inderdaad,quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:43 schreef Palomar het volgende:
Officieel is het 10 over half 7.
Ik ook niet, want dan kun je net zo goed zeggen: het is 20 voor half 8 en dat klinkt al helemaal nietquote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:12 schreef Minnie_ het volgende:
Ik zeg tien over half.
20 voor vind ik zo raar klinken...hoor ik ook nooit iemand zeggen eigenlijk.
half past nine zeggen ze jaquote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:12 schreef remlof het volgende:
In Engeland zeggen ze trouwens "half nine" als ze half tien (9:30) bedoelen... Daar moest ik wel heel erg aan wennen toen ik in Londen woonde!
niks trouwens, dat leer je op de basis school alquote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:12 schreef remlof het volgende:
In Engeland zeggen ze trouwens "half nine" als ze half tien (9:30) bedoelen... Daar moest ik wel heel erg aan wennen toen ik in Londen woonde!
Nou, in ierland niet. Daar wordt past al-tijd weggelaten. Dus dat is best even wennen als Nederlander.quote:
Dat is een van de grootste bekende spraakverwarringen met de Engelsen.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:12 schreef remlof het volgende:
Kom op zeg, 20 voor is toch duidelijk genoeg, zo niet duidelijk.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:21 schreef Avenger84 het volgende:
10 over half!
Mijn mede stagair uit het noorden zei laatst: 'het is 20 voor 2', voordat ik dan doorheb hoelaat het is heb ik zelf al gekeken![]()
Meestal zeg ik "gewoon" 10 over half, maar af en toe ook wel 20 vóór. En voor de volledigheid, ik kom uit Haarlem, maar mijn moeder is Gronings (en half-Deens, en volgens mij is het in het Deens ook altijd 20 voor/over).quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:41 schreef Zwansen het volgende:
Ik zeg zelf vaak bijvoorbeeld 20 voor 7 ipv 10 over half 7.
Wat zeggen jullie en zou dit geografisch bepaald zijn?
Volgens mij is 20 voor iets noordelijks.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |