Volgens mij ben ik achter de oorzaak van dit euvel: de opnamen klinken zo fijntjes en glashelder doordat ze volgens mij voornamelijk op het mix-geluid uit de mengtafel zijn gebaseerd, en veel minder op het zaalgeluid. In principe staan de microfoons die op de zaal gericht zijn om applaus op te vangen e.d. tijdens de nummers weggemixt. Dit is ook wel goed, want zoals je weet spreekt in Paradiso met name het publiek dat zich aan de zijkanten verschanst graag hun werkdag of weekend door, waardoor er toch nog irritant geroezemoes op de opname zou komen. De geluidsman maakt volgens mij een opname tijdens het optreden die gebaseerd is op een soort standaardinstelling. Het kan dus zijn dat die fluit voor de zaal prima was uitgemixt, maar niet op de mengtafel waaruit de opname komt. Dit kan je bijvoorbeeld horen in Electronic Renaissance, waar allerlei gave effecten en een vette delay over Stuarts stem zaten. Die hoor je dus echt bijna niet terug op de opnamen.quote:Op maandag 15 mei 2006 17:00 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Jammer trouwens ook dat bij de opname van The Boy With the Arab Strab de fluit wegvalt. Die was in Paradiso heel erg mooi te horen en was er goed gespeeld. Ach ja, je kan niet alles hebben.

Dat is volgens mij Stuart die het riedeltje aan het begin verkloot, maar het klinkt alsof hij het bijna expres doet (hele 'grappige' nootjes). Je zag ook dat hij alleen tijdens het intro en outro zijn gitaar omdeed om die derde stem in die gitaarharmonie mee te spelen.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:48 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Is dat zo? Ik heb hem alleen nog in gedeelten beluisterd. Wel jammer als dat zo zijn. Het viel me trouwens op, dat in het begin van I'm a Cuckoo ze er heel even naast zitten. Wel vreemd dat me dat in Paradiso niet was opgevallen. De rest van de uitvoering is dan weer fantastisch.

Kan iemand dat even met een dvd-recorder opnemen? Dat zou echt fantastisch zijnquote:Op maandag 15 mei 2006 19:18 schreef Brahimov het volgende:
Maandag 15 mei 20:00 - 21:00 VPRO's 3voor12: Concert van de week: 'Belle and Sebastian'
moet je wel digitale tv hebben

Dat maakt niet uitquote:Op maandag 15 mei 2006 21:19 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:
Sorry hoor, dat ik zoveel reageer, maar het moest gewoonweg even, heb afgelopen twee dagen meerdere malen naar de opnamen geluisterd en het blijft een vet concert!

Ik vermoed dat ze van meerdere soundboards gebruik maken en dat de opname 'in een vroegtijdig stadium' van het proces wordt afgetapt.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:01 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. Je zou wel gelijk kunnen hebben. Maar als ze het soundboard achter hebben gebruikt voor de opname, dan zou dat toch hetzelfde moeten zijn als wat wij horen? Of ben ik nu gek?

Grote (live) mixtafels hebben over het algemeen ook een "B"-mix (de hoofdmix voor de zaal heet dan "A"-mix) die gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld een opname.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:01 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. Je zou wel gelijk kunnen hebben. Maar als ze het soundboard achter hebben gebruikt voor de opname, dan zou dat toch hetzelfde moeten zijn als wat wij horen? Of ben ik nu gek?

De mix geschikt voor een zaal is doorgaans anders dan die voor op CD. In een zaal staat bijvoorbeeld het geluid veel harder dan thuis (althans, dat mag ik hopen voor je buren) en dan moeten de verhoudingen weer wat anders staan om het voor onze oren goed te krijgen.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 20:46 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Waarom doen ze dat? D'r was toch niks mis met de zaalmix? In tegendeel zelfs! Nou ja, zal wel een goede reden voor zijn.

Ik vond het geluid in Paradiso een tikje te zacht. Ik heb het thuis inderdaad meestal wat harder staan, dus geef mij die A-mix maar!quote:Op dinsdag 16 mei 2006 21:08 schreef BUG80 het volgende:
[..]
De mix geschikt voor een zaal is doorgaans anders dan die voor op CD. In een zaal staat bijvoorbeeld het geluid veel harder dan thuis (althans, dat mag ik hopen voor je buren)

En dat is geluktquote:Op dinsdag 16 mei 2006 21:31 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Edit: Ik ga deze week nog eens proberen om de Video stream te rippen van 3voor12 Web TV. Hoop dat gaat lukken.

Niet eens gemerktquote:Op woensdag 17 mei 2006 21:10 schreef Q. het volgende:
Had ik al gezegd hoe tof ik het vond hoe Stevie doorspeelde toen de plug van zn gitaar er uit lag? Lekker meezingen enzo, hoor je bij Sukie erg goed.

Ai! Dat soort momenten maken toch het concert. Zeker bij een band die zo strak speelt dat twee avonden met een soortgelijke setlest nogal veel op elkaar kunnen gaan lijken. Dan zijn dat soort kleine dingetjes, zoals ook de opmerking over Ajax hooligans aan het begin, juist erg leuk en uniek.quote:

Het hele oeuvre natuurlijk!quote:Op woensdag 7 juni 2006 21:58 schreef Lieveheers_Meisje het volgende:
Ik ken eigenlijk alleen 'Funny little frog' van Belle & Sebastian, erg leuk liedje!
![]()
Ik ben nu toch wel benieuwd geworden naar andere nummers ...
Maar wat zijn de nummers van Belle & sebastian die ik echt moet horen ...?

Het origineel is vele malen beter.quote:Op zondag 4 juni 2006 10:38 schreef -Dries- het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=xIETaskUkmo&search=belle%20%26%20sebastian
Gaaf
Let ook op het -geheel in morrissey traditie- bloemetje achter Stuart's oor
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |