quote:Kol 1
15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping;
Het BEGIN van de SCHEPPING door God.quote:Openb 3
14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:
Jezus zegt hier zelf dat zijn vader groter is dan hij.quote:Joh 14
28 GIJ hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en ik kom tot U [terug]. Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik.
quote:1 Kor 8
6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.
Niet alleen toen Jezus op aarde was, was God hoger dan hij. Dit gezagsbeginsel, het fundamentele stelsel van macht in het universum, stelt overduidelijk dat God het hoofd, de meerdere is, van Jezus. Dus zowel op aarde als in de hemel is Jezus ondergeschikt aan God, de Vader. Altijd. Dat is al erg vreemd als God en Jezus één en dezelfde persoon zouden zijn, is het niet?quote:1 Kor 11
3 Ik wil echter dat GIJ weet dat het hoofd van iedere man de Christus is; de man is op zijn beurt het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus.
Waarom zou dat er staan als Jezus al gelijk was aan God? Als de drieëenheid waar is, dan is wat hier staat onzin. Deze tekst maakt dan ook duidelijk dat Jezus juist niet gelijk is aan God en dat ook nooit overwogen heeft.quote:Fil 2
5 Bewaart die geestesgesteldheid in U welke ook in Christus Jezus was, 6 die, alhoewel hij in Gods gedaante bestond, geen gewelddadige inbezitneming heeft overwogen, namelijk om aan God gelijk te zijn.
(Dit gaat dus over het tijdstip waarop Armageddon begint)quote:Mark 13
32 Van die dag of het uur weet niemand iets af, noch de engelen in de hemel, noch de Zoon, dan de Vader
quote:Joh 5:30
30 Ik kan niets uit mijzelf doen; gelijk ik hoor, oordeel ik; en het oordeel dat ik vel, is rechtvaardig, want ik zoek niet mijn eigen wil, maar de wil van hem die mij heeft gezonden.
quote:Joh 5
19 Daarom gaf Jezus hun verder ten antwoord: ,,Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: De Zoon kan niets uit zichzelf doen, maar alleen datgene wat hij de Vader ziet doen. Want al wat Die doet, dat doet ook de Zoon evenzo.
quote:Markus 10:18
18 Jezus zei tot hem: ,,Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God
God, Jehovah, de Vader, is de bron van alle kennis en wijsheid. Niet Jezus.quote:Spreuken 2
6 Want Jehovah zelf geeft wijsheid; uit zijn mond zijn kennis en onderscheidingsvermogen afkomstig
Dit is DE uitgelezen plaats in de schrift om drie neer te zetten of twee, of "x in één", maar nee, er staat slechts dat God één is.quote:Deut 6
4 Luister, o Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.
Pas in de 4de eeuw G.T. werd de leer dat de heilige geest een persoon en een deel van de ‘Godheid’ is, een officieel kerkelijk dogma. De vroege ‘kerkvaders’ leerden dit niet; in de 2de eeuw G.T. leerde Justinus Martyr dat de heilige geest een ‘invloed of werkwijze van de Godheid’ was; ook Hippolytus schreef de heilige geest geen persoonlijkheid toe.quote:The Catholic Encyclopedia: “Nergens in het Oude Testament vinden wij een duidelijke aanwijzing voor een Derde Persoon.”
De New Catholic Encyclopedia: “In het O[ude] T[estament] wordt Gods geest duidelijk niet als een persoon beschouwd . . . Gods geest is eenvoudig Gods kracht. Als hij soms wordt weergegeven als onderscheiden van God bestaande, dan is dat omdat de adem van Jahweh uitwendig werkt.”
De encyclopedie zegt ook: “De meeste teksten in het N[ieuwe] T[estament] geven te kennen dat Gods geest iets is, niet iemand; dit blijkt vooral uit het parallellisme tussen de geest en de kracht van God.”
A Catholic Dictionary: “Over het algemeen spreekt het Nieuwe Testament, evenals het Oude, over de geest als een goddelijke energie of kracht.”
The New Encyclopædia Britannica zegt: “De trinitarische geloofsbelijdenis van het christendom . . . onderscheidt het van de twee andere klassieke monotheïstische religies [het judaïsme en de islam].” De Drieëenheid werd door de kerk ontwikkeld alhoewel “de bijbel van de christenen geen uitspraken omtrent God bevat die specifiek trinitarisch zijn”.
Lijkt erg duidelijk en direct. Klinkt in het voordeel van de drie-eenheid. Maar is dat ook zo?quote:Joh 10:30
30 Ik en de Vader zijn één.
quote:Joh 17:21
21 opdat zij allen één mogen zijn, evenals gij, Vader, in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons mogen zijn, opdat de wereld moge geloven dat gij mij hebt uitgezonden.
quote:Gal 3:28
28 Er is noch jood noch Griek, er is noch slaaf noch vrije, er is noch man noch vrouw, want GIJ zijt allen één [persoon] in eendracht met Christus Jezus
quote:Johannes 10:38
Maar indien ik ze wel doe, gelooft dan de werken, ook al gelooft GIJ mij niet, opdat GIJ te weten moogt komen en moogt blijven weten dat de Vader in eendracht met mij is en ik in eendracht met de Vader ben.
Aha! ‘Eén’ slaat op ‘in eendracht met elkaar zijn’, gelijk denken en handelen.quote:Johannes 17:11
Ook ben ik niet langer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en ik kom naar u toe. Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die gij mij hebt gegeven, opdat zij één mogen zijn zoals wij.
Is reeds behandeld. Dit zegt niets over hun onderlinge verhouding en positie.quote:Matth 28
19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,
Leidse:quote:Joh 1:1
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
Westcott & Hort Griekse Tekst:quote:1 Van den aanvang af bestond het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Ja, het Woord was van den aanvang af bij God;
quote:
1 en arch hn o logoj kai o logoj hn proj ton qeon kai qeoj hn o logoj
('En arche en ho logos kai ho logos en pros ton theon kai theos en ho logos')
2 outoj hn en arch proj ton qeon
De eerste vertalingen doen voorkomen alsof het Woord identiek was met de Almachtige God, terwijl de laatstgenoemde te kennen geeft dat het Woord niet de God, de Almachtige God is, maar een machtige, een god. (Zelfs de rechters van het oude Israël, die grote macht uitoefenden in de natie, werden ‘goden’ genoemd [Ps 82:6; Jo 10:34, 35]) .quote:1 In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god. 2 Deze was in het begin bij God.
De vertaling van ene Moffatt:quote:En dat wat God was, dat was het Woord ook.
Andere lezingen, door Duitse vertalers (Böhmer), zijn:quote:De Logos was goddelijk.
quote:Het was hecht met God verbonden, ja, zelf van goddelijke natuur
Al deze weergaven leggen de nadruk op de hoedanigheid van het Woord, niet op het identiek-zijn met zijn Vader, de Almachtige God. Als de Zoon van Jehovah God bezit Jezus Christus de goddelijke hoedanigheid, want goddelijk betekent ‘als van god’. ( zie Kol 2:9; vgl. 2Pe 1:4, waar aan Christus’ medeërfgenamen ‘de goddelijke natuur’ wordt beloofd).quote:Het Woord was zelf van goddelijke natuur
Wanneer dan?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 22:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
God heeft geen begin gehad, Jezus wel.
Absolute kunstwerk waardig voor meerdere complimentenquote:Op dinsdag 21 februari 2006 22:57 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hahahaha. Dat is weer een andere discussie Trig. Ook leuk, maar liever niet hier, ok?
Wat vindt je van de rest (dus afgezien van het van goddelijke natuur zijn van Jezus) ?
De bijbel noemt geen tijd of datum oid wanneer dat is gebeurd, dus dat is niet na te gaan. De bijbel zegt echter wel dat Jezus het begin was van alle schepping en dat Jezus DUS een schepping is en dus niet altijd heeft bestaan zoals God.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 22:57 schreef Zelva het volgende:
God heeft geen begin gehad, Jezus wel.
Wanneer dan?
Hahahahaha. Thxquote:Op dinsdag 21 februari 2006 22:59 schreef Triggershot het volgende:
Absolute kunstwerk waardig voor meerdere complimenten
Volgens de Islam is jezus het woord van Allah/Jahweh ( kies maarquote:Op dinsdag 21 februari 2006 22:59 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
De bijbel noemt geen tijd of datum oid wanneer dat is gebeurd, dus dat is niet na te gaan. De bijbel zegt echter wel dat Jezus het begin was van alle schepping en dat Jezus DUS een schepping is en dus niet altijd heeft bestaan zoals God.
Voor de Christenen hadden we nog altijd Joden, over plagiaat gesprokenquote:Op dinsdag 21 februari 2006 23:04 schreef STORMSEEKER het volgende:
Is zo ongeveer hetzelfde, niet? Lijkt inderdaad een duidelijke link. Niet zo verwonderlijk, want er zijn bergen sterke overeenkomsten (plagiaat?) te vinden tussen de bijbel en de koran. Soms zelfs letterlijk.
de Zoon is God:quote:2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.
ik heb weleens gehoord dat Jehova's dit vers niet accepteren, maar met dat soort grappen doe ik niet meequote:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.
4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. 10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die
quote:Op woensdag 22 februari 2006 13:35 schreef pmb_rug het volgende:
leuk, lang verhaal.
Blijkt hier ineens, in weerwil van al het overige bijbelse bewijs, dat de geest een persoon is?quote:de geest:
quote:de Zoon is God:
En ik doe niet mee met het verbuigen van teksten om mijn gelijk te krijgen.quote:ik heb weleens gehoord dat Jehova's dit vers niet accepteren, maar met dat soort grappen doe ik niet mee![]()
trek ik voorbarige conclusies als ik er vanuit ga dat jij op een kruistocht tegenover religie bent?quote:Op maandag 27 februari 2006 23:37 schreef onemangang het volgende:
Ik weet nog een veel betere, allesomvattende verklaring.
God bestaat niet.
Overigens komen in de bijbel ook op diverse plaatsen zaken als satan of andere goden voor. Wat moet je daar mee?
Denk bv aan mozes met de slangentruuk die wordt afgetroeft door de goden van de tegenpartij (farao) Lijkt op een erkenning van het bestaan van andere goden...
Maar goed, ik kan je van harte het boek "Het schrift betwist" van Maarten 't Hart aanbevelen. Een must-read voor iedereen die de Bijbel kent en niet bang is voor gezonde kritiek.
Kruistochten zijn zooo religieus...quote:Op maandag 27 februari 2006 23:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
trek ik voorbarige conclusies als ik er vanuit ga dat jij op een kruistocht tegenover religie bent?
discussieren over God is ook zooo religieus.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 01:27 schreef onemangang het volgende:
[..]
Kruistochten zijn zooo religieus...
Daar begin ik niet aan.
Of therapeutisch...quote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
discussieren over God is ook zooo religieus.
En daar ben je al mee bezig.
quote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is maar hoe je het interpreteerd![]()
Hahahahahaquote:Op maandag 27 februari 2006 20:55 schreef Nevje het volgende:
*is het met Storm eens![]()
Hierbij: Ik ben je grootste fan!![]()
Ja he?quote:(maar je typt wel veel..)
Volgens mij moet je het nog eens een keer lezen. Het waren de wijzen van Farao die werden afgetroefd, niet Mozes en Aäron.quote:Op maandag 27 februari 2006 23:37 schreef onemangang het volgende:
Denk bv aan mozes met de slangentruuk die wordt afgetroeft door de goden van de tegenpartij (farao) Lijkt op een erkenning van het bestaan van andere goden...
Overigens is de in de Schrift genoemde geest Satan ook een zeer sterk wezen dat ook goddelijk is (als in: een geestpersoon met grote macht).quote:Exodus 4
10 Mozes en Aäron gingen dus bij Farao binnen en deden precies zoals Jehovah geboden had. Bijgevolg wierp Aäron zijn staf voor Farao en zijn dienaren neer en hij werd een grote slang.
11 Maar Farao riep ook de wijzen en de tovenaars; toen deden ook de magie-beoefenende priesters van Egypte met hun magische kunsten hetzelfde.
12 Zo wierp ieder van hen zijn staf neer en ze werden grote slangen; Aärons staf echter verslond hun staven.
Er wordt geleerd dat zij gelijkwaardig zijn (dus in macht, eeuwigheid en kennis e.d)quote:Op dinsdag 28 februari 2006 07:41 schreef Invictus_ het volgende:
Is het idee van de drieeenheid dat De Vader, De Zoon en Het De Heilige Spook Geest hetzelfde zijn of is het idee dat ze onderdeel van elkaar zijn?
Hele scherpe opmerking. Dat zou er heel goed op kunnen duiden, sterker nog, ik ben ervanquote:Op dinsdag 28 februari 2006 12:14 schreef Integrity het volgende:
Stormseeker, ik zit met een vraag. Ik heb begrepen dat er in Genesis 1 het woord "Ons" gebruikt wordt. Zou dit woord "Ons" kunnen duiden op Jezus Christus en God, aangezien Paulus in een "visioen" waarbij de mensen om hem heen alleen licht zagen en hij duidelijk Jezus naast de troon van God.
(het gebeuren wordt nog herhaald in 22:6-10 en 26:13-17, maar ook daar niets over een troon)quote:Hand 9
3 Toen hij nu op zijn reis Damaskus naderde, flitste er plotseling een licht uit de hemel om hem heen, 4 en hij viel op de grond en hoorde een stem, die tot hem zei: „Saul, Saul, waarom vervolgt gij mij?”
5 Hij zei: „Wie zijt gij, Heer?” Hij zei: „Ik ben Jezus, die gij vervolgt. 6 Maar sta op en ga de stad binnen, en u zal worden gezegd wat gij moet doen.”
7 De mannen nu die met hem reisden, stonden sprakeloos, daar zij wel het geluid van een stem hoorden, maar niemand zagen.
Desalniettemin is het wel erg aannemelijk dat God daar in Genesis inderdaad tot Jezus sprak. Jezus wordt namelijk aangesteld als de ‘’meesterwerker’’, de eerste schepping van God die God mag helpen bij het totstandbrengen van de gehele verdere schepping.quote:Genesis 1
26 Verder zei God: „Laten wij de mens maken naar ons beeld, overeenkomstig onze gelijkenis, en laten zij de vissen der zee en de vliegende schepselen van de hemel en de huisdieren en de gehele aarde en al het zich bewegende gedierte dat zich op de aarde beweegt, in onderworpenheid hebben.”
Hier, in Spreuken, is dat dus bijvoorbeeld duidelijk te lezen.quote:Spr 8
22 Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher. 23 Vanaf onbepaalde tijd was ik aangesteld, van de aanvang af, vanaf tijden vroeger dan de aarde.
30 toen werd ik als een meesterwerker naast hem, en ik werd degene op wie hij dag aan dag bijzonder gesteld was, terwijl ik te allen tijde vrolijk was voor zijn aangezicht,
Deze tekst is reeds bekend uit de OPquote:Joh 1
2 Deze was in [het] begin bij God. 3 Alle dingen zijn door bemiddeling van hem ontstaan, en zonder hem is zelfs niet één ding ontstaan.
Wat is ontstaan 4 door bemiddeling van hem, was leven, en het leven was het licht der mensen.
Zo is dus aan de hand van de bijbel goed aannemelijk te maken dat God die woorden tot zijn eerste schepping, Zijn eniggeboren Zoon richtte, de Meesterwerker die bemiddelde in het scheppingsproces.quote:Kol 1
15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping;
16 want door bemiddeling van hem werden alle [andere] dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen of heerschappijen of regeringen of autoriteiten zijn. Alle [andere] dingen zijn door tussenkomst van hem en voor hem geschapen.
17 Ook is hij vóór alle [andere] dingen en door bemiddeling van hem zijn alle [andere] dingen gemaakt om te bestaan,
Vooraf gefixed?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:39 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wat kan ik snel tikken, he?
3 inhoudelijkequote:Het zijn er 4 overigens.
Nu je er toch ben, Jezus is niet Goddelijk.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:43 schreef STORMSEEKER het volgende:
Whatever![]()
En ja ik heb ze allemaal achter elkaar beantwoord. Ik had er nu tijd voor.
mag ik je topic voor deze discussie gebruiken dan?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:52 schreef STORMSEEKER het volgende:
knip
Mja, als het maar niet teveel uit de hand loopt (qua omvang vooral).quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:55 schreef Triggershot het volgende:
mag ik je topic voor deze discussie gebruiken dan?
Volgens jouw interpretatie dus ( van Jehovah getuigen neem ik aan? )quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:52 schreef STORMSEEKER het volgende:
Volgens de Heilige Schrift (zowel het oude als het nieuwe testament) is Jezus wel een goddelijk persoon.
Zit geen logica in, volgens de islam waren alle zielen voor hen Aardse bestaan bij God, zou betreffende volgens de islam dan betekenen dat alle mensen Goddelijk zijn? Overigens ook de engelen waren bij God en machtiger dan de mens, betekent dus niet dat Jezus goddelijk moet zijn.quote:Voor zijn leven op aarde had hij een voormenselijk bestaan in de hemel, samen met God en de overige engelen. Na zijn dood en terugkeer naar de hemel is hij daar weer en nog steeds.
Klopt.quote:Zover ik weet moet men als Islamiet toch het OT uit Het Boek erkennen als door God geinspireerd?
Gaan we ook daarover hier discussieren?quote:Het verhaal van 'een paar teksten veranderen voor geld', wat sowieso niet waar is,
Geeft niets weg van een eventuele Goddelijkheid van Jezus, toch?quote:gaat hier helemaal niet op, want talloze teksten in het OT en het NT spreken zeer duidelijk over God, Jezus en engelen (en eerder ook de demonen en Satan, de slechte engelen) in de hemel.
Ik zie geen problemen met een medegelovige, het is enkel discussievoerquote:Dus ik zie geen probleem eigenlijk
Nee, niet alleen volgens die van ons. Wij geloven (als inderdaad 1 van de weinige Christelijke geloven)quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:02 schreef Triggershot het volgende:
Volgens jouw interpretatie dus ( van Jehovah getuigen neem ik aan? )
Daar was God dan ook niet erg blij mee. Zij werden dan ook als volk verworpen uiteindelijk.quote:Vergeet niet dat de Joden (ontvangers van Oude testament) Jezus niet hebben geaccepteerd als Goddelijk entiteit dan wel als Messias.
Ze wisten dus dat hij zou komen.quote:Joh 7
31 Toch stelden velen van de schare geloof in hem; en zij begonnen te zeggen: „Wanneer de Christus gekomen is, zal hij dan soms meer tekenen verrichten dan deze man heeft verricht?”
Zelfs een koning wist het en raakte stevig in beroering toen het zover was.quote:Matth 2
3 Toen koning Herodes dit hoorde, raakte hij in beroering en heel Jeruzalem met hem; 4 en na alle overpriesters en schriftgeleerden van het volk bijeengeroepen te hebben, ging hij bij hen informeren waar de Christus geboren zou worden.
5 Zij zeiden tot hem: „Te Bethlehem in Judea; want zo is het door bemiddeling van de profeet geschreven: 6 ’En gij, o Bethlehem van het land van Juda, zijt geenszins de onbeduidendste [stad] onder de bestuurders van Juda, want uit u zal een bestuurder voortkomen, die mijn volk, Israël, zal weiden.’”
Ze overleggen met elkaar over een persoon waarvan ze weten dat hij zou komen.quote:Joh 7
40 Daarom zeiden toen sommigen van de schare, die deze woorden hoorden: „Dit is stellig De Profeet.” 41 Anderen zeiden: „Dit is de Christus.” Maar sommigen zeiden: „De Christus komt toch feitelijk niet uit Galilea?
Volgens de bijbel IS een persoon een ziel. (zowel mensen als dieren volgens de tekst van de Schrift)quote:Zit geen logica in, volgens de islam waren alle zielen voor hen Aardse bestaan bij God, zou betreffende volgens de islam dan betekenen dat alle mensen Goddelijk zijn? Overigens ook de engelen waren bij God en machtiger dan de mens, betekent dus niet dat Jezus goddelijk moet zijn.
Lager dan engelen in zijn aardse bestaan.quote:Hebr 2
9 maar wij zien Jezus, die een weinig lager dan engelen gemaakt was, met heerlijkheid en eer gekroond omdat hij de dood heeft ondergaan, opdat hij door Gods onverdiende goedheid voor iedereen de dood zou smaken.
Liever niet. Is nogal off-topicquote:Gaan we ook daarover hier discussieren?
Hij was/is goddelijk in de hemel.quote:Geeft niets weg van een eventuele Goddelijkheid van Jezus, toch?
1. Waar uit OT blijkt Jezus goddelijk te zijn.quote:
Jesaja 43:10,11 voor Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn. Ik ben de Here, en buiten Mij is er geen Verlosser.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:39 schreef Triggershot het volgende:
1. Waar uit OT blijkt Jezus goddelijk te zijn.
Dat Jezus een volmaakt persoon was, twijfel ik geen seconde over, maar dat maakt hem nog steeds niet Goddelijk,
quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:49 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Jesaja 43:10,11 voor Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn. Ik ben de Here, en buiten Mij is er geen Verlosser.
quote:10 Gijlieden zijt Mijn getuigen,38 spreekt de HEERE, en Mijn knecht,39 dien Ik uitverkoren heb; opdat gij het weet, en Mij gelooft, en verstaat, dat Ik Dezelve ben, dat voor Mij40 geen God geformeerd is,41 en na Mij geen zijn zal.
11 Ik, Ik ben de HEERE,42 en er is geen Heiland behalve Mij
quote:39) Mijn knecht,
Te weten de profeet Jesaja en andere profeten, die zulks uit mijnen mond tevoren hebben verkondigd. Enigen verstaan hier door dezen knecht Jezus Christus, gelijk boven Jes. 42:1.
40) dat voor Mij
De zin is: Ik alleen ben de enige en eeuwige ware God.
41) geformeerd is,
Versta hierbij, gelijk de afgoden, die van mensenhanden geformeerd zijn, niet van of uit zichzelven bestaande, gelijk Ik de ware God van eeuwigheid besta.
42) Ik ben de HEERE,
Te weten de ware en van zichzelven eeuwig bestaande God. Zie boven, Jes. 41:4; Gen. 2:4.
.quote:Jesaja 9:5 Want een kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven en de heerschappij rust op zijn schouders en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader en Vredevorst
quote:5 Want16 een Kind17 is ons20 geboren,18 een Zoon19 is ons gegeven,21 en de heerschappij22 is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam23 Wonderlijk,24 Raad,25 Sterke God,26 Vader der eeuwigheid,27 Vredevorst;28
quote:16) Want
Hier geeft de profeet reden waarom hij gezegd heeft dat het volk, hetwelk in duisternis wandelde, Jes. 9:1, groter vreugde en blijdschap genieten zou dan het eertijds gedaan heeft, en waarom hunne lasten zouden verbroken worden, te weten omdat hun een kind zou geboren worden, hetwelk hun een eeuwige vreugde en zaligheid zou aanbrengen. Vergelijk onder Jes. 10:27.
17) een Kind
Te weten Jezus Christus, den vaderen van den aan beginne der wereld beloofd.
18) is ons geboren,
Dat is, zal ons in de volheid des tijds geboren worden. De profeet spreekt van de geboorte van Christus niet anders, dan of het alrede geschied ware vanwege de zekerheid dezer profetie. Zie Jes. 53, in de beschrijving van het lijden van Christus.
19) een Zoon
Te weten Jezus Christus, de Zoon van God; Ps. 2:7, en de Zoon van Maria; Jes. 7:14.
20) ons
Te weten het volk Gods; of [ons], dat is, tot onze zaligheid; Luk. 2:10,11.
21) gegeven,
Te weten van God; Joh. 4:10.
22) de heerschappij
Anders: op wiens schouders de heerschappij zal zijn; dat is, wien van den Vader alle heerschappij en inzonderheid der kerk, wordt opgelegd, en die dezelve met ernst aanneemt. Zie Matth. 28:18; Ef. 1:21,22.
23) noemt Zijn naam
Christus Jezus heet niet alleen alzo met den bloten naam, maar Hij is het ook inderdaad, en zijne kerk kent hem voorzulks.
24) Wonderlijk,
Christus is wonderlijk, zowel ten aanzien van zijn persoon, dewijl Hij God en mens is in één persoon, als ten aanzien zijner wonderlijke werken en daden.
25) Raad,
Of, raadsman, raadgever, raadsheer. Versta dit alzo, dat Christus alleen den raad en het voornemen van zijnen Vader weet en aan zijne kerk openbaart en mededeelt, Joh. 1:18, zoveel hun ter zaligheid te weten van node is, Hand. 20:27; Hij is het ook, die ons in allen angst en nood raad geeft en hulp doet.
26) Sterke God,
Die door de sterkte zijner Godheid den onverdragelijken last van den toorn Gods over de zonden van alle uitverkorenen aan zijne mensheid gedragen heeft, en door zijn eigen kracht van de doden is opgestaan, en de harten zijner uitverkorenen wederbaart ten eeuwigen leven; alsook door de sterkte zijner Godheid grote wonderen gedaan heeft, nog doet, en eindelijk alle doden opwekken zal.
27) Vader der eeuwigheid,
Dat is, die zelf van eeuwigheid is, en ons het eeuwige leven geeft.
28) Vredevorst;
Dat is, die ons met God verzoent. Zie Ef. 2:14, enz.
Ja, ho, maar DIT slaat op DE GOD, Jehovah! NIET op JEZUS!quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:49 schreef Boomstam het volgende:
Jesaja 43:10,11 voor Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn. Ik ben de Here, en buiten Mij is er geen Verlosser.
Het is duidelijk dat het door elkaar halen van Heer (God) en Heer (Jezus) tot grote verwarring leidt en voeding geeft aan een valse leer zoals de drie-eenheid.quote:10 „GIJ zijt mijn getuigen,” is de uitspraak van Jehovah, „ja, mijn knecht die ik verkozen heb, opdat GIJ [het] weet en geloof in mij hebt, en opdat GIJ begrijpt dat ik Dezelfde ben. Vóór mij werd er geen God geformeerd, en na mij bleef het zo dat er geen was. 11 Ik — ik ben Jehovah, en buiten mij is er geen redder.”
Voordat Jezus naar de aarde kwam, was hij „een god”; ’hij bestond in Gods gedaante’. Na zijn opstanding kreeg hij een nog hogere positie in de hemel (Johannes 1:1; Filippenzen 2:6-11).quote:Jesaja 9:5 Want een kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven en de heerschappij rust op zijn schouders en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader en Vredevorst.
quote:Psalm 82
6 „Ikzelf heb gezegd: ’GIJ zijt goden,
En GIJ allen zijt zonen van de Allerhoogste.
Jezus was voor zijn menselijke bestaan een sterke god en na zijn menselijke bestaan ook.quote:Joh 10
34 Jezus antwoordde hun: „Staat er niet in UW Wet geschreven: ’Ik heb gezegd: „GIJ zijt goden”’? 35 Indien hij degenen tegen wie het woord van God gericht werd, ’goden’ heeft genoemd, en de Schrift toch niet krachteloos gemaakt kan worden,
Mjaquote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Zoals ik graag laat zien is de bijbel juist heel duidelijk en is er geenzins sprake van het ��samen één zijn�� van deze drie, zoals reeds getoond is de Heilige Geest zelfs niet eens een persoon.
Dat over de troon moet ik nog opzoeken, ik weet niet meer waar ik dit gelezen heb. Als het niet in Handelingen staat, snap ik niet precies hoe ik erbij kom. Zo heb ik het begrepen tijdens het lezen, ooit.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Hele scherpe opmerking. Dat zou er heel goed op kunnen duiden, sterker nog, ik ben ervan
overtuigd dat het zo bedoeld wordt!
Ik moet echter wel opmerken dat ik in Handelingen, waar het verslag over Paulus staat, geen zin kan vinden waarin staat dat Jezus naast Gods troon staat. Als jij wel een passage weet waar dat staat, dan ben ik daar benieuwd naar.
Hier het verslag:
[..]
(het gebeuren wordt nog herhaald in 22:6-10 en 26:13-17, maar ook daar niets over een troon)
(Saul of Saulus [van Tarsus] werd dus later Paulus genoemd, voor degenen die dat niet wisten)
De tekst uit Genesis:
[..]
Desalniettemin is het wel erg aannemelijk dat God daar in Genesis inderdaad tot Jezus sprak. Jezus wordt namelijk aangesteld als de ‘’meesterwerker’’, de eerste schepping van God die God mag helpen bij het totstandbrengen van de gehele verdere schepping.
[..]
Hier, in Spreuken, is dat dus bijvoorbeeld duidelijk te lezen.
[..]
Deze tekst is reeds bekend uit de OPJezus was als eerste bij God en als eerste schepping markeerde hij dus ‘’een begin’’, namelijk het begin van alle scheppingswerken.
Ook deze tekst geeft dus aan dat Jezus bij God was en dat hij een aandeel heeft gehad aan het totstandbrengen van de scheppingen. Dus inderdaad is het zelfs waarschijnlijk dat God die woorden uit Genesis 1:26 tot Jezus richtte.
Ten overvloede:
[..]
Zo is dus aan de hand van de bijbel goed aannemelijk te maken dat God die woorden tot zijn eerste schepping, Zijn eniggeboren Zoon richtte, de Meesterwerker die bemiddelde in het scheppingsproces.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Dat de volledig niet-goddelijke, menselijke persoon Jezus een goddelijk voor (en na!)-menselijk bestaan heeft (gehad) blijkt uit een aantal teksten in het OT. (In het NT zijn het er veel meer, maar het is iig een feit dat ook het OT dit bewijst)quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:39 schreef Triggershot het volgende:
1. Waar uit OT blijkt Jezus goddelijk te zijn.
Dat Jezus een volmaakt persoon was, twijfel ik geen seconde over, maar dat maakt hem nog steeds niet Goddelijk,
De profeten uit het NT maken duidelijk dat dit Jezus is.quote:Spreuken 8
30 toen werd ik als een meesterwerker naast hem, en ik werd degene op wie hij dag aan dag bijzonder gesteld was, terwijl ik te allen tijde vrolijk was voor zijn aangezicht,
Dit gaat dus ook over Jezus.quote:22 Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher. 23 Vanaf onbepaalde tijd was ik aangesteld, van de aanvang af, vanaf tijden vroeger dan de aarde.
Duidelijk Jezus!!quote:Micha 5
2 En gij, o Bethlehem Efratha, die te klein zijt om onder de duizenden van Juda [gerekend] te worden, uit u zal mij voortkomen degene die heerser in Israël zal worden
Hier staat het, zwart op wit. ‘’oorsprong uit oude tijden’’, ‘’onbepaalde tijd’’.quote:, wiens oorsprong is uit oude tijden, uit de dagen van onbepaalde tijd.
Het is meer dan duidelijk dat dit een profetisch gebeuren was. God zou zijn zoon offeren net zoals Abraham zo goed als gedaan had.quote:Gen 22
12 Vervolgens zei hij: „Steek uw hand niet uit tegen de jongen en doe hem volstrekt niets, want nu weet ik werkelijk dat gij godvrezend zijt, doordat gij mij uw zoon, uw enige, niet hebt onthouden.”
Meteen al na de zondeval gaf God hoop voor de toekomst. Hij beloofde dat er een goede tak zou overblijven naast een slechte en dat Satan uiteindelijk in de kop vermorzeld zal worden (permanent dood dus). Dit ligt nog in de toekomst.quote:Gen 3:15
15 En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen.”
quote:Kol. 1:15-17, NBG: „Hij [Jezus] is het beeld van den onzichtbaren God, de eerstgeborene der ganse schepping . . . alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; en Hij is vóór alles.”
Joh. 17:5, NBG: „[In gebed zei Jezus:] Verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.” (Ook Johannes 8:23.)
De Joden als verbondsvolk, als speciaal bezit zouden verworpen worden en niet langer speciaal zijn voor God. Zij hebben hun verbond met God verbroken en hebben Zijn zoon gedood.quote:2. Niet vergeten dat Jezus van Joods komaf is, Joden verwerpen zou beteken dat ook Jezus zijn volk wordt verworpen.
quote:Jeremia 31
31 „Zie! Er komen dagen”, is de uitspraak van Jehovah, „en ik zal stellig met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond sluiten;
32 niet een gelijk het verbond dat ik met hun voorvaders heb gesloten op de dag dat ik hen bij de hand vatte om hen uit het land Egypte te leiden, ’welk verbond van mij zijzelf verbroken hebben, alhoewel ikzelf hen als echtgenoot in eigendom had’, is de uitspraak van Jehovah.”
33 „Want dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van Israël zal sluiten”, is de uitspraak van Jehovah. „Ik wil mijn wet in hun binnenste leggen, en in hun hart zal ik ze schrijven. En ik wil hun God worden en zíj zullen mijn volk worden.”
quote:Matth 21
43 Daarom zeg ik U: Het koninkrijk Gods zal van U worden weggenomen en aan een natie worden gegeven die de vruchten daarvan voortbrengt.
quote:1 Kor 1
22 Want de joden vragen om tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 maar wij prediken een aan de paal gehangen Christus, voor de joden een oorzaak tot struikelen, maar voor de natiën dwaasheid;
quote:Rom 9
31 maar Israël, hoewel het een wet der rechtvaardigheid nastreefde, heeft de wet niet bereikt. 32 Om welke reden? Omdat het die niet nastreefde door geloof, maar als door werken. Zij zijn gestruikeld over de „steen der struikeling”,
27 Bovendien roept Jesaja omtrent Israël uit: „Al was het getal van de zonen van Israël als het zand der zee, het is het overblijfsel dat gered zal worden.
Iedereen kan nu behoren tot dat verbond, niet alleen Joden. Het Joodse volk is niet ‘per definitie’ meer Gods volk, hoewel afzondelijke Joden wel tot dat volk kunnen behoren, net als alle mensen.quote:Rom 2
. 28 Want niet hij is een jood die het uiterlijk is, noch is besnijdenis dat wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt. 29 Maar hij is een jood die het innerlijk is, en [zijn] besnijdenis is die van het hart, door geest, en niet door een geschreven reglement. De lof van zo iemand komt niet van mensen, maar van God.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |