreren en geheugen, denkremming en besluiteloosheid
    • inhoudelijke denkstoornissen
    gedachten over schuld, zelfverwijt, waardeloosheid en verlies van zelfrespect

b. gedragsmatige symptomen
    • sociaal terugtrekgedrag, verlies van interesse in de omgeving
    • anhedonie
    verlies van het vermogen plezier te beleven
    • psychomotore agitatie of remming
    onrustig of juist geremd gedrag
    • verminderde productiviteit
    • suïcidaliteit
    • huilbuien

c. functionele symptomen (vitale of biologische functies)
    • eetstoornissen
    afgenomen (meestal) of toegenomen eetlust
    • slaapstoornissen
    in- en of doorslaapstoornissen, vroeg wakker worden, of juist slaapzucht
    • seksuele stoornissen
    verminderde behoefte (libidoverlies)
    • lichamelijke klachten
    obstipatie (meestal) of diaree

d. psychotische symptomen
    in 10 à 15% van de depressies is er sprake van psychotische kenmerken, d.w.z. er is een gestoorde toetsing van de realiteit. dit uit zich bij een psychotische depressie meestal in wanen (oncorrigeerbare gedachtedwalingen). meestal is de inhoud van die wanen in overeenstemming met de depressieve stemming (stemmingscongruent): de thema's staan in het teken van persoonlijke tekortkomingen, falen, schuld, dood, straf of nihilisme. vroeger werd een dergelijke psychotische depressie ook wel een melancholie genoemd.

maar wat is nou je probleem man?
    door mijn hoogbegaafdheid heb ik een hoop problemen gehad, die uiteindelijk uitgemond zijn in een depressie. de problemen spelen zich op elk gebied af.
  • overal ben je anders, denk je anders, voel je je niet als een onderdeel van de groep maar als ´anders´, uiteindelijk resulterend in jezelf een buitenbeentje volgen. dit overkomt me overal: op de sportschool, studie, voetbalvereniging, tussen vrienden, etc.

• relaties zijn per definitie problematisch, omdat ik altijd veel kritischer ben op mezelf en de ander als partners. ook bij vriendschappen is dit vaak een probleem.

• omdat je perfectionist bent leg je jezelf erg veel druk op. ik moet van mezelf niet afstuderen, maar binnen 4 jaar afstuderen, eigenlijk cum laude. wanneer ik er niet in slaag door mezelf gestelde doelen te halen, ga ik nog hogere doelen stellen om dit te compenseren. dit leidt ertoe dat ik mezelf belachelijke doelen ga stellen, deze niet haal, en mezelf dan een fluim ga vinden, funest voor je zelfbeeld.

• doordat de maatschappij is gebaseerd op de meerderheid van middelbegaafden moet ik me vaak conformeren aan de wil van de middelbegaafde, die meestal stukken minder doordacht, creatief en origineel is. de middelmaat regeert, waardoor je jezelf altijd anders moet voordoen dan je bent, je moet je hiernaar schikken. dit is funest voor mijn persoonlijke ontwikkeling geweest.

dit is slechts een greep uit de vele problemen die ik tegenkom. ik ben depressief, bah. tijdje suïcidaal geweest, maar dat is nu gelukkig grotendeels weg. ik ben ervan overtuigd dat er veel meer zijn die te kampen hebben met de combinatie van depressie en hoogbegaafdheid.

belangrijk: hoogbegaafdheid is geen dood gegeven, het is een factor die mijn cognities grotendeels bepaalt. het is ook geen waardeoordeel. ik voel me niet beter dan een niet-hoogbegaafd iemand, ik ben niet arrogant, en als ik zou mogen kiezen zou ik liever normaal zijn.

dit topic is uitdrukkelijk niet bedoeld voor:
  • zeiken over hoe arrogant die hoogbegaafden wel niet zijn, dat ze niet moeten zeiken, etc.
  • mierenneuken over definities, criteria, iq-scores op tests, etc.
  • du$h! !k d#nk d4t 1k hoogbugaaft ben khad een tien voor wizzzkund3 m44t !!!iiiii!!
  • klagen dat je depressief bent omdat je met je verkeerde been uti bent gestapt

herken je iets in dit topic? ben jij hoogbegaafd en depressief? heb je behoefte om te reageren, je eigen verhaal te doen, tips te geven, doe het vooral, zodat dit topic misschien als hulpstuk kan dienen voor velen.

uiteindelijk moet hoogbegaafdheid net als laagbegaafdheid gezien worden als iets wat bediening op maat vereist. helaas kan dat niet, de hemel is net iets te laag. om hier verandering in te brengen: reageer...

btw kan iemand ff de topictitel fatsoeneren
  •   zondag 26 februari 2006 @ 15:08:07 #2
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_35511152
    tt gefatsoeneerd.
    mooie op, omnifacer.
    ik herken me echter noch in het hoogebegaafde, noch in het depressieve .
    heb je professionele bijstand?
    Curiosity cultured the cat
    Hoge dames vangen veel wind
    Whadda ya hear! Whadda ya say!
    What is any ocean but a multitude of drops?
    pi_35511212
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:08 schreef copycat het volgende:

heb je professionele bijstand?
    dat is ook mijn vraag inderdaad.
    It is your friends who make your world!
      zondag 26 februari 2006 @ 15:12:16 #4
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35511286
    dank je...

ja, bijstand bij ggz. is gewoon noodzakelijk, en ondanks de bureaucratische shitloads daar helpt het wel, zij het kleine beetjes.
    quote:
    ik herken me echter noch in het hoogebegaafde, noch in het depressieve .
    ik ben blij voor je
    pi_35511448
    heb je ook problemen met je overgeven aan je psycholoog? kijk, als je zelf niet open staat voor hulp is het voor de hulpverlener ook moeilijk om echt tot je door te dringen...

ik kan me voorstellen dat je problemen hebt met je hoogbegaafdheid, maar is dat juist niet iets waar je trots op mag zijn en wat je moet koesteren? of zeg ik nu iets geks...
    pi_35511549
    ik las hoogbejaard
    God created the world, but the Dutch created The Netherlands.
    Sadly the Dutch didn't expand their motorways, maybe God will one day
    pi_35511640
    ik herken wel iets in het topic, want in de bovenbouw middelbare school was ik aardig depressief, en blowde en spijbelde. omdat ik als ik wel aanwezig was in de les uit het raam staarde en toch negens haalde, dacht de schoolpsycholoog dat mijn problemen voortkwamen uit hoogbegaafdheid, hij hing dat hele verhaal op dat jij hierboven ook hebt opgehangen, over de ellende van voortdurend omringd worden door middelmatige mensen en al het andere dat je hierboven hebt ingetypt. na niet al te lange tijd hing ik datzelfde verhaal op.

inmiddels ben ik een heleboel jaren verder, en weet dat iedereen, hoe middelmatig of laagbegaafd ook, in de problemen kan komen door perfectionisme of "zich niet op zijn plek voelen". tevens weet ik dat mijn depressiviteit van toen voor het overgrote deel werd veroorzaakt door 1) puberen (hoe oud ben jij momenteel?) en 2) moeilijke thuissituatie. als hoogbegaafdheid er al een rol in heeft gespeeld, dan een minimale.
    daarnaast ken ik inmiddels een heleboel mensen die oneindig veel slimmer zijn dan ik, niet depressief zijn en het ook nooit zijn geweest.

conclusie, wat mij betreft: als er al een link bestaat tussen hoogbegaafdheid en depressiviteit is dat een heel minieme, en wie zich op die relatie focust zakt alleen maar verder in zijn depressiviteit. wil je je beter gaan voelen, dan raad ik je aan niet meer te focussen op de automatische link die jij legt tussen de twee verschijnselen, en je te richten op strategieen om uit je depressiviteit te komen. want hoe hoogbegaafd iemand ook mag zijn, een simpel iets als sporten in de frisse lucht helpt voor iedereen.
      zondag 26 februari 2006 @ 15:23:42 #8
    111773 Monocultuur
    3,68 Kills per Minute
    pi_35511751
    het klinkt dus meer alsof je iemand anders wil zijn dan je nu bent.

waarom? vraag ik me dan af. ben je liever zo'n grijze duif, zo'n schaap die mooi in de rest van de kudde past? ik denk dat je nog niet eens zoveel anders bent, misschien is een oplossing je te gaan bevinden tussen ook dezelfde soort intelligente/intuitieve personen waarbij je opeens merkt dat je juist perfect in die groep thuishoort. dit komt wel goed als je afgestudeerd bent en gaat werken...

ik weet niet hoe oud je bent, maar in het begin van je leven begeef je je automatisch meer tussen mensen die niet zo als jij zijn.
    Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
      zondag 26 februari 2006 @ 15:23:52 #9
    124802 joupee
    dat spreek je uit als zjoepee
    pi_35511755
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:15 schreef ikiskoel het volgende:
    ik kan me voorstellen dat je problemen hebt met je hoogbegaafdheid, maar is dat juist niet iets waar je trots op mag zijn en wat je moet koesteren? of zeg ik nu iets geks...
    je moet het koesteren wanneer je er goed mee om kunt gaan. zonder die controle heb je er eigenlijk helemaal niets aan. ik ben zelf ook hoger begaafd dan de gemiddelde mens (ik gebruik liever deze term), maar ik kan niet met mijn hoger begaafdheid omgaan. ik leid al 3 jaar aan onderpresteren en dat ben ik echt beu. liever gemiddeld van verstand dan weten dat je het moet kunnen en het niet waar kunnen maken...
    pi_35511863
    hoe oud ben je trouwens, omnifacer
      zondag 26 februari 2006 @ 15:34:47 #11
    108856 jehovaguerilla
    Huilie counter @ 263
    pi_35512112
    ik wil niet zeggen dat ik hoogbegaafd ben maar ik herken hier wel wat van mezelf in.
    bijv. het buiten de groep vallen. ik ben iemand die ook te veel en te diep over alles nadenkt waardoor alles vanzelf iets farce-achtigs krijgt.
    ik vind mensen over het algemeen ook zo ontzettend basic.
    ik neig er altijd naar het grotere plaatje te bekijken ,ook al is dat grotere plaatje niet van toepassing.
    ik kijk op bepaalde vlakken ook dwars door mensen heen dwz. ik zie meteen de motivatie van iemands gedrag (eigenbelang ,territoriumdrift etc.)
    ik vergelijk de meeste mensen ook gewoon met dieren
    ik speel het spelletje wel mee zolang het leuk is ,daarna trek ik me terug.
    en depressief is iedereen wel eens denk ik ,ik neig er toch naar om altijd met zware onderwerpen bezig te zijn dus misschien is het een vorm van zelfkastijding.
    The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
    pi_35512238
    ik ben niet hoogbegaafd maar depressief vraag ik me steeds vaker af. ik ben me bewust dat sommige mensen het aangrijpen omdat het een 'trend' is, als ik dat zo mag noemen - net als bijv. rsi bijv - maar ik probeer het toch objectief te bekijken.

ik weet dat het hier over ts gaat, maar ik herken zó veel dingen onder het kopje depressief.

depressieve stemming, anergie, concentratieverlies en ik onthoud steeds minder, besluiteloos, zelfverwijt en afwezigheid zelfrespect, sociaal terugtrekgedrag, verlies van interesse in de omgeving (het boeit me idd heel weinig meer) , verlies van het vermogen plezier te beleven, verminderde productiviteit (op m'n werk steeds meer aan het prutsen..) en huilbuien.

de hamvraag ... wat te doen? afspreken met vrienden heb ik onlangs weer gedaan maar het nam niet het slechte gevoel weg, terwijl het wel gezellig was.
      zondag 26 februari 2006 @ 15:40:03 #13
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_35512299
    je geeft zelf al aan waar het hem in zit:
    -je voelt je anders
    -je bent te kritisch naar jezelf
    -je legt de lat te hoog
    -je doet je anders voor dan je bent

dus, oplossing:
    leer jezelf accepteren en van jezelf houden zoals je bent en leg de lat minder hoog.

en met mijn niet-officieel-hoogbegaafde geest zal ik eea vast erg simplificeren, maar ik denk wel dat het hem daar in zit.
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
    pi_35512305
    dus,

ik herken een heleboel in je verhaal. vooral op school datgene moeten leren wat je al kan, lezen schrijven en rekenen kon ik al voor groep drie. ik heb vaak moeite om contact te leggen met mensen, juist omdat het niveau zo verschilt. ik heb een aantal goede vrienden waarmee ik op niveau kan praten maar deze mensen ken ik stuk voor stuk al heel lang.

op lagere en middelbare school werd ik amper tot niet gestimuleerd, en haalde net de havo omdat de onderwerpen me echt niet interesseerden, en zo werd het ook erg moeilijk voor me om een vervolgopleiding te gaan doen, ik wist niet wat ik leuk vond.
    inmiddels ben ik al bijna 4 jaar van de middelbare school af, en ik ben elk jaar een nieuwe opleiding begonnen. soms interesseerde me het niet, maar meestal kon ik geen connectie vinden in de klas en zat ik na een half jaar nog alleen in de aula mijn bammetjes te veroberen.

nu zit ik op een particuliere opleiding, waar ik niet gewoon een nummer ben maar waar goed op me gelet wordt, omdat ik maar havo heb gedaan is het hbo, en theoretisch kan ik het niveau goed aan, maar ik heb vaak last van 'angsten'. er zijn dagen dat ik bijvoorbeeld, zonder overigens duidelijk aanwijsbare reden, mijn bed niet uitdurf.

je mooie op heeft voor mij een paar dingen zeker duidelijker gemaakt, het is altijd fijn om te lezen dat je niet de enige ben.
    Ever noticed how people who believe in creationism look really unevolved
    Misleidende TT"s
    Mooie auto!
    pi_35512329
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:34 schreef jehovaguerilla het volgende:
    bijv. het buiten de groep vallen. ik ben iemand die ook te veel en te diep over alles nadenkt waardoor alles vanzelf iets farce-achtigs krijgt.
    ik vind mensen over het algemeen ook zo ontzettend basic.
    dat heb ik dus ook. niet dat ik mezelf zo goed vind, maar ik zou graag mensen willen ontmoeten met wie ik meer op 1 lijn zit i.p.v. me aan ze te ergeren ... (omdat het bijv. oppervlakkig gedoe is)
    pi_35512357
    wel hb, maar niet depressief meer. wel een hele tijd geweest maar toen was ik het zo ongeveer zat en heb ik wat dingen in mijn leven omgedraait. ik vond dat ik de dingen maar wat positiever moest bekijken, ik heb een nieuwe uitdaging gezocht en mijn vrienden een beetje ingeruild...
    Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
    Vul je zakken met niets doen op het internet!
    pi_35512386
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef kloontje_ het volgende:

[..]

dat heb ik dus ook. niet dat ik mezelf zo goed vind, maar ik zou graag mensen willen ontmoeten met wie ik meer op 1 lijn zit i.p.v. me aan ze te ergeren ... (omdat het bijv. oppervlakkig gedoe is)
    mensa al geprobeerd?
    pi_35512489
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:42 schreef misscleo het volgende:
    [..]
    mensa al geprobeerd?
    www.mensa.nl bedoel je?
    audiofielen-sig spreekt me wel aan.

maar ik ben niet hoogbegaafd, wel een piekeraar.
      zondag 26 februari 2006 @ 15:49:49 #19
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35512667
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:20 schreef thaleia het volgende:
    conclusie, wat mij betreft: als er al een link bestaat tussen hoogbegaafdheid en depressiviteit is dat een heel minieme, en wie zich op die relatie focust zakt alleen maar verder in zijn depressiviteit. wil je je beter gaan voelen, dan raad ik je aan niet meer te focussen op de automatische link die jij legt tussen de twee verschijnselen, en je te richten op strategieen om uit je depressiviteit te komen. want hoe hoogbegaafd iemand ook mag zijn, een simpel iets als sporten in de frisse lucht helpt voor iedereen.
    goed punt, maar dat is wel moeilijk. ik ben er immers van overtuigd dat hoofbegaafdheid indirect depressiviteit heeft mede-veroorzaakt, en ik heb het idee dat ik eerst precies moet analyseren waar het fout is gegaan, om dan te kunnen bepalen wat ik anders moet gaan doen.

helaas heb ik de neiging om altijd alles te analyseren, van de manier waarop iemand zijn sigarettenrook uitblaast tot waarom ze bin laden nog niet hebben, en dat werkt wel eens vermoeiend.

overigens ben ik 22.
    pi_35512799
    even een tvp

oh, en wat voor bijstand krijg je dan van ggz?
    "Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
      zondag 26 februari 2006 @ 15:54:29 #21
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_35512825
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:49 schreef omnifacer het volgende:
    helaas heb ik de neiging om altijd alles te analyseren,
    sta je wel in contact met je gevoel?
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
      zondag 26 februari 2006 @ 15:55:23 #22
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35512857
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:23 schreef joupee het volgende:

[..]

je moet het koesteren wanneer je er goed mee om kunt gaan. zonder die controle heb je er eigenlijk helemaal niets aan. ik ben zelf ook hoger begaafd dan de gemiddelde mens (ik gebruik liever deze term), maar ik kan niet met mijn hoger begaafdheid omgaan. ik leid al 3 jaar aan onderpresteren en dat ben ik echt beu. liever gemiddeld van verstand dan weten dat je het moet kunnen en het niet waar kunnen maken...
    volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.

een samenleving die zijn hoogbegaafden op een juiste manier behandelt kan daar zo veel profijt van hebben, zo veel creativiteit terugverwachten waar problemen mee opgelost kunnen worden vanuit een heel ander perspectief... nu staat hoogbegaafdheid bijna synoniem voor onderpresteren, waarmee een kennispotentieel onbenut blijft, en, heb ik het idee, soms zelfs genegeerd door instituties als het onderwijs...
    pi_35513067
    ik vraag me regelmatig af hoe ik het moet koesteren hoor. het gevoel da je nergens bijhoort, het moeilijk contact vinden met anderen, het buitengesloten worden omdat je andere interesses hebt... of inderdaad arrogant gevonden worden omdat je ergens iets van weet. nee sorry, daar zit ik niet op te wachten. ik zou dan ook veel liever normaal geweest zijn. al zou ik dan ook weer enorm veel gemist hebben in het leven. de nieuwsgierigheid en leergierigheid naar alles is gewoon grandioos. soms teveel overig....
      zondag 26 februari 2006 @ 16:02:33 #24
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35513087
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef m.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
    vooral op school datgene moeten leren wat je al kan, lezen schrijven en rekenen kon ik al voor groep drie. ik heb vaak moeite om contact te leggen met mensen, juist omdat het niveau zo verschilt. ik heb een aantal goede vrienden waarmee ik op niveau kan praten maar deze mensen ken ik stuk voor stuk al heel lang.

op lagere en middelbare school werd ik amper tot niet gestimuleerd, en haalde net de havo omdat de onderwerpen me echt niet interesseerden, en zo werd het ook erg moeilijk voor me om een vervolgopleiding te gaan doen, ik wist niet wat ik leuk vond.
    inmiddels ben ik al bijna 4 jaar van de middelbare school af, en ik ben elk jaar een nieuwe opleiding begonnen. soms interesseerde me het niet, maar meestal kon ik geen connectie vinden in de klas en zat ik na een half jaar nog alleen in de aula mijn bammetjes te veroberen.

nu zit ik op een particuliere opleiding, waar ik niet gewoon een nummer ben maar waar goed op me gelet wordt, omdat ik maar havo heb gedaan is het hbo, en theoretisch kan ik het niveau goed aan, maar ik heb vaak last van 'angsten'. er zijn dagen dat ik bijvoorbeeld, zonder overigens duidelijk aanwijsbare reden, mijn bed niet uitdurf.
    zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...

he maar die angsten joh, dat niet uit bed durven, dat heb ik ook man, en ik weet van mezelf hoe diep ik zat toen ik deze ontwikkelde. daarom vraag ik me af of t geen tijd wordt voor jou om actie te ondernemen?
    pi_35513142
    ik weet hoe ontzettend rot je je kan voelen dus sterkte in ieder geval...
    - God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')