Dat kan je niet 1-2-3 zeggen. Tools via website geven vaak een lagere bedrag aan. Dus in praktijk kan je bijna wel op rekenen dat je met goede eisen wel iets meer kunt lenen. Hoeveel dat zal zijn is afhankelijk van de bank zelf. De een neemt meer risico dan de ander, en zit daarom ook altijd wat verschil in. Alleen de betreffende bank zelf kan je vertellen wat je maximaal bij hun kunt lenen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:02 schreef komrad het volgende:
Even een vraagje
stel ik kan momenteel ca. EUR 155000-160000 lenen puur op basis van mijn inkomen (zo'n toolje op het net voor gebruikt). Ik ben net afgestudeerd (TU) en heb goede toekomstperspectieven. In welke orde van grootte kan ik dan werkelijk lenen, daar ik hier allerlei verhalen hoor over meer kunnen lenen obv toekomstperspectief en over de conservatieve aard van die tooltjes
Nou verwacht zeker niet dat het richting de 200.000 op gaat. Uiteindelijk is toch je vaste loon bepalend voor wat je kunt lenen. Het kan hooguit een paar duizend euro schelen. Wat ik van anderen vaak hoor is dat men bij een gesprek met een hypotheekadviseur gebruik wordt gemaakt van een iets hogere loon dan dat men zelf opgeeft. Zoals ik eerder aangaf. Een vriend van mij gaf bijvoorbeeld zijn bruto salaris op, terwijl de hypotheekadviseur deze verhoogde met verschillende extraatjes, waaronder de leaseauto die hij heeft etc.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:10 schreef komrad het volgende:
Dat begrijp ik, maar ik vraag ook om een globale indicatie, gaat dat richting EUR 180.000 of richting EUR 200000
ik ben 25 jaar als dat nog uit mocht maken
Dan ben ik nog steeds benieuwd welke verstrekker dat als inkomen ziet.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:14 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Nou verwacht zeker niet dat het richting de 200.000 op gaat. Uiteindelijk is toch je vaste loon bepalend voor wat je kunt lenen. Het kan hooguit een paar duizend euro schelen. Wat ik van anderen vaak hoor is dat men bij een gesprek met een hypotheekadviseur gebruik wordt gemaakt van een iets hogere loon dan dat men zelf opgeeft. Zoals ik eerder aangaf. Een vriend van mij gaf bijvoorbeeld zijn bruto salaris op, terwijl de hypotheekadviseur deze verhoogde met verschillende extraatjes, waaronder de leaseauto die hij heeft etc.
Voor een startersinkomen niet nee. Maar je weet ook niet precies wat zijn achtergrond is. Misschien heeft hij al enige jaren werkervaring en studeert hij naast zijn werk. In dat geval hebben het niet meer over een startersinkomen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:
155.000 tot 160.000 lijkt me niet echt conservatief als je uitgaat van een startersinkomen.
Het NIBUD heeft hele nuttige (gratis) informatie over de aankoop van een huis.
Lees bijvoorbeeld deze folder eens.
Dat komt neer op 5,7 keer je bruto inkomen en dat vind ik echt heel erg veel. Ik zou het zelf erg onverstandig vinden om op basis van alleen je inkomen zo veel te lenen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:18 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
...
155 a 160 is ongeveer een bruto jaarinkomen van ¤ 27.500,00, 2 ton is ongeveer ¤ 35.000,00 bruto per jaar.
...
Ik ook, maar het kan wel en dan heb ik nog niet eens bij de BV-tjes uit Wognum en dubieuze partijen op Marktplaats gekeken. Daar kun je soms tot wel 8 keer je bruto jaarinkomen lenen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat komt neer op 5,7 keer je bruto inkomen en dat vind ik echt heel erg veel. Ik zou het zelf erg onverstandig vinden om op basis van alleen je inkomen zo veel te lenen.
Wat dat aangaat snap ik niet dat de huizenprijzen op het huidige niveau kunnen blijven. Ik zitquote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat komt neer op 5,7 keer je bruto inkomen en dat vind ik echt heel erg veel. Ik zou het zelf erg onverstandig vinden om op basis van alleen je inkomen zo veel te lenen.
Leeftijd maakt nog niet eens zoveel uit. Waar in elk geval ook naar gekeken zal worden is je dienstverband. Heb je al werk, heb een contract onbepaalde tijd.. en zo niet.. kun je een intentie verklaring krijgen, zo niet, hoe is je arbeidsverleden de afgelopen drie jaar....?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:10 schreef komrad het volgende:
Dat begrijp ik, maar ik vraag ook om een globale indicatie, gaat dat richting EUR 180.000 of richting EUR 200000
ik ben 25 jaar als dat nog uit mocht maken
De overheid zou die prijzen het liefst nog hoger krijgen. Kijk maar naar het plan van CDA en PvdA over die starterslening. Dat komt linea recta bovenop de huizenprijs, want de starter kan het uitgeven, dus kan men het vragen...quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:31 schreef drexciya het volgende:
[..]
Wat dat aangaat snap ik niet dat de huizenprijzen op het huidige niveau kunnen blijven. Ik zit
er op het moment zelf ook nogal tegen aan te hikken. Waarom zou je jezelf met zo'n heftige financiele verplichting op moeten zadelen? maar goed ik ben dan ook niet aangestoken met het leenmaarraak virus.
Nou, daar zijn verschillende redenen om te bedenken. Om maar een paar op te noemen:quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:31 schreef drexciya het volgende:
[..]
...Waarom zou je jezelf met zo'n heftige financiele verplichting op moeten zadelen? maar goed ik ben dan ook niet aangestoken met het leenmaarraak virus.
Wij zouden jou helemaal niet eens verstrekker, mits je het limiet van het DK omlaag brengt.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:33 schreef avotar het volgende:
[..]
Die tooltjes werken niet altijd even lekker. Volgens de rabobank kon ik met een doorlopend krediet van 25000 maar tegelijk een jaarinkomen van 38000 maar 110000 euro krijgen...![]()
mijn jaarinkomen zit ongeveer halverwege die schattingen, daarom ook mijn idee dat het conservatief is. Ik heb verder een afgeronde TU opleiding en ca. 1 jaar werkervaringquote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:18 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
¤ 200.000,00 lenen als de rekentool maximaal ¤ 155.000,00 a ¤ 160.000,00 aangeeft is wel erg veel. Ik begrijp best dat je over een aantal jaar dat prima kan dragen, als je studie zich begint uit te betalen, maar een bank wil dingen toch meestal zwart op wit hebben. Er kan namelijk vanalles gebeuren en er is geen enkele zekerheid dat jij over 'n aantal jaar ook daadwerkelijk dat salaris gaat verdienen.
155 a 160 is ongeveer een bruto jaarinkomen van ¤ 27.500,00, 2 ton is ongeveer ¤ 35.000,00 bruto per jaar.
Heb je geen eigen geld om bij te leggen?
Tell me about it. Maar goed, de keuze is erg beperkt, je moet toch ergens wonen en huren is ook lang niet altijd een optie.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 11:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het maar net kunnen voldoen aan je maandelijkse verplichtingen brengt ook stress met zich mee.
Dan maar geen eten voor je kind? Geloof me, zeker met een kind zijn die vaste lasten enorm als je op 5x jaarinkomen gaat zitten. Succes er mee, dat gaat niet makkelijk worden. Rondkomen dan.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:50 schreef MaLo het volgende:
Ik hoop toch echt dat wij 5 keer ons bruto jaarinkomen aan hypotheek kunnen krijgen, anders wordt het een woning in een slechte buurt. En met onze dochter willen we toch wel graag in een kindvriendelijke buurt wonen zonder Tokkie-achtig volk.
Ik weet al aardig wat we kwijt zijn aan de kleine, ze is bijna 2quote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:12 schreef Q. het volgende:
[..]
Dan maar geen eten voor je kind? Geloof me, zeker met een kind zijn die vaste lasten enorm als je op 5x jaarinkomen gaat zitten. Succes er mee, dat gaat niet makkelijk worden. Rondkomen dan.
Wie zijn jullie dan in dat geval.. puur uit nieuwsgierigheidquote:Op zaterdag 4 maart 2006 12:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wij zouden jou helemaal niet eens verstrekker, mits je het limiet van het DK omlaag brengt.
Postbankquote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:51 schreef avotar het volgende:
[..]
Wie zijn jullie dan in dat geval.. puur uit nieuwsgierigheid
quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:37 schreef komrad het volgende:
@FH, wat voor marge kan je ongeveer aanhouden wat je meer kan lenen dat dat tooltje aangeeft, geen schuld, goede opleiding. 10% meer, 20% meer?
Nee.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:49 schreef komrad het volgende:
als ik dus vna een jaarinkomen van dik 30000 uitga, kom ik heel grofweg (jouw berekening kopierend) op 185000 uit (ook 30% woonquote)
of zie ik iets over het hoofd
Voor een startershypotheek is minimaal 32 uur vereist. Maar puur op basis van dat inkomen kun je meer lenen dan je zelf schetst.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 19:02 schreef MaLo het volgende:
Wij zitten straks gezamenlijk op een jaarinkomen van 40000 en ik hoop echt op een hypotheek van 190.000 - 200.000. Onder de 175.000 is in mijn woonplaats geen rijtjeswoning in een fatsoenlijke buurt te koop.
@ Five Horizons: Ik werk 3 dagen en ben net HBO afgestudeerd. Doet de Postbank ook aan Startershypotheken als je als starter parttime werkt, zoals ik? Mijn partner heeft een vaste baan, maar geen HBO afgerond.
Ok, bedankt voor je info! Verder informeren naar de Startershypotheek heeft voor ons dus geen zin.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 19:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Voor een startershypotheek is minimaal 32 uur vereist. Maar puur op basis van dat inkomen kun je meer lenen dan je zelf schetst.
quote:
dat is toch alleen maar gunstigquote:Op zaterdag 4 maart 2006 19:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee.(al is de woonquote bij een dergelijk inkomen iets hoger)
Wellicht dat dit per verstrekker verschilt, maar zolang de lening niet in het BKR staat aangemeld als lening denk ik van niet.quote:Op zondag 5 maart 2006 17:12 schreef Bucko het volgende:
weet iemand als je een studeischuld hebt en een huis wilt gaan kopen, dat die lening bij de IBG afgetrokken wordt van het totaalbedrag dat ej voor een hypotheek kunt lenen. Dus stel ik kan 150.000 lenen en heb een schuld van 15.000 bij IBG, kan je dan nog maar 135.000 lenen?????Ik weet wel dat leningen invloed hebben, maar wordt een lening voor de studie ook zo meegerekend?![]()
Onzin. Geldschieters houden rekening met de aflossing die je moet doen voor je studieschuld. M'n huidige appartement heb ik kunnen kopen omdat de koop door 2 ex-studenten niet doorging. Die gingen er ook vanuit dat de bank hun studieschuld niet zou meerekenen in de hypotheekberekening.quote:Op zondag 5 maart 2006 17:46 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Studieschuld doet er niet toe. Dat is niet te checken voor een geldverstrekker.
Je pleegt in feite fraude door het te verzwijgen.quote:Op zondag 5 maart 2006 18:01 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Bank houdt daar geen rekening mee als je het niet opgeeft. Staat niet in het BKR namelijk.
Dat is ab-so-luut geen fraude. Je hebt geen meldplicht of iets dergelijks.quote:Op zondag 5 maart 2006 18:03 schreef gelly het volgende:
[..]
Je pleegt in feite fraude door het te verzwijgen.
Als ze je er naar vragen en je verzwijgt het dan zou 't fraude zijn, anders niet, nee.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is ab-so-luut geen fraude. Je hebt geen meldplicht of iets dergelijks.
Als je het niet erg vindt, sla ik deze vraag uiteraard over.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:13 schreef komrad het volgende:
@F_H welke bedrijven (behalve de postbank) hebben de meeste keuze in hypotheken, met name voor starters en verschillende hypotheekvormen.
Dan nog niet.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Als ze je er naar vragen en je verzwijgt het dan zou 't fraude zijn, anders niet, nee.
Iedere onafhankelijke hypotheekadviseur.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:13 schreef komrad het volgende:
@F_H welke bedrijven (behalve de postbank) hebben de meeste keuze in hypotheken, met name voor starters en verschillende hypotheekvormen.
Okee, dan hou je alleen jezelf dus voor de gek.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:16 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dan hoef je volgens mij niet eens antwoord te geven....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |