abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35508268
Wederom een veelbelovend topic van mijn hand. Hierin stel ik de vraag centraal:

Komt seksuele drang (bij mensen) uitsluitend voort uit voortplantingsdrang?

Deze discussie heb ik meerdere malen gevoerd binnen andere topics. Ik ben van mening dat het antwoord op deze vraag 'ja' luidt. Anderen zijn echter overtuigd van het antwoord 'nee', in die zin dat zij geloven dat de seksuele drang (het op zoek zijn naar seksuele bevrediging) los staat van de drang om voort te planten.

Wat is uw mening?
pi_35508348
seksualiteit is bedoeld om voort te planten. het leven is erg hardnekkig en wil zich graag voortplanten en heeft daarom instrumenten ontwikkeld die hiertoe als katalysator werken.

als mens kunnen we bedenken dat we zin in sex hebben, maar geen zin in nageslacht. er zijn verschillende methoden om hierom heen te werken. zie dat als een foutje van de evolutie
  zondag 26 februari 2006 @ 14:23:57 #3
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_35509371
Ja
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_35510474
Eens
- God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
  zondag 26 februari 2006 @ 14:53:46 #5
17928 averty
Retroactief ziener
pi_35510548
Wat denk je dat de voortplantingskansen zijn van mensen die graag sex hebben en van de mensen die niet graag of helemaal niet willen?

Die laatste soort, als ze al heeft bestaan, bestaat nu niet meer. We hebben nu alleen nog maar die exemplaren van de soorten die wel willen neuken over, omdat die zich voortplanten. Onze sexuele drang komt zo misschien wel voort uit de sexuele drang van onze voorouders.

Daarmee zou het dan niet voortkomen uit onze voortplantingsdrang, maar gewoon een resultaat zijn van het gegeven dat onze voorouders graag neukten en wij die wens meekrijgen via onze genen. En neuken levert gewoon kinderen op, als je geen anti-conceptie gebruikt.

Het idee van een voortplantingsdrang die onze drang tot neuken aanwakkert, ik weet het niet. Ik neuk bijvoorbeeld erg graag, maar wil beslist geen kinderen, en zo ken ik veel meer mensen. Dus misschien is er ten hoogste een verband, maar of dit causaal is???
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_35510703
De belangrijke vraag is: bestaat voortplantingsdrang in een biologische zin? Ik bedoel, een behoefte aan seks bestaat, bijna alles wat leeft wil/doet aan seks. De meeste dingen die leven zijn niet zo heel erg slim dus komen daar kleine levende dingetjes uit na de seks.

Een voortplantingsdrang is sowieso een cognitief iets. Je moet namelijk wel in staat zijn om de link tussen seks en een periode van discomfort en vervolgens een kleine kunnen leggen. De meeste dieren kunnen dat waarschijnlijk niet.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  † In Memoriam † zondag 26 februari 2006 @ 21:29:34 #7
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_35523862
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:46 schreef FuifDuif het volgende:

Deze discussie heb ik meerdere malen gevoerd binnen andere topics. Ik ben van mening dat het antwoord op deze vraag 'ja' luidt. Anderen zijn echter overtuigd van het antwoord 'nee', in die zin dat zij geloven dat de seksuele drang (het op zoek zijn naar seksuele bevrediging) los staat van de drang om voort te planten.

Wat is uw mening?
Beide. Voortplanting en sexuele lust.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_35526995
Je kan aan de hand van sexuele drang zelfs het verschil in gedrag tussen man en vrouw verklaren:

Mannetjesdieren moeten, om zo veel mogelijk nakomelingen te krijgen, hun zaad zoveel mogelijk verspreiden.
Vrouwtjesdieren willen alleen het beste zaad.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_35528660
quote:

Wat is uw mening?
Ik denk ook ja.

Wanneer het een slecht gevoel zou geven laat je het wel. Dat beinvloed de voortplantingskansen negatief. De mens wil zich voortplanten. Als steun in de rug zit er de drang bij. Dat (bijna) onweerstaanbaar is.
De bijbehorende cognitieve gevoelens kan je daar ook op terug leiden. Genot, binding en het door het vuur willen gaan voor een partner zijn van belang om de kans op voortplanting te vergroten.
Bij dieren lijkt me dat het net zo werkt. Ik ben wel benieuwd of de dieren die geen sex nodig hebben voor voortplanting wel seksuele drang hebben.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_35528883
Midas Dekkers zegt: er is een drang om te paren, niet om te baren.

Voortplanten is dus niet direkt het doel bij het hebben van sex. Als een tijger een tijgerin bespringt denk ik niet dat deze dit doet met het idee om nageslacht voort te brengen. Het is instinct. De mens kan er nog enigszins bij nadenken.
pi_35529125
quote:
Op zondag 26 februari 2006 23:18 schreef het_fokschaap het volgende:
Midas Dekkers zegt: er is een drang om te paren, niet om te baren.

Voortplanten is dus niet direkt het doel bij het hebben van sex. Als een tijger een tijgerin bespringt denk ik niet dat deze dit doet met het idee om nageslacht voort te brengen. Het is instinct. De mens kan er nog enigszins bij nadenken.
Dat wil niet zeggen dat het niet voortkomt uit voortplantingsdrang.
pi_35529168
quote:
Op zondag 26 februari 2006 23:25 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat het niet voortkomt uit voortplantingsdrang.
een drang tot paren welke leidt tot baren
bij mensen kan het ook voortplantingsdrang zijn omdat men het kan beredeneren.
  † In Memoriam † zondag 26 februari 2006 @ 23:35:53 #13
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_35529448
En hoe zit het dan met homo's,lesbo's en onvruchtbaren?
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_35529474
quote:
Op zondag 26 februari 2006 23:35 schreef Ratelslangetje het volgende:
En hoe zit het dan met homo's,lesbo's en onvruchtbaren?
nog steeds de drang tot paren, alleen werkt het baren niet
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2006 @ 00:33:34 #15
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_35531149
quote:
Op zondag 26 februari 2006 23:36 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

nog steeds de drang tot paren, alleen werkt het baren niet
Of gewoon geil.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_35531196
quote:
Op maandag 27 februari 2006 00:33 schreef Ratelslangetje het volgende:

[..]

Of gewoon geil.
ja, paren dus
  maandag 27 februari 2006 @ 01:02:03 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_35531832
Juist, dieren zijn te dom om paren direct te linken aan kinderen. Of dat het hebben van kinderen op een of andere manier beter is dan het hebben van geen kinderen, en dus iets is om na te streven. Zonder zelfbewustzijn lijkt het concept van kloons van jezelf die uit de moeder komen nog veel ingewikkelder. Ik zou dus ook zeggen dat er een paringsdrang is, geen voortplantingsdrang.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 27 februari 2006 @ 01:03:39 #18
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_35531866
Het 'lekkere gevoel' tijdens de sex en klaarkomen schijnt een soort van 'beloningssysteem' te zijn die we van moeder natuur gekregen hebben om zo voortplanting te stimuleren, dus ik ben het wel eens met de stelling.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  maandag 27 februari 2006 @ 01:07:20 #19
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_35531934
quote:
Ik heb nog nooit een fatsoenlijk topic van jou gezien.
quote:
Ja goh.
Slotje
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  maandag 27 februari 2006 @ 07:23:50 #20
17928 averty
Retroactief ziener
pi_35533751
quote:
Op maandag 27 februari 2006 01:03 schreef HAL9000S het volgende:
Het 'lekkere gevoel' tijdens de sex en klaarkomen schijnt een soort van 'beloningssysteem' te zijn die we van moeder natuur gekregen hebben om zo voortplanting te stimuleren, dus ik ben het wel eens met de stelling.
Moeder natuur geeft niets. Er is geen moeder natuur. Dat is beeldspraak.

De soort die veel wil paren zal veel baren. De soort die dat niet doet is weg omdat ie niet baart. Klaar.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_35534209
Ik denk dat de vraagstelling verkeerd is.
Ten eerste zijn er wel bepaalde mechanismen die een soort tot paring aanzet, dit is de "sexuele drang". De term "voortplantingsdrang" suggereert een bewuste keuze voor de paring met het doel om kinderen te krijgen. Uiteraard kan het voorkomen dat mensen bewust voor kinderen kiezen, maar dan is de term drang niet meer van toepassing.

Ten 2e wordt er een oorzakelijk en teleologisch (doelgericht) verband tussen sexuele drang en het krijgen van nakomelingen gelegd. Dit verband is door ons mensen waarneembaar, maar het is de natuur door evolutie ontstaan, zonder doel. Uiteraard is het geen toeval dat wezens die bepaalde instincten hebben blijven bestaan
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_35535134
quote:
Op maandag 27 februari 2006 01:07 schreef ErikT het volgende:

Ja goh.
Slotje
nee dus, paringsdrang
pi_35535242
Tja, nou, ik weet het niet hoor... Ik ben op dit moment er nog helemaal niet uit of ik ooit kinderen zal willen, als ik nu zou moeten beslissen voor over 10 jaar, dan zou het nee zijn. Maar tot die tijd blijf ik wel lekker doorgaan met het hebben van sexuele drang!
Ik bedoel, je kunt best sexuele drang hebben zonder de wens je voort te planten.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_35536640
Als mensen alleen de drang hebben om te paren en niet om te baren dan zal de evolutie vanzelf leiden tot mensen die paren om te baren.
pi_35536812
quote:
Op maandag 27 februari 2006 11:12 schreef Schonedal het volgende:
Als mensen alleen de drang hebben om te paren en niet om te baren dan zal de evolutie vanzelf leiden tot mensen die paren om te baren.
dan is dat flink verkeerd gegaan door het invoeren van voorbehoedsmiddelen

van paren komt evolutionair gezien vaak baren, dus de drang om te baren hoeven mens en dier niet direkt te hebben. als ze maar paren
pi_35536886
Het is omgekeerd.

Voortplantingsdrang komt voort uit seksuele drang.

Opeens vond een mens/aap seks lekker en het bleek evolutionair nog gunstig te zijn ook.
  maandag 27 februari 2006 @ 11:24:44 #27
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_35536892
Beetje jammerlijk topic. Nog meer retorische vragen? Bij de evolutie kan je trouwens niet altijd precies aanwijzen waarvoor het dient, maar blijkbaar planten mensen met seksuele drang zich meer voort.
Zyggie.
pi_35537004
quote:
Op zondag 26 februari 2006 13:48 schreef het_fokschaap het volgende:
seksualiteit is bedoeld om voort te planten. het leven is erg hardnekkig en wil zich graag voortplanten en heeft daarom instrumenten ontwikkeld die hiertoe als katalysator werken.

als mens kunnen we bedenken dat we zin in sex hebben, maar geen zin in nageslacht. er zijn verschillende methoden om hierom heen te werken. zie dat als een foutje van de evolutie
Kan het er niet meer mee eens zijn .
pi_35537028
quote:
Op maandag 27 februari 2006 11:30 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Kan het er niet meer mee eens zijn .
verklaar je nader
  maandag 27 februari 2006 @ 11:33:32 #30
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_35537059
Vrouwen zullen het ook wel in zich hebben dat ze kinderen willen, totaal onafhankelijk van seksuele drang.
Zyggie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')