abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35389196
Ik had laatst een discussie over het starter salaris voor HBO studenten in de richting marketing en communicatie. Wat is een reeel startsalaris voor een 25 jarige HBO afgestudeerde met een functie op HBO niveau?

Iemand die zijn ervaringen daarover wil delen of indicaties kan geven?

TS begint............. ik heb nog geen baan
pi_35389340
tientje per uur
Trek, trek ?? In Europa hebben ze trek, hier in Afrika hebben we gewoon honger
pi_35389492
reken op 6000 netto....

per week
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_35390837
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 23:37 schreef tongytongylickylicky het volgende:
reken op 6000 netto....

per week

Iemand ook serieuze reacties
pi_35391528
De bruto salaris op HBO-niveau varieert meestal tussen de 1600 bruto en 2000 bruto. Controllers op dit gebied verdienen meer dan 2000 bruto, dat is zeg maar een uitzondering. Banen waar je snel carriere kunt maken en waar veel concurrenties is liggen vaak wat lager. Marketing en communicatie is niet zo'n speciaal, denk dus rond 1600-1700 bruto per maand. Mocht het bij een multinational zijn, dan kan je rekenen op circa 1800 bruto.

Daarnaast kan je rekenen dat men in het noorden circa 100-200 euro minder verdienen dan iemand in de randstad.
pi_35391562
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:25 schreef Phoenixjuh het volgende:
De bruto salaris op HBO-niveau varieert meestal tussen de 1600 bruto en 2000 bruto. Controllers op dit gebied verdienen meer dan 2000 bruto, dat is zeg maar een uitzondering. Banen waar je snel carriere kunt maken en waar veel concurrenties is liggen vaak wat lager. Marketing en communicatie is niet zo'n speciaal, denk dus rond 1600-1700 bruto per maand. Mocht het bij een multinational zijn, dan kan je rekenen op circa 1800 bruto.
wat hij zegt
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_35391584
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:25 schreef Phoenixjuh het volgende:
Kijk daar kunnen we wat mee.

Hoe komt het dat bij banen waar veel mogelijkheden zijn tot doorgroei de startsalarissen lager liggen? En tevens waarom liggen bij multinationals de salarissen hoger? Is dit omdat ze ook rekening houden met dezelfde banen bij vestingen in het buitenland?
pi_35391686
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:27 schreef Halfgedraaide het volgende:

[..]

Kijk daar kunnen we wat mee.

Hoe komt het dat bij banen waar veel mogelijkheden zijn tot doorgroei de startsalarissen lager liggen? En tevens waarom liggen bij multinationals de salarissen hoger? Is dit omdat ze ook rekening houden met dezelfde banen bij vestingen in het buitenland?
1. Omdat je snel carriere kunt maken, zal je salaris ook sneller stijgen. Denk maar eens aan accountancy, je gaat elk 3-4 jaar naar een hogere functie waar je honderden euro's meer krijgt. In circa 7-8 jaar heb je je salaris verdubbeld. Het is dan beetje onlogisch om je op een laag niveau gelijk een dikke salaris te geven. Wat moeten ze je in de toekomst gaan bieden? Andere banen waar je moeilijk echt carriere kan maken is bijvoorbeeld bij de gemeente. Je werkt jaren lang in dezelfde functie. Je krijgt een schaal, en daar zit je salaris in. Er wordt dan ook vaak een iets hogere salaris geboden.
2. Multinationals verdienen meer dan kleinere organisaties. Die kunnen je ook meer salaris bieden, maar het is vaak ook harder werken en meer verantwoordelijkheden.
pi_35396849
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 23:30 schreef Halfgedraaide het volgende:
Ik had laatst een discussie over het starter salaris voor HBO studenten
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_35396899
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 09:33 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

?

Informaticus, gestart met 2200,- en nu 2 jaar verder op 2500,-.
Ben overigens wel verder aan het studeren...
  donderdag 23 februari 2006 @ 09:37:16 #11
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_35396915
quote:

[..]

He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_35397368
Ik kan uit ervaring zeggen dat het startsalaris inderdaad vaak tussen de 1600-1800 bruto zal zijn.
  donderdag 23 februari 2006 @ 10:29:10 #13
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_35397902
Ik ben 26, net HBO Bedrijfskundige Informatica afgerond, begin per 1 maart met een baan voor 24 uur in de week en zou bij fulltime dienstverband (40 uur) 1825 bruto verdienen.
Regio: Twente

[ Bericht 5% gewijzigd door Arizona op 23-02-2006 10:44:50 ]
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_35398125
Op de site van de HU staat dat het gemiddelde starterssalaris ¤1975,- bruto. Niet verkeerd d8 ik zo
God is gewoon een denkbeeldig vriendje voor volwassenen!
Vakantie
  donderdag 23 februari 2006 @ 10:47:35 #15
141877 kantoorlul
gestoord genoeg...
pi_35398355
ik ben ook 26 ik startte in 2004 met 1815 bruto (met goede secundaire arbeidsvoorwaarden)
nu krijg ik een paar (en niet twee) honderd euro per maand meer... met betere secundaire arbeidsvoorwaarden...

veel carrieregroei mogelijk...
aub niet storen... ben al gestoord genoeg...
o ja! 50MB hosting + 1 jaar domeinregistratie voor ¤ 17,50
http://www.soebo.nl
pi_35399821
quote:

[..]

Elitair gezever weer
pi_35400005
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 11:33 schreef Koewam het volgende:

[..]

Elitair gezever weer
Ben wel benieuwd wat dat jongmens dan doet..
Wat 't elitaire wezentje verdiend of denkt te gaan verdienen..
pi_35400462
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 11:38 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Hij doet WO Rechten dacht ik
  donderdag 23 februari 2006 @ 11:52:39 #19
124630 Sender_
Rotterdam echt wel !!
pi_35400568
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 10:04 schreef Fiorenza het volgende:
Ik kan uit ervaring zeggen dat het startsalaris inderdaad vaak tussen de 1600-1800 bruto zal zijn.
Wat hou je dan netto ongeveer eraan over?
Gory Gory what a Hell of a way to Die
pi_35400606
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 11:49 schreef Koewam het volgende:

[..]

Hij doet WO Rechten dacht ik
't balletje studeert nog
Arme hij, de klap zal hard aankomen

Enfin, 1600~1800 bruto levert je zo'n 1000~1200 netto op zo uit 't blote bolletje.
pi_35400710
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 11:52 schreef Sender_ het volgende:

[..]

Wat hou je dan netto ongeveer eraan over?
Trek er ongeveer 1/3e van af.
Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
pi_35400901
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 11:38 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

heeft niks met elitair te maken; ook toen ik nog niet studeerde was ik weinig gecharmeerd dat tegenwoordig elke opleiding moeilijker dan die voor het veterdiploma de term 'studeren' wordt gebruikt. Dat het voor het HBO gebruikt wordt zou nog te verdedigen zijn (menig HBO opleiding is beduidend moeilijker en vergt veel meer inspanning dan een het WO waar ik nu mee bezig ben), zeker in het licht van de bachelor-meuk, maar ook een mbo-er afficheert zich tegenwoordig al als student.

Voor de rest is 'jongmens' niet een kwalificatie die nog op mij van toepassing is.

Ik heb een ICT baan; ik heb geen afgeronde opleiding die op enige manier relevant is voor mijn arbeidsbeloning en ik behoor tot het rigide soort dat niet zijn salaris in het openbaar roept. Maar ik hoef in ieder geval niet jaloers te zijn op het uurtarief wat een beetje freelancer in mijn branche krijgt
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 11:53 schreef NiGeLaToR het volgende:
studeert nog
Maak je geen zorgen, ik werk al een jaar of vijftien.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_35401016
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 12:00 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

heeft niks met elitair te maken; ook toen ik nog niet studeerde was ik weinig gecharmeerd dat tegenwoordig elke opleiding moeilijker dan die voor het veterdiploma de term 'studeren' wordt gebruikt. Dat het voor het HBO gebruikt wordt zou nog te verdedigen zijn (menig HBO opleiding is beduidend moeilijker en vergt veel meer inspanning dan een het WO waar ik nu mee bezig ben), zeker in het licht van de bachelor-meuk, maar ook een mbo-er afficheert zich tegenwoordig al als student.

Voor de rest is 'jongmens' niet een kwalificatie die nog op mij van toepassing is.

Ik heb een ICT baan; ik heb geen afgeronde opleiding die op enige manier relevant is voor mijn arbeidsbeloning en ik behoor tot het rigide soort dat niet zijn salaris in het openbaar roept. Maar ik hoef in ieder geval niet jaloers te zijn op het uurtarief wat een beetje freelancer in mijn branche krijgt
[..]

Maak je geen zorgen, ik werk al een jaar of vijftien.
Dan is je reactie van daarboven misschien wel wat misplaatst
Vandaar onze verblijdende reacties eroverheen

De discussie kan ik wel volgens, maak me alleen niet zo druk om de terminologie. Als iemand iets leert en dat studeren noemt heb ik daar vrede mee, je krijgt immers ook studiefinanciering en een OV-studentenkaart. Tis maar een termpje toch?
pi_35401212
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 12:03 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Dan is je reactie van daarboven misschien wel wat misplaatst
Vandaar onze verblijdende reacties eroverheen

De discussie kan ik wel volgens, maak me alleen niet zo druk om de terminologie. Als iemand iets leert en dat studeren noemt heb ik daar vrede mee, je krijgt immers ook studiefinanciering en een OV-studentenkaart. Tis maar een termpje toch?
Ik ervaar dat wat anders. Een student is in mijn beleving iemand die tot wetenschapper opgeleid wordt (of zou dat moeten zijn).

Ik ben gewoon een oude lul. In mijn tijd vroeg je aan iemand: 'wat doe je ?'. En als je het antwoord dan luidde: 'ik studeer.', dan was het duidelijk dat persoon in kwestie met een universitaire studie bezig was. De TU heette nog TH en de kwalificatie 'doctorandus' werd nog naar de letterlijke betekenis van het woord ervaren.
pi_35401483
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 12:08 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Ik ervaar dat wat anders. Een student is in mijn beleving iemand die tot wetenschapper opgeleid wordt (of zou dat moeten zijn).

Ik ben gewoon een oude lul. In mijn tijd vroeg je aan iemand: 'wat doe je ?'. En als je het antwoord dan luidde: 'ik studeer.', dan was het duidelijk dat persoon in kwestie met een universitaire studie bezig was. De TU heette nog TH en de kwalificatie 'doctorandus' werd nog naar de letterlijke betekenis van het woord ervaren.
Njah, dan ben je wel een beetje een uitstervend soort zullen we maar zeggen.
Studeren heeft gewoon een lading van 'ben iets aan het leren gekregen', terwijl de meeste mbo-ers nog steeds zullen claimen dat ze naar school gaan ipv dat ze studeren..

Verder, tjah, de titel is nog steeds van belang, nog even en dan kun je aan de titel praktisch zien waar welke studie is gedaan, dus bepaalde titels gaan dan gewoon meer betekenen dan anderen. Drs was zo algemeen, of je nou europees recht had gedaan of een 5 jarige topstudie.. je was drs. Dat zegt dus niets over kennis en kunde, alleen over het feit dat iemand op een universitair niveau een opleiding heeft gevolgd.

Maargoed, it's all in a name
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')