abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35248166
Pas las ik een artikel over 'experimenteel toerisme'. Voor mensen die schoon genoeg hebben van de dingen die je gezien 'moet' hebben. Mensen die een broertje dood hebben aan de bekende attracties en zelf originele manieren gaan bedenken om een stad of land op een andere manier te bekijken. Voorbeelden die in het artikel werden genoemd:

X-factor
Bezoek in een stad alle straten waarvan de naam met een X begint.

Fibonacci-wandeling
Wandelen volgens de Fibonacci-getallen-reeks (0-1-1-2-3-5-8-13-...). Beginnen op een bepaald punt en dan steeds rechts (of juist links) afslaan volgens de reeks. Dus eerste straat rechts, eerste straat rechts, tweede straat rechts, derde straat rechts, etc.

Ero-toerisme
Twee geliefden reizen onafhankelijk van elkaar naar dezelfde stad en moeten elkaar puur op intuïtie zien te vinden.

Doublure-toerisme
Alleen bestemmingen met een dubbele naam kiezen. Bijv. Baden Baden, Sing Sing en Bora Bora.

Counter-toerisme
Ga met je rug naar een bezienswaardigheid staan en maak een foto van het tegenovergelegen punt.

Horse tripping
Galoppeer als een paard door de stad en kijk welke reacties je krijgt.

Dobbel-toerisme
Dobbel op elk kruispunt. Een of twee is linksaf, drie of vier is rechtdoor, vijf of zes is rechtsaf.

Hebben jullie wel eens zoiets bedacht? Wat dan? En was het leuk?
pi_35248332
Wat een onzin. Ik doe gewoon aan "Non-toerisme".. Ik koop een ticket naar Indonesië en ga vervolgens NIET naar toeristische plekken toe, maar geniet van het algemene leven, de handel, de akkerbouw, de visvangst..

[ Bericht 0% gewijzigd door indahnesia.com op 19-02-2006 11:37:53 ]
pi_35248412
Hier staan trouwens nog meer ideeën voor experimenteel toerisme.
pi_35248444
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:11 schreef indahnesia.com het volgende:
Wat een onzin. Ik doe gewoon aan "Non-toerisme".. Ik koop een ticket naar Indonesië en ga vervolgens NIET naar toeristische plekken toe, maar geniet van het algemene leven, de handel, de akkerbouw, de visvangst..
Wat een interessante bijdrage.

Op basis waarvan bepaal jij dan waar je naar toe gaat?
pi_35248574
quote:
Alsof dat geen toerisme is...
pi_35248608
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:18 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat een interessante bijdrage.

Op basis waarvan bepaal jij dan waar je naar toe gaat?
Boeit me niet of het interessant is, liever van niet, want anders kom ik straks allemaal toeristen tegen op plekken waar ik nu rustig heen kan.

De keuze om wel of niet te gaan? Het toevallig tegenkomen, uitgenodigd worden. In de verte iets zien als je op weg bent naar iets, en dan toch dat verre iets willen bekijken, waardoor je het afgesprokene niet haalt.

Dat soort dingen. Maar ook oude moskeeen en kerken bezoeken, op zoek naar Jappen-kampen en deportatie-centra en zo. Dat is wel wat serieuzer dan het lukraak ergens heen reizen natuurlijk.
pi_35248624
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:27 schreef Skande het volgende:

[..]

Alsof dat geen toerisme is...
Dat is het wel, maar 99,9% zal dat niet zo zien. Want die willen zee, zon strand en een Lonely Planet in de hand.

(ja, dat rijmt )
pi_35248665
Ik doe altijd zoveel mogelijk leuke dingen tijdens mijn vakantie.
Ik wil zo veel mogelijk zien en zo veel mogelijk ervaren.

Experimenteel reizen zoals genoemd in dit topic lijkt me erg leuk als je alles al hebt gezien wat je van te vooraf al wilde zien.
  zondag 19 februari 2006 @ 11:31:44 #9
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_35248668
quote:
Ergens heen gaan en kijken naar dingen is toch ook toerisme? Non-toerisme is het ticket kopen en niet gaan
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_35248720
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:31 schreef Flurry het volgende:

[..]

Ergens heen gaan en kijken naar dingen is toch ook toerisme? Non-toerisme is het ticket kopen en niet gaan
* indahnesia.com mompelt iets over teruglezen
pi_35248737
quote:
Vervang indonesië voor elke willekeurige lokatie.
'The Less you know, The more you believe'
  zondag 19 februari 2006 @ 11:35:27 #12
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_35248748
Als ik op vakantie ga, wil ik gewoon zien wat me interessant lijkt. Of dat nou een afgelegen boerderijtje is om de sfeer van een dorpje te proeven of de Eiffeltoren, maakt me niet echt uit. Natuurlijk is het wel jammer als je overspoelt wordt door (Nederlandse ) toeristen terwijl je probeert te genieten van een buitenlandse bezienswaardigheid.

Verder lijken sommigen van die manieren me wel leuk . Bijvoorbeeld de Fibonacci-wandeling. Als ik ooit in het buitenland een dagje geen speciale trip gepland heb, ga ik dat wel proberen .
  zondag 19 februari 2006 @ 11:35:52 #13
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_35248756
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:33 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

* indahnesia.com mompelt iets over teruglezen
toen ik typte stond dat er nog niet

volgende keer maar even refreshen voor ik weer overbodig bezig ben
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_35248806
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:34 schreef juliusbackpacking het volgende:

[..]

Vervang indonesië voor elke willekeurige lokatie.
Natuurlijk. Zover ben ik alleen nog niet
pi_35248828
quote:
Counter-toerisme
Ga met je rug naar een bezienswaardigheid staan en maak een foto van het tegenovergelegen punt.

En die mensen kijken natuurlijk niet even om om die zo niet-interessante bezienswaardigheid te zien
  zondag 19 februari 2006 @ 11:40:21 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_35248852
Vergeet niet: toerisme met een andere nationaliteit!
Kijk eens hoe je in Italie bekeken wordt met een Duitse kentekenplaat! Of een Poolse plaat in hartje Amsterdam
censuur :O
  zondag 19 februari 2006 @ 11:43:53 #17
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_35248917
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Kijk eens hoe je in Italie bekeken wordt met een Duitse kentekenplaat! Of een Poolse plaat in hartje Amsterdam
Hahaha kwam een keer in Nederland een kerel uit een Duitse camper naar me toe om de weg te vragen - eerste wat ie zegt als ie binnen gehoorsafstand is: "i'm not German, I'm not German" - bleek een Amerikaan te zijn die blijkbaar dacht dat we hier Duitsers eten ofzo
pi_35249014
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Haha.. daar ben ik zelf het 'slachtoffer' van geworden toen ik een motortocht maakte in centraal Indonesië in december 2004/januari 2005. Ik reed met een plaat uit Yogyakarta (Centraal Java) ruim 1500 kilometer en 4 eilanden naar het oosten. Daar keken ze wel erg gek op van mijn kenteken. Maar dat was wel leuk, er was slechts grote verbazing, het levert leuke gesprekken op.
pi_35249949
Maar goed, niemand met ervaring dus? Of andere originele ideeën?
  zondag 19 februari 2006 @ 12:36:06 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35250237
Ik ben er nog steeds trots op dat ik na >30 keer in Hongkong nog nooit op Victoria Peak ben geweest (DE standaard toeristen attractie)

Die ideeen in de OP doen me wel wat geforceerd aan.
Zelf maak ik er wel een gewoonte van om expres te verdwalen zodat ik op plaatsen kom die ik anders nooit zou uitkiezen.

En ja, veel van die standaard bezienswaardigheden daar ga je natuurlijk wel naartoe, maar die zijn meer een excuus om van plaats A naar plaats B te reizen. De leukste dingen zie je/ gebeuren over het algemeen in het proces om daar te komen (tijdens het kaartjes kopen, informatie inwinnen, in de locale bus, etc). Om die reden ben ik ook niet zo'n fan van georganiseerde reizen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_35294126
Wat ik de afgelopen 2 jaar heb gedaan met iemand: Een eindpunt bepalen waar we 1,5 week zouden verblijven, een van de goedkoopste vliegtickets kopen naar een leuke stad (2004 was het Nice, 2005 was het Milaan) en met de backpack en landkaarten erbij een week lang van dag tot dag leven. Is een stad/streek leuk dan blijven we er tot we alles gezien hebben wat we willen zien, als er niets aan is gaan we verder liften/treinen of met bus.
Heb mooie dingen meegemaakt .
  maandag 20 februari 2006 @ 18:21:48 #22
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_35296133
In het kader van experimenteel toerisme: Lonely Planet heeft tegenwoordig een gids voor mensen die experimenteel willen reizen... In het kader van: experimenteel, maar wél geregeld!

http://shop.lonelyplanet.com/product_detail.cfm?productID=2738
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_35296208
Counter-tourisme spreekt me meteen ontzettend aan.
  Moderator maandag 20 februari 2006 @ 19:02:25 #24
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_35297625
quote:
Op zondag 19 februari 2006 11:00 schreef k_man het volgende:
Pas las ik een artikel over 'experimenteel toerisme'. Voor mensen die schoon genoeg hebben van de dingen die je gezien 'moet' hebben. Mensen die een broertje dood hebben aan de bekende attracties en zelf originele manieren gaan bedenken om een stad of land op een andere manier te bekijken. Voorbeelden die in het artikel werden genoemd:

Dobbel-toerisme
Dobbel op elk kruispunt. Een of twee is linksaf, drie of vier is rechtdoor, vijf of zes is rechtsaf.
Een variant hierop jaren geleden ontwikkeld. Enveloppenweekend. Zes enveloppen met daarin 6 thema's, plakken deze dicht, we rijden naar Utrecht, nummeren de enveloppen en gooien een dobbelsteen. Corresponderende enveloppe maken we open en zoeken datgene dat bij het thema hoort.

Thema's zijn bijvoorbeeld: geitenkaas, braadworsten, onnozele pretparken, etc.

En dat beviel uitstekend.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_35298900
quote:
Op maandag 20 februari 2006 18:21 schreef Hik het volgende:
In het kader van experimenteel toerisme: Lonely Planet heeft tegenwoordig een gids voor mensen die experimenteel willen reizen... In het kader van: experimenteel, maar wél geregeld!

http://shop.lonelyplanet.com/product_detail.cfm?productID=2738
Uh-huh.

Ik vind de combinatie experimenteel en LP op z'n minst merkwaardig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')