Geen idee. Maar het is wel een interessante denkwijze. In o.a. de Perzische mythe Shahnameh wordt de wereld verdeeld in 2 groepen: de aryans en de turans. De aryans waren 'the people of the light' en de turans waren 'the people of darkness'. In nog een aantal verhalen komt deze polaire tegenstelling sterk naar voren. En de vele oorlogen die men met elkaar hebben gevoerd.quote:Op zondag 26 februari 2006 15:37 schreef iteejer het volgende:
[..]
Schitterend uitgewerkt, prima en duidelijk verwoord! Hulde voor alle tijd en moeite die je je getroost om dit hier zo neer te zetten!![]()
De tegenstelling tussen ariyan en turan is dus een polaire tegenstelling. De dynamiek en het statische.
Vertaald in een richting waar ik zelf wat meer thuis in ben: de rechter en de linker hersenhelft, de ontdekkingsreiziger vs de landmeter, het cyclische(paralelle) vs het lineaire(seriele) denken. Of trek ik dan die lijn te ver door?
wat ik vreemd vind in dit verhaal is dat je zegt dat sitchin verkeerd vertaald. de man staat internationaal bekend als expert in het sumerisch evenals het hebreeuws.en zijn werk wordt door honderduizenden gevolgd over de hele wereld.quote:
Wel , het schijnt en kan natuurlijk zeer zeker aan te nemen zijn, dat er bepaalde woorden ook door Sitchin niet juist zijn vertaald, deze oude spijkerschrift taal wordt nu niet meer gesproken, en de betekenissen echt kennen is toch al giswerk , enz...quote:Op dinsdag 28 februari 2006 12:23 schreef huupia34 het volgende:
[..]
wat ik vreemd vind in dit verhaal is dat je zegt dat sitchin verkeerd vertaald. de man staat internationaal bekend als expert in het sumerisch evenals het hebreeuws.en zijn werk wordt door honderduizenden gevolgd over de hele wereld.
heb je sitchin benaderd met jouw "kennis", en wat is zijn reaktie hierop of de reaktie van andere wetenschappers.
voor ons "leken" is dit allemaal moeilijk te controleren, daarom ben ik wel benieuwd hoe wetenschappers hier tegen aan kijken, want als dit waar is heb jij een wereldprimeur.
ik hou een slag om de arm
Zulke informatie smul ik nou van hé..quote:Op dinsdag 28 februari 2006 12:35 schreef totsy het volgende:
[..]
Wel , het schijnt en kan natuurlijk zeer zeker aan te nemen zijn, dat er bepaalde woorden ook door Sitchin niet juist zijn vertaald, deze oude spijkerschrift taal wordt nu niet meer gesproken, en de betekenissen echt kennen is toch al giswerk , enz...
Maar dit doet toch niet af aan de vertaling in zijn geheel van de duizeenden kleitabletten die gevonden zijn , ...want Drunvalo Melchizedek schreef in zijn boek dat hij van Thoth, zijn Gids dezelfde verhaal en betekenis doorkreeg als in Sitchin z'n boek , zelfs nog meer over een deel da Stitchin niet belichtte , ...
En wat die Turaniers betreft , de Mongolen zijn daar ook onderrassen van en de Tolteken waren nog ouder dan de Turaniers, het waren allemaal mensen uit de tijden van Atlantis en Lemurie en dit zou teruggaan tot 1 miljoen jaren geleden .In Atlantis zou Tolteeks gesproken geweest zijn .
Die 5200 jaar van de Sumeriers stellen dan toch niets voor in vergelijking bij die honderdduizenden jaren waarop de geschiedenis teruggaat ....![]()
Hier heb je de nederlandsyalige site: klik op de blauwe titeltjes boven aan .quote:Op dinsdag 28 februari 2006 13:28 schreef Ticker het volgende:
[..]
Zulke informatie smul ik nou van hé..
Drunvalo Melchizedek ? Die ken ik niet.. Google is uw vriend.. dus dat ga ik eens even lekker aan de binnekant van me ogen bekijken!![]()
Ik heb die site een paar keer bezocht, maar ik vind het niet erg overtuigend. De punten die hij aanhaalt op die site heb ik al vaker gezien op andere sites. Het zijn steeds dezelfde. De auteur doet ook alsof heel de theorie van Sitchin staat of valt bij bepaalde verkeerde vertalingen. Sitchin behandelt in zijn boeken zoveel punten, er zijn altijd dingen die niet kloppen. Aangezien altijd dezelfde fouten worden aangehaald lijkt het mij dat de rest (oftewel een heel groot deel) wél correct vertaald zijn. Of Sitchin de eindjes goed aan elkaar knoopt is weer een ander verhaal.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:09 schreef Manke het volgende:
http://www.sitchiniswrong.com/
url zegt genoeg
delapoko![]()
Het probleem is dat Sitchin en vele anderen de Turkse taal (en cultuur) niet machtig zijn. Dit is het grootste probleem. De wetenschappers moeten zelf ook Turks (en oud Turks) kennen om te zien dat de woorden afstammen of gefabriceerd is uit het Turaans/Soemerisch. Er was nooit een reden geweest om dat zo te doen. Slechts een klein aantal mensen zoals ik en nog een aantal mensen die de Turkse taal machtig zijn, 'zien' het. Mischien is dit allemaal wel grote toeval. Maar als je alle woorden van de Indo-Europeaanse en Semitische talen afbreekt en zo hetzelfde in het oud Turks/Soemerisch terug ziet met hetzelfde betekenis, moet er gewoon iets zijn. Zo'n grote toeval bestaat niet. Woorden afbreken en/of re-ordenen heet anagram. Zelfs dit woord betekent hetzelfde: ona kiram, 'ik breek het'.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 12:23 schreef huupia34 het volgende:
heb je sitchin benaderd met jouw "kennis", en wat is zijn reaktie hierop of de reaktie van andere wetenschappers.
voor ons "leken" is dit allemaal moeilijk te controleren, daarom ben ik wel benieuwd hoe wetenschappers hier tegen aan kijken, want als dit waar is heb jij een wereldprimeur.
ik hou een slag om de arm
Nee, je bekijkt het van een verkeerd perspectief. De huidige betekenis van Turan is anders dan wat ik (en de tabletten) bedoel. Als men tegenwoordig Turan zegt, bedoeld men de regio in Centraal-Azie met volkeren als Oezbeken, Kazakken en Mongolen. Dit is niet correct. Deze volkeren zijn later in de streek gekomen. Volkeren als Tolteken en Soemeriers zijn later ontstaan dan Turaniers, omdat de Soemeriers hiervan ook duidelijk schrijven (Turaniers van voor de vloed).quote:Op dinsdag 28 februari 2006 12:35 schreef totsy het volgende:
En wat die Turaniers betreft , de Mongolen zijn daar ook onderrassen van en de Tolteken waren nog ouder dan de Turaniers, het waren allemaal mensen uit de tijden van Atlantis en Lemurie en dit zou teruggaan tot 1 miljoen jaren geleden .In Atlantis zou Tolteeks gesproken geweest zijn .
Die 5200 jaar van de Sumeriers stellen dan toch niets voor in vergelijking bij die honderdduizenden jaren waarop de geschiedenis teruggaat ....![]()
Ik vind niet al je voorbeelden even goed maar deze is wel interessant voor mij.quote:Op donderdag 23 februari 2006 16:53 schreef delapoko het volgende:
Het zal nu raar klinken maar je moet wat Turks kennen om het te begrijpen.
Ik zal er niet veel op ingaan maar in het kort kan ik je het volgende uitleggen:
De Soemerische taal en Turkse taal hebben grote verwantschap. In de huidige wetenschap vertelt men dat de Soemerische taal een dode taal is en geen Indo-Europeaanse of Semitische taal was. Er zijn een aantal bewijzen waardoor men vermoed dat de Soemeriers afkomstig zijn van Centraal-Azie (of in ieder geval beinvloed door die regio, want de Soemerische taal lijkt veel op de Turaanse taal). Het woord 'Turk' is afkomstig van het woord 'Tur' dat weer afkomstig is van het woord 'Turan'. Turan is een regio in centraal Azie. In oud Perzische mythes kan je bijv. lezen dat de wereld verdeeld was in 2 groepen mensen: De Aryans en de Turan's.
Eerst woord is indo-Europeaans/semitisch (Grieks, Romeins, Engels, etc). 2e woord is oud Turks/Soemerisch, 3e woord betekenis in het Turks:
Earth (komt van Eridu) of Erde -> Yerde -> Grond
Ik ben helaas niet eens met die site. Omdat de dingen die hij schrijft ook niet klopt. Hij kijkt er vanuit een Hebreeuws/Semitisch perspectief naar. Het Turks is een soort sleutel.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:09 schreef Manke het volgende:
url zegt genoeg
delapoko![]()
In het Turks is dat ook -de of -deydiquote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:55 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik vind niet al je voorbeelden even goed maar deze is wel interessant voor mij.
In het Fries is aarde -> Ierde
"Ier" of "Yer" betekent "stof"
De vervoeging met "de" of "te" geeft voltooide tijd aan.
Dus "Ier-de" betekent letterlijk 'dat wat stoffelijk is'
In het Fries is ijs -> "iis" (fonetisch zoiets als ie-us)
Waar ik naar kijk is dat Soemerisch erg veel op Oud Turks lijkt. Soemerisch is een vorm dat duidelijk aan verandering onderhevig was. Dit kan ik zien aan de toevoegingen/suffixes. (Ik leest natuurlijk alleen de latijnse teksten). Daarna kijk ik naar de ontwikkeling van de Indo-Europeaanse en Semitische talen en kom ik tot de conclusie dat dit ontwikkeld is vanuit een oer-wereldtaal, waarvan Turks tegenwoordig als het minst veranderde taal afstamt. En mischien Fries ook?quote:De Friezen, samen met de andere germaanse stammen, komen oorspronkelijk ook uit centraal-Azie. Uit de oud-friese taal kun je heel wat reconstrueren over hoe men vroeger dacht en tegen de wereld aankeek. Als je de 'vervuiling' eruit haalt is het soms gewoon praktisch Sanskrit.
Leuk he?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:08 schreef delapoko het volgende:
[..]
In het Turks is dat ook -de of -deydi
Yerde, yerdeydi.
Yer heeft ook 'stof' als betekenis in het Turks.
Ja ik denk ook dat alles terug te voeren is op een oer-wereldtaal. Of Turks nog vrij dicht bij de oorsprong ligt kan ik niet beoordelen, ik ken geen woord Turks. Ik weet wel dat het Fries behoorlijk verbasterd en 'vervuild' is geraakt door de eeuwen heen. Dat is ook wel logisch. Maar het zit er op zich allemaal nog in. Zeker als je woorden kunt ontleden tot de oorspronkelijke stam, al is dat soms erg moeilijk.quote:Waar ik naar kijk is dat Soemerisch erg veel op Oud Turks lijkt. Soemerisch is een vorm dat duidelijk aan verandering onderhevig was. Dit kan ik zien aan de toevoegingen/suffixes. (Ik leest natuurlijk alleen de latijnse teksten). Daarna kijk ik naar de ontwikkeling van de Indo-Europeaanse en Semitische talen en kom ik tot de conclusie dat dit ontwikkeld is vanuit een oer-wereldtaal, waarvan Turks tegenwoordig als het minst veranderde taal afstamt. En mischien Fries ook?
Duizenden woorden, spellingen, grammatica die hetzelfde is of hetzelfde betekenis hebben, kan je moeijlijk opzij schuiven als toeval.
Mischien dat er daarom nu ook honderden studenten uit de VS in Istanbul de Turkse taal studeren. Was laatst op tv.
Hoe geloofwaardig is iemand die nog geen baan heeft gehad en gelijk maar even de hele academische wereld duidelijk maakt dat ze het woord Nephilim fout hebben, en dat hij wel even zal vertellen wat het wel is?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:09 schreef Manke het volgende:
url zegt genoeg
delapoko![]()
Ik weet niet hoe geloofwaardig hij is, heb de site niet echt bekeken verder, maar een kritische blik op een theorie over buitenaardse goden en een 12e planeet kan geen kwaad denk ik, het houdt je tenminste een beetje nuchterquote:Op woensdag 1 maart 2006 01:21 schreef TagForce het volgende:
[..]
Hoe geloofwaardig is iemand die nog geen baan heeft gehad en gelijk maar even de hele academische wereld duidelijk maakt dat ze het woord Nephilim fout hebben, en dat hij wel even zal vertellen wat het wel is?
....
daar ligt nu ook de ateroidengordel, de planeet noemde hij tiamatquote:Op donderdag 2 maart 2006 00:44 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe geloofwaardig hij is, heb de site niet echt bekeken verder, maar een kritische blik op een theorie over buitenaardse goden en een 12e planeet kan geen kwaad denk ik, het houdt je tenminste een beetje nuchter![]()
Op Discovery Science kwam een programma over meteorieten, hierbij vertelde een persoon over een gevonden meteoriet, dat afkomstig zou zijn van een hemellichaam tussen mars en jupiter na een botsing met een ander hemellichaam. Sitchin zegt, dat de voorganger van de aarde tussen mars en jupiter plaatsvond en is geraakt door een maan van 'de 12e planeet'
Er bestaan ontzettend veel van zulke wetenschappelijke bewijzen, die door de jaren heen gevonden zijn. Toen Sitchin zijn boek schreef, was hij al jaren bezig met vertalen. Hij kon veel van de dingen die wij ondertussen weten, niet uit zijn duim zuigen.. nou het kan wel.. maar hij deed dit dus niet. Waarom niet? nou dit is allemaal na te lezen op de tablettenquote:Op donderdag 2 maart 2006 00:44 schreef Manke het volgende:
[..]
Op Discovery Science kwam een programma over meteorieten, hierbij vertelde een persoon over een gevonden meteoriet, dat afkomstig zou zijn van een hemellichaam tussen mars en jupiter na een botsing met een ander hemellichaam. Sitchin zegt, dat de voorganger van de aarde tussen mars en jupiter plaatsvond en is geraakt door een maan van 'de 12e planeet'
het gezicht op mars is niet nep.quote:Op donderdag 2 maart 2006 16:04 schreef Manke het volgende:
in zijn boek 'the lost book of enki' staat:
Excerpt Lost Book of Enki
Stopping off at Lahmu (Mars) she finds Alalu dead
A rock, carved to resemble Alalu's face, serves as his tomb....
The image of Alalu upon the great rock mountain
with beams they carved.
They showed him wearing an Eagle's helmet;
his face they made uncovered.
Let the image of Alalu forever gaze toward Nibiru that he ruled,
Toward the Earth whose gold he disovered!
(bron: http://world.unn13.com/articles/monumental.html stukje omlaag scrollen)
Hiermee bedoelt hij duidelijk het 'gezicht op mars'.
Hoe geloofwaardig is Sitchin nog als het bewijs wordt geleverd dat het gezicht op mars gewoon 'gezichts'bedrog is?
Er werd gezegd dat de wetenschap het met hem eens is met zijn astronaut en 12e planeet theoie, maar volgens mij is een groot deel dat niet.
Vergeet niet dat TLBO fictie is. Dit is volgens mij de enige in de earth-chronicle reeks die Sitchin als het ware zelf heeft "verzonnen". Hoewel het wel klopt met de teksten op de tabletten heeft Sitchin zijn eigen interpetatie en invulling eraan gegeven.quote:Op donderdag 2 maart 2006 16:04 schreef Manke het volgende:
in zijn boek 'the lost book of enki' staat:
Excerpt Lost Book of Enki
Stopping off at Lahmu (Mars) she finds Alalu dead
A rock, carved to resemble Alalu's face, serves as his tomb....
The image of Alalu upon the great rock mountain
with beams they carved.
They showed him wearing an Eagle's helmet;
his face they made uncovered.
Let the image of Alalu forever gaze toward Nibiru that he ruled,
Toward the Earth whose gold he disovered!
(bron: http://world.unn13.com/articles/monumental.html stukje omlaag scrollen)
Hiermee bedoelt hij duidelijk het 'gezicht op mars'.
Hoe geloofwaardig is Sitchin nog als het bewijs wordt geleverd dat het gezicht op mars gewoon 'gezichts'bedrog is?
Er werd gezegd dat de wetenschap het met hem eens is met zijn astronaut en 12e planeet theoie, maar volgens mij is een groot deel dat niet.
Hé Enki komt hier ter sprakequote:Op donderdag 2 maart 2006 16:29 schreef Ticker het volgende:
Vergeet niet dat TLBO fictie is. Dit is volgens mij de enige in de earth-chronicle reeks die Sitchin als het ware zelf heeft "verzonnen". Hoewel het wel klopt met de teksten op de tabletten heeft Sitchin zijn eigen interpetatie en invulling eraan gegeven.
Ik heb het boek zelf niet gelezen maar zoals ik van critici heb begrepen mogen we aannemen dat het het werkelijk dagboek zou kunnen zijn van EN.KI.
quote:Generally speaking, first we have multi-contextual patterns undetected or undeciphered by most, then through those patterns emerge seeds of Communication/Contact which in turn are 'Enki's whispers through the wall' transmitting 'forbidden' information. This process is set to shift into a high gear at this time as we go through the fiery Beltane period.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |