abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53099463
hallo
ik vroeg me af, zitten hier mensen die last hebben/gehad van chronische hyperventilatie en zo ja ,ben je eraf gekomen,hoe ben je eraf gekomen,en wat voor klachten had je?
niet altijd makkelijk,wel verstandig
pi_53099650
Ja hoi

Klachten: hyperventilatie he Kortademig, duizelig, tintelingen in armen en benen, space zicht. Zomaar uit het niets vaak.

Soms een tijd niks, soms een tijd weer wel af en toe aanvallen.

Half jaar geleden ademhalingsoefeningen gedaan en die helpen best. Makkelijker om je ademhaling weer onder controle te krijgen bij een aanvalletje.

Nu al weer een maand of 3 denk ik niks meer gehad
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_53099939
hej goed om te horen dat je er weinig last meer van hebt
maar ik bedoel dus eigenlijk niet van die aanvallen.
ik bedoel een soort van continue verkeerd ademhalen waardoor je je de hele dag rot kan voelen zonder dat het zo erg wordt dat je het als een aanval zou kunnen omschrijven.
pi_53100029
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 17:00 schreef -skippybal- het volgende:
Ja hoi

Klachten: hyperventilatie he Kortademig, duizelig, tintelingen in armen en benen, space zicht. Zomaar uit het niets vaak.

Soms een tijd niks, soms een tijd weer wel af en toe aanvallen.

Half jaar geleden ademhalingsoefeningen gedaan en die helpen best. Makkelijker om je ademhaling weer onder controle te krijgen bij een aanvalletje.

Nu al weer een maand of 3 denk ik niks meer gehad
Misschien moet je minder stuiteren
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_53100152
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 17:12 schreef MeneerNuance het volgende:
hej goed om te horen dat je er weinig last meer van hebt
maar ik bedoel dus eigenlijk niet van die aanvallen.
ik bedoel een soort van continue verkeerd ademhalen waardoor je je de hele dag rot kan voelen zonder dat het zo erg wordt dat je het als een aanval zou kunnen omschrijven.

Dan moet je naar de huisarts gaan die je dan (normaal gezien) doorstuurt naar de fysio die je dan ademhalingsoefeningen laat doen
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_53100564
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 17:21 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Dan moet je naar de huisarts gaan die je dan (normaal gezien) doorstuurt naar de fysio die je dan ademhalingsoefeningen laat doen
ademhalingsoefeningen om met hyperventilatieAANVALLEN om te gaan, wat dus geen kut helpt en waarna je nog 2 jaar met dezelfde klachten doorloopt
maar iig bedankt
pi_53100627
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 17:43 schreef MeneerNuance het volgende:

[..]

ademhalingsoefeningen om met hyperventilatieAANVALLEN om te gaan, wat dus geen kut helpt en waarna je nog 2 jaar met dezelfde klachten doorloopt
maar iig bedankt
Je hebt toch ook oefeningen voor 24/7

Als jij de hele tijd kut voelt doordat je verkeerd ademt moet je je ademhaling dus veranderen, en dat doe je dmv van ademhalingstherapie/oefeningen. .

Maja, suit yourself.
LastFM
pi_53100762
Ik heb precies datzelfde. Constant verkeerde ademhaling, constant een bepaalde spanning. 2 keer is het tot een 'aanval' gekomen, waarbij het helemaal wit werd voor mijn ogen en ik koud zweet over mijn hele lichaam kreeg. Denk dat je eerst bij jezelf zou moeten nagaan waarom je ademhaling verkeerd is. Is er een speciale reden voor? Zo ja, doe daar dan wat aan. Wat je sowieso kan doen zijn inderdaad ademhalingsoefeningen en die ook volhouden. Met regelmaat.
pi_53102560

[ Bericht 100% gewijzigd door Anka op 11-09-2007 20:16:25 ]
pi_53102666
Ik had gisteren ineens hyperventilatie! Ik heb het anders nooit, dus schrok wel even. Lijkt me erg vervelend om het chronisch te hebben. Succes d'r mee.
  dinsdag 11 september 2007 @ 19:53:32 #11
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_53103487

Heb ademhalingsoefeningen gehad van de fysio, die best goed helpen.
Ik merk het nu alleen nog als 'het mega-druk en chaotisch is geweest op het werk bijvoorbeeld. Dan merk ik ineens dat ik weer hoger ademhaal en een soort pijn op de borst heb.
ff plat op buikje liggen relaxen en het is weer goed.

Wijntje doet ook wonderen

Succes ermee...
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_53103835
die pijn/druk op de borst heb ik ook jah, en idd als je een beetje aangeschoten word voel ik me prima.
maar daar kijk ik dus erg mee uit want ik wil niet afhankelijk worden van drank.
het is bij mij ook een paar keer tot een aanval gekomen met hartoverslagen enzo waarbij ik echt effe dacht dat ik het loodje zou leggen
ik heb het bij het sporten trouwens erger, soms kan ik van alles doen zonder wat te merken. maar andere keren begin ik al te hijgen bij de geringste inspanning.
  dinsdag 11 september 2007 @ 20:14:24 #13
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_53103878
Herkenbaar ja...

En ik ben niet afhankelijk van drank heur
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_53104549
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 20:14 schreef Ingetje79 het volgende:
Herkenbaar ja...

En ik ben niet afhankelijk van drank heur
kwam het zo over alsof ik dat dacht?
ik bedoelde alleen te zeggen dat toen ik bij mij merkte dat drank de klachten wegnam ik direct zoiets had van: opassen

[ Bericht 2% gewijzigd door MeneerNuance op 11-09-2007 20:42:04 (typefoutje) ]
  dinsdag 11 september 2007 @ 21:01:48 #15
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_53105028
ik heb het 2 jaar geleden ongeveer 3 kwart jaar gehad , dus chronisch en 24/7
klachten waren : tintelingen in armen en benen , als ik in slaap wilde vallen lukte dat niet omdat ik het gevoel had dat ik stikte , resultaat NIET slapen sommige dagen was ik dus wel 36 uur wakker , als ik zolang wakker was kon ik ook niet meer lopen, paar meter en dan moest ik weer rusten ..
hartkloppingen , als mensen lang tegen me gingen praten raakte ik lichtelijk in paniek en wilde niks meer horen . ik had een hele lijst klachten iig , ook ademhalingsoefenigen gekregen bij de fysio maar werkte niet echt bij mij en ik wilde me juist niet concentreren op mijn ademhaling pff ..het enige wat een beetje verlichting gaf qua ontspannen worden ( want ik heb het gekregen door teveel stress ) was als iemand me masseerde tussen mijn schouderbladen en ik ging met een stoel douchen , leunend over de rugleuning met een warme douchestraal tussen mijn schouderbladen en dat lekker lang tot je jezelf weer een beetje tot rust voelt komen of iets meer ontspannen ook al heb je het 24/7 , elke beetje verlichting is meegenomen . Ik had ook druk op mijn borst dus misschien is het logisch dat de andere kant verlichting geeft ? iig tussen de schouderbladen was het enige punt op mijn lichaam waar ik verlichting kon krijgen .. veel rusten en ver uit de buurt blijven van stress en druk die mensen op je uitoefenen .. iedereen die je strest uit de buurt houden . alleen aan jezelf denken en rusten .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_53105308
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 21:01 schreef Summers het volgende:
ik heb het 2 jaar geleden ongeveer 3 kwart jaar gehad , dus chronisch en 24/7
klachten waren : tintelingen in armen en benen , als ik in slaap wilde vallen lukte dat niet omdat ik het gevoel had dat ik stikte , resultaat NIET slapen sommige dagen was ik dus wel 36 uur wakker , als ik zolang wakker was kon ik ook niet meer lopen, paar meter en dan moest ik weer rusten ..
hartkloppingen , als mensen lang tegen me gingen praten raakte ik lichtelijk in paniek en wilde niks meer horen . ik had een hele lijst klachten iig , ook ademhalingsoefenigen gekregen bij de fysio maar werkte niet echt bij mij en ik wilde me juist niet concentreren op mijn ademhaling pff ..het enige wat een beetje verlichting gaf qua ontspannen worden ( want ik heb het gekregen door teveel stress ) was als iemand me masseerde tussen mijn schouderbladen en ik ging met een stoel douchen , leunend over de rugleuning met een warme douchestraal tussen mijn schouderbladen en dat lekker lang tot je jezelf weer een beetje tot rust voelt komen of iets meer ontspannen ook al heb je het 24/7 , elke beetje verlichting is meegenomen . Ik had ook druk op mijn borst dus misschien is het logisch dat de andere kant verlichting geeft ? iig tussen de schouderbladen was het enige punt op mijn lichaam waar ik verlichting kon krijgen .. veel rusten en ver uit de buurt blijven van stress en druk die mensen op je uitoefenen .. iedereen die je strest uit de buurt houden . alleen aan jezelf denken en rusten .
dat klinkt heel wat heftiger dan ik het heb.
ik heb ook moeite met in slaap vallen, maar dat komt door dat ik het idee heb dat ik dan helemaal "wegval'.
volgens de fysio onderscheid dus ook geen prikkels meer, wat resulteert in duizeligheid als er veel licht/geluid is.
tis allemaal behoorlijk kut en dan krijg je zo' vragenlijst bij de fysio met vragen als "wil je dood?" nee ik wil gewoon van die klachten af, jemig
  woensdag 12 september 2007 @ 10:59:25 #17
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_53116615
Ik had eerst 3 mnd hyperventilatie als ik van me werk kwam , dus alleen sávonds . en niet zo heftig , ik ging gewoon door met waar ik mee bezig was en negeerde het gewoon (wat moet je anders)
toen kreeg ik een soort van griep en na die week zat ik vast in de 24/7 hyperventilatie ... te lang doorgegaan blijkbaar ... terwijl ik thuis was werd ik gestalkt door mijn werk gever en toen kreeg ik dat ik niet kon slapen en last van hartkloppingen erbij en paniek ,, het kan dus erger worden als je gestrest word , daarom meteen alles afkappen en rust nemen .. het is al belachelijk vervelend om niet gewoon te kunnen ademen , meestal denk je daar niet over na en doe je dat automatisch .
niet kunnen slapen en daardoor niet meer kunnen lopen wil je gewoon echt niet erbij ..
1 troost was wel dat het achteraf geen schadelijke gevolgen voor je heeft om chronische hyp te hebben .
Wat wel vervelend is dat sommige mensen je niet geloven .
  woensdag 12 september 2007 @ 11:02:36 #18
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_53116691
en dat wegval gevoel had ik ook maar daarnaast had ik het idee dat ik zou stikken na het wegvallen.
dus zat ik maar weer rechtop , als je moet kiezen tussen niet slapen of stikken dan kies je voor niet slapen dus .
pi_53132927
Ga dan eens op zoek naar een oefentherapeut Mensendieck/Cesar die geschoold is in de methode Ademtherapie van Van Dixhoorn.
Deze man is wat mij betreft de adem goeroe van het westelijk halfrond.
Mijn levenslange vanaf 16e - dus chronische hv - was ik eindelijk kwijt op mijn 42e na het volgen van zijn workshops.
Letterlijk en figuurlijk een verademing.
pi_53135330
Ik heb er ook veel last van.

Voor nu even een tvp, eerst bed .
pi_53135404
Ik heb het gehad tijdens mijn depressie, maar hoe meer ik weer aan mijzelf werkte en al mijn problemen en stress wegwerkte hoe beter mijn ademhaling werd.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_53136099
Toen ik ik voor het eerts hyperventilatie had dachtb ik seriues dat ik dood ging...dacht dat ik een hartaanval had, was helemaal van de kaart. Loop nu bij een psycholoog en krijg en medicijnen tegen aangezien ik die angst bleef houden. Nu na bijna 5 maanden gaat het bter, geen last meer van echte aanvalleen. Is me verteld dat er vaak een dieper liggende rede voor is voor die aanvallen wat bij mij toch ook wel zo is. Ga naar je huis arts en bespreek het met hem die kan je vast doorverwijzen!
pi_53559314
Ik zou hier nog op terug komen, dus even een kick.

Bij mij is chronische hyperventilatie vastgesteld. Ik adem ongeveer drie keer zo snel als een gemiddeld mens, wat voor mij voornamelijk het gevolg heeft dat ik constant moe ben. Bij de eerste meting ademde ik in 1 minuut 34 keer, bij een 'normaal' mens ligt dit tussen de 12-15 keer.

Veel stress en vage lichamelijke klachten gingen aan mijn diagnose vooraf. Duizelig, hoofdpijn, rugpijn, oorpijn, moeheid, nekpijn, evenwichtsloosheid, buikpijn en ga zo maar door. De moeheid was het ergst, soms had ik het gevoel dat ik iedereen moment in elkaar kon zakken. Daarnaast hapte ik constant naar lucht en had ik het gevoel dat ik geen adem kreeg. De huisarts kon voor al deze dingen geen medische oorzaak vinden, het was een psychisch probleem. Na wat sessies individuele PMT kwamen ze achter de chronische hyperventilatie.

Sinds die tijd ben ik actief met allerlei oefeningen aan de slag gegaan en zijn de klachten geleidelijk aan verdwenen. (De klachten werden overigens niet alleen door de hyperventilatie veroorzaakt.) Soms als ik nu heel erg gestresst ben voel ik mijn hart als een gek tekeer gaan en het licht worden in mijn hoofd. Tekort aan koolzuur. Gelukkig kan ik er nu mee omgaan en voel ik me ook wat fitter. Eigenlijk moet ik drie keer tien minuten per dag ademhalingsoefeningen doen, maar dit lukt niet altijd. Meestal doe ik het 1 keer per dag en daar heb ik voor nu voldoende aan. Soms schiet zelfs dat erbij in en dan ben ik echt dood op .
pi_54115829
Ik heb sinds 2 jaar regelmatig paniekaanvallen (waarbij ik dus tijdelijk flink hyperventileer, en die ik inmiddels met even goed ademen vrij makkelijk onder controle weet te krijgen)
Ik heb daarnaast echter ook al een paar langere periodes gehad waarin ik continu duizelig was, en de laatste week voelt voortdurend alles onwerkelijk, wat volgens m'n huisarts ook door hyperventilatie komt..
Hij zegt dat ik me vooral niet te druk moet maken, m'n psychiater zegt ook dat ik vooral geen aandacht aan m'n klachten en angst moet schenken omdat dat ze alleen maar erger maakt.. Maar zolang ik niets doe wordt het voor mijn gevoel ook niet echt beter.. Het onwerkelijke gevoel is na een paar dagen rust wel gezakt, maar nu voel ik nog steeds voortdurend een kriebelig/misselijk gevoel alsof ik verkeerd adem.. het lukt me alleen niet om dit met even goed in- en uit-ademen onder controle te krijgen... Als bijvoorbeeld iemand veel tegen me praat merk ik dat het snel weer wat heviger wordt en ik een beetje 'van de wereld raak'.
Hoe werkt dat met langdurig hyperventileren? Moet je t inderdaad maar zoveel mogelijk negeren, of je juist toch even goed op je ademhaling concentreren om 'm tot rust te brengen?
(wat bij paniekaanvallen dus wel werkt)
pi_54116578
Overigens heb ik, nu ik er over nadenk, er ongeveer last van sinds ik gestopt ben met roken.. is dit toeval, of kan het een verband hebben omdat ik 'nog adem als een roker' en daardoor teveel zuurstof binnenhaal?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')