neem een voorbeeld aan 'het smoske' in vlissingen. loopt als een tiet en is super lekkerquote:Op donderdag 23 februari 2006 14:52 schreef Troel het volgende:
Hoi,
Hier in de omgeving mis ik eigenlijk de broodjeszaak waar je als bedrijf je broodjes kan bestellen en waar je als particulier tussen de middag een lekker vers broodje kan eten.
Nou loop ik al een tijdje in mijn achterhoofd met het idee om zo iets op te gaan zetten, maar ik weet dus eigenlijk niet waar ik moet beginnen.
Moet ik eerst informatie gaan zoeken, vergunningen aanvragen, recepten zoeken of eerst gaan uitzoeken of er uberhaupt wel vraag naar zoiets is?
En wat moet je je klanten aanbieden? Moet je het enkel bij broodjes houden of moet je ook pakken melk aanbieden.
En, last but not least, begin je van huis uit met puur de bedrijven, of ga je meteen op zoek naar een pand. En in geval van het eerste, mag je zoiets vanuit huis beginnen, of moet je een specifieke keuken hebben met bepaalde eisen en dergelijke volgens de keuringsdienst van waren etc.
Allemaal vragen waarvan de helft ongetwijfeld niet in CUL thuishoort, maar de andere dingen toch weer een beetje wel.
Die loopt daar als een tiet ja, maar zet die zaak nu een in de omgeving van TS. Loopt ie dan nog? Is er daar vraag naar dezelfde broodjes?quote:Op donderdag 23 februari 2006 15:15 schreef Mr.Luigi het volgende:
[..]
neem een voorbeeld aan 'het smoske' in vlissingen. loopt als een tiet en is super lekker![]()
![]()
bestaat misschien wel een website van maar heb geen zin om die te zoeken
kwaliteit is kwaliteitquote:Op donderdag 23 februari 2006 15:18 schreef sanger het volgende:
[..]
Die loopt daar als een tiet ja, maar zet die zaak nu een in de omgeving van TS. Loopt ie dan nog? Is er daar vraag naar dezelfde broodjes?
Mee eens, maar als de omgeving daar nu gewend is om bammetjes van huis mee te nemen dan verandert dat moeilijk. Zoals gezegd, TS heeft er behoefte aan zo een zaak in de buurt te hebben, maar hebben de andere werknemers daar dat ook.quote:
Ja, maar daar heb je weinig aan midden in een woonwijk. Tenzij je een bezorgservice hebt, en van huis uit bij bedrijven bezorgd. Wil je een pand, dan moet je zoeken naar iets in de buurt van een bedrijventerrein. Kantoorpanden zou de voorkeur hebben boven, (hoe zeg ik dit netjes..)produktiebedrijven waar VMBO-sjonnies zelf hun gesmeerde bammetjes meehebben. Als je naast een pand zit waar een kantine/bedrijfsrestaurant zit wat concurrerend is geprijsd omdat het bedrijf sponsort, heb je ook weinig kans.quote:
Oew, nou word ik bang.quote:Op donderdag 23 februari 2006 15:34 schreef RvdLinden het volgende:
wel toevallig, ik ga ook een broodjes zaak beginnen in Ijsselstein!
Kun je meteen een extra filiaal openen, een bedrijfsleider heb je al.quote:Op donderdag 23 februari 2006 15:34 schreef RvdLinden het volgende:
wel toevallig, ik ga ook een broodjes zaak beginnen in Ijsselstein!
Je en het scheelt mij weer, want dan hoef ik al dat uitzoekwerk niet te doenquote:Op donderdag 23 februari 2006 15:35 schreef sanger het volgende:
[..]
Kun je meteen een extra filiaal openen, een bedrijfsleider heb je al.
De vraag wat de klant wil heeft er denk ik vooral mee te maken op wie je wilt richten. Wat voor soort klant wil je je op richten?quote:Op donderdag 23 februari 2006 14:52 schreef Troel het volgende:
Hoi,
Hier in de omgeving mis ik eigenlijk de broodjeszaak waar je als bedrijf je broodjes kan bestellen en waar je als particulier tussen de middag een lekker vers broodje kan eten.
Nou loop ik al een tijdje in mijn achterhoofd met het idee om zo iets op te gaan zetten, maar ik weet dus eigenlijk niet waar ik moet beginnen.
Moet ik eerst informatie gaan zoeken, vergunningen aanvragen, recepten zoeken of eerst gaan uitzoeken of er uberhaupt wel vraag naar zoiets is?
En wat moet je je klanten aanbieden? Moet je het enkel bij broodjes houden of moet je ook pakken melk aanbieden.
En, last but not least, begin je van huis uit met puur de bedrijven, of ga je meteen op zoek naar een pand. En in geval van het eerste, mag je zoiets vanuit huis beginnen, of moet je een specifieke keuken hebben met bepaalde eisen en dergelijke volgens de keuringsdienst van waren etc.
Allemaal vragen waarvan de helft ongetwijfeld niet in CUL thuishoort, maar de andere dingen toch weer een beetje wel.
Klopt, maar ik merk van verschillende kanten dat men liever in IJsselstein zelf haalt, omdat het minder omslachtig is en je makkelijker een spoedbestelling doet.quote:Op donderdag 23 februari 2006 18:18 schreef hollander172 het volgende:
Grappig, een aantal zaken hier in Vianen leveren ook gewoon in IJsselstein.
Nou, het is op dit moment voor mij zoiets, van als mijn opleiding nou echt helemaal de shit ingaat en ik het niet meer zie zitten, dat ik dan het plan heb liggen voor wat anders zeg maar.quote:Op donderdag 23 februari 2006 17:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
De vraag wat de klant wil heeft er denk ik vooral mee te maken op wie je wilt richten. Wat voor soort klant wil je je op richten?
Dan zou dat imo ook incl. pakken melk/sap zijn. Je wilt tenslotte een complete maaltijd aanbieden zonder dat de cursus-organisator er omkijken naar heeft.quote:Op donderdag 23 februari 2006 18:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, het is op dit moment voor mij zoiets, van als mijn opleiding nou echt helemaal de shit ingaat en ik het niet meer zie zitten, dat ik dan het plan heb liggen voor wat anders zeg maar.
Het gaat me in eerste instantie dus om de klant die bijvoorbeeld cursussen geeft of vergaderingen heeft en dergelijke en een broodmaaltijd wil voorschotelen aan zijn klanten/medewerkers.
Jeps.quote:Op donderdag 23 februari 2006 18:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan zou dat imo ook incl. pakken melk/sap zijn. Je wilt tenslotte een complete maaltijd aanbieden zonder dat de cursus-organisator er omkijken naar heeft.
Het is dan ook nog niet waar. ZOals ik al zei ben ik me aan het orienteren.quote:Op donderdag 23 februari 2006 18:33 schreef PLAE@ het volgende:
Dit klinkt te amateuristisch om waar te zijn![]()
Tsja ik weet niet maar tot een aantal maanden geleden leverden ze gewoon in IJsselstein en omstreken?quote:Op donderdag 23 februari 2006 18:30 schreef Troel het volgende:
[..]
Klopt, maar ik merk van verschillende kanten dat men liever in IJsselstein zelf haalt, omdat het minder omslachtig is en je makkelijker een spoedbestelling doet.
Een soort pizzakoerier maar dan anders?quote:Op donderdag 23 februari 2006 19:05 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Tsja ik weet niet maar tot een aantal maanden geleden leverden ze gewoon in IJsselstein en omstreken?
Heb me ook weleens verdiept in iets dergelijks maar dan een soort dinervorm met bezorgdienst, na maanden van gesprekken en planning bleek het toch niet uitvoerbaar.1 tip verdiep je even in de bestemmingsplannen en in het geval van bijv. vestiging in de oude stadskern de specifieke regelgeving vanuit de gemeente, kan je lelijk op stuklopen kan ik je vertellen.
Ik heb zelf Facilitaire Dienstverlening gestudeerd, dus ik heb er wel een klein beetje verstand van.quote:Op donderdag 23 februari 2006 22:57 schreef mark_dabomb het volgende:
Bedenk goed wat je doet, bij het opzetten van een cateringbedrijf (wat een broodjeszaak is) moet je voldoen aan HACCP normen (voedselhygiëne) en is het dus wat moeilijker om je daar thuis ook aan te houden (denk aan mondkapjes, handschoenen). Daarnaast is het belangrijk professioneel over te komen (dus een goed logo, goede naam, goede documentatie).
Het beste is natuurlijk een site waarop mensen kunnen bestellen. Makkelijk voor jou, makkelijk voor je klant.
Hoe wil je dat trouwens gaan doen, een uurtje tussen bestelling en aflevering? Een goed broodje is vers en moet je afbakken + af laten koelen (15 minuten). Beleggen, inpakken en wegbrengen. Dan kan je net 3-4 klantjes aan. Ofwel, planning vereist! Ik zou zelf zeggen, 2 uur van te voren bestellen. Dan heb jij de tijd om je ritjes in te plannen en om alles klaar te maken, en die broodjes blijven lekker vers.
Tips nodig? Ik hoor het wel...jaaarenlange ervaring
Nee hoor, gewoon een diner met bezorgservice.quote:Op donderdag 23 februari 2006 22:19 schreef Troel het volgende:
[..]
Een soort pizzakoerier maar dan anders?
Als ik zou beginnen met puur bezorgen zou ik eerder vanuit huis opereren dan in de oude stadskern te gaan zitten volgens mij is dat duur![]()
Ik neem trouwens aan dat je voor je zoiets opzet een diploma sociale hygiene moet hebben? Kan iemand me dat misschien bevestigen?
Fax, doorschakelen naar mobiel?quote:Op donderdag 23 februari 2006 23:03 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Vanuit huis wordt al moeilijk aangezien je, voor zover ik me kan herinneren, een gescheiden bereidingsruimte moet hebben voor voedsel.
Wil je voldoende klanten hebben dan zou ik niet gokken op bezorgen alleen.Naast dat het je tijd en geld kost, wie neemt de nieuwe bestellingen aan?
Klopt (HACCP) maar ivm een possible bezoek van de keuringsdienst zou ik dit soort dingen zeker op orde hebben! (denk ook aan houdbaarheidsstickertjes, gescheiden snijplanken, enz, enz...)quote:Op donderdag 23 februari 2006 23:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik heb zelf Facilitaire Dienstverlening gestudeerd, dus ik heb er wel een klein beetje verstand van.
Maar tips zijn natuurlijk altijd welkom.
HACCP stel je volgens mij nog steeds zelf samen, dus afhankelijk van de eisen die jij eraan stelt, zal het gebeuren. Tenslotte staan ze bij bakker Bart ook niet met haarkapjes en dergelijke.
Tsja wij hebben echt heel veel onderzoek gedaan 7 jaar geleden en voor ons was het niet haalbaar, naast alle dingen je op orde moet hebben is het ook wel handig als je er geld mee verdient.quote:Op donderdag 23 februari 2006 23:08 schreef Troel het volgende:
[..]
Fax, doorschakelen naar mobiel?
Maar misschien heb je gelijk en denk ik er te makkelijk over (zou me niets verbazen).
Als je inderdaad een gescheiden bereidingsruimte nodig hebt, kan ik het vanuit huis werken wel vergeten trouwens, want dat is hier nooit te realiseren
Is ook niet zo vreemd, ze moeten de kosten van een kantoor aan de prinsegracht er elke maand weer van dokken...quote:Op vrijdag 24 februari 2006 02:23 schreef Rapaille het volgende:
nadeel zijn de hoge opstartkosten volgens mij.
En reputatie van de vorige eigenaar.....en dat is lang niet altijd even positief.quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:47 schreef mgerben het volgende:
Vriend van mij heeft dat gedaan door een bestaande lunchroom over te nemen.
Dan heb je dus meteen al een pand, leuke locatie in de stad, keuken, tafels, stoelen, glazen, peper-en-zout-stelletjes, etcetera.
De Kamer van Koophandel geeft ook voorlichting. Ze geven seminars voor mensen die misschien een bedrijf willen starten en ze geven brochures en folders uit. Als ik jou was zou ik de site eens doorpluizen. Ik geloof dat er zelf een stappenplan voor beginnende ondernemers op staat. Ik denk dat je ook een gesprek kan krijgen,waarin ze je vertellen wat je moet doen.quote:Op donderdag 23 februari 2006 15:03 schreef Troel het volgende:
Ja, en ik wil dus eerst informatie voordat ik naar de kamer van koophandel ga.
Ik ben me namelijk nog aan het orienteren wat ik moet doen, dus daar heeft de kvk nog niets aan.
Daarnaast is het nog maar de vraag of het allemaal realiseerbaar is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |