Leg eens uit waarom een blinde wel in z/w kan dromen en niet in kleur?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:08 schreef Tafkahs het volgende:
waarschijnlijk in zwart wit
Een kleurenblindequote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:09 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom een blinde wel in z/w kan dromen en niet in kleur?
kauw er nog maar even op.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:09 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom een blinde wel in z/w kan dromen en niet in kleur?
Vraag het een blindequote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:07 schreef roykejanssen het volgende:
Ja.....kan een blinde dromen? Wat droomt ie dan?
Hoezo? Niets zien is niets zien, zowel in z/w als in kleurquote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:11 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
kauw er nog maar even op.
Bij klokhuis hadden ze vroeger een systeem bedacht om aan blinden uit te leggen hoe kleuren er uit zien, rood was bijvoorbeeld iets heets vast pakken
ja en een koe heeft 7 magen. Als ie moet overgeven, welke van de 7 is dan de meest waarschijnlijke maag waaruit de inhoud komt?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:12 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hoezo? Niets zien is niets zien, zowel in z/w als in kleur
De eerste maag, bij het kotsen dus de laatste en ik had al ge-editquote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:14 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
ja en een koe heeft 7 magen. Als ie moet overgeven, welke van de 7 is dan de meest waarschijnlijke maag waaruit de inhoud komt?
Gebruik je fantasie eens ofzo![]()
Dromen we niet allemaal in zwart/wit?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:08 schreef Tafkahs het volgende:
waarschijnlijk in zwart wit
Ik droom echt in kleuren hoorquote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:23 schreef Nevje het volgende:
[..]
Dromen we niet allemaal in zwart/wit?
Hoe weet je zo zeker dat je in kleur droomt?
Waarschijnlijk is niet zeker weten he? Ik denk dat licht en donker de meest basale vormen van onderscheiding zijn, dus zwart / wit en de grijstinten daartussen liggen dan het meest voor de handquote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:23 schreef Nevje het volgende:
[..]
Dromen we niet allemaal in zwart/wit?
Hoe weet je zo zeker dat je in kleur droomt?
Of in braillequote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:26 schreef jaspah het volgende:
mischien droomt ie alleen geluid?
quote:
Blind vanaf geboorte natuurlijk! Dat is nou juist de vraag inderdaad!quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:36 schreef neo2000 het volgende:
Hebben we het dan over iemand die blind is vanaf geboorte, of blind geworden is..? Lijkt mij dat er een significant verschil is tussen iemand die weet wat "zien" inhoudt en iemand die het nog nooit heeft kunnen doen.
zie het klokhuis, lees het topic nog es doorquote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:40 schreef Davidboaz het volgende:
ik merk dat ik me meteen afvraag hoe ik aan een blinde de definitie van kleur uit zou leggen....
zwart.
wat is zwart?
zwart is wat jij die niet kan zien, ziet.
maar dat kan ook niet, want je ziet niks... :\
Dat is niet eens zo gek. Dromen zijn angsten, gecombineerde indrukken en ervaringen van dingen die je meemaakt in het dagelijks leven. Als iemand vanaf zijn geboorte al blind is, is het onmogelijk om een excact beeld bij een bepaald voorwerp te hebben. Na een object uitvoerig betast te hebben is het goed mogelijk dat ze een redelijk fantasierijk beeld kunnen creëren. Hierover dromen ze dan uiteindelijk weer, want ze weten niet beter. En aangezien blinde mensen redelijk veel waarde hechten aan reuk en gehoor, ga ik er vanuit dat de persoon in kwestie hierover droomt.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:26 schreef jaspah het volgende:
mischien droomt ie alleen geluid?
Ik denk dat je ons voor het lapje houdtquote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:36 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Ik vind dat niet grappig, ik ben zelf blind en daar moet je niet zo mee spotten.
op taalfouten bedoel je?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:43 schreef VarsesteR het volgende:
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat een echte blinde hierop reageerd.![]()
Hetzelfde geldt voor het uitleggen van wat geluid en horen is aan een dove. Het is voor de meeste mensen iets heel logisch, maar als je niet weet wat het is en je kan het niet ervaren dan is het denk ik onmogelijk om te begrijpen wat het is.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:40 schreef Davidboaz het volgende:
ik merk dat ik me meteen afvraag hoe ik aan een blinde de definitie van kleur uit zou leggen....
zwart.
wat is zwart?
zwart is wat jij die niet kan zien, ziet.
maar dat kan ook niet, want je ziet niks... :\
En waar zie je dat staan dan..? Herleid je dat uit de vraagstelling..? Ik nml niet. Kan het op verschillende manieren bekijken lijkt mij. Dus zoals ik al zei, significant verschil.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:41 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Blind vanaf geboorte natuurlijk! Dat is nou juist de vraag inderdaad!
die benadering vind ik nergens op slaan; hoe kan een blinde nou ooit 'hitte' associëren met een voorstelling van de kleur rood? Die link leggen wij wel, maar zij niet.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:41 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
zie het klokhuis, lees het topic nog es door
Kip!quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:43 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik denk dat je ons voor het lapje houdt
Even een testje.
[[url=http://xs68.xs.to/pics/06076/fkadmnvk.jpg]afbeelding][/url]
Heb je het al geprobeerd met je ogen dicht?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:47 schreef Davidboaz het volgende:
[..]
die benadering vind ik nergens op slaan; hoe kan een blinde nou ooit 'hitte' associëren met een voorstelling van de kleur rood? Die link leggen wij wel, maar zij niet.
Hangt er vanaf. Rood wekt bij ons en bepaalde emotie op, wat blinde mensen koppelen aan een ervaring. Ze zien het niet, maar het wordt ze verteld. Heb ooit op televisie een stuk gezien dat blinde mensen gevoelsmatig een kleur 'voelen'. Hoewel ik me er destijds weinig bij voor kon stellen, maar het schijnt dat die mensen redelijk op kunnen maken welke kleur een bepaald vlak heeft. Weet niet in hoeverre dit geloofwaardig was, en of het überhaupt door de wetenschap onderbouwd wordt. Maar dan alsnog. Er zijn wel vaker vreemde, paranormale fenomenen waargenomen.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:47 schreef Davidboaz het volgende:
[..]
die benadering vind ik nergens op slaan; hoe kan een blinde nou ooit 'hitte' associëren met een voorstelling van de kleur rood? Die link leggen wij wel, maar zij niet.
vergeet gevoel niet...quote:Op zaterdag 18 februari 2006 01:00 schreef Isdatzo het volgende:
Als hij/zij ooit gezien heeft denk ik iig dat ze wel in kleuren en beelden dromen. Als ie altijd al blind is geweest denk ik in geuren/geluiden.
* Isdatzo is benieuwd
quote:
Wat dromen blinden?
Bij onze droomvereniging krijgen we deze vraag regelmatig. Er is ook aardig wat onderzoek naar gedaan, zoals te vinden is in een naslagwerk als Dream Reader van Anthony Shafton (ISBN 0 7914 2618 1). Mensen die vroeg-blind zijn, d.w.z. blind geboren of blind geworden voor hun 5de levensjaar, dromen in het algemeen niet visueel. Uiteraard dromen ook deze blinden wel, tenminste als hun andere zintuigen intact zijn. Zij dromen vooral auditief - gesprekken worden vaak genoemd -; ze dromen ook in tast, in smaak en in geur. Overigens wordt als kanttekening bij deze conclusie een uitspraak geciteerd van blindgeboren musicus Stevie Wonder: ' ik zie muziek in kleur'. Men blijft er echter van uit gaan dat wat we met z'n allen ' zien' noemen, in dromen van blinden slechts voorkomt bij mensen die zo na hun 5de tot 7de levensjaar blind geworden zijn. De leeftijd 5 tot 7 is de kritieke fase. Sommigen die op die leeftijd blind geworden zijn, dromen wel visueel en anderen niet. Mensen die na hun 7de blind geworden zijn, dromen net als iedereen, hoewel bij mensen die voor hun 10de blind geworden zijn het visuele element minder kan zijn dan bij de doorsnee dromer. De aanwezigheid van het visuele in hun dromen kan voor blinden net zo werken als de aanwezigheid van al gestorven mensen in de dromen van hun nabestaanden: je wordt wakker en bent teleurgesteld dat het 'maar' een droom is of je voelt je getroost dat je in ieder geval in je droom nog van deze aanwezigheid kunt genieten.
Mensen die vanaf hen geboorte blind zijn kunnen niet visueel dromen lijkt me.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 02:28 schreef unwanted. het volgende:
quote: dromen in het algemeen niet visueel.
euh? Hier wordt gezegd dat blind geboren mensen soms wel visueel dromen?
blinden zijn niet zo botquote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:19 schreef Maikuuul het volgende:
Damn dit is nog eens een goede vraag
Eigenlijk zou je het moeten vragen aan een blindemaarja als je vraagt: zwart wit of kleur ? Zegtie: hoe the fuck moet ik dat weten kutkind, ik heb nooit kleuren kunnen zien dus hoe weet ik dan hoe ze eruit zien
inteligente grapquote:
en van dat dromen dat is niet eens zo raar. hij kan wel dromen want hij heeft wel een gevoel hoe iets eruit moet zien... hij weet namelijk ook wat een kopje is. hij kan het echter niet zien maar wel voorstellen.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:14 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
ja en een koe heeft 7 4 magen. Als ie moet overgeven, welke van de 7 4 is dan de meest waarschijnlijke maag waaruit de inhoud komt?
Gebruik je fantasie eens ofzo![]()
Ah joh, vraag het gewoon met een wat zwaardere stem zodat hij niet weet wie je echt bent en als hij begint te flippen moet je gewoon weglopen. Heeft hij toch niet door dan. Lijkt hij nog schizo ook.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:25 schreef cappp het volgende:
Ik heb trouwens een blind gozertje op mn school rondlopen, ik vind het alleen zo lullig om te vragen![]()
gedaan.. en ja zij droomt... of het in kleur/zwart wit is weet ze niet,... maar ze maakt regelmatig hele avonturen mee in haar droomquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |