abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35297449
ik ben van plan om binnenkort het boek het visionaire venster van de natuurkundige amit goswami te gaan lezen.

maar ik vraag mij af of er hier lieden zijn die het boek ook gelezen hebben en of het de moeite waard is. de beschrijving is als volgt:
quote:
wat is werkelijker - dit boek of ons bewustzijn ervan? het verbazingwekkende antwoord van amit goswami: ons bewustzijn. het boek bestaat niet volledig als wij er nog niet bewust van zijn. absurd? goswami bewijst het ons zoals geen ander het zou kunnen. opgegroeid in de hindoetraditie laat de kwantumfysicus op schitterende wijze zien hoe de moderne wetenschap bevestigt wat mystici altijd hebben geweten, namelijk dat bewustzijn, niet materie, de essentie van het bestaan is. op speelse wijze gelardeerd met citaten van einstein tot forest gump slaat goswami's betoog een brug tussen hart en hoofd, tussen geest en wetenschap. hij put uit de cognitieve psychologie, de oosterse filosofie en de kwantumfysica en formuleert een nieuw wetenschappelijk paradigma, waarin menselijke waarden op de eerste plaats komen. vervolgens laat hij heel duidelijk en concreet zien hoe we op basis van de principes van deze nieuwe wetenschap onze innerlijke creativiteit kunnen mobiliseren, onze spiritualiteit kunnen verdiepen en werkelijk vrij kunnen zijn.
kan een natuurkundekenner (haushofer ?) iets zeggen over de geloofwaardigheid van amit goswami?

links:
link 1
link 2
pi_35298473
mag rudeonline misschien ook zijn mening geven?

ik denk dat deze man de juiste weg is ingeslagen..
  maandag 20 februari 2006 @ 19:29:46 #3
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_35298675
zou de discussie iets breder kunnen dan alleen een boektitel en de flaptekst? anders kan dit net zo goed in het centrale boekentopic
'Nuff said
pi_35299267
quote:
op maandag 20 februari 2006 19:29 schreef doffy het volgende:
zou de discussie iets breder kunnen dan alleen een boektitel en de flaptekst? anders kan dit net zo goed in het centrale boekentopic
oke oke, laten we er dan een discussie aan vastknopen.

stelling:

aan materie (vorm) ligt universeel bewustzijn ten grondslag. dit universeel bewustzijn heeft scheppende kracht en uit zijn creatiev vermogens is de werkelijkheid van tijd en ruimte voortgekomen.
pi_35300267
nou, ik zou er zelf zo 123 niet gelijk een oordeel over vellen. wel ben ik heel erg voorzichtig met dergelijke interpretaties, maar ik vind het zeker leuk om er es op een andere manier naar te kijken.

wat ik van hem begrijp is dat er geen universum kan bestaan waar geen bewustzijn in zit. nou kun je in ieder geval zeggen dat dat fysisch niet zo hoeft te zijn; je kunt met wat vergelijkingen heel aardig je eigen universum theoretisch bouwen, en daar komt geen bewustzijn aan te pas. alles wat je daarbuiten speculeert staat in mijn ogen op zeer losse schroeven.
quote:
op maandag 20 februari 2006 19:24 schreef rudeonline het volgende:
mag rudeonline misschien ook zijn mening geven?

ik denk dat deze man de juiste weg is ingeslagen..
ja, ik ben heel benieuwd of jij ook nog iets doet of vind naast het relativiteitsbashen
pi_35302178
quote:
op maandag 20 februari 2006 19:43 schreef fuifduif het volgende:

[..]

stelling:

aan materie (vorm) ligt universeel bewustzijn ten grondslag. dit universeel bewustzijn heeft scheppende kracht en uit zijn creatiev vermogens is de werkelijkheid van tijd en ruimte voortgekomen.
helemaal mee eens. ik probeer dat al enige tijd aan te tonen door trachten te bewijzen dat ons bewuszijn de grens van het universum is.
  maandag 20 februari 2006 @ 20:50:12 #7
27698 Doffy
pi_35302544
quote:

[..]

stelling:

en welke tt zou daar goed bij passen? en zou dat dan thuis horen in wfl of in tru? discussies over "bewustzijn" lopen in mijn ervaring al gauw richting de laatste...
'Nuff said
pi_35302751
ik zou wel eens een paper oid van amit goswami willen zien; er wordt immers geclaimt dat hij zaken bewijst omtrend het bewustzijn.
pi_35304011
ik vind het een domme bezigheid om je bezig te houden met het bewijzen van het bewustzijn. als je op deze post weet te reageren bewijs ik meteen dat je een bewustzijn hebt.
  maandag 20 februari 2006 @ 21:20:22 #11
27698 Doffy
pi_35304085
quote:
op maandag 20 februari 2006 21:18 schreef rudeonline het volgende:
ik vind het een domme bezigheid om je bezig te houden met het bewijzen van het bewustzijn. als je op deze post weet te reageren bewijs ik meteen dat je een bewustzijn hebt.
dat zeggen alleen mensen die niet te diep nadenken

hoezo is dat 'bewijs' dan?
'Nuff said
pi_35304317
ben je je er bewust van dat je net gereageerd hebt?
ja, ik was me bewust.. denk je dan.
tegenwoordige tijd van "was bewust" is.. "is bewust". wij zijn bewust. bewust/zijn... heel simpel.
  maandag 20 februari 2006 @ 21:26:25 #13
27698 Doffy
pi_35304425
quote:
op maandag 20 februari 2006 21:24 schreef rudeonline het volgende:
ben je je er bewust van dat je net gereageerd hebt?
ja, ik was me bewust.. denk je dan.
tegenwoordige tijd van "was bewust" is.. "is bewust". wij zijn bewust. bewust/zijn... heel simpel.
en nu ga jij bewijzen dat ík bewust ben
'Nuff said
  maandag 20 februari 2006 @ 21:27:45 #15
27698 Doffy
pi_35304500
quote:
op maandag 20 februari 2006 21:27 schreef rudeonline het volgende:
juist..
ik wacht...
'Nuff said
pi_35304596
ben je je er bewust van dat je nu wacht en dit bericht leest?
  maandag 20 februari 2006 @ 21:30:51 #17
27698 Doffy
pi_35304692
quote:
op maandag 20 februari 2006 21:29 schreef rudeonline het volgende:
ben je je er bewust van dat je nu wacht en dit bericht leest?
ik vroeg om bewíjs, rude.

wat jij voorstelt is een cirkelredenering: ik ben bewust want ik voel dat ik bewust ben. ja hallo, bewijs willen we. wat is dat bewustzijn dan, en hoe kunnen we eenduidig vaststellen of iets of iemand bewustzijn heeft?
'Nuff said
pi_35304710
quote:
op maandag 20 februari 2006 20:50 schreef doffy het volgende:

[..]

en welke tt zou daar goed bij passen? en zou dat dan thuis horen in wfl of in tru? discussies over "bewustzijn" lopen in mijn ervaring al gauw richting de laatste...
ik vind het wel degelijk een wfl-discussie. het betreft hier de creatie van een nieuw wetenschappelijk paradigma van waaruit de zaken worden bekeken. als het (nog) geen natuurwetenschap betreft, dan is het op zijn minst filosofisch. in ieder geval vind ik tru geen juiste plaats voor dit topic.

een toepasselijke tt zou kunnen luiden:

het universum (van tijd en ruimte) is een product van bewustzijn (en niet andersom).
  maandag 20 februari 2006 @ 21:32:03 #19
27698 Doffy
pi_35304744
dan gaan we het zo eens proberen, fuif
'Nuff said
pi_35304784
quote:
op maandag 20 februari 2006 20:54 schreef haushofer het volgende:
ik zou wel eens een paper oid van amit goswami willen zien; er wordt immers geclaimt dat hij zaken bewijst omtrend het bewustzijn.
heb jij geen toegang tot electronische tijdschriften op dat terrein? ik ben zelf ook wel benieuwd namelijk.
pi_35304795
quote:
op maandag 20 februari 2006 21:32 schreef doffy het volgende:
dan gaan we het zo eens proberen, fuif
dank je, doffy .
pi_35304828
quote:
aan materie (vorm) ligt universeel bewustzijn ten grondslag. dit universeel bewustzijn heeft scheppende kracht en uit zijn creatieve vermogens is de werkelijkheid van tijd en ruimte voortgekomen.
op deze manier kan je dus ook gewoon het volgende zeggen:
het geheel van materie ligt ten grondslag aan elk stukje materie. dit geheel van materie bezit materie waaruit de werkelijkheid van tijd en ruimte voortkomen.

nu heb je de scheppende kracht weg gefiltreert en het universele bewustzijn. de scheppende kracht bestaat niet want er is een constante hoeveelheid massa en energie. de scheppende kracht zou dan dus gezien moeten worden als de 4d wereld die interacties heeft maar dit is al gewoon een automatisch gevolg van de materie zelf. het stuk over bewustzijn hoeft niet te worden weerlegd want aan bewustzijn is een vaste definitie gekoppeld en deze is niet toepasbaar op willekeurige stukken materie.
  maandag 20 februari 2006 @ 21:35:01 #23
27698 Doffy
pi_35304897
amit goswami heeft geen hits op www.arxiv.org ... en ook niet op www.pubmed.org ...
'Nuff said
pi_35305062
quote:

[..]

stelling:

onzin.

bewustzijn bestaat niet zonder zintuigelijke waarneming.

stel je eens bewiustzijn voor zonder ogen, oren, reuk, tast, spraakvermogen. je kan niets opslaan, je kan niets vergaren. je kan kortom helemaal niets. ergo: je hebt geen bewustzijn. deze new age flauwekul is slechts een poging om een nieuw soort van religie te verzinnen. leuk voor mensen die het maar niet kunnen verkroppen dat ze dood gaan, maar meer niet.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_35305082
quote:
op maandag 20 februari 2006 21:30 schreef doffy het volgende:

[..]

ik vroeg om bewíjs, rude.

wat jij voorstelt is een cirkelredenering: ik ben bewust want ik voel dat ik bewust ben. ja hallo, bewijs willen we. wat is dat bewustzijn dan, en hoe kunnen we eenduidig vaststellen of iets of iemand bewustzijn heeft?
sla iemand heel hard met een hamer op z'n vinger. als hij schreeuwd, dan heeft hij een bewustzijn. goedkoper kan niet, wel makkelijker..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')