Reageren is overigens niet verplicht..quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:12 schreef stinkie het volgende:
nee
De slagbomen dalen niet, dat zou betekenen dat ze in hun geheel omlaag verplaatsen, de draaien dicht zou een beter omschrijving zijnquote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:13 schreef c0nd0r het volgende:
Te hard en te snel vind ik hetzelfde, als je zo gaat zeiken kan te hard rijden ook betekenen dat je geen stijve mag hebben als je er voorbij rijdt.
En de slagbomen komen toch naar beneden ze dalen toch? Ok, beetje vreemde benaming maar je weet wat er bedoeld wordt en mijns inziens niet verkeerd
Ja in zeeland staat er wel "Te hard" ipv "Te Snel"quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:17 schreef M.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
Het is leuk om bij zo'n matrix bord met "U rijdt te hard" wat zwarte tape over het woordje te te tapen
![]()
Als de (semi) overheid het nou eens goed zou toepassen, wellicht dat wij burgers het dan ook eens een keer gaan doen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:15 schreef Kogando het volgende:
Er worden veel fouten gemaakt bij zulke dingen, maar bovenstaande voorbeelden vind ik nou niet echt overtuigend.
In Den Bosch sluiten ze gewoon, volgens mij correct volgens de Nederlandse taal.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:15 schreef Tique3 het volgende:
[..]
De slagbomen dalen niet, dat zou betekenen dat ze in hun geheel omlaag verplaatsen, de draaien dicht zou een beter omschrijving zijn
Bronquote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:15 schreef Tique3 het volgende:
[..]
De slagbomen dalen niet, dat zou betekenen dat ze in hun geheel omlaag verplaatsen, de draaien dicht zou een beter omschrijving zijn
quote:da·len (onov.ww.)
1 geleidelijk omlaaggaan => zinken; <=> stijgen
2 (van waarden, bedragen, hoeveelheden) verminderen, minder worden <=> stijgen
3 (van geluiden) verminderen, minder worden in sterkte
de slagbomen dalen en stijgen...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:11 schreef rrrik het volgende:
"U rijdt te snel", zo melden de bordjes langs de weg me weleens. Maar is het niet "U rijdt te hard", als in hardrijders? "U rijdt te snel" betekent in mijn ogen dat ik te snel weg rijd en dat is niet de boodschap.
Tevens hier bij de Ketelmeerbrug (tenminste ik denk dat 'ie zo heet): "De slagbomen dalen automatisch". Volgens mij stijgen/dalen slagbomen niet maar openen/sluiten ze.. Waar ik vandaan kom in ieder geval wel.
Iemand zin om hier over mee te discussieren?![]()
[..]
Reageren is overigens niet verplicht..
Onzinnige topic's openen is ook niet verplicht.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:11 schreef rrrik het volgende:
Iemand zin om hier over mee te discussieren?![]()
[..]
Reageren is overigens niet verplicht..
Waar denk je dat dat "te snel" op slaat?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:31 schreef Mobster273 het volgende:
die borden kloppen sowieso niet, ze kunnen helemaal niet zien of ik te snel rijd, slechts of ik sneller rijd dan toegestaan...
te snel impliceert dat je te snel rijdt, ofwel dat je een bocht niet meer kan halen of niet meer op tijd kunt remmen om niet op je voorganger te klappen, dat is bij deze borden echter zelden of nooit het geval...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:34 schreef Afzeiker het volgende:
[..]
Waar denk je dat dat "te snel" op slaat?
Nee klopt, ze hebben zelfs complete inrichtingen gebouwd voor zulke mensen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:35 schreef rrrik het volgende:
http://groups.google.nl/group/nl.taal/browse_thread/thread/59184f1f2ec88b0/58c6f3d40683fa20?lnk=st&q=U+rijdt+te+hard&rnum=8#58c6f3d40683fa20
Gaaf ik ben niet de enige
Nee te snel impliceert dat je te snel rijdt voor het wettelijk gestelde maximum op die plekquote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:36 schreef Mobster273 het volgende:
[..]
te snel impliceert dat je te snel rijdt, ofwel dat je een bocht niet meer kan halen of niet meer op tijd kunt remmen om niet op je voorganger te klappen, dat is bij deze borden echter zelden of nooit het geval...
een schizofreen is nooit alleen nee..quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:35 schreef rrrik het volgende:
http://groups.google.nl/group/nl.taal/browse_thread/thread/59184f1f2ec88b0/58c6f3d40683fa20?lnk=st&q=U+rijdt+te+hard&rnum=8#58c6f3d40683fa20
Gaaf ik ben niet de enige
klopt, oftewel dat ik sneller rijd dan toegestaan, niet dat ik te snel rijd voor de daar aanwezig zijnde situatie (hiermee is overigens niet uitgesloten dat ook dat het geval is, maar dat geheel terzijde)quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:38 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Nee te snel impliceert dat je te snel rijdt voor het wettelijk gestelde maximum op die plek
Of te snel om onder de limiet te zitten.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:36 schreef Mobster273 het volgende:
[..]
te snel impliceert dat je te snel rijdt, ofwel dat je een bocht niet meer kan halen of niet meer op tijd kunt remmen om niet op je voorganger te klappen
in welk geval die limiet wel vermeld moet worden, en dat bij die borden nooit het geval, die staat altijd een takke-end daarvandaan...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:40 schreef Afzeiker het volgende:
[..]
Of te snel om onder de limiet te zitten.
Daarom moet je auto theorie leren?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:43 schreef Mobster273 het volgende:
[..]
in welk geval die limiet wel vermeld moet worden, en dat bij die borden nooit het geval, die staat altijd een takke-end daarvandaan...
Waarom?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:43 schreef Mobster273 het volgende:
[..]
in welk geval die limiet wel vermeld moet worden, en dat bij die borden nooit het geval, die staat altijd een takke-end daarvandaan...
die dingen staan ook op plekken waar afwijkende regels gelden, die niet in de theorie behandeld worden, in eindhoven bijvoorbeel bij afslag 30 van de A2, daar ligt de snelweg binnen de bebouwde kom en is de maximum toegestane snelheid, dat staat echter maar 1 keer aangegeven, bijna een kilometer eerder, en snelheden op snelwegen binnen de bebouwde kom heb ik in mijn theorieboeken nooit kunnen terugvinden...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:44 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Daarom moet je auto theorie leren?
een verkeersbord om te stoppen met roken...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:46 schreef Afzeiker het volgende:
[..]
Waarom?
Je hebt je rijbewijs toch gehaald? Dan weet je ook dat je constant op de borden moet letten en dus ook op de borden die aangeven wat voor soort weg het is, of hoe snel je er mag rijden. Op het moment dat je daar rijdt hoor je dat dus te weten.
Zodra je de bebouwde kom uit komt staat er ook niet dat je 80 mag, want dat heb je geleerd tijdens je rijlessen.
Als je bij een kruispunt komt staat er een bord "Stop". Moet er volgens jou dan ook expliciet bij staan dat je de auto moet stoppen? Of denk jij dat je daar moet stoppen met roken?
Hmm en toch vind ik dat het hard isquote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:49 schreef BullitChick het volgende:
De tekst hoort 'U rijdt te snel' te zijn, dus het klopt zo.
En hoewel beide woorden elkaar zouden kunnen vervangen, heeft het woord 'snel' hier direct al de juiste betekenis en het woord 'hard' niet, want 'hard' refereert in dit geval dan naar het woord 'snel'.
1 keer is voldoende. Dat geeft namelijk aan dat je vanaf dat punt die snelheid mag rijden, totdat er een bord komt dat anders aangeeft. En als jij je een bepaalde snelheid niet kunt herinneren.. slechts EEN kilometer lang, dan is het triest gesteld met je.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:47 schreef Mobster273 het volgende:
..., daar ligt de snelweg binnen de bebouwde kom en is de maximum toegestane snelheid, dat staat echter maar 1 keer aangegeven, bijna een kilometer eerder, ...
Dan mag iemand anders je overtuigen, want mijn redenatie klopt.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:01 schreef rrrik het volgende:
[..]
Hmm en toch vind ik dat het hard is
quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:03 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
1 keer is voldoende. Dat geeft namelijk aan dat je vanaf dat punt die snelheid mag rijden, totdat er een bord komt dat anders aangeeft. En als jij je een bepaalde snelheid niet kunt herinneren.. slechts EEN kilometer lang, dan is het triest gesteld met je.
quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:50 schreef Mobster273 het volgende:
daarbij had ik toch eigenlijk wel het vermoeden dat wel zou opvallen dat een en ander hier van mij niet geheel en al serieus is... maar dat is kennelijk niet zo goed overgekomen...
quote:Bron: http://groups.google.nl/group/nl.taal/browse_thread/thread/59184f1f2ec88b0/58c6f3d40683fa20?lnk=st&q=U+rijdt+te+hard&rnum=8#58c6f3d40683fa20
>Maar de bedoeling van het oplichtende bord is de
>bestuurders te doen nadenken over hun snelheid. Ik vermoed dat de
>bedenkers ervan daarom kozen voor het zinnetje 'U rijdt te snel'.
>Bij 'snel' komt de associatie 'snelheid' net een tikkeltje gemakkelijker
>dan bij 'hard'. Klinkt dat onwaarschijnlijk?
De snelle associatie kan het blijkbaar winnen van de harde betekenis.
Klinkt plausibel. Zou onze taal aan het verzappen zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |