quote:
Mwoa, dan ben je fysiek wel in orde, maar geestelijk herstel je nooit 100% van een overspannenheid hoor. Je houdt er altijd wat aan over. Meestal komt overspannenheid doordat je te veel je best wil doen voor je collega's of je vrouw, of noem maar op voor wie je het doet. Als je overspannen bent geraakt hou je er meestal wel een wrok aan over tegen bepaalde personen. En die gaat nooit meer over.
Goed, die schade is wat makkelijker te vermijden dan wanneer je schade aan je rug hebt. Maar op de meest onmogelijke momenten komt die wrok wel omhoog. Bij sommige mensen beinvloedt het hun leven zo erg dat ze er last van hebben, ook al zullen ze het nooit toegeven.
Geestelijke schade is geestelijke schade. Of je die nou als man oploopt of als vrouw. Hoewel geestelijke schade vooral bij vrouwen en kinderen wordt verwacht, hebben mannen er net zo goed last van. Alleen verbergen die het vaker, omdat ze nou eenmaal in een concurrentiestrijd zitten en geen afvaller willen lijken.
Maar goed, ik ben misschien bevooroordeeld. Ik doe mentaal werk. Ik heb ook wel fysiek werk gedaan (bollen rooien enzo), maar dat vond ik niet zo zwaar. Het deed wel veel pijn (spierpijn en blessures), maar dat gaat allemaal wel weer over.
Ik denk dat verslijten van bijvoorbeeld rugwervels of het verslijten van je geest (noem het maar het verslijten van je wilskracht en je geloof) even erg zijn. Je komt er nooit meer van af en hebt er altijd last van.