FOK!forum / Klaagbaak / dag versnellingsbak
T42woensdag 22 februari 2006 @ 15:50
was net weze winkele voor lunch op me werk. rij ik de rotonde op in gemert wil ik naar 2 schakelen !!!BAM!!! ik zet em stil in midden zodat auto's er nog langs kunne, loopt er allemaal olie uit me versnellingbak en me pookje zit vast. heb em maar van de weg geduwd en ons pa em oplate hale. en toen maar in me oude betroubare kevertje naar me werk gereden.

dadelijk eens kijke of ie nog te fixen is of dat ie schroot is die jonge auto's kenne ook nix hebbe!
(VW Jetta2 uit 1984, jah das jong voor mij )


(ps spelVouten voorbehoude!)
Jim.Beamwoensdag 22 februari 2006 @ 16:00
Ik ken iemand die schakelt zonder koppeling

2 keer in het jaar de koppeling/versnellingsbak vervangen (Suzuki Alto), sportief rijden noemt ie dat
Baklapwoensdag 22 februari 2006 @ 16:01
'ons pa'
Heerlijk die brabo's.
Afwazigwoensdag 22 februari 2006 @ 16:03
Koop een goede auto
Mobster273woensdag 22 februari 2006 @ 16:05
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:03 schreef Afwazig het volgende:
Koop een goede auto
T42woensdag 22 februari 2006 @ 16:07
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:03 schreef Afwazig het volgende:
Koop een goede auto
was een goeie tot vandaag. heb em deze maand een jaar en hij was deze maand 22 geworden. had em gekocht voor 125 euro en er zit nog 11 maande apk op

22 is voor mij nog te jong trouwens andere 2 auto's zijn 30+
Jim.Beamwoensdag 22 februari 2006 @ 16:10
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:07 schreef T42 het volgende:

[..]

was een goeie tot vandaag. heb em deze maand een jaar en hij was deze maand 22 geworden. had em gekocht voor 125 euro en er zit nog 11 maande apk op

22 is voor mij nog te jong trouwens andere 2 auto's zijn 30+
Heerlijk Ons pa gebruikt ook een Bentley Mk. IV voor dagelijkse dingen
JosvGwoensdag 22 februari 2006 @ 16:12
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:00 schreef Jim.Beam het volgende:
Ik ken iemand die schakelt zonder koppeling

2 keer in het jaar de koppeling/versnellingsbak vervangen (Suzuki Alto), sportief rijden noemt ie dat
Dan ben je goed ziek in je hoofd.

Voor de TS, verkoop je auto aan een handelaar en koop een mooi nieuw 2de handsje, ik zou er niet verder aan gaan sleutelen.
Sterke_Yerkewoensdag 22 februari 2006 @ 16:20
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:00 schreef Jim.Beam het volgende:
Ik ken iemand die schakelt zonder koppeling

2 keer in het jaar de koppeling/versnellingsbak vervangen (Suzuki Alto), sportief rijden noemt ie dat
ja hoor

Je kan nauwelijks schakelen zonder koppeling en bovendien waarom wil jij een koppeling vervangen als je hem toch niet gebruikt. Verhaal klopt niet.
T42woensdag 22 februari 2006 @ 16:21
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:12 schreef JosvG het volgende:

[..]

Dan ben je goed ziek in je hoofd.

Voor de TS, verkoop je auto aan een handelaar en koop een mooi nieuw 2de handsje, ik zou er niet verder aan gaan sleutelen.
maar vw is mijn hobby eigelijk dan de luchtkoelertjes maar jah heb wel golfje 1 zien staan pasgeleden
Jim.Beamwoensdag 22 februari 2006 @ 16:22
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:20 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

ja hoor

Je kan nauwelijks schakelen zonder koppeling en bovendien waarom wil jij een koppeling vervangen als je hem toch niet gebruikt. Verhaal klopt niet.
Weet je wat er nog meer niet klopt?
SPOILER
je moedah
master_Xwoensdag 22 februari 2006 @ 16:26
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:00 schreef Jim.Beam het volgende:
Ik ken iemand die schakelt zonder koppeling

2 keer in het jaar de koppeling/versnellingsbak vervangen (Suzuki Alto), sportief rijden noemt ie dat
dan kan gewoon niet goed zijn hoor wel aparte rijstijl en kopplingsplaten laten vervangen kost ook wel meer dan een paar tientjes ...
TheThirdMarkwoensdag 22 februari 2006 @ 16:26
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:00 schreef Jim.Beam het volgende:
Ik ken iemand die schakelt zonder koppeling

2 keer in het jaar de koppeling/versnellingsbak vervangen (Suzuki Alto), sportief rijden noemt ie dat
Dan kan hij niet rijden.
Met alle auto's die niet geheel electronisch beveiligd zijn kun je bij een bepaald toerental gewoon opschakelen en terugschakelen zonder de koppeling aan te raken.

Dat dit oefening vergt moge logisch zijn.

Verder: koppelings bak is niet zo heel duur. Voor een paar honder ¤ moet je wel klaar zijn.
Jim.Beamwoensdag 22 februari 2006 @ 16:30
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:26 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Dan kan hij niet rijden.
Klopt. Hij spoort ook niet. Heeft een oude Porsche motor in een kever gebouwt en wilt daarmee 300 pk krijgen.
JosvGwoensdag 22 februari 2006 @ 16:49
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:30 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Klopt. Hij spoort ook niet. Heeft een oude Porsche motor in een kever gebouwt en wilt daarmee 300 pk krijgen.
Doet me denken aan de Gumball, die gasten met hun VW busje met een porsche motor erin. En de politie maar niet geloven bij een aanhouding dat dat ding echt 90mph reed
T42woensdag 22 februari 2006 @ 17:24
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:30 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Klopt. Hij spoort ook niet. Heeft een oude Porsche motor in een kever gebouwt en wilt daarmee 300 pk krijgen.
vriende van mij zijn bezig met een 550pk zelfbouw motor in een kever te ontwikkelen en bouwen


maar heb geinfomeerd naar versnellingsbak die kost 50 euro dus komt ie over paar weken weer op de weg
Daffodil31LEwoensdag 22 februari 2006 @ 20:10
Leg er meteen een automaat in. Minder kans op kapotgaan omdat de bak wel weet wanneer hij moet schakelen en jij schijnbaar niet.
Dipollowoensdag 22 februari 2006 @ 20:14
Een automaat is voor paupers
xmanwoensdag 22 februari 2006 @ 20:19
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 20:10 schreef Daffodil31LE het volgende:
Leg er meteen een automaat in. Minder kans op kapotgaan omdat de bak wel weet wanneer hij moet schakelen en jij schijnbaar niet.
Kan dat zomaar?

JaJa n00b
Daffodil31LEwoensdag 22 februari 2006 @ 20:22
Alles kan. Desnoods met een hamer.
_The-Master_woensdag 22 februari 2006 @ 21:04
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:00 schreef Jim.Beam het volgende:
Ik ken iemand die schakelt zonder koppeling
Wordt lastig als de versnellingsbak vast zit Heeft verder weinig met koppeling te maken. Verder schakelen zonder koppeling doe ik wel vaker, bij sport/race wagens als de versnellingsbakolie nog wat koud is. Is b.v. ook te doen bij wintersport gebieden als het -10 is enzo. Dubbel clutchen, om ff simpel uit te leggen

Als je 80km/h rijdt in z'n 4 rijd je 3000rpm. Als je dan naar z'n 5 wilt (bij 80km/h, dus 2500rpm) kan je m gewoon in z'n vrij duwen, en dan met het gas op "exact" 2500rpm houden, dan schuift je hem zo in de versnelling. Lastige is alleen om goed 2500rpm aan te houden, immers 2000rpm is te weinig en 3000rpm is te veel. Een koppeling zorgt er dus voor om het gat, tussen de 2000rpm/3000rpm en de (gewenste) 2500rpm te overbruggen, waardoor je dus wel kan schakelen.
pute959woensdag 22 februari 2006 @ 22:02
Op de motor gebruik ik de koppeling nooit bij het schakelen, af en toe bij het terug schakelen
Jim.Beamwoensdag 22 februari 2006 @ 22:12
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:02 schreef pute959 het volgende:
Op de motor gebruik ik de koppeling nooit bij het schakelen, af en toe bij het terug schakelen
Das toch hartstikke slecht?

Dus stel ik wil met mijn auto dat dubbel clutchen doen, moet ik gewoon zorgen dat als ik naar een hogere versnelling wil 'm in z'n vrij gooi en wat minder toeren maak, en dan hoger?

Als ik met mijn brommer zonder koppeling schakel hoor je een luide tik en gaat ook stroef. Toerental ligt ook meestal rond de 12.000 toeren, heeft 't daar mee te maken?
IBAZwoensdag 22 februari 2006 @ 22:21
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:02 schreef pute959 het volgende:
Op de motor gebruik ik de koppeling nooit bij het schakelen, af en toe bij het terug schakelen
uiteraard,
bij mijn auto ook wel, maar dan meer voor de gein. al jaren, als je het met beleid doet is er niks aan de hand.
veldmuiswoensdag 22 februari 2006 @ 22:21
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:12 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Das toch hartstikke slecht?

Dus stel ik wil met mijn auto dat dubbel clutchen doen, moet ik gewoon zorgen dat als ik naar een hogere versnelling wil 'm in z'n vrij gooi en wat minder toeren maak, en dan hoger?

Als ik met mijn brommer zonder koppeling schakel hoor je een luide tik en gaat ook stroef. Toerental ligt ook meestal rond de 12.000 toeren, heeft 't daar mee te maken?
12000?!
Jim.Beamwoensdag 22 februari 2006 @ 22:24
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:21 schreef veldmuis het volgende:

[..]

12000?!
(Race) Kreidler.
PallominnoXIIIwoensdag 22 februari 2006 @ 22:27
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:21 schreef veldmuis het volgende:

[..]

12000?!
Zoveel toeren maken scootercilindertjes, sommige wel 14.000

En modelbouwautotjes nog meer.. sommige 42.000
veldmuiswoensdag 22 februari 2006 @ 22:31
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:27 schreef PallominnoXIII het volgende:

[..]

Zoveel toeren maken scootercilindertjes, sommige wel 14.000

En modelbouwautotjes nog meer.. sommige 42.000
Sick. Ja, ik heb geen brommer gereden, ik ben gelijk maar begonnen met auto.
pute959woensdag 22 februari 2006 @ 22:38
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:12 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Das toch hartstikke slecht?

Dus stel ik wil met mijn auto dat dubbel clutchen doen, moet ik gewoon zorgen dat als ik naar een hogere versnelling wil 'm in z'n vrij gooi en wat minder toeren maak, en dan hoger?

Als ik met mijn brommer zonder koppeling schakel hoor je een luide tik en gaat ook stroef. Toerental ligt ook meestal rond de 12.000 toeren, heeft 't daar mee te maken?
Nee, dat is geen probleem, tis namelijk een crossmotor (ktm "05), waarbij de bakken aardig rebuust zijn. bij de meeste motors kun je trouwens (ook bij wegmotors) zonder echte problemen zonder koppeling opschakelen. kon ook bij m'n brommertjes vroeger.

12.000 is niet echt bijzonder. das zelfs aan de lage kant voor een 50cc?
Jim.Beamwoensdag 22 februari 2006 @ 22:49
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:38 schreef pute959 het volgende:

[..]

Nee, dat is geen probleem, tis namelijk een crossmotor (ktm "05), waarbij de bakken aardig rebuust zijn. bij de meeste motors kun je trouwens (ook bij wegmotors) zonder echte problemen zonder koppeling opschakelen. kon ook bij m'n brommertjes vroeger.

12.000 is niet echt bijzonder. das zelfs aan de lage kant voor een 50cc?
Standaard Kreidlers/Zundapps draaien rond de 7000 toeren. Nieuwe brommers weet ik niet.

Ik draai wel 90 km/u met bewerkte 50cc en grotere carburateur. Record is 230 km/u met 50cc (Kreidler) . Wil niet weten hoeveel toeren die draaide op dat moment.
PallominnoXIIIwoensdag 22 februari 2006 @ 22:51
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:49 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Standaard Kreidlers/Zundapps draaien rond de 7000 toeren. Nieuwe brommers weet ik niet.

Ik draai wel 90 km/u met bewerkte 50cc en grotere carburateur. Record is 230 km/u met 50cc (Kreidler) . Wil niet weten hoeveel toeren die draaide op dat moment.
Die cilinder heette ''de gatenkaas'' want dat ding had zoveel spoelpoorten..

Was na die rit ook op, was volgens mij dmv een ingewikkeld systeem gesupercharged ook
Herkauwerwoensdag 22 februari 2006 @ 22:52
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:49 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Standaard Kreidlers/Zundapps draaien rond de 7000 toeren. Nieuwe brommers weet ik niet.

Ik draai wel 90 km/u met bewerkte 50cc en grotere carburateur. Record is 230 km/u met 50cc (Kreidler) . Wil niet weten hoeveel toeren die draaide op dat moment.
Dat was ook waarschijnlijk met zo'n 16 versnellingen racebak en een 300 of 400 toeren gebied Wat lijkt me dat verrot geraced hebben vroeger.
Mojavewoensdag 22 februari 2006 @ 22:54
ach maak je niet druk, alles van VW is overzetbaar.
En aanngezien je vrienden een dikke 550pk kever aan het bouwen zijn is een versnellingsbakkie vervangen een koud kunstje voor ze!
Jim.Beamwoensdag 22 februari 2006 @ 22:54
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:51 schreef PallominnoXIII het volgende:

[..]

Die cilinder heette ''de gatenkaas'' want dat ding had zoveel spoelpoorten..

Was na die rit ook op, was volgens mij dmv een ingewikkeld systeem gesupercharged ook
Precies, dat ding moest van binnen echt zó glad en perfect zijn geweest.
buzzerdonderdag 23 februari 2006 @ 08:26
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 20:14 schreef Dipollo het volgende:
Een automaat is voor paupers
ga er eens een tijdje mee rijden, dan praat je heel anders...
T42donderdag 23 februari 2006 @ 10:12
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 20:10 schreef Daffodil31LE het volgende:
Leg er meteen een automaat in. Minder kans op kapotgaan omdat de bak wel weet wanneer hij moet schakelen en jij schijnbaar niet.
ken nie! en ik ken wel schakele wie zegt da ik dat nie ken??? kever is trouwens half automaat
T42donderdag 23 februari 2006 @ 10:16
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 08:26 schreef buzzer het volgende:

[..]

ga er eens een tijdje mee rijden, dan praat je heel anders...
in stad is da wel zo lekker maar met race nie zo (race wel eens met kever over circuit)
jitzzzzedonderdag 23 februari 2006 @ 11:35
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 10:16 schreef T42 het volgende:

[..]

in stad is da wel zo lekker maar met race nie zo (race wel eens met kever over circuit)
In de file, zo makkelijk

En samen met cruise control hoef je op de snelweg alleen nog maar je stuur vast te houden
en_aguadonderdag 23 februari 2006 @ 12:06
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 10:12 schreef T42 het volgende:

[..]

ken nie! en ik ken wel schakele wie zegt da ik dat nie ken??? kever is trouwens half automaat
Zat je spellingchecker aan je versnellingsbak vast toevallig?
jitzzzzedonderdag 23 februari 2006 @ 12:07
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 12:06 schreef en_agua het volgende:

[..]

Zat je spellingchecker aan je versnellingsbak vast toevallig?
En dat zeg jij, met zo'n grammaticale kut zin
T42donderdag 23 februari 2006 @ 14:01
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 12:06 schreef en_agua het volgende:

[..]

Zat je spellingchecker aan je versnellingsbak vast toevallig?
lees mijn topic eerst een goe! of mijn onderschrift
quote:
(ps spelVouten voorbehoude!)
vamos1donderdag 23 februari 2006 @ 15:06
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:22 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Weet je wat er nog meer niet klopt?
SPOILER
je moedah
damn wat arrogant..
dan loopt ze overal maar zomaar naar binnen dus? tssssssssss
T42donderdag 16 maart 2006 @ 08:41
heb nieuwe bak gehaald en hij zit er al bijna onder
T42donderdag 30 maart 2006 @ 10:11
rij alweer 2 weken rond strax naar een VW k70 kijke
T42donderdag 30 maart 2006 @ 10:15
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:03 schreef Afwazig het volgende:
Koop een goede auto
wat is een goede auto??? een nieuwe zeker?

wil jou wel eens zien hoe jij voor 50 euro een nieuwe bak er onderhangt bij jonge auto, en jah die kunne ook stuk!
Pizzakoppodonderdag 30 maart 2006 @ 10:25
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 16:00 schreef Jim.Beam het volgende:
Ik ken iemand die schakelt zonder koppeling

2 keer in het jaar de koppeling/versnellingsbak vervangen (Suzuki Alto), sportief rijden noemt ie dat