quote:
Op woensdag 22 februari 2006 17:44 schreef Dirktator het volgende:[..]
Ik ben niet bang voor het niveau van onderwijs, Maastricht (waar ik nu studeer) heeft namelijk al een goede reputatie wat betreft hoog onderwijs.
Toch niet onderschatten! Ik ken een aantal mensen die in Leuven zijn begonnen en met veel pijn en moeite maar net of net niet geslaagd waren in hun eerste jaar. Daarna naar Maastricht gegaan voor dezelfde studie en met nauwelijks inspanning ineens goede punten en vonden ze het een eitje
Andersom ook, mensen die vanuit Nederland naar België komen vinden het over het algemeen erg moeilijk!
In België is het bijvoorbeeld vrij normaal (en nodig!) om in de 3 weken voor de examenperiode en de examenperiode zelf (bij elkaar zo'n 6 weken) een uur of 8 per dag te studeren. Was in Nederland toch wel even anders...
De mentaliteit is gewoon heel anders, voor Belgische studenten staat het studeren meestal bovenaan het prioriteitenlijstje, voor Nederlanders komen feesten en werken en een lief hebben daar vaak nog boven.
Zomaar even herkansen kan ook niet, je krijgt maar 1 herkansing per vak en dat is in augustus/september: daar gaat je zomer
![]()
Dan doe je vanzelf wel wat harder je best
![]()
Maar zeker proberen hoor, ik vind het in België veel beter, hier heb ik veel meer het idee dat ik echt iets leer dan in NL. Het is hier bijvoorbeeld heel normaal om vanaf je eerste jaar college te krijgen van hoogleraren, in NL zie je de eerste jaren vaak alleen assistenten die nauwelijks didactische ervaring hebben of zelf de cursus pas vlak voor het college hebben doorgenomen.
Als je gemotiveerd bent en de Belgische studeermentaliteit een beetje overneemt, moet het wel lukken, maar niet denken 'dat doen we wel even'
Succes!