Het gerecht neemt nu La Louvière onder handen
do 16/03/06 - Het hing al enkele dagen in de lucht en nu is het zover: vanochtend is het gerecht begonnen aan het luik La Louvière van het gokschandaal. De speurders doken op bij voorzitter Filippo Gaone, spelersmakelaar Pietro Allatta en clubadvocaat Laurent Denis. Ook ex-speler Mario Espartero zou een bezoekje van het gerecht gekregen hebben.
De huiszoekingen zijn allerminst een verrassing. La Louvière wordt immers al maanden genoemd in het gokschandaal.
Vanmorgen vroeg vielen de speurders binnen in het huis van La Louvière-voorzitter Filippo Gaone (foto). Ook bij een van de bedrijven van Gaone vond een huiszoeking plaats.
Gaone werd nadien meegenomen voor verhoor. Intussen had het gerecht ook aangebeld bij spelersmakelaar Pietro Allatta en clubadvocaat Laurent Denis.
Volgens de RTBf zijn er ook huiszoekingen geweest bij ex-speler Mario Espartero (nu Brussels), clubverantwoordelijke Chris Benoit en een boekhouder van La Louvière.
In de zaak-Ye stond La Louvière als derde club op de lijst van het gerecht. Eerder waren Lierse en Sint-Truiden aan de beurt.
Slotenmaker loodst speurders binnen bij Allatta
Toen de speurders bij Pietro Allatta aanbelden, gaf die niet thuis. Allatta bevindt zich al een tijdje in het buitenland.
Een slotenmaker loodste de vijf speurders dan maar binnen in Allatta's huis, in Chapelle-les-Herlaymont.
Ook op het kantoor van Laurent Denis, de huisadvocaat van La Louvière, viel het gerecht binnen. Een huiszoeking bij een advocaat vereist een speciale procedure.
Daarom was ook onderzoeksrechter Sylviana Verstreken aanwezig in de Louizalaan, in Brussel. De naam van Laurent Denis is al meerdere keren in een adem genoemd met die van Allatta. Hij verdedigde Zheyun Ye ook tijdens een rechtszaak in Finland.
"La Louvière heeft niks te verbergen"
De speurders brachten ook een bezoek aan het stadion van La Louvière. Ze namen enkele dozen met paperassen mee. De club reageerde al: "La Louvière heeft niks te verbergen. Wij behouden alle vertrouwen in Filippo Gaone, Laurent Denis en Chris Benoit. Ze stonden nooit ter discussie", zei een woordvoerder.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)