kan een natuurkundekenner (haushoferquote:wat is werkelijker - dit boek of ons bewustzijn ervan? het verbazingwekkende antwoord van amit goswami: ons bewustzijn. het boek bestaat niet volledig als wij er nog niet bewust van zijn. absurd? goswami bewijst het ons zoals geen ander het zou kunnen. opgegroeid in de hindoetraditie laat de kwantumfysicus op schitterende wijze zien hoe de moderne wetenschap bevestigt wat mystici altijd hebben geweten, namelijk dat bewustzijn, niet materie, de essentie van het bestaan is. op speelse wijze gelardeerd met citaten van einstein tot forest gump slaat goswami's betoog een brug tussen hart en hoofd, tussen geest en wetenschap. hij put uit de cognitieve psychologie, de oosterse filosofie en de kwantumfysica en formuleert een nieuw wetenschappelijk paradigma, waarin menselijke waarden op de eerste plaats komen. vervolgens laat hij heel duidelijk en concreet zien hoe we op basis van de principes van deze nieuwe wetenschap onze innerlijke creativiteit kunnen mobiliseren, onze spiritualiteit kunnen verdiepen en werkelijk vrij kunnen zijn.
oke oke, laten we er dan een discussie aan vastknopen.quote:op maandag 20 februari 2006 19:29 schreef doffy het volgende:
zou de discussie iets breder kunnen dan alleen een boektitel en de flaptekst? anders kan dit net zo goed in het centrale boekentopic
ja, ik ben heel benieuwd of jij ook nog iets doet of vind naast het relativiteitsbashenquote:op maandag 20 februari 2006 19:24 schreef rudeonline het volgende:
mag rudeonline misschien ook zijn mening geven?
ik denk dat deze man de juiste weg is ingeslagen..
helemaal mee eens. ik probeer dat al enige tijd aan te tonen door trachten te bewijzen dat ons bewuszijn de grens van het universum is.quote:op maandag 20 februari 2006 19:43 schreef fuifduif het volgende:
[..]
oke oke, laten we er dan een discussie aan vastknopen.
stelling:
aan materie (vorm) ligt universeel bewustzijn ten grondslag. dit universeel bewustzijn heeft scheppende kracht en uit zijn creatiev vermogens is de werkelijkheid van tijd en ruimte voortgekomen.
en welke tt zou daar goed bij passen? en zou dat dan thuis horen in wfl of in tru? discussies over "bewustzijn" lopen in mijn ervaring al gauw richting de laatste...quote:op maandag 20 februari 2006 19:43 schreef fuifduif het volgende:
[..]
stelling:
aan materie (vorm) ligt universeel bewustzijn ten grondslag. dit universeel bewustzijn heeft scheppende kracht en uit zijn creatiev vermogens is de werkelijkheid van tijd en ruimte voortgekomen.
dat zeggen alleen mensen die niet te diep nadenkenquote:op maandag 20 februari 2006 21:18 schreef rudeonline het volgende:
ik vind het een domme bezigheid om je bezig te houden met het bewijzen van het bewustzijn. als je op deze post weet te reageren bewijs ik meteen dat je een bewustzijn hebt.
en nu ga jij bewijzen dat ík bewust benquote:op maandag 20 februari 2006 21:24 schreef rudeonline het volgende:
ben je je er bewust van dat je net gereageerd hebt?
ja, ik was me bewust.. denk je dan.
tegenwoordige tijd van "was bewust" is.. "is bewust". wij zijn bewust. bewust/zijn... heel simpel.
ik wacht...quote:op maandag 20 februari 2006 21:27 schreef rudeonline het volgende:
juist..
ik vroeg om bewíjs, rude.quote:op maandag 20 februari 2006 21:29 schreef rudeonline het volgende:
ben je je er bewust van dat je nu wacht en dit bericht leest?
ik vind het wel degelijk een wfl-discussie. het betreft hier de creatie van een nieuw wetenschappelijk paradigma van waaruit de zaken worden bekeken. als het (nog) geen natuurwetenschap betreft, dan is het op zijn minst filosofisch. in ieder geval vind ik tru geen juiste plaats voor dit topic.quote:op maandag 20 februari 2006 20:50 schreef doffy het volgende:
[..]
en welke tt zou daar goed bij passen? en zou dat dan thuis horen in wfl of in tru? discussies over "bewustzijn" lopen in mijn ervaring al gauw richting de laatste...
heb jij geen toegang tot electronische tijdschriften op dat terrein? ik ben zelf ook wel benieuwd namelijk.quote:op maandag 20 februari 2006 20:54 schreef haushofer het volgende:
ik zou wel eens een paper oid van amit goswami willen zien; er wordt immers geclaimt dat hij zaken bewijst omtrend het bewustzijn.
op deze manier kan je dus ook gewoon het volgende zeggen:quote:op maandag 20 februari 2006 19:43 schreef fuifduif het volgende:
aan materie (vorm) ligt universeel bewustzijn ten grondslag. dit universeel bewustzijn heeft scheppende kracht en uit zijn creatieve vermogens is de werkelijkheid van tijd en ruimte voortgekomen.
onzin.quote:op maandag 20 februari 2006 19:43 schreef fuifduif het volgende:
[..]
stelling:
sla iemand heel hard met een hamer op z'n vinger. als hij schreeuwd, dan heeft hij een bewustzijn. goedkoper kan niet, wel makkelijker..quote:op maandag 20 februari 2006 21:30 schreef doffy het volgende:
[..]
ik vroeg om bewíjs, rude.
wat jij voorstelt is een cirkelredenering: ik ben bewust want ik voel dat ik bewust ben. ja hallo, bewijs willen we. wat is dat bewustzijn dan, en hoe kunnen we eenduidig vaststellen of iets of iemand bewustzijn heeft?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |