Maar daarvoor had je wel een terreinwinst van ongeveer 2 meter hoor!quote:
Zeer duidelijk uitgelegd in Blackadder Goes Forth. Captain Darling laat Melchet een stuk gras (ongeveer 2 x 2) zien:quote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:58 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Maar daarvoor had je wel een terreinwinst van ongeveer 2 meter hoor!![]()
Kloptquote:Op zaterdag 25 februari 2006 13:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zeer duidelijk uitgelegd in Blackadder Goes Forth. Captain Darling laat Melchet een stuk gras (ongeveer 2 x 2) zien:
Kijk, zoveel winst hebben we geboekt.
Melchet: Wat is de schaal?
Darling: 1:1
Dat is iedere dag een Omaha Beach, Ongelofelijk. Ik zou als infanterist echt veel liever in WW2 aan het front staan dan in WW1. Brrr, wat een oorlog. Ik snap trouwens nog steeds niet waarom er niet veel massaler gedeserteerd werd. Een klein stukkie lopen en je bent uit het oorlogsgebied. Als je toch 1 keer een artilleriebombardement overleeft dan maak je toch dat je weg komt?quote:
En waar moest je dan heen? Ik geloof trouwens dat er in 1917 bij de Fransen vrij veel gedeserteerd werd. Maar dat had dan niet eens te maken met oorlogsmoeheid of afkeer van de slachtingen, maar met interne ontevredenheid over luie officieren enzo.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:23 schreef LSS het volgende:
[..]
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom er niet veel massaler gedeserteerd werd. Een klein stukkie lopen en je bent uit het oorlogsgebied.
En daar sta je dan als Engelse deserteur in Frankrijk. Hoe kom je thuis? En dan nog: Als je thuiskomt, komen ze je halen en schieten je alsnog overhoop. Je kunt je beter krijgsgevangen laten nemen.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:23 schreef LSS het volgende:
[..]
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom er niet veel massaler gedeserteerd werd. Een klein stukkie lopen en je bent uit het oorlogsgebied. Als je toch 1 keer een artilleriebombardement overleeft dan maak je toch dat je weg komt?
Met massaler bedoel ik eigelijk meer in grote groepen. Bataljons, regimenten of divisies die zeggen "vergeet het maar, hier doen wij niet meer aan mee". Ze kunnen toch niet in 1 klap een paar 1000 man tegen de muur zetten.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En daar sta je dan als Engelse deserteur in Frankrijk. Hoe kom je thuis? En dan nog: Als je thuiskomt, komen ze je halen en schieten je alsnog overhoop. Je kunt je beter krijgsgevangen laten nemen.
En dan? heb je enig idee van de starheid van de Britse legers in die tijd? Haig stond er echt niet boven om dan een heel regiment voor he vuurpeloton te zetten, hoor.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:36 schreef LSS het volgende:
[..]
Met massaler bedoel ik eigelijk meer in grote groepen. Bataljons, regimenten of divisies die zeggen "vergeet het maar, hier doen wij niet meer aan mee".
Er waren ook nog zaken als nationalisme, hoop op de eindoverwinning, haat jegens de tegenstander, oorlogsheroïek, vrouw & kinderen thuis die pappie als oorlogsheld wilden zien, saamhorigheid onder de soldaten.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:36 schreef LSS het volgende:
[..]
Met massaler bedoel ik eigelijk meer in grote groepen. Bataljons, regimenten of divisies die zeggen "vergeet het maar, hier doen wij niet meer aan mee". Ze kunnen toch niet in 1 klap een paar 1000 man tegen de muur zetten.
Dat zal dan wel zo zijn, maar raar blijft het raar er geen vuist is gemaakt door de man in de put tegen de officieren die hun de dood in joegen. De Russen deserteerden op een gegeven moment wel massaal toch?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dan? heb je enig idee van de starheid van de Britse legers in die tijd? Haig stond er echt niet boven om dan een heel regiment voor he vuurpeloton te zetten, hoor.
Kijk nou eens naar het tijdsbeeld!quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:36 schreef LSS het volgende:
[..]
Met massaler bedoel ik eigelijk meer in grote groepen. Bataljons, regimenten of divisies die zeggen "vergeet het maar, hier doen wij niet meer aan mee". Ze kunnen toch niet in 1 klap een paar 1000 man tegen de muur zetten.
Het Russische leger zat ook wel iets anders in elkaar dan het Britse. Het Russische leger is altijd een zooitje geweest, vooral door benoemingen vanuit de Tsarenfamilie op de offciersposten. Het Britse leger was zeker in WO1 gestoeld op saamhorigheid.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:40 schreef LSS het volgende:
[..]
Dat zal dan wel zo zijn, maar raar blijft het raar er geen vuist is gemaakt door de man in de put tegen de officieren die hun de dood in joegen. De Russen deserteerden op een gegeven moment wel massaal toch?
Doe dat, interessante periodequote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:48 schreef LSS het volgende:
Ik ga me hier maar eens wat meer in verdiepen denk ik.
2700 doden is nog niet zo veel zelfs. Haig heeft het in WO-I tijdens de slag om de slag om de Somme klaargespeeld om op een dag 58.000 man te verliezen (doden + gewonden)quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:23 schreef LSS het volgende:
[..]
Dat is iedere dag een Omaha Beach, Ongelofelijk. Ik zou als infanterist echt veel liever in WW2 aan het front staan dan in WW1. Brrr, wat een oorlog. Ik snap trouwens nog steeds niet waarom er niet veel massaler gedeserteerd werd. Een klein stukkie lopen en je bent uit het oorlogsgebied. Als je toch 1 keer een artilleriebombardement overleeft dan maak je toch dat je weg komt?
Un long dimanche de fiancellesquote:Op maandag 27 februari 2006 19:18 schreef Alecks het volgende:
Stargazer: "All Quiet on the Western Front" is natuurlijk een aanrader, zowel de versie uit 1930 als de versie uit 1979
Verder heb je voor een ander front nog "Gallipoli".
Het is al een tijdje geleden dat ik hem gezien heb, ik kan er weinig meer over vertellen...
"In Love and War" speelt zich ook af tijdens de eerste wereldoorlog en is losjes gebaseerd op de belevenissen van Ernest Hemingway. Zoals de reviews bij de IMDB al aangeven is de film wellicht iets te saai voor de meesten, ik vond hem echter wel ok.
Welnee!quote:Op maandag 27 februari 2006 20:09 schreef BlaZ het volgende:
Er zijn maar erg weinig films over WO-I helaasZeker als je het vergelijkt met WO-II.
Dankquote:Op maandag 27 februari 2006 19:18 schreef Alecks het volgende:
Stargazer: "All Quiet on the Western Front" is natuurlijk een aanrader, zowel de versie uit 1930 als de versie uit 1979
Verder heb je voor een ander front nog "Gallipoli".
Het is al een tijdje geleden dat ik hem gezien heb, ik kan er weinig meer over vertellen...
"In Love and War" speelt zich ook af tijdens de eerste wereldoorlog en is losjes gebaseerd op de belevenissen van Ernest Hemingway. Zoals de reviews bij de IMDB al aangeven is de film wellicht iets te saai voor de meesten, ik vond hem echter wel ok.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |