abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35151641
Een vriendin heeft en boedda-beeld gekregen van iemand. Ze heeft helemaal niks met boeddisme(ik ook niet) en wil het beeld weggeven. 'Mag' dat, en zo ja, zijn daar nog bepaalde regels aan verbonden?
pi_35152572
Misschien wil mijn opa hem wel hebben...die verzamelt ze namelijk
Ik denk niet dat er regels aan verbonden zijn...als iemand dat wel weet?
http://freefilehosting.net/file/?id=q9/3lqjR
Onze allerliefste kleine Isabella! (en weer zwanger! uitgerekend in sept '06)
The Truth, the whole Truth and nothing but the Truth. Addictive!
  donderdag 16 februari 2006 @ 14:50:34 #3
111612 blrrrt
Het Grote Voordeel Van FOK!
pi_35152602
Ik weet alleen dat je een boedda alleen mag krijgen en niet voor jezelf mag kopen...
Het leven is geen krentenbol.
pi_35152639
Goh. Ben ik blij dat ik er nooit eentje voor mezelf heb gekocht
pi_35152699
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:50 schreef blrrrt het volgende:
Ik weet alleen dat je een boedda alleen mag krijgen en niet voor jezelf mag kopen...
En als je dit nu eens niet wist,

Ben ik nu verdoemd
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_35154023
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:53 schreef longinus het volgende:

[..]

En als je dit nu eens niet wist,

Ben ik nu verdoemd
Ja idd, want mijn opa heeft volgens mij ook boeddha beeldjes voor zichzelf gekocht
pi_35154265
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:33 schreef Analyzing_Barb het volgende:

[..]

Ja idd, want mijn opa heeft volgens mij ook boeddha beeldjes voor zichzelf gekocht
En? Is ie verdoemd?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:40:49 #8
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_35154309
quote:
voglens mij is dat onzin?!?!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_35154371
Geen idee ik denk dat je het met een korrel zout moet nemen
  donderdag 16 februari 2006 @ 15:50:57 #10
91683 Blackhouse
Only in Kenya...
pi_35154651
't heeft niet echt veel met verdoemen te maken maar meer met de instelling van het boeddisme, waar het onbaatzuchtig geven wordt gezien als een manier om je los te maken van verlangen en materialisme. Dus je zou hooguit kunnen zeggen dat een boedda voor jezelf kopen erg egoistisch is
Oscar Mike Golf Whiskey Tango Foxtrot Bravo Bravo Quebec
pi_35154714
Klopt.. moet je krijgen en niet kopen! Helemaal waar!
pi_35158589
Daar zijn geen regels voor, alleen cultuurgebonden. Bijvoorbeeld het is in sommige culturen niet toegestaan onthoofde boeddha beelden te fotograferen of uit een camera positie waar jij groter lijkt dan het beeld. Er is ook bijgeloof dat er "energie" of indrukken van de vorige eigenaar blijven hangen in een beeld en dat de nieuwe eigenaar daar mee te maken krijgt.

Sommige boeddhisten hechten geen waarde aan een beeld, anderen (de meerderheid) doen dit wel. Er zijn er die geloven dat je een boeddha beeld niet voor jezelf mag kopen.

Er zijn protesten gekomen bij Victoria's Secret toen deze een bikini ontwierp met afbeeldingen van de Boeddha en die bikini's zijn vervolgens ingetrokken. Er is een keer een filmposter gewijzigd na protesten omdat daar de hoofdrolspeler bovenop een boeddha hoofd zat.

Na de dood van de Boeddha waren er geen afbeeldingen of beelden; dat kwam pas enkele eeuwen later. Symboliek werdt gebruikt om hem uit te beelden. Ik heb de juiste bronnen niet meer maar ik weet vrijwel zeker dat de Boeddha zelf niet onderwees hoe met zijn afbeeldingen om te gaan. Dat is niet zoals het tegenwoordig is, er zijn hele etiquettes en regels; het overgrote deel van de boeddhisten zou het jammer vinden dat je het beeld weggeeft maar zou het onlogisch lijken om deze te behouden als je verder niets met boeddhisme hebt en het is dan nuttiger om deze aan iemand te geven die dat wel heeft.

Persoonlijk zou ik liever zien dat je het beeld weggeeft omdat dat beter is dan verkopen of weggooien
pi_35164259
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 15:53 schreef Omkron het volgende:
Klopt.. moet je krijgen en niet kopen! Helemaal waar!
Da's ook wat mij altijd verteld is.

Zelf heb ik mijn grootvader eens een beeldje gegeven. Geloof dat ik toen een jaar of 5 was. Hij is er zo content mee dat ie tot de dag van vandaag op de tv staat.
(Un)masking for the greater good.
pi_35166726
Gewoon weggeven. Je geloofd toch niet in die onzin. Als een ander het mooier vind en jij wil het kwijt. Geen probleem toch?
pi_35166760
Sowieso niet. De TS geeft 'm weg, dus dan is er ook geen probleem idd.
(Un)masking for the greater good.
  donderdag 16 februari 2006 @ 21:15:11 #16
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35167187
Ik heb een keer een boedda beeld in het vuilnis gegooid, omdat de gever niet puur was.

De gever van het beeld was niet okey in mijn ogen, dus wat zegt het beeld op dat moment

Ik wilde geen beeld hebben gegeven door een onrein persoon

Ik voelde dat beeld eerder als vloek, zelfs al stond dat beeld voor iets moois. De gever was ziek in mijn ogen, en als de gever ziek is, dan gooi ik de spullen makkelijk weg. Dan voelt het als verlossing aan.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_35167270
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:35 schreef The_Shining het volgende:
Daar zijn geen regels voor, alleen cultuurgebonden. Bijvoorbeeld het is in sommige culturen niet toegestaan onthoofde boeddha beelden te fotograferen of uit een camera positie waar jij groter lijkt dan het beeld. Er is ook bijgeloof dat er "energie" of indrukken van de vorige eigenaar blijven hangen in een beeld en dat de nieuwe eigenaar daar mee te maken krijgt.

Sommige boeddhisten hechten geen waarde aan een beeld, anderen (de meerderheid) doen dit wel. Er zijn er die geloven dat je een boeddha beeld niet voor jezelf mag kopen.

Er zijn protesten gekomen bij Victoria's Secret toen deze een bikini ontwierp met afbeeldingen van de Boeddha en die bikini's zijn vervolgens ingetrokken. Er is een keer een filmposter gewijzigd na protesten omdat daar de hoofdrolspeler bovenop een boeddha hoofd zat.

Na de dood van de Boeddha waren er geen afbeeldingen of beelden; dat kwam pas enkele eeuwen later. Symboliek werdt gebruikt om hem uit te beelden. Ik heb de juiste bronnen niet meer maar ik weet vrijwel zeker dat de Boeddha zelf niet onderwees hoe met zijn afbeeldingen om te gaan. Dat is niet zoals het tegenwoordig is, er zijn hele etiquettes en regels; het overgrote deel van de boeddhisten zou het jammer vinden dat je het beeld weggeeft maar zou het onlogisch lijken om deze te behouden als je verder niets met boeddhisme hebt en het is dan nuttiger om deze aan iemand te geven die dat wel heeft.

Persoonlijk zou ik liever zien dat je het beeld weggeeft omdat dat beter is dan verkopen of weggooien
Hieraan zou ik willen toevoegen dat je geen Boedha beelden mag exporteren vanuit Thailand.. en ja! daar staan aardige straffen op...
pi_35167375
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 21:15 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik heb een keer een boedda beeld in het vuilnis gegooid, omdat de gever niet puur was.

De gever van het beeld was niet okey in mijn ogen, dus wat zegt het beeld op dat moment

Ik wilde geen beeld hebben gegeven door een onrein persoon

Ik voelde dat beeld eerder als vloek, zelfs al stond dat beeld voor iets moois. De gever was ziek in mijn ogen, en als de gever ziek is, dan gooi ik de spullen makkelijk weg. Dan voelt het als verlossing aan.
Je hebt een punt.. vanuit welk perspectief je dat hebt weet ik niet.. maar ik denk dat je een punt hebt.!
  donderdag 16 februari 2006 @ 22:40:13 #19
111612 blrrrt
Het Grote Voordeel Van FOK!
pi_35170773
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 21:17 schreef Omkron het volgende:

[..]

Hieraan zou ik willen toevoegen dat je geen Boedha beelden mag exporteren vanuit Thailand.. en ja! daar staan aardige straffen op...
Je mag ze wel exporteren, maar er zijn regels aan verbonden.

Houten Boeddha's mogen in iedere grootte worden geëxporteerd. Metalen Boeddha's echter mogen maximaal iets van 20cm zijn (of iets in die buurt).
Het leven is geen krentenbol.
pi_35171656
edit; dubbel...
quote:
[quote]Op donderdag 16 februari 2006 22:40 schreef blrrrt het volgende:
Je mag ze wel exporteren, maar er zijn regels aan verbonden.

Houten Boeddha's mogen in iedere grootte worden geëxporteerd. Metalen Boeddha's echter mogen maximaal iets van 20cm zijn (of iets in die buurt).
Dan heb ik denk ik wel geluk gehad met mijn metalen boeddha van 30cm... toendertijd wist ik dat echt niet.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 17:58:47 #21
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35196692
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 21:19 schreef Omkron het volgende:

[..]

Je hebt een punt.. vanuit welk perspectief je dat hebt weet ik niet.. maar ik denk dat je een punt hebt.!
Het is ook het moment waarop je een Bhoeddah beeld koopt. Ik vind dat je zo'n beeld zelf moet kopen zodat je op het moment van aanschaffing direct een band hebt ermee. Maar dan kan het vreemd klinken maar dat je zelf bepaald het moment waarop je het in bezit krijgt. Tot aan het tijdstip van aanschaf.

Maar dan kan het mierenneukerij zijn maar het gaat me ook om het detail in het hele gebeuren. En de stemming van ontvangt als je het in ontvangst neemt. Of je het met beide handen aanneemt op het moment, of dat je zegt, het zegt me vrij weinig allemaal.

En of je de gever ook moet, wat de band is met de gever en dat zegt dan ook iets over de stemming van het aannemen van het beeld. Gewoon met open armen ontvangen dus van het beeld. Dat zou moeten gebeuren, zoals bij een spontane aankoop in een winkel.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  maandag 20 februari 2006 @ 19:00:54 #22
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_35297568
Vraag aan Dromenvanger:
In welk opzicht was de gever 'ziek' volgens jou?
Was het een slecht persoon of gewoon iemand waartegenover je reserveringen had cq. was het jouw type niet?
Je maakt me erg nieuwsgierig hoor!
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_35587851
Kruimeltje.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 12:15:56 #24
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_35804528
ik heb geen Buddha en desondanks mijn stille hints en sinterklaarlijstjes heb ik er nog steeds geen 'gekregen'

all in good time I guess?
¡ Experience Everything !
pi_35818972
quote:
Ik heb in de loop der jaren zo'n tien boeddhabeeldjes voor mezelf/voor het huis aangschaft, no problemo hoor, ze lachen allemaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')