Wanneer precies is een voorwerp eigenlijk geaard? Moet er dan een route zijn naar de grond, waarbij de stroom onafgebroken geleid wordt?quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Een kraan is geaard, een deurklink niet (bij een houten/plastic deur).
Leuk weetje: elke millimeter vonk is 1000 volt! 8000 volt lukt prima
Ja, want een deurklink is niet rechtstreeks verbonden met de aarde, en een kraan wel.quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:07 schreef hisham_abbas het volgende:
A) Veronderstel dat je statisch geladen bent. Is het dan mogelijk dat je bij het aanraken van een deurklink geen schok krijgt, maar wel bij het aanraken van een kraan, gegeven dat beide materialen stroom geleiden.
Nee, eigenlijk niet.quote:B) Is het mogelijk dat je (vrijwel) niet statisch geladen bent, maar toch een schok kunt krijgen bij het aanraken van bepaalde metalen of koperen oppervlakken?
Het ontstaat door een electronentekort, wat kan ontstaan door wrijving met bepaalde materialen.quote:Verder vraag ik me erg af of statische elektriciteit willekeurig optreedt, of dat er echt een logica in zit; dat het te reproduceren is.
Je weet zeker dat de thermostaat in orde was? (d.w.z. dat er geen spanning liep over de knopjes)quote:Ik heb bijvoorbeeld zelfs meegemaakt dat ik een thermostaat (met twee metalen knopjes om te temperatuur in te stellen) bediende, en twee keer achter elkaar een schokje kreeg (linker wijsvinger en rechter wijsvinger).
quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:38 schreef hisham_abbas het volgende:
[..]
Wanneer precies is een voorwerp eigenlijk geaard? Moet er dan een route zijn naar de grond, waarbij de stroom onafgebroken geleid wordt?
Ja, je kunt hem bijvoorbeeld op een verwarmingsbuis leggen.quote:Kun je ook een muntstuk aarden?
Er zit tegenwordig toch kunst stof in verwamingen? (in de CV) dus dan werkt dat aarden toch niet?quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:41 schreef Alicey het volgende:
[..]
[..]
Ja, je kunt hem bijvoorbeeld op een verwarmingsbuis leggen.
Ik zou het niet weten.. Ik ben alleen de ouderwetse metalen buizen gewend.quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:43 schreef NanKing het volgende:
[..]
Er zit tegenwordig toch kunst stof in verwamingen? (in de CV) dus dan werkt dat aarden toch niet?
Dat zal best kunnen, maar bijvoorbeeld hier in huis zijn echt alle radiatoren en drinkwaterleidingen (een keer extra?) geaard met speciale klemmen en dikke aardleidingen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:43 schreef NanKing het volgende:
[..]
Er zit tegenwordig toch kunst stof in verwamingen? (in de CV) dus dan werkt dat aarden toch niet?
Zie m'n "1000 volt per mm". De doorslagspanning van plastic is lager dan van lucht, maar een paar duizend volt kan nog prima door een dun plastic knopje "vonken"quote:Ik heb bijvoorbeeld zelfs meegemaakt dat ik een thermostaat (met twee metalen knopjes om te temperatuur in te stellen) bediende, en twee keer achter elkaar een schokje kreeg (linker wijsvinger en rechter wijsvinger).
Waar zitten die klemmen dan? Ik heb geen idee hoe dat bij mijn huis zitquote:Op donderdag 16 februari 2006 20:48 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
[..]
Dat zal best kunnen, maar bijvoorbeeld hier in huis zijn echt alle radiatoren en drinkwaterleidingen (een keer extra?) geaard met speciale klemmen en dikke aardleidingen.
Het is ook zo ongelofelijk onvoorspelbaar en eens in de zoveel tijd krijg je de volle ladingquote:Op donderdag 16 februari 2006 20:34 schreef Fatality het volgende:
ja mooi spul die statische elektriciteit
De slechtste uitvinding ooitquote:Op donderdag 16 februari 2006 20:34 schreef Fatality het volgende:
ja mooi spul die statische elektriciteit
Het zit hem dus in het feit of je al of niet geisoleerd bent van aarde, in dit geval als je contact hebt met aarde zal de pc kast die door de wrijving met het piepschuim opgeladen is zich via jou kunnen ontladen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 22:05 schreef The_Terminator het volgende:
Ik krijg altijd nare statische schokken zodra ik lege pc kasten aan het stickeren ben op me stage. De kasten zelf zitten verpakt in plastic, met aan weerszijden een piepschuim beschermingskap. Het geheel zit in een kartonnen doos, waar ik de kast dan uit laat glijden door deze doos op de kop te houden. Zodra de kast dan uit de doos is, en ik deze aanraak dan krijg ik een behoorlijke schok. En het gebeurd bij vrijwel elke kast die ik uitpak, dus het is niet willekeurig.
Vind het trouwens wel vreemd dat de stagiaire waarmee ik samenwerk nooit schokken van de kasten krijgt, ik ben altijd de klos
De stagiar is gewoon slimmerquote:Op donderdag 16 februari 2006 22:05 schreef The_Terminator het volgende:
Ik krijg altijd nare statische schokken zodra ik lege pc kasten aan het stickeren ben op me stage. De kasten zelf zitten verpakt in plastic, met aan weerszijden een piepschuim beschermingskap. Het geheel zit in een kartonnen doos, waar ik de kast dan uit laat glijden door deze doos op de kop te houden. Zodra de kast dan uit de doos is, en ik deze aanraak dan krijg ik een behoorlijke schok. En het gebeurd bij vrijwel elke kast die ik uitpak, dus het is niet willekeurig.
Vind het trouwens wel vreemd dat de stagiaire waarmee ik samenwerk nooit schokken van de kasten krijgt, ik ben altijd de klos
levensgevaarlijkquote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:37 schreef Zwansen het volgende:
Ik had trouwens vroeger een boxershort, als ik die onder de dekens een beetje bewoog dan kwamen er zelfs vonken vanaf.
De bank moet je juist niet isoleren van aarde maar met aarde verbinden, een blank draadje achter de zitting en verbonden aan de cv zal wel helpen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:05 schreef tass het volgende:
Ik zit hier bij een vriendin die een nieuwe bank heeft, en die bank is echt GIGA statisch geladen. Alles en iedereen die erop zit word geladen en de katten krijgen stroom, de baby heeft hele statische haren. Tis echt om gek van te worden!!!!
Ze gaat wel bakjes halen om aan de verwarming te hangen, de lucht is blijkbaar ook droog hier, maar ik denk dat dat niet genoeg is.
Is de oplossing om rubberen plakkers onder de voeten van de bank te plakken??
Zou dat de ergste stroom van die bank afhelen denen jullie???
Hoor het wel...
Ik ookquote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:32 schreef Zwansen het volgende:
Ik raakte laatst de neus van onze kat aan met mijn neus, toen kreeg ik ook een schok. En rennen dat ie deed.
Dan voel je de schok niet in je hand, maar in je voetquote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:28 schreef Sidekick het volgende:
Ik heb gehoord dat wanneer je er vaak last van hebt bij het uitstappen uit een auto, je het metaal van de deur moet aanraken terwijl je uitstapt. Helpt dat echt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |