MDF is hout, dus dat brandt lekkerquote:Op donderdag 23 februari 2006 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Gipsplaten zijn toch brandwerend? Dat lijkt me dan een nadeel van mdf, want dat is volgens mij niet brandwerend.
ik ga der niet van uit dat ik me eigen huis in de fik ga stekenquote:Op donderdag 23 februari 2006 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Gipsplaten zijn toch brandwerend? Dat lijkt me dan een nadeel van mdf, want dat is volgens mij niet brandwerend.
je bankstel is ook van houtquote:MDF is hout, dus dat brandt lekker
gipsplaten kan je niet aflakken denk ikquote:Op donderdag 23 februari 2006 20:35 schreef SolidasRock het volgende:
Ik zal het simpel zeggen: Goedkoop=Duurkoop. Kies gwoon gipsplaten, die kunnen beter tegen vocht dan MDF. Voor vloeren en wanden wordt doorgaans geen MDF maar multiplex gebruikt en das nie goedkoop.
MDF is trouwens niet van houtsnippers maar van laagjes zaagsel, verhardt met lijm... Multiplex is daartegen in wel van houtsnippers gemaakt...
bij mijn weten is multiplex gewoon laagjes geschilde hardhouten (oid) boom, welke kruislings verlijmd zijn met elkaarquote:Op donderdag 23 februari 2006 20:35 schreef SolidasRock het volgende:
Ik zal het simpel zeggen: Goedkoop=Duurkoop. Kies gwoon gipsplaten, die kunnen beter tegen vocht dan MDF. Voor vloeren en wanden wordt doorgaans geen MDF maar multiplex gebruikt en das nie goedkoop.
MDF is trouwens niet van houtsnippers maar van laagjes zaagsel, verhardt met lijm... Multiplex is daartegen in wel van houtsnippers gemaakt...
juistemquote:MDF is gemaakt van (geen laagjes, hoe kan je nou van zaagsel(is los) laagjes maken en verlijmen ) en met een lijmsooort waarna geperst op dikte
Een paar minuten vertraging door de gipsplaten kunnen wel levensreddend zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2006 20:58 schreef bonke het volgende:
[..]
ik ga der niet van uit dat ik me eigen huis in de fik ga steken
en btw een huis waarvan de wanden van gips zijn kan ook afbranden
[..]
je bankstel is ook van hout
Moeilijke zin hoor, als ik erachter ben wat MDF voor jou is zal ik je een betere antwoord geven, voorlopig krijg je dezequote:Op donderdag 23 februari 2006 21:39 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
bij mijn weten is multiplex gewoon laagjes geschilde hardhouten (oid) boom, welke kruislings verlijmd zijn met elkaar
MDF is gemaakt van (geen laagjes, hoe kan je nou van zaagsel(is los) laagjes maken en verlijmen) en met een lijmsooort waarna geperst op dikte
Bonke, neem gerust MDF... Als je er ooit spijt van krijgt en er een topic over opent, mail me dan of zo, dat wil ik echt niet missenquote:Op donderdag 23 februari 2006 21:46 schreef bonke het volgende:
de naden van de stukken mdf die ik hier al gebruikt heb werden pas na een aantal jaren zichtbaar
mdf kan je trouwens heel mooi vlakmaken met plamuur, alleen moet ik dan wel het juiste vulmiddel gebruiken en de randen afschuinen zoals bij gipsplaten
[..]
juistem
Ik vroeg me al af wanneer iemand op dit punt kwam want je moet er wel even naar kijken, MDF is zeer zuigend spul, je moet het echt goed gronden en dan aflakken, wil je een beetje goed qualiteid verf hebben kost dat toch bij elkaar flink wat euros.quote:Op donderdag 23 februari 2006 22:17 schreef Martijn_77 het volgende:
@Bonke waar wil je de MDF dan mee afwerken qua verf enzo?
neehoor, ik had al eerder gezegt dat ik niet wil behangen maar de boel af wil lakken ( met mat dan he geen hoog of zijdeglans )quote:Op donderdag 23 februari 2006 23:15 schreef dedennis het volgende:
aha er komen steeds meer wensen te voorschijn
tja dan veranderd het de zaak toch nog wel even
de gipsplaten latexen word dan gipsplaten met structuurverf of spachtelputz
kost toch ook wel iets meer
Welnee hoor, gewoon mdf panelen nemen. voorstrijken met een goede grondverf, en daarna twee lagen kwalitatief hoogwaardige hoogglans/ zijde glans verf erover heen. Wedden dat je ze met een doekje kan afnemen? Heb het zelf in mijn hele boververdieping getimmerd. Zie topic genaamd "renovatie"voor pics. Spachtelputz krijg je zeker niet kado dat kost je de nodige euros per meter.... Een zooi verf de meter is a sneller klaa en kost een stuk minderr, plus hoeft niet voorbewerkt te worden alvorens aan te kunnen brengen( tov spachtelputz)quote:Op donderdag 23 februari 2006 23:15 schreef dedennis het volgende:
aha er komen steeds meer wensen te voorschijn
tja dan veranderd het de zaak toch nog wel even
de gipsplaten latexen word dan gipsplaten met structuurverf of spachtelputz
kost toch ook wel iets meer
Ja soms snap ik me zelf ook niet nee?quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:58 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Moeilijke zin hoor, als ik erachter ben wat MDF voor jou is zal ik je een betere antwoord geven, voorlopig krijg je deze: Waar denk jij dat papier van gemaakt is
? veel lijm en zaagsel en perstechniek
![]()
het is niet zo dat ik het perse wil gaan gebruikenquote:Op zondag 26 februari 2006 11:21 schreef Pietverdriet het volgende:
TS hoort hier niets als bezwaren tegen MDF en wil het tóch gebruiken, waarom begint TS dan zo een topic?
MDF is kutmateriaal voor deze klus en brandgevaarlijk.
Lijkt me een slecht idee, Bonke.
En vooral zonder enige moeite of vakmanschap.quote:Op zondag 26 februari 2006 11:40 schreef joshus_cat het volgende:
Dat valt me dus ook op in dit soort topics:
het moet altijd goedkoop en perfect.![]()
en het moet ook niet al teveel werk zijn.![]()
Als je dat mooi wilt krijgen?quote:Op zondag 26 februari 2006 11:27 schreef bonke het volgende:
[..]
het is niet zo dat ik het perse wil gaan gebruiken
het lijkt mij alleen een stuk makkelijker en steviger dan gips
en aangezien er toch meer voor als nadelen zijn denk ik er over om stiekem toch maar gips te gaan nemen
maar ik wil het lakken dus tips over hoe gips te lakken zijn ook welkom
Het valt me nog mee dat de TS de muren van z'n huis niet 'pauper' heeft genoemd, en dat-ie ze mooi gaat opfleuren met MDF platen.quote:Op zondag 26 februari 2006 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En vooral zonder enige moeite of vakmanschap.
heb je nog meer te janken ?quote:Op zondag 26 februari 2006 11:44 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Het valt me nog mee dat de TS de muren van z'n huis niet 'pauper' heeft genoemd, en dat-ie ze mooi gaat opfleuren met MDF platen.![]()
muren bekleden is geen moeite voor mijquote:Op zondag 26 februari 2006 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
TS kan zich beter eerst opwinden over hoe hij zijn muren gaat isoleren en bekleden dan nu al wakker te liggen dat ie ze gelakt wil hebben.
De constructie is erg belangrijk wil je het optimale uit de aktie halen, en alleen de muren isoleren heeft geen zin als je nog tochtramen hebt.
Ja, je wilt die dingen passend maken door d'r een schuin randje af te frezen, niet?quote:
pasend maken ??quote:Op zondag 26 februari 2006 13:03 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Ja, je wilt die dingen passend maken door d'r een schuin randje af te frezen, niet?
Reken eens uit hoeveel meter MDF je moet gaan frezen, hoeveel freesjes je dat kost, en zet dat eens af tegen de 5-en-een-halve euro die een gipsplaat kost![]()
quote:
quote:goed overschilderbaar glad af te werken door er een schuin randje aan te frezen en dat dicht te plamuren
quote:en waarschijnlijk kost het nul freesjes als je weet wat je doet
maar je hebt waarschijnlijk twee linkerhanden
voor iemand die mdf vergelijkt met papier weet je een boelquote:Op zondag 26 februari 2006 13:52 schreef SolidasRock het volgende:
Laat bonke nou... over een tijdje gaat ie topic openen dat geen 1 van zijn muren nog recht is en wat ie eraan moet doen!
vind die vergelijking helemaal zo gek nog niet, soort dik strokarton is eigenlijk een best goede vergelijking met MDF.quote:Op zondag 26 februari 2006 13:58 schreef bonke het volgende:
[..]
voor iemand die mdf vergelijkt met papier weet je een boel
Waarom wil je niet van me aannemen dat MDF net als dik papier is?quote:Op zondag 26 februari 2006 13:58 schreef bonke het volgende:
[..]
voor iemand die mdf vergelijkt met papier weet je een boel
fout, 90% van de keukens is van spaanplaat gemaakt, 1 schop en hij breekt in 2en.... (je weet wel, leenbakker kasten enzo? zelfde materiaal dus)quote:Op zondag 26 februari 2006 14:03 schreef bonke het volgende:
90 % van alle keukens is dus eigenlijk van gelamineerd papier gemaakt
ja man, spaanplaatquote:Op zondag 26 februari 2006 14:05 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
fout, 90% van de keukens is van spaanplaat gemaakt, 1 schop en hij breekt in 2en.... (je weet wel, leenbakker kasten enzo? zelfde materiaal dus)
Niet goeie ouwe tijd, tegenwoordig worden ze nog altijd massaal gemaakt omdat ze toch echt lekker goedkoop en mooi uitzien (zolang ze nog heel zijn...)quote:
Ik weet niet of het echt papier op papier laag is, ik weet wel dat als je een te grote spijker in het midden slaat van de dikte, hij zal splijten, maar nooit splijt het naar de buitenkant toe maar blijft de scheur netjes in het midden lopen. Bij spaanplaat gaat ie direkt naar de buitenkant toe en ben je dus een stukje kwijt. Daarom had ik klein beetje het idee dat het lagen waren.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:06 schreef bonke het volgende:
laat de processen maar eens zien hoe deze twee stoffen gemaakt worden
of leg het eens uit
Voorboren doet wonderen.quote:Op zondag 26 februari 2006 14:12 schreef SolidasRock het volgende:
Ik weet niet of het echt papier op papier laag is, ik weet wel dat als je een te grote spijker in het midden slaat van de dikte, hij zal splijten, maar nooit splijt het naar de buitenkant toe maar blijft de scheur netjes in het midden lopen.
waarschijnlijk deze :quote:Op maandag 27 februari 2006 00:13 schreef SolidasRock het volgende:
MDF voor natte ruimtes? nog nooit van gehoord....
gronden met latex en daarna lakken? dat zou ik zeker niet doen in vochtige ruimtes, en als het mooi moet worden ook niet. latex is namelijk een nogal dikke laag en geeft dikteverschillen. Je kan beter grondverf gebruiken, dat is er voor gemaakt, hecht beter en het gaat niet bladderen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 10:02 schreef basset het volgende:
Er is idd mdf voor natte ruimtes. Tegenwoordig zie je die nog wel eens in bouwmarkten
Ik heb een paar wanden van MDF gemaakt thuis. (voor de schuifdeuren) en dat werkt prima.
Je kunt met goede muurverf gronden en vervolgens met gewone lak de wand aflakken als je wilt. Dat geeft een mooi resultaat zonder die fijne pluisjes en is vele malen goedkoper dan die "speciale" mdf grondverf.
Gewone verf blijft gewoon goed zitten op een latexlaag. Het zit er bij mij al een tijdje op. (Tip die ik van een schilder kreeg)
Je kunt ook gewoon alleen muurverf gebruiken en niet met gewone lak aflakken. Ik heb het wel gedaan omdat je zo zoveel mogelijk de (weinige) formaldehyde binnensluit (voor zover dat nog aanwezig is in MDF)
Wellicht heb ik niet goed gelezen. In het begin ging het gewoon over MDF en niet in een natte ruimte.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
gronden met latex en daarna lakken? dat zou ik zeker niet doen in vochtige ruimtes, en als het mooi moet worden ook niet. latex is namelijk een nogal dikke laag en geeft dikteverschillen. Je kan beter grondverf gebruiken, dat is er voor gemaakt, hecht beter en het gaat niet bladderen.
Ook sluit het beter af en wordt het resultaat mooier.
Waarom zou je dat doen? Om 10 euro aan grondverf uit te sparen voor een minder resultaat?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 10:47 schreef basset het volgende:
[..]
Wellicht heb ik niet goed gelezen. In het begin ging het gewoon over MDF en niet in een natte ruimte.
Voor natte ruimtes weet ik niet wat je het beste kunt gebruiken, maar geloof mij maar dat in een normale situatie met latex op mdf gewoon een hele goede oplossing is tov de "speciale" grondverf
minder resultaat? 10 euro?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen? Om 10 euro aan grondverf uit te sparen voor een minder resultaat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |