abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26712861
Haarverzorging op een andere manier dan wassen alleen:

Conditioner only!
quote:
Het mag dan wel een beetje vreemd klinken, maar het is mogelijk om balsem of conditioner te gebruiken in plaats van shampoo, en je haar zal even proper zijn! Vele mensen hebben er zelfs meer baat bij.

Voor CO ('Conditioner Only') is het best om een goedkope, lichte conditioner te gebruiken. Gebruik liever geen voedend of hydraterend product, maar een balsem die volume belooft, is beter. Als het te licht is om lang haar voldoende te verzorgen, zal het waarschijnlijk wel geschikt zijn voor CO. Maar, daarom is het ook belangrijk om na de wasbeurt je lengte te verzorgen met je normale, meer voedende conditioner.

Conditioners bevatten bestanddelen die talg en vuil losmaken van je haar en hoofdhuid, waardoor je ze gewoon van je haar kunt spoelen. Shampoos werken anders: die bevatten detergenten die de talg oplossen, maar daardoor wordt het beetje talg dat noodzakelijk is om je haar te beschermen, ook opgelost, waardoor je haar droog en kwetsbaar wordt.
Vaak wordt aangeraden je haar te wassen tot het 'piept' als je erover wrijft met je vingers. Dit is nu net hetgene wat je moet vermijden. Als je haar piept, is het inderdaad brandschoon, maar het zal niet zacht zijn, en je zult veel meer kans hebben dat het begint te kroezen. Je hoofdhuid wil dan de vochtbalans herstellen door meer talg te produceren, waardoor je haar dan weer vlugger vettig wordt. Daarom gebruik je beter geen shampoo's voor vet haar: ze zijn te agressief. Ze strippen je haar van alle talg, maar je hoofdhuid geraakt er alleen maar door uit balans en zal meer en meer talg blijven produceren.

Zelfs als je normaal geen conditioner op je hoofdhuid verdraagt omdat het je haar te vet maakt, is CO het proberen waard. Eens je het juiste product gevonden hebt, zal het je haar zacht, glanzend en gehydrateerd maken. En gezond haar is mooi haar!

Zo ga je te werk:

Maak je haar volledig nat, knijp er dan voorzichtig overtollig water uit. Neem genoeg conditioner om je hele haar te bedekken. Wees niet bang om teveel product te gebruiken - je haar moet volledig doordrenkt zijn met conditioner, en een beetje slijmerig aanvoelen. Nu kun je je haar opsteken of vlechten zodat het uit de weg is, of nog beter is om het te bedekken met een plastic douchekap. Laat dit minstens vijf minuten inwerken, langer is beter (ik krijg de beste resultaten met 10 tot zelfs 20 minuten).
Daarna laat je je haar weer los en masseer je je hoofdhuid. Hierdoor help je het vuil en de talg los te maken, dus dit is een belangrijke stap! Spoel hierna je haar grondig uit, tot wanneer het niet meer slijmerig, maar glad aanvoelt. Dit duurt langer om uit te spoelen dan shampoo, dus als je niet zeker bent, geef het nog een minuutje meer. Daarna breng je je zwaardere conditioner aan zoals je gewoonlijk doet na een shampoobeurt.

Meestal moet je echter wat experimenteren voor je de juiste manier van wassen gevonden hebt. Er kunnen vijf oorzaken zijn als je haar niet volledig proper is:
- de conditioner die je gebruikt hebt is niet licht genoeg. Voedende of hydraterende conditioners werken meestal niet voldoende.
- je hebt het niet lang genoeg laten inwerken.
- je hebt je hoofdhuid niet voldoende gemasseerd
- je hebt je haar niet voldoende uitgespoeld
- je hebt te weinig conditioner gebruikt.

Veel mensen hebben veel voordeel uit deze methode gehaald. Als je droog haar hebt, zal het je haar meer gehydrateerd maken. Als je vet haar hebt, zal het je hoofdhuid helpen om weer in balans te komen, zodat ze minder talg produceert. Het helpt golven en krullen uit te brengen, en het vermindert kroezend haar. Probeer het eens en merk het verschil!
Ik was mijn haar nu enkele weken op de CO manier, en ik ben er razend enthousiast over!

Meestal had ik nogal last van shampoo, mijn hoofdhuid is nogal gevoelig en kreeg snel jeuk dus van shampoo, erg vervelend. Door deze methode ben ik dus compleet irritatie vrij!

Ik neem de tijd graag voor mijn haar en gebruik eigenlijk alleen nog deze methode. je haar wordt er superzacht van, pluist nauwelijks en is heel schoon. Ondanks dat je geen shamppo gebruikt is je hoofdhuid echt heel erg schoon.

Conditioner only vergt iets meer tijd dan wassen alleen, en dus kun je het ook bijvoobeeld eens of tweemaal per week doen, en de rest gewoon shampoo.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26712914
TeeVeePee. Ik wil namelijk ook eens mijn haar 'anders' verzorgen.
pi_26712925
Voor de eerste cond. kun je een goedkope nemen van bijvoorbeeld Kruidvat of de andrelon cream & care (500ml voor 2 zoveel) Voor de tweede Cond. kun je een zwaardere nemen die meer doet dan alleen conditionen.

Denk aan gliss kur en degrelijke.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26712974
Condition, wash, Conditon
quote:
Als je je haar wast, wil je dat je haar schoon is. Dat is logisch. Het probleem met de meeste shampoo's is echter dat ze te agressief zijn, en te ontvettend zijn, waardoor je haar te droog en kwetsbaar wordt.

Het is belangrijk om een zachte shampoo te vinden. Dat hoeft daarom niet de duurste te zijn, maar de goedkoopste zijn meestal ook niet ideaal. Het beste is een beetje te experimenteren en verschillende merken uit te proberen tot je een shampoo gevonden hebt die bij jouw haar past: die het zacht, glanzend en kroesvrij maakt.
Een goede balsem of conditioner vinden is nog belangrijker, omdat die je haar hydrateert en voedt, en dat is essentieel voor gezond haar. Maar kijk ook eens naar de bestanddelen. Zitten er producten in die eindigen op '-cone' ? Dit zijn siliconen. Sommige mensen hebben er baat bij, terwijl ze bij anderen droog, dof haar veroorzaken, en een jeukerige hoofdhuid. Ze laten een laagje achter op je haar, om het glanzend te doen lijken en gemakkelijk kambaar te maken, maar het is belangrijk om er aandacht aan te besteden hoe jouw haar erop reageert, want ze veroorzaken vaak meer kwaads dan goeds.

Er zijn verschillende methoden om je haar te wassen. Een eerste is 'CWC', wat staat voor 'Condition, Wash, Condition'. Het idee hierachter is dat je je haarlengte beschermt terwijl je je hoofdhuid wast. Zo ga je te werk:

Eerste stap: C
Nadat je je haar goed nat gemaakt hebt, knijp je het overtollige water voorzichtig uit je lengte. Dan breng je een lichte balsem (bijvoorbeeld Wella Kruidenbalsam) aan, vanaf je nek tot aan de punten. Nog niet uitspoelen.

Tweede stap: W
Dan neem je een beetje shampoo, die je tussen je handen wrijft om te doen schuimen. Masseer je hoofdhuid met je vingertoppen, terwijl je af en toe je handen opnieuw tegen elkaar wrijft om de shampoo te verdelen. Vergeet de achterkant van je hoofd niet. Als je de shampoo over je hele hoofd verdeeld hebt, kun je alles uitspoelen. De shampoo zal samen met het spoelwater over je lengte lopen, wat genoeg is om je lengte schoon te maken, zonder te ontvettend te zijn.

Derde stap: C
Nadat je de shampoo en de lichte balsem goed uitgespoeld hebt, kun je een zwaardere, hydraterende conditioner (bijvoorbeeld Nivea conditioners) aanbrengen. Deze laat je enkele minuten inwerken, waarna je weer goed spoelt. Eindig met koud water (brrr!), dit laat je haar glanzen.

Probeer het uit, je zult zeker het verschil merken!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26713000
Zijn er ook verschillende net zoals bij Shampoo voor bijvoorbeeld dik haar, dun haar, noem maar op?
pi_26713062
hoe bedoel je?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26713100
En hoe was je nu eigenlijk je haar op een goede manier, vooral bij lang haar?
quote:
Eerste stap

Als je haar droog, beschadigd, moeilijk handelbaar is, als het gemakkelijk afbreekt, als je veel gespleten puntjes hebt, dan kun je veel voordeel halen uit een voedende behandeling voor je je haar wast. Hiervoor kun je kokosolie of olijfolie gebruiken die je verwarmt (oppassen voor te hete olie!). Je doet dit het best door een flesje olie in een kom heet water te dompelen, je kunt de temperatuur van de olie testen op je pols. Doop je vingertoppen in de olie en masseer goed in je hoofdhuid en je haar, maar concentreer je vooral goed op je haarpunten. Het is niet de bedoeling om je haar helemaal te doorweken met de olie - als je teveel olie gebruikt heb je straks misschien problemen om alles er weer uit te krijgen. Laat een handdoek even weken in heet water, wring out, wikkel hem rond je haar. Wacht minstens een half uur voor je je haar wast - langer indien mogelijk.

Tweede stap

Kam je haar voorzichtig en zorg ervoor dat alle klitten en knopen eruit zijn.
Spoel je haar met warm water (35° tot 38° C) tot het volledig nat is. Neem een kleine hoeveelheid shampoo (ongeveer ter grootte van een muntstuk van 2 euro) en masseer het licht in je haar en hoofdhuid. Verzamel je haar NIET bovenaan je hoofd, zo maak je alleen maar onnodige klitten! Spoel de shampoo uit met veel warm water.
Als je voelt dat de olie nog niet helemaal uit je haar is kun je de shampoo herhalen. Vergeet niet om goed na te spoelen.

Derde stap

Na elke shampoobeurt is het belangrijk om een voedende balsem of conditioner te gebruiken, en dit enkel op je haarlengte (vanaf je nek). Als je hoofdhuid de neiging heeft om te droog te zijn, kun je de conditioner ook daar aanbrengen. Concentreer je terug vooral op de punten. Laat minstens vijf minuten inwerken en spoel grondig uit met warm water. Eindig eventueel met koud water.

Vierde stap

Het doel van deze stap is het verwijderen van de film die shampoo of conditioner kan achterlaten op je haar. Deze kan voordelig zijn in die zin dat het het haar kan beschermen en gladder maken, maar het kan ook overtollig residu zijn die de producten achterlaten.
Hiervoor kun je een azijnspoeling gebruiken, best appelazijn. Verdun 2 tot 4 soeplepels appelazijn in een liter koud water en giet dit over je hoofd (oppassen voor je ogen!). Laat even inwerken en spoel met koud water.
Je kunt hiervoor ook een kruidenazijn maken.

Als je haar eerder vetting is, gebruik je de azijnspoeling na de conditioner (stap 3). Als je haar eerder droog is, gebruik je ze vóór de conditioner.

Vijfde stap

Wrijf je haar NIET droog met een handdoek, hierdoor heb je veel meer kans op beschadiging! Wikkel de handdoek rond je haar voor tien of vijftien minuten: zo wordt het overtollige vocht opgeslorpt.

Zesde stap

Gebruik eerst je vingers om je haar te ontwarren. Daarna kun je een naadloze kam gebruiken. Wees voorzichtig - je haar is nog kwetsbaarder wanneer het nat is! Begin met de punten te ontwarren en ga zo langzaam naar boven toe tot je het helemaal kunt doorkammen. Start NIET aan de wortel van je haar om zo de knopen en klitten eruit te trekken!
Het beste is om je haar gewoon aan de lucht te laten drogen. Als je echt een haardroger wil gebruiken, gebruik die dan enkel op de koude stand en als je haar bijna droog is.

Het is belangrijk om te zorgen dat je haar schoon is, maar vermijd te dikwijls wassen. Je kunt je har 'trainen' tot tweemaal per week wassen. Er zijn ook verschillende andere mogelijkheden, zoals CO of CWC (hierover meer in een volgend artikel). Experimenteer en zoek uit wat het beste is voor jouw haar. Als je voldoende aandacht besteedt aan de conditie van je haar is het eenvoudig om te weten wat het nodig heeft: voelt het droog aan, dan heeft het een voedende behandeling nodig.
Op deze manier zul je weelderig haar krijgen dat glanst en gezond aanvoelt.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 3 mei 2005 @ 23:26:48 #8
109826 Waywardian
Dat zeg ik!
pi_26713330
Moet je eigenlijk ook ff vermelden dat dit terug te lezen valt op www.longhair.be.
Pride is tasteless, colorless and sizeless. Yet it is the hardest thing to swallow.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 23:29:56 #9
55678 vliegtuigje
niet gek, neu
pi_26713449
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:12 schreef DarkElf het volgende:
Haarverzorging op een andere manier dan wassen alleen:
Conditioner only!
[..]
Heb je de indruk dat je haar hierdoor toch wel eerder vettig wordt, of niet, zoals het stukje zo'n beetje belooft?
Mijn haar is namelijk ontzettend vlug vettig en dit lijkt me de moeite waard om te proberen
Interessant topic!
pi_26713451
ja was er net mee bezig

de bron vermelden dus, maar het is idd longhair.be

Geweldige site met veel tips
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 3 mei 2005 @ 23:32:30 #11
109826 Waywardian
Dat zeg ik!
pi_26713534
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:29 schreef DarkElf het volgende:
Geweldige site met veel tips
Absoluut.
Pride is tasteless, colorless and sizeless. Yet it is the hardest thing to swallow.
pi_26713560
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:29 schreef vliegtuigje het volgende:

[..]

Heb je de indruk dat je haar hierdoor toch wel eerder vettig wordt, of niet, zoals het stukje zo'n beetje belooft?
Mijn haar is namelijk ontzettend vlug vettig en dit lijkt me de moeite waard om te proberen
Interessant topic!
je moet gewoon proberen welke cond. het beste werkt. De eerste keren kan het idd zijn dat je haar sneller vettig wordt (heb ik trouwens helemaal niet gehad) maar je hoofdhuid moet ook wennen aan deze hele andere manier van verzorgen.

Ik gebruik andrelon cream & care voor de eerste cond. Maak mijn haar nat, knijp het uit en doe een flinke hoeveelheid andrelon erin. daarna een handdoek om mijn hoofd en laat dat rustig een half uur of langer zitten.

Het is wel belangrijk dat je voor je het uit gaat spoelen je hoofdhuid goed masseert, zodat het schoon wordt. En heel heel erg goed uitspoelen.

De tweede cond. gebruik je gewoon zoals je cond altijd gebruikt.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26713671
Van je hoofdhuid masseren wordt je haar toch eerder vet?
Ik zou eerder olijfolie in laten trekken en dan uitwassen. Werkt bij mij, met vet haar prima.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26713792
je moet ook niet je hoofdhuid ruw bewerken maar gewoon zachtjes je hoofdhuid bewerken, zodat de cond. er nog eens goed doorheen gaat. als je daarna goed uitspoelt (echt ruim uitspoelen) en nog een cond. doet is je haar niet vet.

en zoals ik zei; je huid zal er even aan moeten wennen, duurt bij de een langer dan bij de ander maar iig is dit een hele milde manier om met je haar om te gaan wat vooral aan te raden is bij lang haar
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26713945
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:36 schreef krakkemieke het volgende:
Ik zou eerder olijfolie in laten trekken en dan uitwassen. Werkt bij mij, met vet haar prima.
Mijn ervaring is dat mijn haar met olijfolie sneller vet wordt juist, daarom gebruik ik het af en toe maar in een masker en tussendoor alleen op de punten een half uur voor het douchen.

als de olie bij mij in de buurt komt van mijn hoofdhuid krijg ik het er erg moeilijk uit en wordt mijn haar dus wel snel vet terwijl ik bijna nooit vet haar heb.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26713998
Haar wassen is het lekkerste!
  dinsdag 3 mei 2005 @ 23:57:24 #17
55678 vliegtuigje
niet gek, neu
pi_26714355
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:36 schreef krakkemieke het volgende:
Als verzorging dan ? 'k Neem aan dat je er je haar niet zuiverder door krijgt?

@ DarkElf, thx zo vlug geef ik het niet op.
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar weet je toevallig ook of het ook iedere dag kan?
Mijn haar is binnen een tot hoogstens anderhalve dag redelijk vet, dus ik vroeg me af of het kwaad kan om het 'op te bouwen' door eerst iedere dag op deze manier te wassen en het vervolgens af te bouwen.
pi_26714588
ik denk dat je gewoon moet kijken wat het beste werkt voor je, het is iig minder schadelijk deze methode dan gewone shampoo gebruiken.

eerst stond ik ook ieder dag mijn haar te wassen, houd van fris gewassen haar maar met de CO methode doe ik het om de dag en heb nog steeds schoon en fris haar dan
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 4 mei 2005 @ 00:09:14 #19
16715 Mylene
*schatje*
pi_26714768
Ik heb er wel eens eerder over gelezen. Volgens mij in de Marie Claire. Ik had me toen voorgenomen om het uit te proberen, alleen niet aan toegekomen. Anyway, het blijft erg goed klinken DarkElf, ik ga het binnenkort zeker uitproberen.

Shampoo is ook niet fijn, vaak ook te agressief. Zo gek klinkt het daarom nog geen eens .
pi_26714945
Idd een goede methode, je moet alleen de conditioner wel goed uitspoelen. Veel mensen stoppen met uitspoelen als hun haar nog soepel van de conditioner aanvoelt, maar hierdoor blijven de schubben openstaan (ofzo) en is je haar hierna juist kwetsbaarder.
ik ben het mannetje in de chinese kamer
pi_26714978
idd goed uitspoelen, tot je haar zacht is maar niet meer glibberig van de cond.

als je denkt dat het eruit is gewoon nog een minuutje extra spoelen voor de zekerheid
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26715234
Ik doe sinds een tijdje alleen met shampoo. Het is nu ook best droog. Ik heb alleen het idee dat van conditioners mijn haar slap en futloos wordt. Heb ik dan gewoon de verkeerde?

Want mooi haar is altijd fijn

Ik was m'n haar trouwens max. 3 keer per week met shampoo.
pi_26715324
van shampoo alleen droogt mijn haar idd ook uit dus dat zou best de reden kunnen zijn.

als je haar futloos wordt van cond. gebruik je misschien te veel (alleen op de lengte veel gebruiken en op je hoofdhuid niet te veel) of je hebt een verkeerde en dan moet je gewoon eens gaan testen welke wel goed werkt.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26715411
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 00:29 schreef DarkElf het volgende:
van shampoo alleen droogt mijn haar idd ook uit dus dat zou best de reden kunnen zijn.

als je haar futloos wordt van cond. gebruik je misschien te veel (alleen op de lengte veel gebruiken en op je hoofdhuid niet te veel) of je hebt een verkeerde en dan moet je gewoon eens gaan testen welke wel goed werkt.
De shampoo van Loreal die gele werkt echt wel goed. Ik kan daar wel de 2-in-1 van proberen of alleen de conditioner.

Maar je hebt verschillende. Van die goedkope slijmerige en die dure cremeachtige conditioners. Van die witte slijmerige krijg ik van dat saaie haar.
  woensdag 4 mei 2005 @ 00:34:11 #25
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_26715433
Ietwat offtopic, maar moest aan dit artikel denken bij je verhaal

Is overigens een hilarische website om eens op rond te struinen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')