abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35144627
Toen ik op zoek was naar een zachte manier van mijn gezicht schoonmaken, stuitte ik op een methode die heel populair is in de VS en de UK. Ik had er nog nooit van gehoord en vind er ook geen Nederlandse teksten over:

http://www.forums.longhaircommunity.com/showthread.php?t=5612

(ja, dezelfde site waar de 'Condition only' methode voor het wassen van haren vandaan komt en waarover hier al een topic bestaat:
http://forum.fok.nl/topic/696579)

Oil Cleansing Method, or OCM

When cleansing and moisturizing your skin, it is imperative that you keep in mind that oil disolves oil. Do not be afraid of applying oil to your face. Oil, alone, will not cause you blemishes. Pimples, cysts, zits, blackheads and whiteheads are a result of several different factors including hormones, bacteria, dead skin cells and the buildup of these factors. Your skin naturally produces oil because it needs it. It is not a malicious force to be reckoned with, it is there for the benefit of your skin. It is naturally occurring. Oil helps lubricate, heal, protect, and moisturize your skin so that it may function properly. Properly functioning skin is beautiful, clear, and glowing.

While I'm talking about the benefits of oil applied externally, I'd like to mention how important it is to moisturize from the inside as well. WATER! Drink no less than 8 glasses of water a day. If your skin has issues with blemishes, drink up! Water will help release and remove the toxins from within, leaving behind glowing, dewey, toned skin. Carry a bottle of water around with you throughout the day so water is always available.

Now, to the point of this article.

Extra Virgin Olive Oil (EVOO) is used for moisture, while Castor Oil (CO) is used for cleansing. Castor Oil tends to be a bit on the thick side, so a mix of the two (EVOO/CO) is frequently used. This allows for the Castor Oil to really sink into the pores and draw out the dirt and grime to the surface. You can vary this ratio to match your skins needs. More EVOO for moisture or more CO for cleansing (25/75 EVOO/CO for Oily skin, or 75/25 EVOO/CO for dry skin). EVOO is incredibly high in antioxidants, while CO is excellent for drawing and healing. CO has been the focus of many books and medical discussion because of its seemingly "magical" healing properties. It only makes sense (after a bit of research) that one would use CO on their face to help treat blemishes and acne, or simply to make their skin look and feel better.

As quoted in The Oil That Heals by Dr. McGarey, a country doctor (unknown?) states, "Castor oil will leave the body in better condition than it found it."

The Routine:

* Massage a substantial amount (the cup of your palm, while hand is held open) of EVOO/CO into your face and neck.

This is to be done over makeup or any visible dirt. Take this time to give yourself a facial massage. Really work the oil into your skin. Take your time, breathe deeply, and relax. Sit down to do this if it helps.

You, of course, do not have to sit and relax, but keep in mind that stress isn't good for your skin and you should take any moment you can to destress and let tension float away.
* Take a washcloth, terry cloth or flannel preferred, and soak it in steamy hot water. Wring it out and drape it over your face.

What we are doing is steaming your face as an esthetician would, but without the steam machine. You want to open your pores. This helps release any impurities from deep within your pores.
* As the washcloth begins to cool, gently wipe the oil and dirt away. This will also help remove any dead skin cells that are stubbornly clinging on.
* Rinse the washcloth out in hot water and wipe away any remaining impurities. You may have to do this two or three times more to remove any remaining dirt and oil residue, but it will come off leaving your skin with a beautiful, healthy glow. No additional cleansing is necessary.
* After you have rinsed well, you can either splash your face with cool water to help tone and close your pores, or if your face feels tight, you can moisturize.
* If your skin feels tight, take a tiny drop of your EVOO/CO, rub it between your clean, damp palms and pat it into your damp skin. Massage any oil residue into your skin so there is no film of oil left sitting on the surface. Being prone to breakouts, myself, I've found that this is perhaps the most important step.

Your skin should glow now

Samenvattend in het Nederlands:

Volgens het idee dat olie olie oplost, zal het reinigen van het gezicht met olie dus een diepreinigend effect geven omdat de olie zich mengt met de natuurlijke huidolie, en zo het vuil uit de huid trekt zodra je de olie afveegt.

Ik heb het hele topic uitgelezen en velen rapporteren dat er bij het afvegen van de olie 'hard plugs' meekomen, ofwel de verharde talg uit de porieen komt gewoon los! Ook zouden blackheads (wat is in Godsnaam ook weer het Nederlandse woord daarvoor?!) verdwijnen.

In het artikel raadt men een 50/50 mengsel van Extra Virgine olijfolie aan en Castorolie ('wonderolie' of 'ricinusolie' genoemd hier), maar verderop in de thread blijkt dat je ook jojoba-,amandel-, en andere olieen kunt gebruiken.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is goedkoop genoeg om het eens te proberen.
Ik heb het gisteren geprobeerd met wat olie die ik in huis had: Weleda Calendula huidolie.
Daar zit olijfolie en goudsbloemolie in. Ik smeerde het in de douche op mijn droge huid, en legde een natgemaakte hete washand over mijn gezicht. Daarna veegde ik de olie eraf.
En men..... mijn washandje was zwart, met witte 'dingetjes' hier en daar.
Mijn huid was superschoon, en een beetje droog (niet trekkerig) op de plekken die normaal wat vetter zijn. Dat bewijst voor mij de stelling dat olie blijkbaar echt olie oplost.
Daarna heb ik een beetje vochtinbrengende lotion aangebracht.
Mijn huid voelt lekker zacht aan en is niet vlekkerig (ik heb een gevoelige huid die sterk reageert op prikkels (kou, alcohol, kruiden).

Ik kan me voorstellen dat deze methode nog veel beter werkt voor mensen met een vette huid/puistjes. Dat blijkt ook wel uit dat forum. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
pi_35145168
Blackheads zijn volgens mij meeëters.

en klinkt interessant cinnamongirl
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 16 februari 2006 @ 12:58:46 #3
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_35149143
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_35187321
dus je zou in principe hiervoor gewoon olijfolie en wonderolie kunnen mixen? Dan ren ik nu nog even naar het kruidvat
pi_35190686
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 13:52 schreef Furia het volgende:
dus je zou in principe hiervoor gewoon olijfolie en wonderolie kunnen mixen? Dan ren ik nu nog even naar het kruidvat
Jup! Lees anders de thread even door, een schat aan info.
Ik ga er een paar weken mee door (ik gebruik amandelolie van Weleda), werkt het, dan is het echt super.
Dan zou ik maar 1 flesje nodig hebben voor reinigen en smeren. Is ook goedkoop.
pi_35190829
Als ik geen reinigingsmelk voor handen heb gebruik ik al jaren olijfolie Reinigt uitstekend! Maar ik ha dooit gehoord dat dat niet zo'n goed idee is bij je ogen. Maar ik weet er het fijne ook niet van.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_35191019
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:33 schreef Isabeau het volgende:
Als ik geen reinigingsmelk voor handen heb gebruik ik al jaren olijfolie Reinigt uitstekend! Maar ik ha dooit gehoord dat dat niet zo'n goed idee is bij je ogen. Maar ik weet er het fijne ook niet van.
Ja het schijnt dat er oliedeeltjes achter je oogbol kunnen raken en zo ontstekingen kunnen veroorzaken.
Maar ja, je kunt van zoveel dingen oogontsteking krijgen, makeupdeeltjes, je eigen huidolie, lenzen te lang inlaten etc.
pi_35191407
wel gaaf als het echt werkt die mee-eters willen maar niet weggaan
  vrijdag 17 februari 2006 @ 16:00:00 #9
61279 Coolfool
Belanda goreng
pi_35191884
wonderolie, is dat hetzelfde als Tea Tree Olie? Dat vind ik zo stinken! Voor de rest klinkt het als de moeite waard om eens te proberen!
pi_35192761
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 16:00 schreef Coolfool het volgende:
wonderolie, is dat hetzelfde als Tea Tree Olie? Dat vind ik zo stinken! Voor de rest klinkt het als de moeite waard om eens te proberen!
Nee dat zijn 2 verschillende olieen!
Wonderolie is het zelfde als castorolie ofwel rinicusolie.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 16:40:46 #11
107521 Furia
snoopy weer
pi_35193754
zou het perse extra vierge olijfolie moeten zijn? ik heb hier wel een fles staan, maar daar staat dat niet bij, komt gewoon bij de aldi of jumbo van daan geloof ik..

mmm.. als die wonderolie alleen voor reinigen wordt gebruikt, dan kun je dus ook alleen die pakken en daarna flinke vette creme opsmeren.. als ik het goed begrijp tenminste!

[ Bericht 35% gewijzigd door Furia op 17-02-2006 16:56:29 ]
pi_35193921
Ik gebruik Lush Ultrabland, da's hetzelfde principe eigenlijk. Alleen je moet wel goed afspoelen, anders is je gezicht wel een slagveld de dag erna.
Sanity is (not) statistical
  vrijdag 17 februari 2006 @ 16:54:26 #13
107521 Furia
snoopy weer
pi_35194348
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 16:44 schreef Maeghan het volgende:
Ik gebruik Lush Ultrabland, da's hetzelfde principe eigenlijk. Alleen je moet wel goed afspoelen, anders is je gezicht wel een slagveld de dag erna.
Lush heb je hier (in groningen) volgens mij nergens... en als ik iets zie dat ik wil, dan wil ik het ook eigenlijk altijd direct
pi_35196338
Dr. Hauschka gezichtsolie werkt op basis van hetzelfde principe;

Een vette, onzuivere huid krijgt met Dr.Hauschka Gezichtsolie weer zijn natuurlijke balans. Doordat voldoende vet wordt toegevoerd leert de huid de talgproductie zelf goed te regelen en ziet er daardoor weer fris en natuurlijk uit.

De vetvrije nachtverzorging van de Dr.Hauschka Cosmetica ondersteunt de stofwisseling van de huid gedurende de nacht; deze is juist dan het meest actief. Om deze natuurlijke uitscheidingsprocessen niet te belasten met een vette verzorging bevat het Dr.Hauschka verzorgingsprogramma voor de nacht stimulerende en regenererende plantenextracten. Hierdoor kan de huid vrij ademen en de zwakke punten en eenzijdige reacties herstellen. De huid blijft gezond en mooi.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_35220831
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:29 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Jup! Lees anders de thread even door, een schat aan info.
Ik ga er een paar weken mee door (ik gebruik amandelolie van Weleda), werkt het, dan is het echt super.
Dan zou ik maar 1 flesje nodig hebben voor reinigen en smeren. Is ook goedkoop.
Hou ons op de hoogte!
  zaterdag 18 februari 2006 @ 15:02:31 #17
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_35221684
mijn huid is inderdaad een stuk gezonder, zuiverder en minder pukkelig sinds ik gestopt ben met uitdrogende cleansers en matteerders en overgestapt ben op oliehoudende reinigers en vettere cremes.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_35224008
Ik heb altijd een erg droge huid, zou dit mijn huid dan juist nogmeer uitdrogen? verder klinkt het wel goed
en waar koop je die wonderolie?
pi_35226834
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 16:19 schreef Bob. het volgende:
Ik heb altijd een erg droge huid, zou dit mijn huid dan juist nogmeer uitdrogen? verder klinkt het wel goed
en waar koop je die wonderolie?
In ieder geval voor 2,29 bij het kruidvat. Staat bij de geneesmiddelen
pi_35250328
oke dan ga ik daar eens kijken
  zondag 19 februari 2006 @ 13:03:39 #21
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_35251086
Babyface van Lush is hetzelfde principe. Een vette face -bar die make up als sneeuw voor de zon doet verdwijnen en een zacht velletje achterlaat. Ik zweer bij reinigers op olie basis
pi_35251635
Hmm interessant, ga het proberen. Helaas nu alleen maar olijfolie in huis. Morgen op zoek naar wonderolie.
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_35253385
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom het nieuw is. De romeinen gebruikten al olijfolie. Eerst insmeren met olie, dan eraf halen met een schraper en dan in bad.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35255385
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 16:19 schreef Bob. het volgende:
Ik heb altijd een erg droge huid, zou dit mijn huid dan juist nogmeer uitdrogen?
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar zou deze methode ook helpen tegen een droge huid?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')