Microsoft Certified Systems Engineerquote:Op zaterdag 18 februari 2006 21:53 schreef Ludwig het volgende:
Wat is een MCSE certificaat?
mijn collega gaat 6 weken op vakantie naar de VS deze zomer, hij dacht dan kan ik net zo goed het aangename en het nuttige combineren door een bootcamp van 2 weken tijdens de vakantie te doen. plus dat het in de bakermat is inderdaad... Zelf zou ik het niet doen van mn eigen centen overigens, veel te duur!!quote:Op zondag 19 februari 2006 10:53 schreef Eilanden het volgende:
Waarom dan naar de VS gaan? (Alhoewel een reisje wel lekker is)
In Nederland zijn er ook aanbieders, o.a. http://www.globalknowledg(...)oot_Camp_GK_110.html , http://www.bvo.nl/training_detail/206
testkings? wat zij dat?quote:Op zondag 19 februari 2006 10:58 schreef Asics het volgende:
Lijkt me een beetje duur.
Ik ben zelf ook bezig en heb een virtuele testomgeving gebouwd en de testkings gedowned. Voor mij een ideale manier om te oefenen. En zeker niet zo duur.
Nou ik ben een ervaren IT'er al zeg ik het zelf. Heb inmiddels ruim 10 jaar ervaring als systeembeheerder. Aangezien ik alleen maar in het MKB gewerkt heb en deze vaak niet willen investeren in een MCSE certificering is het er nooit van gekomen om een MCSE te behalen.quote:Op zondag 19 februari 2006 04:27 schreef Gompy58 het volgende:
...
voor 2000 had je collega wellicht nog gelijk gehad. Nu gaat het op geen enkel punt mijns inziens nog op en ik zal proberen uit te leggen waarom niet.
....
Heb 3 jaar geleden een aanbod gekregen om ergens te beginnen waar ze in eerste instantie ook een MCSE'er wilden hebben. Maar na een sollicitatieronde waarbij 10 kandidaten gepasseerd zijn maar geen enkele geschikt was hebben ze de vacature opnieuw uitgeschreven en de MCSE eis laten vallen. Ze vertelden later ook toen ze me dat aanbod deden om er te beginnen dat ze bij de 2e vacature veel betere kandidaten gekregen hadden.quote:Als laatste wil ik je nog een voorbeeld uit de praktijk geven.
Ik weet dat er een manager was die nieuwe medewerkers selecteerde door ze in een kamer te stoppen met een test netwerk. In dit netwerk had hij bepaalde problemen veroorzaakt. De kandidaat kreeg een uur de tijd om eea op te lossen en hij moest alle stappen opschrijven.
Deur ging dicht en een uur later weer open.
Niet de oplossing wilde hij weten, maar de weg naar die oplossing toe was belangrijk... en die ... kwam voort uit ervaring en inzicht. Zou nam hij mensen aan die het probleem niet oploste, maar wel het inzicht hadden en logisch te werk gingen. Mensen die (door toeval) het probleem hadden opgelost maar geen logisch route hadden gevolgt werden bedankt....
Dat gaat echt helpen als je simulatievragen krijgtquote:Op zondag 19 februari 2006 12:07 schreef Asics het volgende:
Dat zijn zeg maar oefenexamens in pdf formaat, er staat veel uitleg in die dingen en verwijzingen naar kb artikelen. Ik probeer dus wel echt iets te leren (weten waarom een antwoord juist is) maar wel heel examengericht.
zoals je in mijn post ook had kunnen lezen heb ik ook een virtuele testomgevingquote:Op zondag 19 februari 2006 20:03 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dat gaat echt helpen als je simulatievragen krijgt. Zoals ik in mijn vorige post aangaf moet je zelf met VMWare/Virtual PC omgevingen gaan "simuleren" om het echt in actie te zien (en het eerst verkeerd te doen).
Maar goed Testkings zijn mijns inziens niet de manier om je op een examen voor te bereiden; hooguit handig als oefening in Engels leesvaardigheid. Daar moet je ze voor gebruiken. Gezien de vragenpoel (600+ verschillende vragen) voor in ieder geval de examens 70-290 en 70-291 heeft stampen geen enkel nut meer.
linux vele malen belangrijker...quote:Op zondag 26 februari 2006 00:51 schreef StefanP het volgende:
MCSE
Als je helemaal geen IT opleiding hebt, of op MBO niveau, dan zal het best wel leuk zijn om te hebben.
Maar als je een HBO of hoger informatica diploma hebt, dan is zo'n MCSE'tje bijzonder triest. De naam alleen al: MICROSOFT certified systems engineer. Een echte IT'er draait zijn hand niet om voor verschillende systemen. Kennis van subnetting, routers, switches, NATting en linux zijn vele malen belangrijker dan weten welk hokje je toevallig in windows moet aanvinken... de eerste zijn tenminste echte kennis.
Kerel, ga heen met je totaal oninteressante termen. Waarschijnlijk ben je de zoveelste wannebe-ikweethoehetzit-pipo en hang je alleen maar de techneut uit aan een 0900-helpdesk frutline. MCSE is niet allleen gewaardeerd vawege inzicht in MS prodructen, maar vanwege inzicht in complexe software omgevingen. Ik ben absoluut geen MS fanboy, integendeel, maar ik onderschat het MS traject ook niet.quote:Op zondag 26 februari 2006 02:49 schreef StefanP het volgende:
demands order of magnitude
Dude ik woon de VS en praat veel makkelijker Engels. Helpdesk? Vast ja. Toch raar dan dat ik er jaarlijks 4 modale NL jaarsalarissen voor krijg. Maar goed hoor, ik praat toch tegen dovemansoren omdat je geen benul hebt van echte netwerken, services en infrastructuur.quote:Op zondag 26 februari 2006 02:55 schreef gelly het volgende:
[..]
Kerel, ga heen met je totaal oninteressante termen. Waarschijnlijk ben je de zoveelste wannebe-ikweethoehetzit-pipo en hang je alleen maar de techneut uit aan een 0900-helpdesk frutline. MCSE is niet allleen gewaardeerd vawege inzicht in MS prodructen, maar vanwege inzicht in complexe software omgevingen. Ik ben absoluut geen MS fanboy, integendeel, maar ik onderschat het MS traject ook niet.
als jij die availability niet kan garanderen met een Windows systeem lijkt me het goed dat je je MCSE gaat halen en snapt hoe je windows goed moet installerenquote:Op zondag 26 februari 2006 02:49 schreef StefanP het volgende:
Ik werk met netwerken waar 1 minuut downtime miljoenen dollar kost, en er staat hier geen enkele windows PC maar wel volop Solaris en Linux. Ja, Linux dat heel Cingular's prepaid en VPN oplossingen met alle bijbehorende systemen draaiend houdtGoed, ik lieg, er staan sinds een half jaar een paar servers met Windows er opvoor een bepaalde service (provisioning voor de ringback tones service) maar die veroorzaken niets dan ellende omdat ze niet opgewassen blijken zijn tegen de demands van echt bedrijfskritische applicaties zoals 99.98% availability e.d. Je moet er zelfs antivirus software op installeren... Windows is leuk op je desktop, maar in een echte omgeving komt dat er NOOIT in. Maar goed, de gemiddelde systeembeheerder zal er ook weinig van snappen omdat ze simpelweg niet met oplossingen werken van de order of magnitude zoals bij het bedrijf waar ik werk.
Dat is ook waarom ik aangaf dat een MCSE leuk is voor kantoorwerk, maar voor echte IT'ers is de vraag "of je een MCSE hebt" denigrerend en een goed teken dat je daar nooit wil werken. Er werken hier tientallen mensen aan de datacom/IP kant maar er is er geen enkele die zo'n certificaat heeft. Een MCSE zal zondermeer handig zijn als je alleen met windows systemen werkt hoor.
Sorry hoor, maar iets met "Microsoft" zou ik nooit op m'n CV durven zetten!quote:Op zaterdag 18 februari 2006 22:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Microsoft Certified Systems Engineer
ga ergens anders een topic verneuken met je dom ongefundeerd MS bashen.quote:Op zondag 26 februari 2006 10:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar iets met "Microsoft" zou ik nooit op m'n CV durven zetten!
Als bakker ga je toch ook niet op cursus bij het grote bedrijf dat al die aangebrande broden opdringt?
Welk deel van de niet bestaande fundering?quote:Op zondag 26 februari 2006 14:55 schreef RemcoDelft het volgende:
MegA ==> Welk deel van mijn fundering heb je niet begrepen?
volgens mij is er niks mis met de meeste microsoft producten.quote:Op zondag 26 februari 2006 10:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als bakker ga je toch ook niet op cursus bij het grote bedrijf dat al die aangebrande broden opdringt?
staat idd zeer slecht op je cv !quote:Op zondag 26 februari 2006 10:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Laten we even bij het begin beginnen; als je een echte IT-opleiding hebt gevolgd (HBO+) dan zit je sowieso meer aan de programmeerkant of in de hoek van UNIX beheer. Voor regulier systeembeheer zou in principe MBO moeten volstaan, maar eenieder weet dat je van die opleiding niet veel moet verwachten.quote:Op zondag 26 februari 2006 03:54 schreef StefanP het volgende:
[..]
Dude ik woon de VS en praat veel makkelijker Engels. Helpdesk? Vast ja. Toch raar dan dat ik er jaarlijks 4 modale NL jaarsalarissen voor krijg. Maar goed hoor, ik praat toch tegen dovemansoren omdat je geen benul hebt van echte netwerken, services en infrastructuur.
Cliffs notes: MCSE is leuk, maar alleen voor "eenvoudig" systeembeheer van kantooromgevingen. Als toevoeging voor een MBO-achtige functie dus. Voor ander IT werk is het zinloos zeker als je een HBO+ opleiding genoten hebt.
Er bestaat geen enkel verschil tussen een Amerikaans en Europees MCSE-certificaat. Het lesmateriaal en de examens zijn in Europa exact hetzelfde als in de VS.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 21:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
mijn collega redeneert dat een mcse certificaat uit de vs (de bakermat) meer waard is dan een surrogaat mcse certificaat uit europa.
het wordt ineens erg anders je verhaal. de opmerking van gelly was niet netjes, maar je verhaal was daar ook aanleiding voor. ivoren toren heet zoiets.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 04:05 schreef StefanP het volgende:
Ach ja, flamebait, als die sukkel gelly (die overigens in al mijn topics komt zeiken maar de hand boven het hoofd gehouden blijft krijgen) het niet over "0900 helpdeskje" had gehad dan was er niks aan de hand geweest.
Maar goed. Ik wil hier ook geen linux vs windows topic van maken, mijn mening is gewoon dat zo'n MCSE weinig toevoegt aan een HBO IT diploma. Aan een MBO diploma zal het waarschijnlijk meer toevoegen, maar het blijft gericht op hele specifieke MS zaken waardoor ik er weinig waarde aan hecht. En het de TS noch zijn vriend/collega dus aanraad om er duizenden dollars aan uit te geven. Als je een paar jaar ervaring hebt in systeembeheer en je bent zeker van je kennis, dan kun je a.s. werkgevers daar waarschijnlijk ook van overtuigen. Ervaring is veel waardevoller dan een papiertje. Dus bespaar je de moeite, vergaar de kennis in de praktijk en sell yourself als je van baan verandert.
Het probleem voor een MBO'er is in het algemeen het ontbreken van een gstructureerde en gefundeerde aanpak. In het MCSE 2003 wordt het eerst denken, plannen en documenteren, dan doen meer naar voren geschoven en het blijkt (zo is mijn indruk) dat MBO'ers daar grote moeite mee hebben. Voor bepaalde groepen mensen bepaald geen overbodige kennis derhalve.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 04:05 schreef StefanP het volgende:
Aan een MBO diploma zal het waarschijnlijk meer toevoegen, maar het blijft gericht op hele specifieke MS zaken waardoor ik er weinig waarde aan hecht. En het de TS noch zijn vriend/collega dus aanraad om er duizenden dollars aan uit te geven. Als je een paar jaar ervaring hebt in systeembeheer en je bent zeker van je kennis, dan kun je a.s. werkgevers daar waarschijnlijk ook van overtuigen. Ervaring is veel waardevoller dan een papiertje. Dus bespaar je de moeite, vergaar de kennis in de praktijk en sell yourself als je van baan verandert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |