Hoe is het met Harm?
Harm is de laatst overgebleven mannelijke kandidaat die van het Idols-podium is verdwenen. Bij de achtste Liveshow behaalde hij niet genoeg stemmen voor een volgende ronde en moest hij afscheid nemen van zijn droom om het nieuwe idool van Nederland te worden.
Hoe voel je je?
“Heel erg goed eigenlijk. Ik ben blij dat ik even onder de druk van Idols vandaan ben. Ik ben een beetje aan het bijkomen van alles wat ik de afgelopen maanden allemaal heb meegemaakt. Echt een lange pauze heb ik niet, want ik word overal gevraagd voor interviews. Maar dat is allemaal wel grappig.”
Vind je de uitslag terecht?
“Ik heb er vrede mee hoe het is gelopen. Als ik heel eerlijk ben… dan denk ik dat ik nu niet was weggestemd als ik me langer had kunnen focussen. Ik had best uit kunnen blinken. De top 2 had ik wel kunnen halen, denk ik.”
Je was heel eerlijk over de reden dat je je teksten niet goed kunt onthouden.
"Ja, dat heeft te maken met de vorm van ADHD die ik heb. Daardoor kan ik me niet lang concentreren. Eigenlijk wilde ik al het al veel eerder vertellen, maar dat voelde niet goed. Ik vond nu dat ik er gewoon eerlijk over kon zijn. Ik slik trouwens net medicijnen en die werken goed.”
Bij 'Idols: De Uitslag' moesten Raffaëla, Angelique en Floortje op de kruk plaatsnemen. Tot ieders verbazing bevonden jij en Ellen je op de blauwe bank in de gevarenzone. Wat vond je van deze manier om de uitslag bekend te maken?
“Op het moment dat ik het hoorde, dacht ik wel: shit! Ik had het helemaal niet door. Zelfs niet toen mijn favoriet Angelique op de kruk moest gaan zitten… Je zit op zo’n moment in een roes. Maar ik vond het wel een ludieke actie die gewoon bij het programma hoort. Als je daar niet tegen kunt, moet je niet meedoen. Ik kan in ieder geval nog steeds zeggen dat ik nog nooit op de kruk heb gezeten en dat ik als laatste man Idols 3 heb verlaten.”
Wat heb je na de show gedaan?
“Ik ben met een paar vrienden mee naar huis gegaan. Daar hebben we nagepraat over de avond onder het genot van een biertje. Zondag heb ik heel veel geslapen. Het is voor mij ook wel een klein beetje een opluchting. Er valt nu een druk van mijn schouders. Alles wat er bij Idols om me heen gebeurde, was toch wel heavy. Het wachten, naar de make-up, zangcoach, weer wachten enzovoorts. Dat is niks voor mij en het kostte mij heel veel energie.”
Hoe kijk je terug op je Idols-periode?
“Het is heel gaaf dat ik deze kans heb gehad om in de bekendheid te komen. Van meer dan tienduizend mensen heb ik het geschopt tot de laatste vijf. Dat is niet slecht toch?”
Wie tip je voor de overwinning en waarom?
“Ik denk dat Angelique een heel goede kans maakt om te winnen. Ze verdient het ook! Ze heeft zich heel goed ontwikkeld. Ze leeft echt op nu en ze heeft er ook nog plezier in. Vooral dat laatste is heel belangrijk. De andere meiden gaan nog een hele moeilijke tegenstander aan haar krijgen.”
Wat ga je nu doen?
“Ik ga er met goede moed tegenaan. Ik ga heel hard aan het werk om uit te stippelen wat ik wil doen. Ik ben al druk bezig met het zoeken naar een goede band. Als ik die heb gevonden, ga ik lekker mijn eigen muziek maken: Heavy Blues. Je moet hierbij denken aan Paul Rodgers, Bad Company, maar ook bijvoorbeeld Gavin DeGraw. Rockend en melodieus!”