abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:44:50 #1
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_35163391
Zoals sommigen hier op fok wel weten heb ik chronische hyperventilatie. Ik heb dit ook absoluut niet onder controle waardoor een fikse aanval vaak eindigt in een angst/paniek aanval die er weer voor zorgt dat de hyperventilatie erger word. Et voila, ge zit in een cirkeltje!

Ik heb al van alles geprobeerd om er vanaf te komen, maar het lukt dus niet...

Nu kreeg ik van iemand een linkje door over mind tuning, ene Pieter Frijters heeft een methode ontwikkeld waarbij 90% van de mensen na een groepssessie van 2 dagen volledig 'genezen' is.
quote:
Wat is Mind Tuning®?

Mind Tuning is uit noodzaak geboren. Grondlegger Pieter Frijters had ooit een burn-out en een aantal bijbehorende angsten, maar vond geen oplossing voor zijn probleem in de bekende geneeskundige en therapeutische circuits. Tijdens zijn speurtocht bleef hij maar het gevoel houden dat er ergens een knop bij hem moest zitten, een knop die gewoon omgedraaid kon worden om van zijn burn-out en angsten af te komen.

Zijn vondst werd uiteindelijk verbeeld in het afstemmen van een radio-ontvanger. Deze metafoor staat voor een methode om de geest ruisvrij te krijgen en weer normaal te laten functioneren. Deze afstemming is volgens Frijters een noodzakelijke voorwaarde voor technieken die voor verder herstel kunnen zorgen: cognitief gereedschap zoals ontspanningsoefeningen en denktechnieken om valkuilen op te sporen.

Bron
Nu lijkt me dit wel wat, maar het is ook best wel prijzig. De ziektekostenverzekeraar vergoed niet en ik blijf een hollander

Ik wil dus eerst weten of de methode nu écht zo'n succes heeft. Voor ik er geld in stop wil ik min of meer zékerheid hebben dat dit dé methode voor mij is. Vandaar hier een topic erover.

Heeft er iemand ervaringen met Pieter Frijters en/of Mind Tuning? Zowel positieve als negatieve reacties zijn natuurlijk welkom....
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_35163839
Bestaat er geen garantie voor zoiets? Dat je je geld terug krijg als het niet werkt, want ik heb er ernstige twijfels bij..
-
pi_35163852
Wat dacht je van het motto: "No cure, no pay"?
Of krijg je garantie tot de voordeur?
Vraag hem eens.
pi_35163880
quote:
Zijn vondst werd uiteindelijk verbeeld in het afstemmen van een radio-ontvanger. Deze metafoor staat voor een methode om de geest ruisvrij te krijgen en weer normaal te laten functioneren.
Dit doet me erg aan een meditatie-metafoor denken: water in een zwembad is heel makkelijk in een onrustige toestand te brengen als er een paar mensen inspringen, maar na sluitingstijd duurt het veel langer voordat het weer vlak en stil is. Meditatie is erop gericht het 'water' in de geest door concentratieoefeningen sneller 'stil' te krijgen.

Of meditatie bij hyperventilatie werkt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het de bij-effecten van angstaanvallen kan helpen onder controle te krijgen. Goed geoefende Boeddhisten schijnen (meetbaar) minder angstig te zijn.

Meditatiecursussen in Boeddhistische centra zijn vaak gratis, je mag zelf een bijdrage leveren, maar dat is niet verplicht.
iedereen is uniek behalve ik
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:56:55 #5
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_35163944
Nope geen garanties. Ook geen 'niet goed, geld terug' helaas...

Je kunt vooraf eventueel een seminar bijwonen om 'kennis' te maken, maar dat seminar kost ook al 60 euro... De training komt rond de 900 euro uit en dan tel ik reiskosten niet mee...

Ik ben altijd een beetje bang voor tjakka taferelen, daar kríjg ik juist hyperventilatie van
pi_35164644
Hier vindt je BTW een aantal addressen en websites verspreid door Nederland: http://www.boeddhisme.nl/meditatie.html Kun je eventueel eens ergens binnenlopen, je bent noppes in plaats van 60 euro kwijt om 't te proberen, goeie actie voor Hollanders dus.
iedereen is uniek behalve ik
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:16:38 #7
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_35164802
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:12 schreef Philosocles het volgende:
Hier vindt je BTW een aantal addressen en websites verspreid door Nederland: http://www.boeddhisme.nl/meditatie.html Kun je eventueel eens ergens binnenlopen, je bent noppes in plaats van 60 euro kwijt om 't te proberen, goeie actie voor Hollanders dus.
tnx

Ga ik idd eens een keertje kijken. Baat het niet....
pi_35179760
Hmm ik ben een tijd terug ook in aanraking gekomen met Mind Tuning en ik heb eerst het boek aangeschaft wat hij heeft geschreven.

Ik heb zelf van tijd tot tijd ontzettend veel last van paniekaanvallen/claustrofobische gedachten en, hoe idioot het ook klinkt, telkens als ik ergens pijn voel in lichaam en hoofd, ga ik denken aan erge dingen.

En, ik denk dat ik ook wel een beetje weet hoe dit tot stand is gekomen. Alleen hoe kom je er weer vanaf

Ik kreeg er op mijn 14e last van.. na 2 jaar is het gelukkig weggegaan. Maar nu vorig jaar juli is het weer net zo hard teruggekomen. Eerst was ik een enorme achtbanenfreak, niets was me te gek. Vorig jaar zomer liep ik met mijn vriend in Sixflags, stapte in de houten achtbaan en kreeg me toch een paniekaanval. Ik wou meteen uit dat ding! Gelukkig ging het toen nog omdat we nog niet gestart waren. Het frustrerende van dit voorval is dat ik weet dat ik het kan/durf. Want voorheen heb ik heel vaak in deze en andere achtbanen gezeten. Dat frustreert me, maar ik krijg mezelf niet zover dat ik kan relativeren dat er niets aan de hand is.

Over dat boek: Er staan heel veel dingen in die bij mij herkenbaar waren. En er staan ook heel veel suggesties in om jezelf weer onder controle te krijgen. En ik moet je zeggen, sinds dat ik dat boek heb gelezen, kan ik veel beter relativeren en dingen van een andere kant proberen te zien. Daardoor kan ik mijzelf beter onder controle houden als ik bij de supermartk in de rij sta en weer een paniekaanval krijg. Maar het is nog steeds niet helemaal weg. Ik heb nog steeds dat als ik in de bus zit naar school, het de ene keer goed gaat, en de andere keer heb ik het idee dat ik ga flauwvallen. Echt eng.
Ik ben nog student en kan daarom gebruik maken van kostenloze seminars. Het enige wat ik hoef te doen, is mijn collegekaart te laten zien. Dus dat geluk heb ik.

Ik ben het wel eens met zijn visie dat ademhalingstherapie niet voldoende is om je aanvallen onder controle te houden. Heb een paar jaar geleden ademhalingstherapie gehad, maar had meer het gevoel dat ik me slechter ging voelen, dan dat het beter ging.

Misschien kun je eerst zijn boek lezen. Het kost 13,90 en misschien haal je er wel een hoop tips uit voor jezelf die je kunt gebruiken om jezelf onder controle te kunnen houden. Bij mij heeft het wel een stuk geholpen en ik denk erover om ook een keer een van zijn seminars te bezoeken. Nadeel is dat het zo'n pokke eind weg is.. Magoed je moet er wat voor over hebben.
pi_35207477
Grappig dit topic.

Ben 1.5 week geleden bij Mind tuning van Pieter Frijters. Ik geloofde er zelf niet in. Net als enkele andere op deze "cursus". Pieter gaf eerst wat algemene tips voor zelfvertrouwen en behandelde de problemen door de persoon aan te spreken te vragen naar zijn probleem en hierover te praten. Het is lastig uit te leggen. Zo was er iemand die claustrofobische neigingen kreeg als hij in de auto de snelweg op ging. Pieter heeft in de "cursus" dit behandeld en ik ga dus deze donderdag horen of dit gelukt is. Je hebt altijd dag en 2 weken later kom je terug voor de 2e dag.

En ja er zijn voorbeelden genoeg zoals mijn zusje, deze is van haar verlegenheid afgeholpen door Pieter.

Lees zijn boek zoals vele voor de "cursus" doen. Kijk of het wat is en of je er je geld aan uit wilt geven. Ik heb dit wel gedaan, en ik heb het idee dat dit het waard was.
pi_35212172
Die man zegt precies het tegenovergestelde als mijn fysio!
Mn fysio leerde mij juist die ademhalingsoefeningen aan om de h.v onder controle te krijgen (niet dat dit nou zo erg helpt of zo, maar dat terzijde )
Heb ongeveer hetzelfde als TS en zou echt alles doen om er vanaf te komen, maar deze man komt met een 'techniek' die niet zo vaak toegepast wordt... en daar heb ik dan weer vraagtekens bij.
Waarom zouden alle normale én psychosomatische fysiotherapeuten dan de ademhalingstechnieken aanleren om het probleem aan te pakken? Deze man spreekt ze gewoon keihard tegen.

Daarbij vind ik de prijs voor een groepscoach sessie vet hoog. Bijna 900 euro
En straks helpt het niet eens, en dan krijg je te horen van ja, jammer voor je, maar bij andere mensen helpt het wél. Dan ga je je nog kutter voelen, zo van ik ben echt een hopeloos geval
Dus ja, mochten er mensen zijn die echt van hun problemen zijn afgekomen op deze manier, dan vind ik het wel het overwegen waard. Overwegen, ja
Что было, то прошло..
  zaterdag 18 februari 2006 @ 12:43:32 #11
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_35217623
Precies Andoire. Daar zit ik dus ook mee. Wat als ik nou nét bij die 10% zit. Ben ik een fikse bom duiten armer en daar had ik dan heel veel ontspannende badspulletjes voor kunnen kopen

Overigens denk ik dat ik het boek van Pieter Frijters wel aan ga schaffen, wellicht kan ik er wat tips uithalen. Ook heb ik weer een afspraak met de haptonoom gemaakt. Ben daar al een tijdje niet geweest en misschien ben ik er wel weer aan toe.
pi_35218089
Ben ook bij hem geweest, heeft bij mij niet geholpen. Iedereen zegt dat ademhalingsoefeningen goed zijn en ondervind dit zelf ook en hij zegt van niet. Dat vind ik wel typisch.
Ik had trouwens niet wat jij hebt maar was altijd heel gespannen enzo. En dan helpen ademhalingsoefeningen juist wel vind ik.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 13:03:55 #13
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_35218118
Pieter Frijters ken ik niet, maar het idee doet me denken aan een concept dat ik op de site van Judith Hamerlinck tegenkwam.
pi_35218290
Dank je voor de link, zitten handige tips bij.
pi_35243739
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 12:43 schreef flugeltje het volgende:
Precies Andoire. Daar zit ik dus ook mee. Wat als ik nou nét bij die 10% zit. Ben ik een fikse bom duiten armer en daar had ik dan heel veel ontspannende badspulletjes voor kunnen kopen

Overigens denk ik dat ik het boek van Pieter Frijters wel aan ga schaffen, wellicht kan ik er wat tips uithalen. Ook heb ik weer een afspraak met de haptonoom gemaakt. Ben daar al een tijdje niet geweest en misschien ben ik er wel weer aan toe.
Hij staat op marktplaats te koop voor 9 euro

Haptonoom? wat is dat precies voor iemand?
Что было, то прошло..
pi_61371003
Zijn er nog mensen die er nog geweest zijn bij Pieter Frijters ?
  donderdag 4 september 2008 @ 11:30:05 #17
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61371493
monsterkick

maar vooruit... er is nu ook een centraal hyperventilatie topic...

Hyperventilatie (Chronisch en Acuut)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_61371597
Maar dit topic gaat specifiek over de behandeling van Pieter Frijters

[ Bericht 3% gewijzigd door Made_in_Turkey op 04-09-2008 11:56:16 ]
  maandag 18 mei 2009 @ 11:04:58 #19
254503 Lillebesje
Live Life to the Max
pi_69144214
Ik ben zowel naar een seminar als een training geweest van dhr. Frijters. Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad. Ik ben eerst naar een gratis seminar geweest en toen heb ik daar ook het boek aangeschaft. Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn en op een aantal websites staan er ook een hoop tips.

Ik heb er dan wel voor gekozen om een training te volgen, dit was een jaar daarna.

Groetjes,
Lyd
pi_76778106
Die vent is echt waanzinnig goed!

Ik vond het ook veel geld maar het was mij dubbel en dwars waard.
Ik had alle trajecten al doorlopen en niets hielp.(Psycholoog/psychiater/therapie/medicatie...enz..)
Jammer dat ik dit toen niet eerder gedaan heb, had me veel ellende bespaard.

Hij had me in 2 dagen af van alle ellende en het is nooit meer terug geweest!
Aanrader dus!!
pi_107636272
Even dit topic nieuw leven inblazen!

Kan iemand die bij Frijters is geweest misschien iets meer info geven over wat hij/zij daar heeft geleerd om een spreekangst te overwinnen en of het ook echt heeft geholpen?? Ik las ergens dat het erop neerkomt dat je de situatie waarvoor je bang bent (in mijn geval voor een groep staan presentatie geven) moet gaan inbeelden, kleur & beweging moet geven en visualiseren dat je voor een stel koeien staat te praten ipv mensen!???

Ik zit erover te denken om naar zo'n groepscoaching te gaan maar het is gewoon te duur. Ik heb geen 1000 euro die ik zo even kan missen (privecursus is helemaal onbetaalbaar: 1300 per sessie!). En zo'n zaterdagseminar is pas ergens in maart en ik heb zo'n vermoeden dat dat een slap aftreksel is van de echte cursus. De andere tips die hij geeft in zijn boekjes heb ik nou ook niet echt het idee van dat die mij gaan helpen (niet uit je ooghoeken kijken, tenen ontspannen, etc...). Wel handige tips om aan te denken.
pi_107637391
Ik ben zelf niet geweest, maar ken wel iemand anders die ging. Bij hem had het niks geholpen.

Ik vind het een beetje dubieus. Aan de ene kant zeg ik: wat niet vergoed wordt, is per definitie niet te vertrouwen. Aan de andere kant weet ik ook dat je jarenlang met GGZ-instanties kan aanmodderen zonder je maar iets verder komt.
pi_107641035
Het is ook een beetje 'mysterieus' wat hij nou precies te bieden heeft: juist omdat hij zoveel geld vraagt en er eigenlijk niet eens echt veel negatieve verhalen over hem zijn te lezen op het internet krijg je het idee dat hij echt je leven in die 5 uur tijd (twee sessies groepscoaching) kan veranderen of iets dergelijks. Tenminste, dat is wel wat ik verwacht als ik 1000 euro neertel voor zoiets en eigenlijk ook wel wat hij belooft met het: "finetunen van je hersenen zodat je geen ruis meer ontvangt". Maar inderdaad ook vreemd dat, als het al zo goed zou helpen, waarom dit geen standaard procedure is voor voor psychologen. Je zou verwachten dat die het dan gewoon overnemen.

Overigens niet alleen de spreekangst waar ik problemen mee heb maar biedt hij in dezelfde cursus ook tips tegen burnout, ook iets waarvan ik begin te twijfelen of ik ondertussen daar al niet tegenaan loop te hikken. Dussss.. mocht iemand hier alles wat hij geleerd heeft in de Frijters cursus hier even neer wil pennen zodat ik mijzelf 1000 kan besparen dan zou dat mooi zijn! :) Alvast bedankt!
pi_112612458
Ik ben wel naar de groepstraining van Pieter geweest en ik vond het ronduit slecht!
Was erg teleurgesteld terwijl ik er wel positief in ben gegaan. Ik vond het het geld zeker niet waard.
De hele middag naar cursisten zitten luisteren met spreekangst of vliegangst, waar ik zelf helemaal geen problemen mee heb. Zonde van mijn geld!
pi_114181297
Dus meer dan 1000 euro lichter en niet van je angst af?? Ik zou er op zich ook niet echt blij mee zijn nee. Maar waar had/heb je nou last van dan?? En wat moest je doen om er vanaf te komen?

Ik geloof dat de belangrijkste oefening is om je de situatie voor te stellen en dan jezelf op een positieve manier in deze verbeelding voor te stellen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')