abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36474721
Geweldige foto!!!! Had hem via zoeperzazke al gezien
pi_36494000
Ik post vrolijk foto's door...

Owen:

Iwi aan de wandel...

Iwi aan de snuffel...

Ibi en Jewel...

Ibi wat ruik ik?

Heel bijzonder: Iwi schudt zich uit, komisch he?

Jewel
I had a signature once. It was awful.
pi_36531893
Boooooooooooooooooring....

pi_36533005
Lieeef!!!!
  maandag 3 april 2006 @ 22:12:31 #105
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36623875
zo vandaag begonnen met een trapje, gewoon van tuinhout (dat geribbelde) tot nu toe is het tussenplankje laag... zo laag, dat ze niet via het trapje geaan mar gewoon erop springen.

De trap staan ze wel met de voorpoten op, maar ze durven nog niet verder (trap is ook nog wel steil, moet nog langer zodat ie minder steil wordt.
pi_36624960
Wat ben je ookweer aan het knutselen, gateway?
pi_36630168
http://youtube.com/watch?v=xKBKNYCt7Hk
Uit het filmpjes topic, wat springen ze raar???
pi_36631446
In eerste instantie is het gewoon popcornen, maar die witte die je op het einde volgt springt wel héél raar, het is dat het slecht te zien is op het filmpje maar het doet me haast aan satijnziekte denken omdat hij steeds op zijn ruggetje rolt... Maar ik weet jet niet zeker hoor, het is niet te zien op het filmpje, maar mijn caafs popcornen nooit al rollend...
  dinsdag 4 april 2006 @ 09:21:20 #109
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36632125
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:38 schreef zoeperzazke het volgende:
Wat ben je ookweer aan het knutselen, gateway?
een trapje, zodat de cavia's ipv 2 kooien 1 kooi krijgen. Nu zitten de 2 dames in een kooi en het mannetje, amar die is gecastreerd dus ze kunnen bij elkaar in.

Dus we gaan een trap maken, en dan in de bodem van de ene kooi een gat zodat ze daarheen kunnen.
pi_36632195
Ah, die constructie! Dat gaat prima, gewoon zorgen dat het niet te steil wordt en dan lekker veel treetjes erop plakken, liefst te veel dan te weinig, zodat ze goed veel grip hebben
  dinsdag 4 april 2006 @ 11:05:16 #111
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36634137
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 09:26 schreef zoeperzazke het volgende:
Ah, die constructie! Dat gaat prima, gewoon zorgen dat het niet te steil wordt en dan lekker veel treetjes erop plakken, liefst te veel dan te weinig, zodat ze goed veel grip hebben
treetjes? die zitten er al op.... Heb gewoon tuinhout gebruikt, met die ribbels erin

Plaatje:

pi_36634177
weet niet welk hout je bedoelt, eigenlijk
  dinsdag 4 april 2006 @ 11:07:31 #113
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36634191
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 11:06 schreef zoeperzazke het volgende:
weet niet welk hout je bedoelt, eigenlijk

dat
pi_36634294
ah ok... ik neem aan da n wel in de breedte, want met die ribbels in de lengte gaat het niet echt werken denk ik...
  dinsdag 4 april 2006 @ 12:34:11 #115
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36636688
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 11:10 schreef zoeperzazke het volgende:
ah ok... ik neem aan da n wel in de breedte, want met die ribbels in de lengte gaat het niet echt werken denk ik...
nee in de breedte inderdaad, 15 cm en dan een aantal aan mekaar (plan is 14,5 hoog zeg maar, heb er nu 2 maar das nog redlijk steil, dus maar ff definitive plaats van alle wafwaschten end an opmaat maken
pi_36638583
Deze ook naar boven gehaald
  dinsdag 4 april 2006 @ 15:42:31 #117
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36642553
dat dacht ik ook. De centrale topicregeling is weer veranderd denk ik, maar kan er niks over vinden...
  dinsdag 4 april 2006 @ 16:13:25 #119
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36643587
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 15:43 schreef zoeperzazke het volgende:
dat dacht ik ook. De centrale topicregeling is weer veranderd denk ik, maar kan er niks over vinden...
hmmzz... apart....
pi_36644031
Het blijkt dat men de topics die we centraal hadden gemaakt niet meer konden vinden, en er dus minder in gepost, naar gekeken werd.
Das jammer, vandaar dat ik ze vanmiddag allemaal weer een schopje heb gegeven

OT :
Een voorjaarscavia

dinsdag 4 april 2006 @ 19:31:10 #121
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36649904
okeej: foto's! vand e trap hij is niet mooi geworden, maarjah, niet het goede gereedschap en geen werkbank enzo... maar er is hout over dus maak het thuis (bij mij) wel over.

pi_36649959
Ziet er goed uit, dat hebben ze vast snel door! Alleen niet gek staan kijekn als ze besluiten om als ze boven zijn gewoon naast het trapje naar beneden springen hoor Zo zijn ze af en toe nou eenmaal, ondankbare krengen
  dinsdag 4 april 2006 @ 19:35:21 #123
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36650034
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 19:32 schreef zoeperzazke het volgende:
Ziet er goed uit, dat hebben ze vast snel door! Alleen niet gek staan kijekn als ze besluiten om als ze boven zijn gewoon naast het trapje naar beneden springen hoor Zo zijn ze af en toe nou eenmaal, ondankbare krengen
nou, toen ik ze erin zetten (op het plankje) liepen ze via het trapje naar beneden.... maar nu als ze naar boven willen, proberen ze erop te klimmen ipv via het trapje....

* gateway gaat maar eens al het voer alleen boven neerleggen traplopen dat zullen ze!
pi_36650107
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 19:35 schreef gateway het volgende:
* gateway gaat maar eens al het voer alleen boven neerleggen traplopen dat zullen ze!
Lol! Een lekker groot hooibedje wil ook wel eens helpen
  dinsdag 4 april 2006 @ 19:47:41 #125
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36650419
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 19:37 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Lol! Een lekker groot hooibedje wil ook wel eens helpen
hmmzz. ze liggen meestal al beneden in het hooirekje aan de kant.... maar het is het proberen waard
  woensdag 5 april 2006 @ 12:56:42 #126
103707 Euforie
Come lie next to me
pi_36670195
Ik heb tegenwoordig drie cavia's en ik ben harstikke dol op ze (duh!) alleen heb ik nog geen leuke foto's gemaakt.

Maarre, een stomme vraagje. Wat gebruiken jullie voor de cavia;s in de kooi, zodat ze kunnen knagen? Want zo'n wit blok (even kwijt hoe dat heet) knagen ze niet aan.. Gewoon takken uit de natuur? En zoja, moet je nog per sé een bepaald soort boom hebben?
And nothing can stop me now
  woensdag 5 april 2006 @ 12:58:16 #127
103707 Euforie
Come lie next to me
pi_36670248
Snelle introductie (deze foto's heb ik voor mn pa gemaakt, gezien hij snel wilde weten wat voor cavia's ik gehaald had.. )

Chibi!

Moniekje! (Door kinderen zo genoemd ja )

Petoet
pi_36670290
Een lik- of knaagsteen moet je uit de kooi halen, deze is niet goed voor cavia's en vergroot het risico op blaas- en nierproblemen.

Sommige caafs zijn nu eenmaal knagers, maar vaak zit er een reden achter. Zitten ze wel groot genoeg? Hebben ze vaak ruzie met elkaar?

Als je ze wilt laten knagen kun je knaagstokken proberen (met die gekleurde plasticjes aan het einde om ze aan de tralies te hangen, in bv honing, citroen, fruit, groente), en takjes kun je ook proberen. Alle takken van fruitbomen zijn goed. Bij andere bomen moet je oppassen, die kunnen giftig zijn.

Edit: leuke caafjes! Maar is Moniekje nu zo klein of lijkt dat maar zo? ik vind het een lieve naam hoor

Edit 2: ik zie stro op de bodem liggen! Stro is niet goed in de caviakooi, uitgezonnderd buitencavia's als het vriest. Voor binnencavia's is stro ongeschikt omdat het erg scherp is en ze er makkelijk hun oogjes aan beschadigen.
  woensdag 5 april 2006 @ 13:03:26 #129
103707 Euforie
Come lie next to me
pi_36670405
quote:
Op woensdag 5 april 2006 12:59 schreef zoeperzazke het volgende:
Een lik- of knaagsteen moet je uit de kooi halen, deze is niet goed voor cavia's en vergroot het risico op blaas- en nierproblemen.
Dat gevoel had ik al, de vorige eigenaar had zo'n blok erin zitten. Toen ik ze overnam had ik ze ook er gelijk uit gehaald.
quote:
Sommige caafs zijn nu eenmaal knagers, maar vaak zit er een reden achter. Zitten ze wel groot genoeg? Hebben ze vaak ruzie met elkaar?
Nee, dat niet, maar het is eerder zo dat ik het voor het geval dat erin zetten. Ook zodat ze kunnen knagen ivm de groeiende tandjes.
Ruzie maken ze eigenlijk nauwelijks. Soms trekken ze alleen stukjes groenvoer bij elkaar uit de bek
quote:
Als je ze wilt laten knagen kun je knaagstokken proberen (met die gekleurde plasticjes aan het einde om ze aan de tralies te hangen, in bv honing, citroen, fruit, groente), en takjes kun je ook proberen. Alle takken van fruitbomen zijn goed. Bij andere bomen moet je oppassen, die kunnen giftig zijn.
Die had ik toevallig gisteren gekocht. Toeval En we hebben nog een appelboom in de tuin, dus dat komt vast wel goed
quote:
Edit: leuke caafjes! Maar is Moniekje nu zo klein of lijkt dat maar zo? ik vind het een lieve naam hoor
Stiekem vind ik Moniekje ook wel ludiek. En ze is eigenlijk het grootste van het stel. En staat gelijk bovenaan de hiërarchie in de kooi. Chibi is het kleinste, zij is de dochter van Petoet
  woensdag 5 april 2006 @ 13:04:57 #130
103707 Euforie
Come lie next to me
pi_36670452
quote:
Edit 2: ik zie stro op de bodem liggen! Stro is niet goed in de caviakooi, uitgezonnderd buitencavia's als het vriest. Voor binnencavia's is stro ongeschikt omdat het erg scherp is en ze er makkelijk hun oogjes aan beschadigen.
Wat een poepdierenwinkel dan. Ik heb daar nog speciaal naar gevraagd. Als kind zijnde had ik altijd cavia's, maar met gewoon zaagsel. De vorige eigenaar gebruikte altijd stro. Dus ben ik naar een dierenwinkel gegaan om dat te vragen en die zei dat het alleen aan de voorkeur van de eigenaar lag.
pi_36671902
Over het algemeen loopt dat wel los hoor, die groeiende tandjes. Doe er nooit iets speciaals aan en heb tot nu toe nog geen te lange tandjes gehad.
Als de voortandjes te lang worden, kun je het beste even naar de DA, omdat dit vooral een teken kan zijn dat de kiezen te lang worden. Dit gebeurt heel veel bij caafs en vaak merk je het pas op het moment dat het diertje zoveel pijn heetf dat het niet meer kán eten. Zelf kun je de kiesjes niet controleren, daarvoor liggen ze te ver weg in het bekje.
Overigens zijn er ook veel mensen die takjes in hun kooi hebben liggen waar de caafs niks mee doen. Zoals bij mij... Ze eten liever hun harde plasticen huisje op (waar ze bijna niets vanaf krijgen omdat het te hard is, maar toch)...

Wat stro betreft, het gebruik wordt over het algemeen alleen goedgekeurd als de cavia's onverwarmd buiten staan en het vriest, om als eerste laag op de bodem te doen, en dan zaagsel erover, omdat stro gewoon heel goed isoleert. Maar caafs worden het blijst van zaagsel, aubiose, beukensnippers, houtkorrels o.i.d. met een dikke laag hooi erover

Ik zou zo niet zeggen dat Chibi een dochter is van Petoet zeg! Lief zijn ze wel... Weet je ook wie de vader is? Zeker een driekleur borstel?
heb je nog een foto van je kooi? En de afmetingen? Ben wel benieuwd

Veel plezier met je caafjes! Geef ze maar een dikke knuffel van me
pi_36675946
Als jullie je cavia wassen laat je hem daarna zo opdrogen of droogblazen met de föhn?
01-08-2008
pi_36676015
Of op laten drogen in een handdoek op schoot, of op laten drogen op een goede tochtvrije plek (even controleren met een aansteker of lucifer, als het vlammetje stil is kan het), of op de lauwe stand droogblazen.
pi_36676330
Oke dank je wel,ga em zo voor het 1st wassen en dan laat ik em het liefs zo in een handoek opdrogen maar wist niet zeker of ik em ook zo mocht laten drogen.Kijken wat madam er van vind hihi,het is namelijk echt nodig!
01-08-2008
pi_36676968
Als je maar neutrale shampoo gebruikt (liefst babyshampoo of neutrale shampoo), en ik merk zelf dat mijn caafs stromend water eng vinden. Als je gewoon een lauw (niet te koud, maar niet op een temperatuur waarin je zelf in naar bad zou gaan, dat is te heet!) plasje water maakt kom je al een heel eind, met kommetjes van je handen de caaf nat maken, als het niet nodig is kopje overslaan, zachtjes shampoo inmasseren (wees zuinig), en dan goed uitspoelen.
En foto's maken en hier posten!
pi_36679155
Als ik mijn cavia's in bad zet krijgen ze ineens superkrachten, dus kijk daar ook mee uit
Er is er overigens 1 overleden en begraven, het is al een klein tijdje terug maar ik heb het niet gepost omdat ik het niet zo nodig wilde delen maar ik maak toch even een melding voor als iemand zich afvraagt waarom ik er maar 2 heb ineens.
pi_36682562
Sterkte Ev Hoe oud is de caaf geworden? En heb je enig idee waaraan hij is overleden?
pi_36682822
Nou Babs is in bad geweest,ze vond het heerlijk,1st ff wennen maar daarna zat ze er heerlijk van te genieten.Ik wilde d'r toch maar beetje föhnen maar dat vond ze niks.Ze was echt heel smerig,snap er niks van,mischien bij haar vorige eigenaar want daar zatten ze met veel in een hok. Ik heb een paar fototjes gemaakt met mijn mobiel.

Hoe doen jullie dat trouwens met hun achterwerkje,dat zit best snel onder de plas.Ik heb nu het onderste laagje haren eraf genipt ,dat er nog wel de bovenste laag haren zijn,maar toch word het nog vies.
01-08-2008
pi_36682935
Wat een lieve verzopen foto's Langharige caafjes zijn zoooo zielig als ze nat zijn Er blijft gewoon niks van over...

Hoe ik het doe? Ik doe niet veel eigenlijk. Laat het gewoon zo, ja, het kleurt wat gelig op den duur (jewels kont is wit), maar echt vies... Maar inderdaad, de enige remedie is consequent knippen, maar zolang er geen klitten zitten en ze er geen last van hebben doe ik dat niet zo snel en veel.
pi_36682991
Tapas is blind

Zijn ooglenzen zitten los en hij ziet helemaal niks meer.
pi_36683252
wat??? Ach gos En nu? Kan dat geen kwaad, van die ooglenzen? Is daar een operatie voor nodig, of gaat het zo ook?
Maar blinde caafjes kunnen toch goed mee met de groep, en je dame is allicht bereid om hem keer op keer rondleidingen te geven Hoe gaat het met haar?
  woensdag 5 april 2006 @ 18:57:29 #142
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_36683507
quote:
Op woensdag 5 april 2006 18:34 schreef Pure-Poison het volgende:
Nou Babs is in bad geweest,ze vond het heerlijk,1st ff wennen maar daarna zat ze er heerlijk van te genieten.Ik wilde d'r toch maar beetje föhnen maar dat vond ze niks.Ze was echt heel smerig,snap er niks van,mischien bij haar vorige eigenaar want daar zatten ze met veel in een hok. Ik heb een paar fototjes gemaakt met mijn mobiel.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Hoe doen jullie dat trouwens met hun achterwerkje,dat zit best snel onder de plas.Ik heb nu het onderste laagje haren eraf genipt ,dat er nog wel de bovenste laag haren zijn,maar toch word het nog vies.
Zo te zien is de kat niet zo gecharmeerd van de cavia ?

Gecondoleerd Paranoid

Asterix zn harem heeft een paar weekjes vertraging opgelopen, mn tante moest met spoed geopereerd worden aan kanker, dus ik moest het geld wat ik voor castraties + dames had gereserveerd gebruiken voor treinkaartjes ed Maar gelukkig komen over 2 weken weer nieuwe centjes, dus hopen dat ik genoeg apart kan houden Tis toch nog kut weer gelukkig
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_36683537
Met Sambal gaat het prima.

Ik had al toen hij vorig jaar bij mij kwam wonen het vermoeden dat hij niet goed zag maar hij kon zich prima redden dus het maakte niet uit.
Gister zag ik echter dat zijn oogjes allebei grijs/blauw waren en daarom vandaag meteen naar de DA gegaan.

Die heeft tapas zeer uitgebreid bekeken en vertelde me dat de ooglenzen los zijn geraakt. Iets wat wel vaker bij cavia's schijnt voor te komen. Hij ziet dus helemaal niks meer nou.
Nou is het opletten dat hij geen pijn krijgt of dat zijn ogen gaan opzwellen. Want dan hebben die loszitende lenzen een glaucoom veroorzaakt en dan.... ja dan......
pi_36683579
Dat wil je ook niet hebben nee, *ril*
Doe je nu nog iets eraan? Cafzalven? Of mag dat juist niet?
pi_36683837
Cafzalven heeft geen nut.... probleem bevind zich IN het oog.
pi_36684205
Mja, ik weet het niet, misschien om er iets aan te doen... maargoed, niet zomaar gaan rommelen met die dingen als het om zoiets ernstigs gaat... Ik hoop dat hij gewoon oud mag worden met twee gezonde oogjes, althans, oogjes waar hij verder geen last van heeft... Geef hem maar een dikke krop andijvie van me
  donderdag 6 april 2006 @ 14:50:02 #147
103707 Euforie
Come lie next to me
pi_36708587
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:46 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik zou zo niet zeggen dat Chibi een dochter is van Petoet zeg! Lief zijn ze wel... Weet je ook wie de vader is? Zeker een driekleur borstel?
heb je nog een foto van je kooi? En de afmetingen? Ben wel benieuwd

Veel plezier met je caafjes! Geef ze maar een dikke knuffel van me
Bedankt voor de tips! Heb wel veel gelezen, maar vaak lees je toch dingen over het hoofd

En eh ja, idd Ze lijken totaal niet op elkaar, enige waar je het af en toe aan kan zien, als Chibi schrikt (ze is nog erg schrikkerig) dan kruipt ze tegen Petoet aan.

En een foto komt nog! Gezien ik nu alleen twee grijze buisjes in de kooi heb liggen, dit weekend gaan mn vriend en ik aan de slag voor een mooi cavia-huis!
Afmetingen, ik denk ik iets van 1meter bij nog wat en rond de 40cm hoog?

Iemand trouwens nog tips hoe je een schrikkige cavia het vertrouwen van kan winnen? Want Chibi is de enige die na 3 weken nog steeds erg bang is. En ik weet niet meer zo goed wat ik nu moet doen..
pi_36708864
1 meter is te klein voor 3 cavia's. 3 cavia's behoren minimaal 120 bij 50 te hebben, zeker als ze volwassen zijn. Voor ene tijde kan het wel, maar voor langere tijd is meer loopruimte toch wel een must...

Het vertrouwen winnen van een caaf kan een tijdje duren. 3 weken is echt een hele korte periode.
Allereerst moet je er rekening houden dat alle caafs een ander karakter hebben. Ik heb hier twee caafs die stuiterend hyperactief zijn, dat zijn gewoon geen schootcavia's, maar ze zijn wél tam.
cavia's moeten gewoon aan hun baasje wennen en sommigen doen er langer over dan anderen. Je moet eerst zorgen dat ze niet bang zijn van je: dus als je ze oppakt, zorg dan dat ze je hand zien aankomen, dan kunnen ze altijd nog beslissen weg te rennen, maar val een niet-tamme cavia niet van achteren of van boven aan. Verder gewoon iedere dag eruit halen, veel knuffelen, veel praten in het bijzijn van of gewoon tegen de cavia zodat ie aan je stem kan wennen...
Onyx is dus bij mij geboren en ze staan in de woonkamer, dus hij is van jongs af aan aan me gewend. Toch duurde het 2 maanden eer hij mijn hand in het hok zomaar accepteerde en erop af durfde te lopen, en niet gelijk hard weg wilde rennen.
geef het gewoon de tijd, hou het dier rustig op schoot en zorg dat ze geen echte reden heeft om van je te schrikken, dan komt dat wel goed.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust
  donderdag 6 april 2006 @ 15:04:07 #149
103707 Euforie
Come lie next to me
pi_36708983
Van die kooi wist ik wel, maar ik moet het tijdelijk hier even mee doen.. financiën.. bleh.. maar daar probeer ik zo spoedig wat aan te doen. (Drrie cavia's uit elkaar halen die hun leven bij elkaar waren, vind ik ook zoiets) Maargoed, ben ook op zoek naar een cavia/konijnenren voor in de tuin. Een goede, gezien ik de katten van de buren niet vertrouw..

En dankjewel voor je antwoord Ik probeer het ook rustig aan te doen. Stukjes voer proberen uit mn hand te laten eten (bij Petoet lukt dit nu) En iedere keer bij de kooi blijven praten.
pi_36709186
Het komt wel goed, iedere cavia is tam te krijgen, zolang je daar maar niet onder verstaat dat ze als zandzakken op je schoot gaan zitten en alls best vinden... Sommige caafs zijn echt zo braaf, maar anderen hebben dat nou eenmaal niet in zich

Dat van die kooi snap ik prima hoor Ik zou ze nu ook bij elkaar laten zitten. Het kan ook wel, maar voor langere termijn is uitbreiding gewoon beter. Ik heb voor als ik op vakantie ga ook 3 100x50 kooien, en in 1 kooi moeten dan ook 3 caafs samen, nouja, voor anderhalve week kan dat best...

verder gewoon makrtplaats in de gaten houden. Overigens verwacht ik binnenkort (binnen een maandje) nog wel en 120x50 kooi te koop te hebben voor niet zoveel geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')