Veel pijn nou en, zijn slachtoffer zal geen pijn gehad hebben. Van mijn part mogen ze zelfs op het barbituraat sparen en gewoon wat lucht in een ader pompen.quote:SAN FRANCISCO - De Amerikaanse staat Californië heeft de executie van een veroordeelde moordenaar moeten uitstellen omdat geen arts, verpleegkundige of ander medisch bevoegd persoon kon worden gevonden die bereid was de dodelijke dosis slaapmiddelen toe te dienen.
Het executiebevel voor de 46-jarige Michael Morales was tot dinsdag middernacht geldig. Voor een nieuw executiebevel moeten de autoriteiten opnieuw naar de rechter die het oorspronkelijke doodvonnis van Morales in 1983 uitsprak.
Deze rechter heeft inmiddels zijn twijfels uitgesproken over het bewijsmateriaal op grond waarvan hij tot zijn oordeel kwam. Het kan voor de aanklagers dus moeilijk worden om Morales opnieuw de zwaarste straf op te leggen.
Bezwaren anesthesisten
Morales zou om 00.01 uur ter dood worden gebracht, maar de executie in de gevangenis van San Quentin moest worden uitgesteld omdat de twee anesthesisten die ervoor moesten zorgen dat de pijn van de ter dood veroordeelde moordenaar en verkrachter minimaal zou zijn, gewetensbezwaren kregen.
San Quentin besloot daarop een andere methode toe te passen met alleen een dodelijke overdosis barbituraat (slaapmiddel), maar ook daar kon de gevangenis geen medisch bevoegd personeel voor vinden.
Veel pijn
Vorige week gaf een federale rechtbank de gevangenis van San Quentin, waar Morales in de dodencel zit, opdracht een anesthesist in dienst te nemen omdat het toedienen van de dodelijke injectie met veel pijn gepaard zou kunnen gaan.
Daarnaast moest ook een reserve-anesthesist worden ingehuurd. Beiden weigerden dinsdagmorgen te assisteren bij het ter dood brengen van Morales.
Lees jij je eigen quotes niet!?!?! Iets over een rechter die niet meer in het bewijs geloofde en niet meer zo zeker was van zijn zaak!?!?!quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:11 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Veel pijn nou en, zijn slachtoffer zal geen pijn gehad hebben. Van mijn part mogen ze zelfs op het barbituraat sparen en gewoon wat lucht in een ader pompen.![]()
Jij bent echt een zielig figuur (maar dat wisten we al).quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:11 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Veel pijn nou en, zijn slachtoffer zal geen pijn gehad hebben. Van mijn part mogen ze zelfs op het barbituraat sparen en gewoon wat lucht in een ader pompen.![]()
quote:Deze rechter heeft inmiddels zijn twijfels uitgesproken over het bewijsmateriaal op grond waarvan hij tot zijn oordeel kwam.
Doe jij dat maar.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:11 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Zieeekquote:Op woensdag 22 februari 2006 11:11 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor redenering?quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:40 schreef Super7fighter het volgende:
Pijn en dood zijn inherent aan elkaar als je geexecuteerd wordt. Je mag als crimineel al te blij zijn dat je in de VS een prikkie krijgt, want in Thailand bijvoorbeeld schieten ze je kapot in je hoofd.
oow dan houden ze alsnog van doodstrafquote:Op woensdag 22 februari 2006 11:45 schreef _The_General_ het volgende:
Er zijn genoeg mensen bereid om de executie uit te voeren, het artikel klopt niet helemaal. Er zijn geen anesthesisten bereid de verdoving VOOR de dodelijke injectie toe te dienen. Door een nieuwe regel is men namelijk verplicht om er voor te zorgen dat de ter dood veroordeelde geen pijn voelt bij het toedienenen van de dodelijke injectie.
De kop "Niemand wil executie in VS uitvoeren" is dus onjuist,
Ik zou ook weigeren, allemachtig, je werkt me aan de dood van een mens.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:45 schreef _The_General_ het volgende:
Er zijn genoeg mensen bereid om de executie uit te voeren, het artikel klopt niet helemaal. Er zijn geen anesthesisten bereid de verdoving VOOR de dodelijke injectie toe te dienen. Door een nieuwe regel is men namelijk verplicht om er voor te zorgen dat de ter dood veroordeelde geen pijn voelt bij het toedienenen van de dodelijke injectie.
De kop "Niemand wil executie in VS uitvoeren" is dus onjuist,
quote:Anesthesisten weigeren: geen executie
Gepubliceerd op dinsdag 21 februari 2006
Omdat anesthesisten weigeren mee te werken, is de executie van Michael Moralis in de gevangenis van het Amerikaanse San Quentin uitgesteld.
De artsen die de man zouden moeten verdoven zodat hij van de daadwerkelijke executie met een dodelijke injectie niets zou merken, voeren ethische gronden aan om niet mee te werken.
De twee artsen werden door de rechtbank gevorderd en stonden ook daadwerkelijk klaar om de veroordeelde te verdoven voor de executie. Er zou echter een discussie zijn ontstaan met de gevangenisdirecteur, waarop de anesthesisten verdere medewerking weigerden.
Drie kwartier
De artsen vroegen zich af wat er zou moeten gebeuren als de terdoodveroordeelde ondanks de verdoving pijn zou lijden of bij zou komen. Het antwoord van gevangenisditecteur Steven Ornoski was blijkbaar dermate onbevredigend, dat de artsen afhaakten.
“Het is onestetisch vanuit medisch oogpunt als wij tijdens het proces in zouden moeten grijpen”, stelden zij. “Daarom hebben we besloten ons terug te trekken uit de procedure. Wat er van ons gevraagd wordt, kunnen we gewoon niet uitvoeren.”
Onmenselijk
De anesthesisten waren opgetrommeld omdat een Californische rechtbank vorige week had besloten dat het geven van de dodelijke injectie te pijnlijk en onmenselijk zou zijn. De eerste verdoving, die toegediend wordt voor de echte dodelijke injectie, zou de pijn alleen maar maskeren en niet wegnemen. Door een anesthesist de man in slaap te laten brengen, zou dat probleem ondervangen zijn.
Uitgesteld
De executie had vandaag rond het middaguur uitgevoerd moeten worden, net na middernacht in Californië, maar werd door de weigiering van de anesthesisten uitgesteld tot half acht in de ochtend in San Quentin.
Districtsrechter Jeremy Fogel gaf de gevangenis twee opties om alsnog tot executie over te gaan: de eerste optie is het alsnog toedienen van een fatale overdosis van vijf gram barbituraat, een sterk verdovingsmiddel, in plaats van de gebruikelijke cocktail van drie verschillende drugs. De hele executie zou hierdoor wel 45 in plaats van de gebruikelijke elf minuten in beslag nemen.
Een tweede mogelijkheid is alsnog twee anesthesisten vinden die wel bereid zijn het vonnis uit te voeren.
Zestig dagen
Als een van beide opties niet voor het verstrijken van dinsdag is uitgevoerd, dan heeft een hogere rechter zestig dagen de tijd om een nieuwe datum vast te stellen.
De 46-jarige Morales zit in de dodencel voor de verkrachting van en moord op een zeventienjarige student. Hij heeft bekend.
Bekend betekent nog niet schuldig.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:51 schreef _The_General_ het volgende:
Hier een ander artikel met een heel ander verhaal;
[..]
Nou ja, niet degene die ze in dienst hebben genomen. Bij de volgende set sollicitaties dit dus maar specifiek opnemen als onderdeel van de werkzaamheden. Heeft u ethische bezwaren? Prima, alle respect voor, maar dan nemen wij u niet aan.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:45 schreef _The_General_ het volgende:
Er zijn genoeg mensen bereid om de executie uit te voeren, het artikel klopt niet helemaal. Er zijn geen anesthesisten bereid de verdoving VOOR de dodelijke injectie toe te dienen.
Wacht heel even Flori, ik zeg nergens of ik het eens of niet eens ben met de doodstraf. Ik wil alleen maar het verschil tussen de twee artikels laten zien. Het eerste schetst namelijk een verkeerd beeld van de situatie.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Bekend betekent nog niet schuldig.
Waarom zou de tweede geen verkeerd beeld kunnen schetsen van de situatie?quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:54 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Wacht heel even Flori, ik zeg nergens of ik het eens of niet eens ben met de doodstraf. Ik wil alleen maar het verschil tussen de twee artikels laten zien. Het eerste schetst namelijk een verkeerd beeld van de situatie.
Omdat ik op meerdere plekken deze versie heb gelezen. Ook heb een artikel gevonden over die beslissing van de rechtbank over het niet mogen lijden van pijn tijdens de executie. Kan het alleen niet terug vinden, typisch als je het net nodig hebtquote:Op woensdag 22 februari 2006 11:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
Waarom zou de tweede geen verkeerd beeld kunnen schetsen van de situatie?
quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:49 schreef SCH het volgende:
De doodstraf is principieel verkeerd in mijn ogen, dus logisch dat mensen er niet aan mee willen werken.
Ik ben een post-modernist (sorry, LodewijkNapoleon), en er is niet één versie van de waarheid. Ze zijn allebei waar, ongetwijfeld.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:57 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Omdat ik op meerdere plekken deze versie heb gelezen. Ook heb een artikel gevonden over die beslissing van de rechtbank over het niet mogen lijden van pijn tijdens de executie. Kan het alleen niet terug vinden, typisch als je het net nodig hebt
Ik zou het je te doen geven, een mens doden.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:58 schreef Lod het volgende:
[..]
.
Ben het op zich wel met je eens maar het klinkt nogal raar. Jij bent tegen dus is het logisch dat anderen het niet doen.
Het is wel vrij logisch dat er meer mensen zo denken toch.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:58 schreef Lod het volgende:
[..]
.
Ben het op zich wel met je eens maar het klinkt nogal raar. Jij bent tegen dus is het logisch dat anderen het niet doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |