Ik gok er op dat die makelaar samenwerkt met een tussenpersoon (hypotheekadviseur) om jou zodoende richting die tussenpersoon te krijgen. Dat ben je, hoe overbodig ook, uiteraard niet verplicht.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 09:46 schreef avotar het volgende:
Hoi,
Gisteren een huis gekocht.![]()
Tenminste, nog niet helemaal. Gisteren binnen 4 uur ging het van een openingsbod tot een verkoopprijs van 152.000. Helemaal blij dus, maar nu moet er van alles geregeld worden. De verkopend makelaar wil ineens nu maandag of dinsdag al weten welke notaris ik ga nemen en hoe hoog m'n hypotheek gaat worden incl. verbouwkosten (= bouwdepot).
In elk geval, het wordt dus even vliegen maandag, want dat zijn allemaal dingen die ik nu niet kan regelen. Welke zaken moet ik nog meer gaan regelen? Wat ga ik nog op m'n pad krijgen. En waar kan het fout gaan. Wellicht kan dit zo een mooi centraal topic worden of zo? Ik weet niet.
In elk geval, spannend is het zeker.
Een van de dingen die ik me wel afvraag is, waarom wil de makelaar weten hoe hoog m'n verbouwkosten evt gaan worden. Wat heeft hij daar mee te maken?
Overigens, mocht je de TS wat stil vinden, dan komt dat doordat ik zo op een weekendje vertrek en er maandag pas weer ben..![]()
Dat staat nooit in een koopcontract.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
de makelaar zal in het financieringsbeding het bedrag van financiering willen zetten.
dus: onder voorbehoud van uiterlijk xx-xx-2006 te verkrijgen passende financiering groot xxx.xxx. euro. Ik zou zeggen, zet zeker hoog genoeg inIk weet niet of het gebruikelijk is om een bedag in de financieringsvoorwaarde te noemen.
voor wat betreft notaris, ik zou zeggen: vul maar in ' nader aan te wijzen' .
enlighten me. wat staat er dan wel m.b.t. een financieringsvoorwaarde?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 11:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat staat nooit in een koopcontract.
Ja en nee. Veel makelaars kennen nog wel 'een mannetje' wat je 'goedkoop' van een hypotheek kan voorzien (bijna als nieuw!), of doen zoiets zelf. Dus technisch gesproken praat-ie geen onzin. 't is natuurlijk wel knap onzinnig om daarop in te gaan, omdat je op je klompen kunt aanvoelen dat dat soort constructies niet perse de beste/goedkoopste zijn.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 10:25 schreef Brighteyes het volgende:
Die makelaar praat onzin.
Laat ik het zo zeggen: het kán er staan, maar ik ben het nooit tegengekomen, juist omdat dat lastig aan te geven is (wat is de executiewaarde van het pand, bijvoorbeeld, of wat zijn de lasten, verder is het ook niet slim om het als zodanig op te geven). Wél is het altijd aan te raden om NHG op te geven als ontbindende voorwaarde. (dat je dus geen financiering hebt kunnen rondkrijgen op NHG-voorwaarden)quote:Op zaterdag 18 februari 2006 11:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
enlighten me. wat staat er dan wel m.b.t. een financieringsvoorwaarde?
D'r zit een spatie in je URL. That's whyquote:Op zaterdag 18 februari 2006 21:57 schreef Rio het volgende:
edit: krijg het niet voor elkaar om hem clickable te maken op een of andere manier...
Dat was ook mijn redenatie inderdaad, zeker omdat ik daar zelf ook nog geen idee van heb. Ik heb wel een bedrag in m'n hoofd, maar waarschijnlijk is dat dermate ruim dat ik toch ook weer een deel zal gaan terugstorten.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 10:25 schreef Brighteyes het volgende:
Wat Xanthe zegt.
Als het goed is heb je het huis 'onder voorbehoud van financiering' gekocht. En je hebt nu nog best een tijd de tijd om te kijken hoe of wat met je hypotheek. Iig minimaal een weekje kan je er wel voor uittrekken hoor! Die makelaar praat onzin.
Hij zal je wel ergens van de week vragen en het voorlopig koopcontract te onderteken en als het goed is staat daar dat voorbehoud van financiering in en wanneer dat af loopt.
De notaris waar alles voor transport gaat mag je zelf kiezen en ook die hoef je echt niet as maandag te gaan vertellen.
En die verbouwkosten heeft hij al helemaal geen fuck mee te maken volgens mij.
Ow.. goed plan, ga ik zo eerst doen... goed topic nu alquote:Op zaterdag 18 februari 2006 10:25 schreef Brighteyes het volgende:
Ga zsm met een hypotheekverstrekker praten. Die kunnen je ook wel een beetje vertellen wat de gang van zaken is. Maar laat je niet zomaar door de verkopend makelaar in een hoekje drukken.
Kijk anders eens op de site van de Vereniging Eigen Huis. Die hebben ook een aantal boekjes over het kopen van een huis en hoe dat werkt.
quote:
Ik kreeg niet eens de kans om hier niet aan te denken gelukkig, de verkopend makelaar bleef dat maar herhalen.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 10:33 schreef frederik het volgende:
Mocht blijken dat je dingen vergeten bent (financieringsvoorbehoud bijvoorbeeld), dan zou ik in mijn achterhoofd houden dat jij als particulier de eerste 3 dagen nadat jij het koopcontract ontvangen hebt van de koop afkunt (vergelijkbaar met de 7 dagen van koop op afstand). Is misschien niet netjes om de andere partij te laten zitten met jouw fouten, maar wanneer ze gaan zitten drammen zou dat een uitweg kunnen zijn
Dat doet ie ook, hij bood me na het uitwisselen van de nodige informatie ook aan dat hij wel een vrijblijvend gesprek bij de rabobank kon regelen voor me.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik gok er op dat die makelaar samenwerkt met een tussenpersoon (hypotheekadviseur) om jou zodoende richting die tussenpersoon te krijgen. Dat ben je, hoe overbodig ook, uiteraard niet verplicht.
Die makelaar heeft, zoals gezegd, niets te maken met jouw hypotheek, verbouwing of wat dan ook. Hij werkt voor de verkopende partij, jij betaalt hem immers niet.
het huis is van 1963, maar het rapport is al bijna in m'n bezit. De constructie is zo dat zowel de begane grond als de zolder een houten vloer heeft ipv een betonnen vloer, dus we hebben voor de zekerheid alvast maar onze eerste 195 euro uitgegeven om een onderzoek ernaar te laten uitvoeren.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
Over eventuele verbouwingen: zeker onder NHG, zal er dan, in het geval van geen eigen geld, een bouwdepot moeten komen. (boven de € 2.500,-- euro in elk geval, daaronder niet) Verder is het afhankelijk van de verstrekker in hoeverre dat nodig is.(maar dan nog, waarom niet, je betaalt er hooguit 1% rente over, de rente over je bouwdepot is namelijk 1% lager dan de betaalde rente over dat deel)
Zo te lezen heb je nog geen koopcontract getekend, dus let op je ontbindende voorwaarden (onder welke voorwaarden je dus af kan zien van de koop, bijvoorbeeld als je de hypotheek niet rond zou kunnen krijgen of dat er een bouwtechnische keuring vereist is waaruit blijkt dat de kosten voor verbetering boven een X-percentage van de koopprijs komt, soms is dat bouwtechnisch rapport nodig bij huizen van voor 1940)
Jazeker... dat doen we bij de hypotheker..quote:Op zaterdag 18 februari 2006 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
Als je naar een tussenpersoon/bank gaat, laat hen dan zorgen voor notaris/taxateur. Zoals wij dat doen scheelt dat echt in de kosten.(vaste tarieven afgesproken bijvoorbeeld) Daarnaast scheelt jou dat rompslomp.(daarnaast hou ik dat soort zaken altijd het liefst zelf in de gaten, dan weet ik zeker dat het goed gaat)
Ik weet niet of je getrouwd bent/samenwoont enz. maar misschien, indien nodig, kun je bij diezelfde notaris een samenlevingscontract/testament laten opstellen. Dat scheelt ook weer in de kosten.
Wat je alvast kunt doen is het maken van kopieën van legitimatiebewijzen, laatste loonstroken verzamelen, vragen naar een werkgeversverklaring bij je/jullie werkgever(s), eventuele saldo-opgaven van schulden (kredieten, roodstandfaciliteiten, creditcards ed). Het helpt echt als je dat soort dingen alvast kunt regelen (qua tijd, maar het is voor een tussenpersoon/bank ook prettig).
Laat je goed voorlichten qua hypotheekvormen, maar dat spreekt op zich vanzelf.
quote:
Heb je een bouwkundig rapport laten opmaken, of een taxaterapport? Ben zelf nl ook bezig met het kopen van een appartement (bouwjaar 1938), en vraag me af of het handig is om een bouwkundig rapport op te laten maken.quote:Op maandag 20 februari 2006 10:34 schreef avotar het volgende:
[..]
het huis is van 1963, maar het rapport is al bijna in m'n bezit. De constructie is zo dat zowel de begane grond als de zolder een houten vloer heeft ipv een betonnen vloer, dus we hebben voor de zekerheid alvast maar onze eerste 195 euro uitgegeven om een onderzoek ernaar te laten uitvoeren.
Hier bleek gelukkig wel dat alles in orde was mbt de vloeren, maar dat het stucwerk beneden opnieuw moest gebeuren.
Daar heb ik nog wel een vraag over als die hier gesteld kan worden. Hoe zit dat als je een ehm "oom"hebt die heel handig kan stuccen (of is het stukken, of stucken
), maar die toch graag ook iets wil hebben voor de tijd dat ie er mee bezig is?
Kun je dat ook uit je bouwdepot betalen, of moet dat uit eigen zak?
![]()
ik heb gewoon op een loze middag een bezoekje gebracht aan de hypotheker en me volledig laten voorlichten. Ik zat nog met een behoorlijk doorlopend krediet en werd net als jou gek van alle vershcillende bedragen.quote:Op maandag 20 februari 2006 16:22 schreef MaLo het volgende:
Wij zijn ons ook net aan het oriënteren op een koophuis. Ons gezamenlijk inkomen ligt op ongeveer 40.000 per jaar, (26000 voor mijn vriend met vaste baan, ik ga 14000 verdienen, heb nog geen vast contract (jaarcontract) maar een intentieverklaring zit er wel in). Ik zat te kijken op diverse sites voor een maximale hypotheek, maar de bedragen variëren van 157.000 tot 200.000. Dus om nu te zeggen dat je daar wijzer van wordt
. Ik had gehoopt via internet een duidelijke indicatie te kunnen krijgen van de maximale hypotheek, ik heb nog niet zo'n zin in een "mannetje" over de vloer. Wil gewoon vanuit mijn luie stoel op Funda neuzen en weten wat haalbaar is
.
Ik blijf dit topic volgen om te kijken waar we allemaal aan moeten denken als we echt gaan doorpakken.
Ik heb laten uitvoeren door een officieel bedrijf uit Arnemuiden. Kwam een oude man langs die gewoon alles is nagelopen. Kost me 195 euro, maar in elk geval heb je er wel een stuk meer zekerheid door. Het was niet ingegeven uit een verplichting, maar meer een gevoel van wat extra zekerheid. Ik heb zelf de ballen verstand van huizen en bouwen en niet 2 linkerhanden, maar een stuk of 7.quote:Op maandag 20 februari 2006 16:10 schreef Japiejooo het volgende:
[..]
Heb je een bouwkundig rapport laten opmaken, of een taxaterapport? Ben zelf nl ook bezig met het kopen van een appartement (bouwjaar 1938), en vraag me af of het handig is om een bouwkundig rapport op te laten maken.
Weet dat het voor NHG verplicht is voor alle huizen eerder gebouwd dan 1940.
En door wie heb je het uit laten voeren?
Taxatierapport is verplicht voor de hypotheek toch, of verschilt dit ook per geldverstrekker?
Kan het zijn dat de huidige eigenaar deze rapporten al heeft, van een paar jaar geleden bijvoorbeeld, of zijn deze waardeloos?
Het goedkoopste huis in mijn woonplaats, en dan heb je echt een krot, is 139000quote:Op maandag 20 februari 2006 16:31 schreef _Flash_ het volgende:
Ga gewoon eens langs je bank MaLo.. Daar wordt je wel een stuk wijzer van.
Het lijkt me trouwens wel handig om in zo'n situatie geen top hypotheek op beide inkomens te nemen. Neem als prijs waar je naar wilt kijken zo ongeveer hetgeen dat je kan lenen op 32000 ofzo. (Zal zo'n 150.000 min k.k. is 135.000 zijn.) Als jullie uit elkaar gaan of jouw contract wordt niet verlengd kom je anders in een moelijke situatie terecht financieel gezien.
en als dat niet uit het bouwdepot kan.. hoe doet iedereen dat dan..quote:Op maandag 20 februari 2006 10:34 schreef avotar het volgende:
Daar heb ik nog wel een vraag over als die hier gesteld kan worden. Hoe zit dat als je een ehm "oom"hebt die heel handig kan stuccen (of is het stukken, of stucken
), maar die toch graag ook iets wil hebben voor de tijd dat ie er mee bezig is?
Kun je dat ook uit je bouwdepot betalen, of moet dat uit eigen zak?
Ik had geen bouwdepot, maargewoon de hypo max aangevuld tot NHG norm. geld is dan vrij te besteden.quote:Op woensdag 22 februari 2006 13:09 schreef avotar het volgende:
[..]
en als dat niet uit het bouwdepot kan.. hoe doet iedereen dat dan..![]()
Daar had m'n pa het ook over.. maar die had nog een annuiteitenhypotheek.. (dat was al weer een paar jaar terug).. maar zijn die regels tegenwoordig niet veel meer aangescherpt?quote:Op woensdag 22 februari 2006 13:18 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik had geen bouwdepot, maargewoon de hypo max aangevuld tot NHG norm. geld is dan vrij te besteden.
Afgelopen Juli werd het toch echt bijgeschreven op mijn rekeningquote:Op woensdag 22 februari 2006 13:53 schreef avotar het volgende:
[..]
Daar had m'n pa het ook over.. maar die had nog een annuiteitenhypotheek.. (dat was al weer een paar jaar terug).. maar zijn die regels tegenwoordig niet veel meer aangescherpt?
ik heb even snel nog maar een gesprek met de hypotheker ingepland.. vanavond weet ik er alles overquote:Op woensdag 22 februari 2006 14:02 schreef sanger het volgende:
[..]
Afgelopen Juli werd het toch echt bijgeschreven op mijn rekening
Als het bij je hypotheker nou niet kan, weet ik er 1 waar het wel kan. Kan ik je het adres wel eens mailen dan.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:05 schreef avotar het volgende:
[..]
ik heb even snel nog maar een gesprek met de hypotheker ingepland.. vanavond weet ik er alles over
maareh.. je hebt wle zo'n beetje m'n dag gemaakt voorlopig sanger..![]()
Feli!quote:Op zaterdag 18 februari 2006 09:46 schreef avotar het volgende:
Hoi,
Gisteren een huis gekocht.![]()
Tenminste, nog niet helemaal. Gisteren binnen 4 uur ging het van een openingsbod tot een verkoopprijs van 152.000. Helemaal blij dus, maar nu moet er van alles geregeld worden. De verkopend makelaar wil ineens nu maandag of dinsdag al weten welke notaris ik ga nemen en hoe hoog m'n hypotheek gaat worden incl. verbouwkosten (= bouwdepot).
In elk geval, het wordt dus even vliegen maandag, want dat zijn allemaal dingen die ik nu niet kan regelen. Welke zaken moet ik nog meer gaan regelen? Wat ga ik nog op m'n pad krijgen. En waar kan het fout gaan. Wellicht kan dit zo een mooi centraal topic worden of zo? Ik weet niet.
In elk geval, spannend is het zeker.
Een van de dingen die ik me wel afvraag is, waarom wil de makelaar weten hoe hoog m'n verbouwkosten evt gaan worden. Wat heeft hij daar mee te maken?
Overigens, mocht je de TS wat stil vinden, dan komt dat doordat ik zo op een weekendje vertrek en er maandag pas weer ben..![]()
Notariskosten, dus hypotheek- en leveringsakte, vallen toch onder de noemer Kosten Koper, en worden dus meegefinancierd? toch?quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:28 schreef Dr_Gonzo het volgende:
[..]
Feli!
Ik woon sinds 1 feb een jaar in mijn nieuwe huis
Anyway... begin door een notaris te zoeken.
Dit mag je tegenwoordig zelf bepalen, zoek gewoon de goedkoopste of een die lekker in de buurt ligt.
De keus is in ieder geval helemaal aan jou.
G
...waarom zou je dat zelf niet kunnen?quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:28 schreef Dr_Gonzo het volgende:
Als laatste stap ga je naar iemand die jouw belastingzaken in orde maakt voor je voorlopige teruggave e.d.
sowieso een ontzettend goeie tip .. gelukkig wist ik dat al iets eerder en ben ik inderdaad dankzij het rondshoppen 200 euro goedkoper u it.. scheelt nogal...quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:28 schreef Dr_Gonzo het volgende:
[..]
Feli!
Ik woon sinds 1 feb een jaar in mijn nieuwe huis
Anyway... begin door een notaris te zoeken.
Dit mag je tegenwoordig zelf bepalen, zoek gewoon de goedkoopste of een die lekker in de buurt ligt.
De keus is in ieder geval helemaal aan jou.
klopt inderdaad, daar heb ik hem gisteren ook op gewezen.. joh.. ik neem een hypotheek en ja ik financier daar ook m'n verbouwing mee, maar hoeveel dat wordt, dat weet ik niet.quote:Op woensdag 22 februari 2006 17:28 schreef Dr_Gonzo het volgende:
Ga naar de hypotheker en laat je daar avdviseren over de verschillende soorten hypotheken, kies een hypotheekvorm (er zijn veel verschillende constructies om je hypotheek terug te betalen) en vraag daar een offerte voor aan.
Bedenk of je ook nog wat extra geld wilt opnemen om te verbouwen o.i.d.
Als je dat niet wilt of niet nodig hebt des te beter!
De makelaar heeft niks te maken met verbouwingskosten of de hoogte van jouw hypotheek, je hoeft ze niets te vertellen!
De makelaar is wel vaak je beste aanspreekpunt als je vragen hebt over de verkoop o.i.d.
Hebben ze inderdaad ook gedaan.. goeie voorspellingquote:Op woensdag 22 februari 2006 17:28 schreef Dr_Gonzo het volgende:
De valkuilen zitten 'em vooral dat mensen nu misbruik gaan maken van een onervaren koper.
Zo zal de hypotheker je, vast en zeker, aanbieden om een taxateur langs te sturen die jouw woning gaat checken (is verijst om de hypotheek te krijgen), ook zal men je van alles en nogwat aanbieden aan verzekeringen.... goed bekijken wat het kost eer je iets accepteerd.
Er zitten behoorlijk dikke commissies op die je beter in je eigen zak kan steken door zelf even rond te kijken welke bedrijven dezelfde diensten tegen minder leveren (als je niet oppast kost je dit duizenden euro's extra!!!)
moet je eens kijken hoe debiel hij reageerd bij andere topic's die wel serieus zijn !quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:04 schreef Five_Horizons het volgende:
Debiele reacties verwijderd....
On topic!
Ben er toch nog wel even nieuwsgierig naar Sanger, hoe ik het nu begreep was het zo dat je bouwdepot vastgehouden wordt en op basis van declaraties en voorschoten opgenomen kan worden.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:07 schreef sanger het volgende:
[..]
Als het bij je hypotheker nou niet kan, weet ik er 1 waar het wel kan. Kan ik je het adres wel eens mailen dan.
weehee... huilie..quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:10 schreef Breukink het volgende:
[..]
moet je eens kijken hoe debiel hij reageerd bij andere topic's die wel serieus zijn !
Dat laatste klopt (die ¤ 2.500,-- geldt overigens voor NHG), maar dan zul je wel voor een bon moeten zorgen i.v.m. aftrekbaarheid.quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:23 schreef avotar het volgende:
[..]
Ben er toch nog wel even nieuwsgierig naar Sanger, hoe ik het nu begreep was het zo dat je bouwdepot vastgehouden wordt en op basis van declaraties en voorschoten opgenomen kan worden.
Dit tot het moment dat het saldo ervan onder de 2.500 euro uitkomt, op dat moment wordt het op je rekening gestort en hoeft het niet meer verantwoord te worden.
Daar zou je dus een handige oom van kunnen betalen op dat moment.![]()
Ik snap het probleem niet FH, ik zie hier links staan naar sites, met naam en al. Ik zeg alleen dat ik een hypotheekverstrekker had die een extra som mee kon finacieren van meer dan die 2500 zonder bouwdepot. Als TS daar interesse in heeft kan ik hem dat mailen indien gewenst. Heb geen reclame gemaakt of zo iets. Verder sta ik helemaal buiten de hypotheekwerled, op het feit dat ik er 1 heb na dan.quote:Op donderdag 23 februari 2006 18:07 schreef Five_Horizons het volgende:
En voor de volledigheid voor Sanger:
Dat soort reclame is niet gewenst
Een verstrekker kán dat niet doen als er een verplicht bouwdepot is onder NHG. (dat mag niet namelijk).quote:Op donderdag 23 februari 2006 19:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik snap het probleem niet FH, ik zie hier links staan naar sites, met naam en al. Ik zeg alleen dat ik een hypotheekverstrekker had die een extra som mee kon finacieren van meer dan die 2500 zonder bouwdepot. Als TS daar interesse in heeft kan ik hem dat mailen indien gewenst. Heb geen reclame gemaakt of zo iets. Verder sta ik helemaal buiten de hypotheekwerled, op het feit dat ik er 1 heb na dan.
Ik zie geen reklame.
Dus een exra geldlening, zonder bouwdepot, van meer dan 2500 euro mag niet? Ik ben niet zo heel erg thuis in hypotheken, maar wij hebben dat dus wel gehad, en we hebben NHG. Is dat sinds kort verandert dan?quote:Op donderdag 23 februari 2006 21:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een verstrekker kán dat niet doen als er een verplicht bouwdepot is onder NHG. (dat mag niet namelijk).
Maar om alle schijn te vermijden (anders zou iedereen dat zo kunnen doen, net zoals ikzelf) zijn posts met "ik weet wel iemand, stuur even een mailtje" niet gewenst. Niks persoonlijks, maar het valt onder de noemer "spam".
zover ik het nu begrijp is het zo dat je totaal tot 125% van de executie waar kan lenen, dus dat is niet het bouwdepot.quote:Op zondag 26 februari 2006 11:36 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus een exra geldlening, zonder bouwdepot, van meer dan 2500 euro mag niet? Ik ben niet zo heel erg thuis in hypotheken, maar wij hebben dat dus wel gehad, en we hebben NHG. Is dat sinds kort verandert dan?
Enne, ik zal er rekenig mee houden
Dat is niet veranderd, maar dat komt door het volgende:quote:Op zondag 26 februari 2006 11:36 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus een exra geldlening, zonder bouwdepot, van meer dan 2500 euro mag niet? Ik ben niet zo heel erg thuis in hypotheken, maar wij hebben dat dus wel gehad, en we hebben NHG. Is dat sinds kort verandert dan?
[/quote]quote:Op maandag 27 februari 2006 18:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is niet veranderd, maar dat komt door het volgende:
Bij NHG mag je de koopprijs+12% maximaal tegen NHG lenen. Daarboven moet e.e.a. in depot.
Hoe lager je de k.k. houdt, des te meer kun je krijgen zonder in depot te houden.
Enne, ik zal er rekenig mee houden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |