En als je dit nu eens niet wist,quote:Op donderdag 16 februari 2006 14:50 schreef blrrrt het volgende:
Ik weet alleen dat je een boedda alleen mag krijgen en niet voor jezelf mag kopen...
Ja idd, want mijn opa heeft volgens mij ook boeddha beeldjes voor zichzelf gekochtquote:Op donderdag 16 februari 2006 14:53 schreef longinus het volgende:
[..]
En als je dit nu eens niet wist,![]()
Ben ik nu verdoemd![]()
En? Is ie verdoemd?quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:33 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
Ja idd, want mijn opa heeft volgens mij ook boeddha beeldjes voor zichzelf gekocht![]()
voglens mij is dat onzin?!?!quote:Op donderdag 16 februari 2006 14:50 schreef blrrrt het volgende:
Ik weet alleen dat je een boedda alleen mag krijgen en niet voor jezelf mag kopen...
Da's ook wat mij altijd verteld is.quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:53 schreef Omkron het volgende:
Klopt.. moet je krijgen en niet kopen! Helemaal waar!
Hieraan zou ik willen toevoegen dat je geen Boedha beelden mag exporteren vanuit Thailand.. en ja! daar staan aardige straffen op...quote:Op donderdag 16 februari 2006 17:35 schreef The_Shining het volgende:
Daar zijn geen regels voor, alleen cultuurgebonden. Bijvoorbeeld het is in sommige culturen niet toegestaan onthoofde boeddha beelden te fotograferen of uit een camera positie waar jij groter lijkt dan het beeld. Er is ook bijgeloof dat er "energie" of indrukken van de vorige eigenaar blijven hangen in een beeld en dat de nieuwe eigenaar daar mee te maken krijgt.
Sommige boeddhisten hechten geen waarde aan een beeld, anderen (de meerderheid) doen dit wel. Er zijn er die geloven dat je een boeddha beeld niet voor jezelf mag kopen.
Er zijn protesten gekomen bij Victoria's Secret toen deze een bikini ontwierp met afbeeldingen van de Boeddha en die bikini's zijn vervolgens ingetrokken. Er is een keer een filmposter gewijzigd na protesten omdat daar de hoofdrolspeler bovenop een boeddha hoofd zat.
Na de dood van de Boeddha waren er geen afbeeldingen of beelden; dat kwam pas enkele eeuwen later. Symboliek werdt gebruikt om hem uit te beelden. Ik heb de juiste bronnen niet meer maar ik weet vrijwel zeker dat de Boeddha zelf niet onderwees hoe met zijn afbeeldingen om te gaan. Dat is niet zoals het tegenwoordig is, er zijn hele etiquettes en regels; het overgrote deel van de boeddhisten zou het jammer vinden dat je het beeld weggeeft maar zou het onlogisch lijken om deze te behouden als je verder niets met boeddhisme hebt en het is dan nuttiger om deze aan iemand te geven die dat wel heeft.
Persoonlijk zou ik liever zien dat je het beeld weggeeft omdat dat beter is dan verkopen of weggooien
Je hebt een punt.. vanuit welk perspectief je dat hebt weet ik niet.. maar ik denk dat je een punt hebt.!quote:Op donderdag 16 februari 2006 21:15 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik heb een keer een boedda beeld in het vuilnis gegooid, omdat de gever niet puur was.
De gever van het beeld was niet okey in mijn ogen, dus wat zegt het beeld op dat moment
Ik wilde geen beeld hebben gegeven door een onrein persoon
Ik voelde dat beeld eerder als vloek, zelfs al stond dat beeld voor iets moois. De gever was ziek in mijn ogen, en als de gever ziek is, dan gooi ik de spullen makkelijk weg. Dan voelt het als verlossing aan.
Je mag ze wel exporteren, maar er zijn regels aan verbonden.quote:Op donderdag 16 februari 2006 21:17 schreef Omkron het volgende:
[..]
Hieraan zou ik willen toevoegen dat je geen Boedha beelden mag exporteren vanuit Thailand.. en ja! daar staan aardige straffen op...
Dan heb ik denk ik wel geluk gehad met mijn metalen boeddha van 30cm... toendertijd wist ik dat echt niet.quote:[quote]Op donderdag 16 februari 2006 22:40 schreef blrrrt het volgende:
Je mag ze wel exporteren, maar er zijn regels aan verbonden.
Houten Boeddha's mogen in iedere grootte worden geëxporteerd. Metalen Boeddha's echter mogen maximaal iets van 20cm zijn (of iets in die buurt).
Het is ook het moment waarop je een Bhoeddah beeld koopt. Ik vind dat je zo'n beeld zelf moet kopen zodat je op het moment van aanschaffing direct een band hebt ermee. Maar dan kan het vreemd klinken maar dat je zelf bepaald het moment waarop je het in bezit krijgt. Tot aan het tijdstip van aanschaf.quote:Op donderdag 16 februari 2006 21:19 schreef Omkron het volgende:
[..]
Je hebt een punt.. vanuit welk perspectief je dat hebt weet ik niet.. maar ik denk dat je een punt hebt.!
Ik heb in de loop der jaren zo'n tien boeddhabeeldjes voor mezelf/voor het huis aangschaft, no problemo hoor, ze lachen allemaal.quote:Op donderdag 16 februari 2006 14:50 schreef blrrrt het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |