abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zaterdag 25 februari 2006 @ 09:03:15 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_35469787
Verleden week was er op Canvas een documentaire over Verdun 1916, met veel authentieke beelden, deze beelden speelden de hele week door m’n hoofd en het idee groeide om naar de herdenking te gaan.

90 Jaar Verdun, 21 Februari 1916-2006
Verdun, de stad die de Fransen nooit op zouden geven, Verdun de plek “waar men het Franse leger leeg zou laten bloeden” Verdun, De Hel, voor beide partijen, Duitsers en Fransen samen.
Verdun, een slag waarin aangetoond werd dat een mensenleven niets waard is, Verdun waar mannen geofferd werden, Verdun, symbool voor nutteloos sterven, een slag die z’n weerga niet kent en die ook in deze omvang nooit en nooit meer herhaald is.
En dan dat droge getal, 750.000 slachtoffers.. in slechts 9 maanden tijd.
Jongens, mannen, van jouw, jouw en jouw leeftijd.

In de vroege ochtend van de 21e februari 1916 begon De Hel.
Om je een idee te geven, op een rechthoek van 500 bij 1000 meter zouden naar schatting 80.000 zware granaten gevallen zijn.
Een ooggetuige vertelt :
“Aan de paar takken die overgebleven waren, hingen de gruwelijke getuigenissen van een zwaar bombardement in een bos: in flarden gescheurde uniformen die neerhingen met onnoembare menselijke overblijfselen er nog in; soms niets meer dan de darmen van een man…”

Voor de rest van het verhaal:
http://weblog.fok.nl/blog/10424
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_35470784
Ik ben daar een paar jaar geleden geweest... erg indrukwekkend. Ik heb een paar forten bezocht die daar lagen; van buiten inderdaad de hele grond vol met putten zoals op die foto, en van binnen vaak half ingestort... stel je voor dat je daarin hebt gezeten terwijl er bommen op vielen In Verdun zelf is een heel mooi monument Je kan er naar binnen en daar liggen boeken met namen van alle doden; dan zijn iets van 10 dikke delen van 10 cm dik per stuk.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_35471069
Meer dan 2700 doden per dag
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:58:40 #4
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_35473720
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:04 schreef Burbo het volgende:
Maar daarvoor had je wel een terreinwinst van ongeveer 2 meter hoor!
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  zaterdag 25 februari 2006 @ 13:22:32 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_35474343
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:58 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Maar daarvoor had je wel een terreinwinst van ongeveer 2 meter hoor!
Zeer duidelijk uitgelegd in Blackadder Goes Forth. Captain Darling laat Melchet een stuk gras (ongeveer 2 x 2) zien:
Kijk, zoveel winst hebben we geboekt.
Melchet: Wat is de schaal?
Darling: 1:1
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 25 februari 2006 @ 13:40:37 #6
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_35474862
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 13:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zeer duidelijk uitgelegd in Blackadder Goes Forth. Captain Darling laat Melchet een stuk gras (ongeveer 2 x 2) zien:
Kijk, zoveel winst hebben we geboekt.
Melchet: Wat is de schaal?
Darling: 1:1
Klopt
Er is ook nog een heel mooi boek over: 'The great war and modern memory; van Paul Fussell (1975)
Daarin betoogt hij o.m dat de vele doden mede te wijten zijn aan het conservatisme van de bevelhebbers; die niet van tactiek wilden veranderen en amper nieuwe strategieen gebruikten; heel mooi en echt een aanrader voor de in WO I geinteresseerde
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_35490086
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:04 schreef Burbo het volgende:
Dat is iedere dag een Omaha Beach, Ongelofelijk. Ik zou als infanterist echt veel liever in WW2 aan het front staan dan in WW1. Brrr, wat een oorlog. Ik snap trouwens nog steeds niet waarom er niet veel massaler gedeserteerd werd. Een klein stukkie lopen en je bent uit het oorlogsgebied. Als je toch 1 keer een artilleriebombardement overleeft dan maak je toch dat je weg komt?
pi_35490362
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 21:23 schreef LSS het volgende:

[..]

Ik snap trouwens nog steeds niet waarom er niet veel massaler gedeserteerd werd. Een klein stukkie lopen en je bent uit het oorlogsgebied.
En waar moest je dan heen? Ik geloof trouwens dat er in 1917 bij de Fransen vrij veel gedeserteerd werd. Maar dat had dan niet eens te maken met oorlogsmoeheid of afkeer van de slachtingen, maar met interne ontevredenheid over luie officieren enzo.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 21:32:03 #9
66444 Lord_Vetinari
pi_35490414
quote:

[..]

Ik snap trouwens nog steeds niet waarom er niet veel massaler gedeserteerd werd. Een klein stukkie lopen en je bent uit het oorlogsgebied. Als je toch 1 keer een artilleriebombardement overleeft dan maak je toch dat je weg komt?
En daar sta je dan als Engelse deserteur in Frankrijk. Hoe kom je thuis? En dan nog: Als je thuiskomt, komen ze je halen en schieten je alsnog overhoop. Je kunt je beter krijgsgevangen laten nemen.
pi_35490566
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 21:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En daar sta je dan als Engelse deserteur in Frankrijk. Hoe kom je thuis? En dan nog: Als je thuiskomt, komen ze je halen en schieten je alsnog overhoop. Je kunt je beter krijgsgevangen laten nemen.
Met massaler bedoel ik eigelijk meer in grote groepen. Bataljons, regimenten of divisies die zeggen "vergeet het maar, hier doen wij niet meer aan mee". Ze kunnen toch niet in 1 klap een paar 1000 man tegen de muur zetten.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 21:37:15 #11
66444 Lord_Vetinari
pi_35490607
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 21:36 schreef LSS het volgende:

[..]

Met massaler bedoel ik eigelijk meer in grote groepen. Bataljons, regimenten of divisies die zeggen "vergeet het maar, hier doen wij niet meer aan mee".
En dan? heb je enig idee van de starheid van de Britse legers in die tijd? Haig stond er echt niet boven om dan een heel regiment voor he vuurpeloton te zetten, hoor.
pi_35490703
quote:

[..]

Met massaler bedoel ik eigelijk meer in grote groepen. Bataljons, regimenten of divisies die zeggen "vergeet het maar, hier doen wij niet meer aan mee". Ze kunnen toch niet in 1 klap een paar 1000 man tegen de muur zetten.
Er waren ook nog zaken als nationalisme, hoop op de eindoverwinning, haat jegens de tegenstander, oorlogsheroïek, vrouw & kinderen thuis die pappie als oorlogsheld wilden zien, saamhorigheid onder de soldaten.
pi_35490712
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 21:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En dan? heb je enig idee van de starheid van de Britse legers in die tijd? Haig stond er echt niet boven om dan een heel regiment voor he vuurpeloton te zetten, hoor.
Dat zal dan wel zo zijn, maar raar blijft het raar er geen vuist is gemaakt door de man in de put tegen de officieren die hun de dood in joegen. De Russen deserteerden op een gegeven moment wel massaal toch?
  Admin zaterdag 25 februari 2006 @ 21:43:39 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_35490829
quote:

[..]

Kijk nou eens naar het tijdsbeeld!
Plaats dit eens in de juiste tijd?
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

zaterdag 25 februari 2006 @ 21:43:43 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_35490832
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 21:40 schreef LSS het volgende:

[..]

Dat zal dan wel zo zijn, maar raar blijft het raar er geen vuist is gemaakt door de man in de put tegen de officieren die hun de dood in joegen. De Russen deserteerden op een gegeven moment wel massaal toch?
Het Russische leger zat ook wel iets anders in elkaar dan het Britse. Het Russische leger is altijd een zooitje geweest, vooral door benoemingen vanuit de Tsarenfamilie op de offciersposten. Het Britse leger was zeker in WO1 gestoeld op saamhorigheid.

En nogmaals, wat hadden ze kunnen doen? Je zit in Frankrijk. Als je deserteert zit je mijlenver van het dichtstbijzijnde neutrale gebied af, op weg erheen kun je 749 keer worden ontdekt door je eigen leger of je bondgenoten, je kunt overhoop geschoten worden door Duitsers en je kunt nooit meer naar huis.
pi_35490983
Ik ga me hier maar eens wat meer in verdiepen denk ik.
  Admin zondag 26 februari 2006 @ 12:01:51 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_35505293
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 21:48 schreef LSS het volgende:
Ik ga me hier maar eens wat meer in verdiepen denk ik.
Doe dat, interessante periode

zondag 26 februari 2006 @ 12:04:41 #18
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35505375
Toch even een tvptje hoor. Ik ben er in 1989 geweest, bijzonder indrukwekkende omgeving.
  maandag 27 februari 2006 @ 15:26:18 #19
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_35543632
quote:

[..]

Dat is iedere dag een Omaha Beach, Ongelofelijk. Ik zou als infanterist echt veel liever in WW2 aan het front staan dan in WW1. Brrr, wat een oorlog. Ik snap trouwens nog steeds niet waarom er niet veel massaler gedeserteerd werd. Een klein stukkie lopen en je bent uit het oorlogsgebied. Als je toch 1 keer een artilleriebombardement overleeft dan maak je toch dat je weg komt?
2700 doden is nog niet zo veel zelfs. Haig heeft het in WO-I tijdens de slag om de slag om de Somme klaargespeeld om op een dag 58.000 man te verliezen (doden + gewonden)
Ze vochten hier van 1 july tot 18 november 1916 met in totaal ruim 1,1 miljoen slachtoffers (8000 per dag). Voor 12 kilometer terreinwinst.

Ook de gevechten tussen Oostenrijk-Hongarije en Italie zie je enorm veel doden voor een paar kilometer grond.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_35547178
Als we het toch over WW1 hebben, wie weet er een goede film over WW1? Vindt het een ontzettend indrukwekkende oorlog, trekt mij ook meer dan WW2. Juist ook omdat ik al zoveel over WO2 in m'n geschiedenislessen te horen kreeg.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_35551153
Stargazer: "All Quiet on the Western Front" is natuurlijk een aanrader, zowel de versie uit 1930 als de versie uit 1979

Verder heb je voor een ander front nog "Gallipoli".
Het is al een tijdje geleden dat ik hem gezien heb, ik kan er weinig meer over vertellen...

"In Love and War" speelt zich ook af tijdens de eerste wereldoorlog en is losjes gebaseerd op de belevenissen van Ernest Hemingway. Zoals de reviews bij de IMDB al aangeven is de film wellicht iets te saai voor de meesten, ik vond hem echter wel ok.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  maandag 27 februari 2006 @ 20:09:31 #22
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_35553092
Er zijn maar erg weinig films over WO-I helaas Zeker als je het vergelijkt met WO-II.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_35553434
quote:
Op maandag 27 februari 2006 19:18 schreef Alecks het volgende:
Stargazer: "All Quiet on the Western Front" is natuurlijk een aanrader, zowel de versie uit 1930 als de versie uit 1979

Het is al een tijdje geleden dat ik hem gezien heb, ik kan er weinig meer over vertellen...

"In Love and War" speelt zich ook af tijdens de eerste wereldoorlog en is losjes gebaseerd op de belevenissen van Ernest Hemingway. Zoals de reviews bij de IMDB al aangeven is de film wellicht iets te saai voor de meesten, ik vond hem echter wel ok.
Un long dimanche de fiancelles
For great justice!
  Admin maandag 27 februari 2006 @ 20:43:22 #24
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_35554513
quote:
Op maandag 27 februari 2006 20:09 schreef BlaZ het volgende:
Er zijn maar erg weinig films over WO-I helaas Zeker als je het vergelijkt met WO-II.
Welnee!

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Speelfilms
Moet je maar eens kijken!

pi_35569506
quote:
Op maandag 27 februari 2006 19:18 schreef Alecks het volgende:

Dank
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')