FOK!forum / Digital Corner / Verjaardagsfeestjes-helpdesk.
Ridocardonderdag 23 februari 2006 @ 16:59
Je kent ze wel.
Mensen die op een verjaardagsfeestje naar je toekomen en vragen of ik verstand heb van computers.

Mijn ervaring laatst:
'Een beetje', zeg ik nog bescheiden. Maar zelfs dat weerhoudt de gastheer niet om dan zijn probleem voor te leggen ('Mijn pc is traag, ik denk dat het een virus is'), en voor je het weet zit je achter desbetreffende pc, raak je in discussie met andere mensen die ook 'een beetje' verstand van computers hebben, terwijl je in jip-en-janneke-taal zo goed mogelijk probeert uit te leggen wat er precies fout zit.

En ik neem mezelf voor dat ik de volgende keer doe of ik een digibeet ben, en dat ik bewonderend op een afstand sta te kijken hoe een ander de kastanjes uit het vuur haalt, maar dat lukt me toch niet.
tsjsiebdonderdag 23 februari 2006 @ 17:05
* tsjsieb herkent het

'k zit nu zelfs een *****packard-bell van een kennis van mijn broer opnieuw te installeren
(en die hadden natuurlijk niet netjes de master-boot dvd/cd's gebrand wat normaal na de 1e installatie moet om later evt. een back-up van je windows te kunnen terugzetten)

SuperrrTuxxxdonderdag 23 februari 2006 @ 17:06
Ik herken het ook. Ik blijf steeds zeggen dat ik ook niet zoveel weet, maar ik blijf heilig voor hen.
doctor.starbucksdonderdag 23 februari 2006 @ 17:15
meestal kwestie van, dat moet ik voor me zien.. en dan geld kloppen
Ga me zuurverdiende kennis niet zo vrijgeven? 22 jaar studie, en niks voor terug zien ? Blijft je pc mooi traag
SuperrrTuxxxdonderdag 23 februari 2006 @ 17:19
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 17:15 schreef doctor.starbucks het volgende:
meestal kwestie van, dat moet ik voor me zien.. en dan geld kloppen
Ga me zuurverdiende kennis niet zo vrijgeven? 22 jaar studie, en niks voor terug zien ? Blijft je pc mooi traag
Zit wat in. Als het viaviavia is wel ja
CocaColaLightdonderdag 23 februari 2006 @ 17:21
Blijft leuk pc's fixen op verjaardagen....

Onder het motto nou je toch al hier bent kun je EVEN kijken naar mijn pc hij doet zo raar de laatste tijd. Er komen allemaal venster als ik op internet surf.
Afhankellijk van wie die pc is wil ik nog wel eens kijken maar wat mij opvalt is dat de bediening in de kamer waar de pc staat uitermate slecht is.

Als ik geen zin heb dan is mijn standaard uitvlucht: Sorry ik heb nu geen tijd ik zit op een verjaardag. Ik kan morgen wel langs komen maar dat kost dan 100 euro per uur en omdat het zo dichtbij is geen voorrijkosten.
Op de een of andere manier hoeft het dan in eens niet meer.
Vlinderdonderdag 23 februari 2006 @ 17:22



Dan koop je die. Wij redden ons er ook mee.
Bosbeetledonderdag 23 februari 2006 @ 17:23
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 17:05 schreef tsjsieb het volgende:


'k zit nu zelfs een *****packard-bell van een kennis van mijn broer opnieuw te installeren
(en die hadden natuurlijk niet netjes de master-boot dvd/cd's gebrand wat normaal na de 1e installatie moet om later evt. een back-up van je windows te kunnen terugzetten)

ook bekend als packard-Hell maarja ik heb er een laptop van en geen problemen

ik zou nooit een packard bell desktop computer willen
Vlinderdonderdag 23 februari 2006 @ 17:25



Of die.
doctor.starbucksdonderdag 23 februari 2006 @ 17:26
Packard bell, sorry.. die ondersteunen we al jaren niet meer

*denkt aan de vastgesoldeerde rommel op het moederbord.. vervang dat maar ens zelf...* wilde de servicedienst een godsvermogen voor hebben.

Trouwens, zonet, alles betaald, das natuurlijk onder voorbehoud.. familie enzo is de ene hand wast de ander *badkamer zo laten verbouwen *
daaaaandonderdag 23 februari 2006 @ 17:27
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 17:22 schreef Vlindur het volgende:
[afbeelding]


Dan koop je die. Wij redden ons er ook mee.
Dan kun je net zo goed een t-shirt met de tekst "ik ben een computernerd" kopen
Vlinderdonderdag 23 februari 2006 @ 17:27
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 17:27 schreef daaaaan het volgende:

[..]

Dan kun je net zo goed een t-shirt met de tekst "ik ben een computernerd" kopen
Die zijn er ook ja.
Bosbeetledonderdag 23 februari 2006 @ 17:28
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 17:26 schreef doctor.starbucks het volgende:
Packard bell, sorry.. die ondersteunen we al jaren niet meer

*denkt aan de vastgesoldeerde rommel op het moederbord.. vervang dat maar ens zelf...* wilde de servicedienst een godsvermogen voor hebben.
idd .. maarja op een laptop is toch zowiezo alles geintregeerd
Crogadonderdag 23 februari 2006 @ 17:50
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 17:26 schreef doctor.starbucks het volgende:
Trouwens, zonet, alles betaald, das natuurlijk onder voorbehoud.. familie enzo is de ene hand wast de ander *badkamer zo laten verbouwen *
Tsja, als je ene broer therapeut is en je andere cabaretier heeft dat ook geen zin natuurlijk
doctor.starbucksdonderdag 23 februari 2006 @ 18:00
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 17:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

idd .. maarja op een laptop is toch zowiezo alles geintregeerd
is nog veel modulair.. denk ens aan wifikaart en in sommige gevallen de grafische kaart... opticaldrive, magnetic drive, keyboard.. muis
Bosbeetledonderdag 23 februari 2006 @ 18:01
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 18:00 schreef doctor.starbucks het volgende:

[..]

is nog veel modulair.. denk ens aan wifikaart en in sommige gevallen de grafische kaart... opticaldrive, magnetic drive, keyboard.. muis
Ik hoop dat in mijn ding nog een wifi kaart past .... (dat heb ik eigenlijk hard nodig eens checken)
Nemephisdonderdag 23 februari 2006 @ 18:38
Gewoon grof geld vragen, een timmerman komt toch ook niet de hele dag aan je huis klussen? Werkt uitstekend en hoef je ook niet de hele avond over compu's te lullen
snoekiesnoekdonderdag 23 februari 2006 @ 18:45
Ik luister altijd er even naar en geef ze wat oplossingen. Vaak spreek ik ook af om even te kijken bij ze en soms installeer ik dan een virusscannertje ofzo, maar verder niks.

Ik geef ze aan wat het probleem is en bied ze een oplossing (vaak een computerwinkel die reperaties uitvoert). Zelf kost het mij teveel tijd, meer dan 30 minuten wil ik er niet aan kwijt zijn namelijk.

Als ze denken dat ze een virus hebben kan je er bijv. heen gaan, maar je kan ook zeggen: wij hebben goede ervaringen met dit en dit product (bijv. norton internet security 2006 waarin ook spyware e.d. herkenning zit) en je verteld ze waar het goedkoop aan te schaffen is en legt ze uit dat ze eerst de oude virusscanner moeten verwijderen. Dan gaan ze wel stappen ondernemen en anders pech. Als ze vragen of je het gratis kan leveren zeg je gewoon dat je dat niet wilt ofzo. Laat ze eerst zelf moeite doen en help ze gewoon af en toe tijdens dat proces.

En anders 15 euro per uur en 3/4 van de vragen krijg je niet meer. Maar zoals ik al zei, de betalende klanten gaan ook service verwachten op een gegeven moment en dat is echt minder. Ook al krijg je geld. Zo kreeg ik weleens 50 euro voor het inbouwen van een dvd brander, dat ik daarna elke week wel een keer gebeld werd om uit te leggen hoe je een dvd moest branden gaat op den duur echter wel irriteren. Dan liever niet snel een extra zakcentje.
ook_gekdonderdag 23 februari 2006 @ 19:25
heel herkenbaar. Iedereen weet dat ik er verstand van heb. Dus ik doe altijd het volgeden.

Hey kan je even kijken naar mijn computer? Ik heb een probleem er mee namelijk. Ok en ik loop netjes mee.

Kijk zo raar als ik dit doe dan gaat het fout zie je wel? Dat is het probleem.

Hmmm laat mij eens kijken. Ah ja inderdaad zeg, je hebt een probleem ja.
En dan loop ik terug naar de kamer en ga lekker genieten van mijn drankje.

Die gezichten zijn dan onbetaalbaar


Ja hallo ik kom hier voor een verjaardag hoor niet voor de PC
boyvdonderdag 23 februari 2006 @ 19:29
Haha, gelukkig denkt mijn pa altijd dat ie er beter in is dan ik, dus dat probleem lost zichzelf op
GBCHEATERdonderdag 23 februari 2006 @ 19:49
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 19:29 schreef boyv het volgende:
Haha, gelukkig denkt mijn pa altijd dat ie er beter in is dan ik, dus dat probleem lost zichzelf op
Dat veroorzaakt hier vaker een probleem dat het een probleem oplost.

Maar het is inderdaad heel herkenbaar, gelukkig krijg ik er vaker wel iets voor dan niet iets voor.

Laatst een routertje geinstalleerd, 10 minuten werk en 20 euro verdient...
SuperRembodonderdag 23 februari 2006 @ 20:06
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 18:38 schreef Nemephis het volgende:
Gewoon grof geld vragen, een timmerman komt toch ook niet de hele dag aan je huis klussen? Werkt uitstekend en hoef je ook niet de hele avond over compu's te lullen
Kom op zeg, dat doe je toch niet. Als er een timmerman op je verjaardag komt dan vraag je die toch ook gewoon of ie de klemmende deur even wil repareren.
boyvdonderdag 23 februari 2006 @ 20:10
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 20:06 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Kom op zeg, dat doe je toch niet. Als er een timmerman op je verjaardag komt dan vraag je die toch ook gewoon of ie de klemmende deur even wil repareren.
Maar niet of ie ook gelijk de complete schuifpui renoveert
m-kaydonderdag 23 februari 2006 @ 20:41
Ik ken het ook. Zit je uren bij mensen thuis spyware te verwijderen (=wachten), windows te installeren (=wachten) en weet ik het allemaal. Ben d'r mee opgehouden. En als men het toch gefixt wil hebben, dan brengen ze de hele PC maar langs. Kan ik het lekker in m'n eigen tijd doen. .
The_Dijkstradonderdag 23 februari 2006 @ 21:18
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 19:25 schreef ook_gek het volgende:
heel herkenbaar. Iedereen weet dat ik er verstand van heb. Dus ik doe altijd het volgeden.

Hey kan je even kijken naar mijn computer? Ik heb een probleem er mee namelijk. Ok en ik loop netjes mee.

Kijk zo raar als ik dit doe dan gaat het fout zie je wel? Dat is het probleem.

Hmmm laat mij eens kijken. Ah ja inderdaad zeg, je hebt een probleem ja.
En dan loop ik terug naar de kamer en ga lekker genieten van mijn drankje.

Die gezichten zijn dan onbetaalbaar


Ja hallo ik kom hier voor een verjaardag hoor niet voor de PC
vosssdonderdag 23 februari 2006 @ 21:26
Als iemand in mijn vrije tijd over een computer begint val ik hem of haar meteen in de rede met de opmerking dat ik vrij heb.

Werkt prima moet ik zeggen. De enige van wie ik nog wel eens een pc fix zijn vrienden die ooit eens iets voor mij terug kunnen doen waar ik bv niet handig in ben.

En voor de rest bekijken ze het maar allemaal. Ik heb wel wat beters te doen
doctor.starbucksdonderdag 23 februari 2006 @ 22:17
wat vragen jullie eigenlijk ?
verse install met licentie 35
Nemephisdonderdag 23 februari 2006 @ 22:27
quote:
Werkt prima moet ik zeggen. De enige van wie ik nog wel eens een pc fix zijn vrienden die ooit eens iets voor mij terug kunnen doen waar ik bv niet handig in ben.
Me too, anders heb je er een dagtaak aan.
Ridocardonderdag 23 februari 2006 @ 22:38
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 20:06 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Kom op zeg, dat doe je toch niet. Als er een timmerman op je verjaardag komt dan vraag je die toch ook gewoon of ie de klemmende deur even wil repareren.
Maar de drempel om die timmerman iets simpels te laten fixen ligt op een of andere manier hoger dan een systeembeheerder een pc na te laten kijken.

En geld ervoor vragen past niet zo in m'n straatje. Ook omdat ze dan denken dat er een of andere vorm van garantie opzit voor het werk dat je doet. Bellen ze je plat. Ik heb al eens opgenomen met de woorden 'Helpdesk, wat kan ik voor u doen?'. Daarna begrijpen ze de hint wel.

edit: herkenbaar verhaal waar ik overheen heb gelezen.
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 18:45 schreef snoekiesnoek het volgende:
...
Zo kreeg ik weleens 50 euro voor het inbouwen van een dvd brander, dat ik daarna elke week wel een keer gebeld werd om uit te leggen hoe je een dvd moest branden gaat op den duur echter wel irriteren. Dan liever niet snel een extra zakcentje.


[ Bericht 22% gewijzigd door Ridocar op 23-02-2006 22:46:51 ]
Nemephisdonderdag 23 februari 2006 @ 23:16
Als iemand iets simpels vraag geef ik natuurlijk wel advies, en als het iets is wat in vijf minuten gefikst is dan doe ik dat wel even, in ruil voor bier natuurlijk.

Maar als je ingrijpende tijdrovende dingen moet doen vraag ik er geld voor, en dát wilde ik eigenlijk vergelijken met de opmerking over de timmerman: Die wil je best even helpen met iets simpels maar dat moet ook niet de hele avond duren.
En met computers is het eenmaal zo dat wanneer je eenmaal iemand geholpen hebt jij de eerste bent die ze bellen als er een probleem is, en voor je het weet ben je iemand persoonlijke systeembeheerder... van een timmerman verwacht je ook niet dat ie elke week een nieuw kozijn komt zetten voor nop omdat jij zonodig weer de deur uit de sponning moest trekken.

Voor een goede vriend van mij onderhoud ik wel de computer, anti-spyware en anti-virusvoorzieningen, software, hardware, naja alles eigenlijk, daar zit ik geregeld een avond als hij weer aan het experimenteren is geweest en aankomt met ik weet niet hoe het kan maar de computer doet niks meer...ik heb alleen wat veranderd in de bios want Nero deed het niet... (extreem maar waargebeurd voorbeeld). Naja, kwestie van kast open, moederbord resetten, kast dicht, bios instellen en klaar is kees...
Maar als je op die manier voor Jan en alleman moet klaarstaan dan heb je er een dagtaak aan, en als je er geld voor vraagt (het kaf scheidt van het koren) moet je er duidelijke instructies bij geven dat je niet dag en nacht voor ze klaarstaat maar dat je bereikbaar bent per e-mail... nawerk-probleem opgelost.
Byte_Medonderdag 23 februari 2006 @ 23:22
voor mijn ouders doe ik het wel, maar de rest kan de pot op. de PC van mijn ouders heb ik dan ook foolproof ingesteld. hidden partitie met image, hoe erg ze de PC ook verkloten, in een halfuurtje is ie weer als vanouds.
fokME2donderdag 23 februari 2006 @ 23:26
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:22 schreef Byte_Me het volgende:
voor mijn ouders doe ik het wel, maar de rest kan de pot op. de PC van mijn ouders heb ik dan ook foolproof ingesteld. hidden partitie met image, hoe erg ze de PC ook verkloten, in een halfuurtje is ie weer als vanouds.
That's the spirit
Blue Thunderdonderdag 23 februari 2006 @ 23:59
Ik heb het ook gedaan.. (wie niet die in de it zit)

Moest op een gegeven moment een pc nakijken van de schoonouders van mijn schoonzus. Nou vooruit, vraag geen geld. het is toch een soort familie.. toch?

Na een hele dag met die kutmedion pc bezig geweest te zijn kreeg ik mijn beloning... 1 pakje Van Nelle shag met de verkeerde vloei....

Dat was dus ook de laatste keer

Mensen in mijn omgeving weten dat ik het niet leuk vind om op verjaardagen over pc's te lullen, tenzij ik er zelf over begin. Maar ze komen ook niet aan mijn kop zeiken met hun probleempjes . Als ze willen dat ik langs kom is mijn tarief het eerste uur 50 euro, en voor elk uur daarna 10 euro.. Ook al is het 5 minuten werk, 50 euro lappen Werkt prima

En soms doe ik wat voor mijn verzekeringstussenpersoon. Maar jah, die kan ook aardig wat terugdoen. Zo hoef ik o.a. nooit mijn belastingpapieren in te vullen

Maar het leukste is dat als je op een verjaardag komt waar vreemde mensen komen (die dus niet weten dat ik systeembeheerder ben) en het dan over pc's gaan hebben. Dan ga ik er eens lekker voor zitten en aanhoren hoe goed ZoneAlarm wel niet is ofzo Of dat Norton Internet Security geweldig is . Mijn vrouw weet dat en zit vervolgens geamuseerd naar mij te kijken.
SuperrrTuxxxvrijdag 24 februari 2006 @ 00:04
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:59 schreef Blue Thunder het volgende:
1 pakje Van Nelle shag met de verkeerde vloei....
Je hebt wel smaak Met mascotte please
Blue Thundervrijdag 24 februari 2006 @ 00:05
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 00:04 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Je hebt wel smaak Met mascotte please
Dank u maar ik prefereer toch rizla

Was het maar mascotte... dit was 1 of ander goedkoop klotemerk.. ik bleef zuigen eraan
super-muffinvrijdag 24 februari 2006 @ 00:13
Ik heb een Mac gekocht en gezegt dat ik niets meer weet van PC's
Nemephisvrijdag 24 februari 2006 @ 00:15
quote:
En soms doe ik wat voor mijn verzekeringstussenpersoon. Maar jah, die kan ook aardig wat terugdoen. Zo hoef ik o.a. nooit mijn belastingpapieren in te vullen
kijk, daar heb je nog 'es iets aan!
SuperrrTuxxxvrijdag 24 februari 2006 @ 00:20
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 00:05 schreef Blue Thunder het volgende:

[..]

Dank u maar ik prefereer toch rizla

Was het maar mascotte... dit was 1 of ander goedkoop klotemerk.. ik bleef zuigen eraan
Ja dat heb ik ook weleens eh..ahum...was zooi van de Aldi zeker ofzo
SuperrrTuxxxvrijdag 24 februari 2006 @ 00:22
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:59 schreef Blue Thunder het volgende:

Zo hoef ik o.a. nooit mijn belastingpapieren in te vullen
Dat hoef ik ook niet. Zonder iets aan een computer te doen.
Ridocarvrijdag 24 februari 2006 @ 00:26
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:59 schreef Blue Thunder het volgende:
Maar het leukste is dat als je op een verjaardag komt waar vreemde mensen komen (die dus niet weten dat ik systeembeheerder ben) en het dan over pc's gaan hebben. Dan ga ik er eens lekker voor zitten en aanhoren hoe goed ZoneAlarm wel niet is ofzo Of dat Norton Internet Security geweldig is . Mijn vrouw weet dat en zit vervolgens geamuseerd naar mij te kijken.
Ook erg herkenbaar.

Meestal laat ik ze ook een half uur ofzo doorlullen, een beetje meedoen. Uitleggen ik dat ik een heel ander virusscanner gebruik, omdat ik geen Windows heb. 'Zeker een Mac..', is dan het antwoord.
Voordat je hebt uitgelegd wat Linux ( of Unix) precies is ( 'wel eens over gehoord....' ), en de voor- en nadelen hebt verteld...
De woorden 'Ik ben systeembeheerder.' stel ik dan zo lang mogelijk uit.

Hetzelfde als met auto's. Iedereen heeft het erover, maar een automonteur zal wel dezelfde lachwekkende verhalen aanhoren van doe-het-zelvers-onder-de-motorkap of Autoweek-lezers.
DaCybrSrfrvrijdag 24 februari 2006 @ 00:29
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:59 schreef Blue Thunder het volgende:
Maar het leukste is dat als je op een verjaardag komt waar vreemde mensen komen (die dus niet weten dat ik systeembeheerder ben) en het dan over pc's gaan hebben. Dan ga ik er eens lekker voor zitten en aanhoren hoe goed ZoneAlarm wel niet is ofzo Of dat Norton Internet Security geweldig is . Mijn vrouw weet dat en zit vervolgens geamuseerd naar mij te kijken.
Ben geen systeembeheerder, maar weet wel genoeg om dergelijk situaties inderdaad te kennen.
Wel leuk... alleen kan ik het op een gegeven moment niet laten om dan iets te gaan vragen.

Trouwens dat verhaal over het inbouwen van die brander en daarna telkens gebeld worden om kleine zut ken ik ook al te goed.... Op een gegeven moment kreeg ik telefoontjes van de ouders van mijn ex of ik even naar de computer wou komen kijken, dat soort onzin. Heb toen ook maar snel laten weten dat ik dat niet meer doe.
vosssvrijdag 24 februari 2006 @ 01:02
quote:
Moest op een gegeven moment een pc nakijken van de schoonouders van mijn schoonzus. Nou vooruit, vraag geen geld. het is toch een soort familie.. toch?
Ik wil niet lullig doen ofzo hoor, maar beschouw jij de ouders van de vriend van de zus van jouw vriendin als familie?!

Dikke lul; die had ik de volle mep laten betalen!
LaRFvrijdag 24 februari 2006 @ 01:14
haha wat herkenbaar, en mensen maar zeggen(after the job is done): "jij weet echt veel van computers".

Dan denk ik bij me zelf, "Ik ben niet slim, maar jullie snappen er gewoon geen reet van"
SuperrrTuxxxvrijdag 24 februari 2006 @ 01:17
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 01:14 schreef LaRF het volgende:
haha wat herkenbaar, en mensen maar zeggen(after the job is done): "jij weet echt veel van computers".

Dan denk ik bij me zelf, "Ik ben niet slim, maar jullie snappen er gewoon geen reet van"
Precies
LaRFvrijdag 24 februari 2006 @ 01:19
maar kunnen we niet iets doen om dit probleem structureel op te lossen?
want ik zit er ook best wel mee, ze bellen te pas en te onpas, en altijd zit ik achter die kut pc...
;-)
SuperrrTuxxxvrijdag 24 februari 2006 @ 01:21
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 01:19 schreef LaRF het volgende:
maar kunnen we niet iets doen om dit probleem structureel op te lossen?
want ik zit er ook best wel mee, ze bellen te pas en te onpas, en altijd zit ik achter die kut pc...
;-)
Zeggen dat je geenzinhebt/nietkan/nietwil?
LaRFvrijdag 24 februari 2006 @ 01:33
tja dat is waar maar ja dan heb ik altijd het idee van dat ze denken "hmm, die larf is ook een klootzak"
dWc_RuffRydervrijdag 24 februari 2006 @ 01:40
Ik ken 't ook . Eergister nog de PC van een vriendin van m'n moeder gefixt, wel ¤20 gevangen voor een paar uurtjes werk .
Opa_verteltvrijdag 24 februari 2006 @ 01:49
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:17 schreef doctor.starbucks het volgende:
wat vragen jullie eigenlijk ?
verse install met licentie 35
Hangt een beetje van de persoon af..

Fresh install (legale software, dus windows/virusscan/etc): onbekende: ¤60 bekende:¤30
Hardware er inpluggen, evt. drivers installeren en even testen: onbekende ¤50 bekende: ¤25
Computer virus/spyware-vrij maken: onbekende ¤50 bekende:¤25
PC bouwen naar wens: Materiaalkosten+ onbekende:¤200 bekende:¤120

Fresh install gebeurt me gemiddeld eens per maand, virusvrij maken ong. twee maal per maand.
Voor vrienden geldt geen tarief, is altijd gratis. Maar die hebben me nog nooit nodig gehad
(zij weten dat ik maar wat aanrommel)
Opa_verteltvrijdag 24 februari 2006 @ 01:55
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 01:19 schreef LaRF het volgende:
maar kunnen we niet iets doen om dit probleem structureel op te lossen?
want ik zit er ook best wel mee, ze bellen te pas en te onpas, en altijd zit ik achter die kut pc...
;-)
Als je er écht vanaf wil zijn moet je zeggen dat ze de pc bij je langs moeten brengen
en dat je ernaar kijkt zo gauw je er tijd voor hebt. Dan de pc pas na zo'n anderhalf a
2 maand terugbrengen. Doe dit bij een paar mensen en je krijg vanzelf een "naam",
en zullen ze je véél minder gauw vragen iets te fixen voor ze. Nóóit telefonische
support gaan geven, voor je het weet wordt je gebeld door jan-en-alleman..
Als ze je bellen altijd zeggen dat je net ongelovelijk druk bent, en ze zsm terugbelt.
Beathovenvrijdag 24 februari 2006 @ 02:25
Prachtig altijd

Toen ik een keer bezig was met het aanleggen van een netwerk voor een basisschool was er ook een leerkracht die naar me toe kwam met een computerprobleem. Ik had die beste man nog nooit gesproken maar hij had thuis een probleem met z'n pc en wilde deze wel even meenemen zodat ik er naar kon kijken want hij was een totale digibeet.

Ik vertelde 'm toen dat er redelijk wat tijd in ging zitten en dat ik voor deze reparatie graag 15 euro zou willen ontvangen omdat ik het in m'n vrije tijd zou moeten doen (doe het niet onder werktijd). Ineens hoefde het ineens niet zo nodig meer en ging hij 'zelf' nog wel even kijken wat het probleem was.

Moraal van het verhaal, doe zoiets 'nooit' gratis tenzij het voor familie en goede vrienden is. Bij collega's, kennissen en onbekenden ben je altijd 'het mannetje dat het wel even gratis doet' als diegene bij anderen in gesprek is waar jij niet bij bent dus veel eer zul je er nooit aan overhouden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 24-02-2006 02:35:03 ]
cozvrijdag 24 februari 2006 @ 03:31
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 16:59 schreef Ridocar het volgende:
Je kent ze wel.
..... ja
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 01:55 schreef Opa_vertelt het volgende:
Nóóit telefonische support gaan geven, voor je het weet wordt je gebeld door jan-en-alleman..
denk dat me manager niet blij is als ik ga zeggen dat ik geen telefonisch support meer wil geven - maarja , werk bij een helpdesk
Fleischmeistervrijdag 24 februari 2006 @ 08:41
Ik zit al vaak genoeg achter computers, op verjaardagen prefereer ik mijn bier en taart en gezelligheid.

In de tijd dat ik er (bijna) niks voor vroeg zat ik ook bijna elke dag wel ergens een verziekte PC weer op te lappen... ben er nu wel achter dat mijn vrije tijd veel meer waard is, zeker nu ik het wat drukker ga krijgen met studie/stage. Ik ging op den duur gewoon steeds meer vragen (maar nog steeds een ongelooflijk scherpe prijs in vergelijking met een technische dienst van een PC-winkel o.i.d., en ik doe geen half werk). Erg mooi inderdaad hoe je dan veel mensen ziet afhaken.

Vaste prijs vragen voor een klus is ook tricky, omdat de kans groot is dat ze je tot in eeuwigheid blijven bellen voor 'na-support' en je op die manier toch meer tijd kwijt bent dan je dacht. Gewoon een stevig uurloon vragen bij onbekenden, dan is elk uur er eentje als ze je nodig hebben M'n zus en ouders help ik graag kosteloos, dat is geen probleem.
doctor.starbucksvrijdag 24 februari 2006 @ 09:19
ik roep telefonisch consult
Met dr. Starbucks, owh je pc is stuk.. momentje hoor
ff iets hard laten klikken, jaa, ik heb even de meter aangezet
zegt het ens, wat is d'r stuk (jaaa, mijn pc is stuk... duh)

Meestal zijn mijn oplossingen ter plekke zo, dat daarover praktisch niet meer valt te zeiken... en zowel.. ik heb nog wel een rebornkaartje, 80 eur.. en nooit geen problemen meer (oeps, geef ik nu een marktgeheim prijs)
#ANONIEMvrijdag 24 februari 2006 @ 09:23
ik ken het ik doe altijd maar alsof ik debiel ben op verjaardagen

Zo`n reborn kaartje moet ik ook maar eens gaan kopen denk!

Ik heb 2 jaar lang pc`s fixen als bijbaantje gehad zeg maar, maar het probleem nu is dat de meesten mij nog bellen, ook al ben ik "gestopt" en heb ik nu een vaste baan

Ik doe nu ongeveer 3 pcs in de maand maken, fresh install e.d, maar ik word het steeds meer zat, ik ga er nu echt mee kappen!

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2006 09:29:15 ]
Crogavrijdag 24 februari 2006 @ 09:37
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 09:23 schreef Scorpie het volgende:
Ik doe nu ongeveer 3 pcs in de maand maken, fresh install e.d, maar ik word het steeds meer zat, ik ga er nu echt mee kappen!
mwah, kwestie van één keer een unattended install DVD bij elkaar schrapen en dan is het geen probleem meer......

Ik hang ze hier altijd aan mijn KVM switch, DVDtje er in, PC booten en na een uurtje eens kijken of hij al klaar is. Vervolgens de PC weer af laten halen en knaken vangen
#ANONIEMvrijdag 24 februari 2006 @ 09:40
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 09:37 schreef Croga het volgende:

[..]

mwah, kwestie van één keer een unattended install DVD bij elkaar schrapen en dan is het geen probleem meer......

Ik hang ze hier altijd aan mijn KVM switch, DVDtje er in, PC booten en na een uurtje eens kijken of hij al klaar is. Vervolgens de PC weer af laten halen en knaken vangen
Mja ik heb een hele tijd daarmee lopen experimenteren, maar ik kwam nooit tot een goede setup, altijd mankeerde er wel iets. Kan jij niet ff die dvd van jou opsturen ben ik weer uit de brand haha
Blue Thundervrijdag 24 februari 2006 @ 15:15
Er zijn bronnen waar je die zo compleet vandaan kan halen...
Hbjrvrijdag 24 februari 2006 @ 15:28
ligt eraan hoe ik mij voel en of ik zin heb. maar meestal help ik die arme zielen wel.... ik doe het veelal gratis, want als ik een prijs afspreek moet ik ook garantie geven tot
ViPeRIIvrijdag 24 februari 2006 @ 15:48
Ik zeg het altijd als ze zoiets gaan vragen (buiten mijn familie om dan he, want daarvoor gratis natuurlijk) dat het ze minimaal 50,- gaat kosten als ik er naar ga kijken.

Bij een hoop helpt dat en degene die zeggen dat is goed, ga ik er naar kijken als ze hem thuis hebben afgeleverd.

Verjaardagen inderdaad waar andere mensen heel interressant over computers gaan praten, ben ik altijd graag bij, en gooi soms een beetje olie op het vuur nog ook als het kan
(B.v.: Ja ik heb de nieuwste 64Bit pentium 630, en dan de buurman, maar ik heb een adm 64bit 4000+, en dan zeggen: "das al lang verouderd man, heb een Intel dualcore XE 900 oid ) altijd grappig die gezichten
Ridocarvrijdag 24 februari 2006 @ 16:06
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 15:48 schreef ViPeRII het volgende:
Verjaardagen inderdaad waar andere mensen heel interressant over computers gaan praten, ben ik altijd graag bij, en gooi soms een beetje olie op het vuur nog ook als het kan
(B.v.: Ja ik heb de nieuwste 64Bit pentium 630, en dan de buurman, maar ik heb een adm 64bit 4000+, en dan zeggen: "das al lang verouderd man, heb een Intel dualcore XE 900 oid ) altijd grappig die gezichten
Ik doe het juist andersom. Dan doe ik net of ik erbij wil horen. Zoiets als 'Jaaaa Ik heb ook een PC. Eentje met windows XP' En ik msn wel eens... oja, en ik doe wel eens Skypen. (moet je uitspreken als 'skiepun', liggen ze helemaal dubbel).'
Nouja, ook weer niet zó debiel, maar je begrijpt wat ik bedoel.
#ANONIEMvrijdag 24 februari 2006 @ 16:09
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 15:15 schreef Blue Thunder het volgende:
Er zijn bronnen waar je die zo compleet vandaan kan halen...
Ook in Nederlandse variant?
Crogavrijdag 24 februari 2006 @ 17:23
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 16:09 schreef Scorpie het volgende:
Ook in Nederlandse variant?
Ik weiger pertinent een nederlandse versie van wat dan ook te installeren. "Nee, nederlands heb ik niet"...... En als ze die dan zelf wel hebben "Tsja, die is verouderd. Als je die installeert heb je binnen een week weer alles vol met virussen"... Zo makkelijk...
Blue Thunderzaterdag 25 februari 2006 @ 10:30
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 17:23 schreef Croga het volgende:

[..]

Ik weiger pertinent een nederlandse versie van wat dan ook te installeren. "Nee, nederlands heb ik niet"...... En als ze die dan zelf wel hebben "Tsja, die is verouderd. Als je die installeert heb je binnen een week weer alles vol met virussen"... Zo makkelijk...
Naja, waarom? JIJ hebt toch geen last van de nederlandse versie? Vind het een beetje vreemd hoor... Wat nou als iemand slecht in engels is? Die wordt niet blij van een engelse versie....


Retestrak is een nederlandse uitvoering waar je die vandaan haalt kom je niet via mij te weten
cozzaterdag 25 februari 2006 @ 11:13
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 17:23 schreef Croga het volgende:
Ik weiger pertinent een nederlandse versie van wat dan ook te installeren.
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 10:30 schreef Blue Thunder het volgende:

[..]

Naja, waarom?
Wat nou als iemand slecht in engels is? Die wordt niet blij van een engelse versie....
.. en wil het dus ook niet meer hebben
Blue Thunderzondag 26 februari 2006 @ 01:03
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:13 schreef coz het volgende:

[..]


[..]

.. en wil het dus ook niet meer hebben
en hoef jij niet op te komen draven... I get it
Crogazondag 26 februari 2006 @ 09:31
quote:
Op zondag 26 februari 2006 01:03 schreef Blue Thunder het volgende:
en hoef jij niet op te komen draven... I get it
Schawing! Win-win situatie. Ik ben blij, en hij komt nooit meer bij mij zeuren :p

Kijk, ik ben best bereid mensen te helpen, maar dan wel onder mijn voorwaarden. En mensen die geen engels kunnen moeten zich zowieso niet met computers bezig houden, want die zijn überhaupt niet meer van deze tijd.