abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35101662
Ik moest gisteren van een kast met van die witte meubelpanelen de zaagranden afkitten.
Ik dacht, dat kan gewoon met acrilaatkit, maar die raakte op. Ik had ook nog sanitairkit en siliconenkit. De sanitairkit is speciaal voor natte ruimten, dat is hier niet het geval. Dus de siliconenkit maar gebruikt. Maar dat is erg lastig spul om mee te kitten.
Als ik op de gebruiksaanwijzinen kijk, dan zijn ze haast allemaal wel geschikt voor het afdichten van meubelpanelen, dus daar schiet ik niet veel mee op.

Mijn vraag is nu: Welke kit is bedoeld voor welke klus? Enige tijd geleden was er ook een topic over, maar die ging over welk merk het beste is. Ik wil het hier hebben over welke soort kit.
Ik heb onder andere de volgende soorten:
- Acrilaat kit
- Siliconen kit
- Sanitair kit
Wellicht zijn er nog meer. Graag zou ik een soort opsomming hebben welke kit waarvoor bedoeld is.
  woensdag 15 februari 2006 @ 09:13:35 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_35101701
Sanitairkit is speciaal voor natte ruimen dus waterafstotend en extra dichtend of zoiets, maar dat betekent niet dat je het niet mag gebruiken in niet-natte ruimtes zou ik zeggen.
Verder heb ik er erg weinig verstand van en kijk ik altijd op die tubes in de winkel naar wat het meest overeen komt met wat ik moet doen.
pi_35102287
volgens mij is de meest standaard kit (de siliconenkit) hier wel geschikt voor.. True, het is een knoeizooi, maar het werkt wel
"Jij draait niet om de wereld, de wereld draait om jou"
  woensdag 15 februari 2006 @ 09:48:53 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35102426
Je hebt ook nog Butyleenkit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35102841
Wat is dan het verschil tussen de acrilaatkit en de soliconen kit?
En wat is Butyleen kit?
pi_35103089
Acrilaatkit is overschilderbaar. Siliconenkit is daar niet echt geschikt voor.
pi_35103236
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt ook nog Butyleenkit
En ook montage kit ....

Maar beide niet geschikt voor deze klus.
pi_35103672
Beetje offtopic, maar waarom werk je de meubelpanelen niet af met die speciale kantenfolie voor meubelpanelen. Dat spul wat je mbv een strijkijzer op de panelen moet plakken. Dat is een stuk netter dan kit smeren.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_35103850
Dat zou voor de (afgezaagde) zijkanten zijn. Wat ik hier bedoel zijn de kieren die ontstaan wanneer de planken haaks op elkaar staan. Dus de kier tussen de liggende plank en de rechtopstaande zijkant.
pi_35109485
Aha, ok. Nu snap ik hem.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 15 februari 2006 @ 14:13:57 #11
133499 Hoogbevaegd
death is not a threat, no more
pi_35111283
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 09:13 schreef Brighteyes het volgende:
Sanitairkit is speciaal voor natte ruimen dus waterafstotend en extra dichtend of zoiets, maar dat betekent niet dat je het niet mag gebruiken in niet-natte ruimtes zou ik zeggen.
Verder heb ik er erg weinig verstand van en kijk ik altijd op die tubes in de winkel naar wat het meest overeen komt met wat ik moet doen.
Sanitairkit is daarnaast ook schimmelwerend en voorzover ik weet niet overschilderbaar.
olen ihanin tyttö koko maailmassa
pi_35114101
Is sanitairkit dan weer hetzelfde als siliconenkit?
  woensdag 15 februari 2006 @ 19:19:12 #13
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_35123588
Sanitiar is schimmelwerend en verkrijgbaar is zuurvrij ivm acrylbaden.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_35128467
Waarvoor gebruik je dan siliconenkit?
pi_35128759
Ik haak ff in in dit topic. Ik zit ernstig te twijfelen welke kit er gebruikt is bij het afkitten van onze douchebak.

Wat kan er gebeuren als er verkeerde kit is gebruikt? (Siliconenkit ipv Sanitairkit)
pi_35129108
volgens mij is siliconenkit hetzelfde als sanitairkit....
Maar pin me er niet op vast.
en voor TS zou ik acrylaat kit aanbevelen, dat droogt ook snel meestal en is goed overschilderbaar(maar dat overschilderbaar lijkt me niet van toepassing bij jouw meubelplaat )
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:14:12 #17
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_35129155
Voor het afdichten van kieren in muren bij ramen hoekjes in kasten, MDF enz.

@Marsepein; Als het een acryl douchebak is dan moet er zuurvrije kit gebruikt zijn, is dan niet het geval dan kan het gaan lekken omdat het zuur in het acryl bijt. Het verschil tussen siliconekit en sanitairkit is niet zo graaot behalve dat de 1 minder snel gaat schimmelen, hangt dus ook van de vochtigheid en het schoonmaken af.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_35129561
Mmm, dan ga ik toch maar eens kijken of ik een tube kan vinden. Ik heb werkelijk geen idee of er sanitairkit is gebruikt. Er moet nog een restje liggen ergens. Anders de zooi er uit halen en opnieuw kitten (We wonen er nog niet, dus kan niet meteen controleren)
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:27:08 #19
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_35129880
Acrylaatkit
Overschilderbaar, elastisch en hartstikke makkelijk te verwerken met een vinger met zeepsop of beter: spuug!. Ideaal om naadjes en barstjes in houtwerk/muren of de overgangen daartussen mee weg te werken.

O, voor de douchebak sanitairkit gebruiken en geen acrylaat natuurlijk
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_35134395
Mee eens! Voor je kunststof douchebak ook even opletten dat het sanitairkit is die hecht op kunststof.
Op deze site heb ik wat meer info voor je gevonden: http://www.rubson.nl/ned/voegkitten.php
  donderdag 16 februari 2006 @ 11:16:36 #21
139923 dedennis
je fixt het met Klussen...
pi_35146080
tja siliconenkit is er ook in de ''gewone'' versie zo heb je dus ook siliconenkit+sanitary (den braven) deze is dus geschikt voor de douche idd voor acrylbaden is er een speciale siliconenkit (bij den braven is dit silicone no) dan is er natuurlijk nog siliconenkit voor natuursteen (dit is namelijk weer heel ander materiaal en bij diverse kitten wordt de natuursteen aangetast bij den braven is dit siliconen nm) montage kit is geen afdichtingskit dat is een lijm. dan zou je bijv. de bij bison bekende polymax of (den braven hybrifix super 7) kunnen gebruiken deze lijmt dicht en kit. siliconenkit kun je over het algemeen inderdaad niet schilderen hier zijn bijvoorbeeld bij beglazing de zwaluw window seal-p (voor alkyd verven) en zwaluw hybriseal (voor acryl verven) deze zijn beide op siliconenbasis om misverstanden te voorkomen heeft zwaluw de hybriseal 2ps uitgebracht (2ps staat voor 2 paint system) de naam zegt het al deze kun je met alkyd en acryl verven overschilderen.

voor de acryllaatkit deze mag inderdaad niet nat worden een uitzondering op deze regel is de acrylaatkit exterieur+ deze mag wel niet constant in vochtige ruimtes zitten maar mag wel meteen na het aanbrengen nat worden en is binnen en buiten toepasbaar
pi_35153627
Dus eigenlijk is het simpel:
- Voor droge plekken acrylaatkit, want die is makkelijk handelbaar en evt. overschilderbaar
- Voor natte ruimtes sanitairkit, want die is schimmelwerend.
De siliconenkit is eigenlijk overbodig.
Heb ik het dan goed begrepen?
pi_35158613
Ik denk het wel, maat ik denk dat siliconenkit veel goedkoper is dan sanitairkit. Daarom zal siliconenkit nog wel bestaan
pi_35160802
As ge 't niemeer wit, dan gebruikt ge kit,
ziede d'r dur, dan gebruikt ge PUR
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:41:23 #25
139923 dedennis
pi_35165732
juist dat klopt wel siliconenkit bestaat nog wel maar wordt bijna niet meer gebruikt het is inderdaad net als marsepein zegt

maar het is niet dat siliconenkit niet meer bestaat want ook sanitairkit is op siliconenbasis!
ik denk persoonlijk dat die naam er in de loop van de jaren ingebracht is door mensen en deze overgenomen is door de fabrikanten het ligt lekkerder in de mond en de toepassing is meteen duidelijk
pi_35166017
Je hebt ook zuurvrije siliconenkit en dat is dan weer sanitairkit. Maar dan vaak transparant.
How confusing
  donderdag 16 februari 2006 @ 21:00:20 #27
139923 dedennis
pi_35166566
ja ik heb het niet verzonnen, de azijnzuurvrije siliconenkit wordt vaak gebruikt voor de acrylbaden
want de zuurhoudende siliconenkit wordt steeds minder gebruikt die is trouwens wel goedkoper
pi_35264785
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:21 schreef Marsepein het volgende:
Mmm, dan ga ik toch maar eens kijken of ik een tube kan vinden. Ik heb werkelijk geen idee of er sanitairkit is gebruikt. Er moet nog een restje liggen ergens. Anders de zooi er uit halen en opnieuw kitten (We wonen er nog niet, dus kan niet meteen controleren)
Goed, ik heb e.e.a. gecontroleerd.

Wat blijkt, ik heb sanitairkit (laten) gebruiken om de kunstof douchebak af te kitten. Hoewel het sanitairkit heet is hij niet azijnzuurvrij.

Het is mooi gekit en sluit goed aan. Als het enige probleem de hechting is, dan laat ik het zitten tot ik zie dat het loskomt/niet meer hecht. Als ook mijn kunstof douchebak kan verkleuren of aangetast kan worden. Dan lig ik volgende week zaterdag een ochtendje op mijn knieen in de douchbak.

Wie kan mij uitsluitsel geven?
pi_35318068
quote:
Op zondag 19 februari 2006 19:37 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Goed, ik heb e.e.a. gecontroleerd.

Wat blijkt, ik heb sanitairkit (laten) gebruiken om de kunstof douchebak af te kitten. Hoewel het sanitairkit heet is hij niet azijnzuurvrij.

Het is mooi gekit en sluit goed aan. Als het enige probleem de hechting is, dan laat ik het zitten tot ik zie dat het loskomt/niet meer hecht. Als ook mijn kunstof douchebak kan verkleuren of aangetast kan worden. Dan lig ik volgende week zaterdag een ochtendje op mijn knieen in de douchbak.

Wie kan mij uitsluitsel geven?
Wie weet het antwoord op mijn vraag
pi_35360245
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 18:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
meesterlijk!!!
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_35360324
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 09:09 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Wie weet het antwoord op mijn vraag
Voor zover ik weet heeft het idd alleen te maken met de hechting de op Acryl baden nogal kritisch is. Ik kan geen verkleuringen ontdekken bij mijn wastafel en die zit nu bijna een jaar.
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_35362913
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 18:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
ik kende hem anders

zit het shit, gebruik dan kit
zit het te ruim, gebruik dan schuim
  woensdag 22 februari 2006 @ 22:07:46 #33
139923 dedennis
pi_35384872
mm ik zou het zelf loshalen maar afijn, idd is niet alle sanitairkit azijnzuurvrij omdat sanitairkit een algemene naam is voor siliconenkit die toepasbaar is in de badkamer

problemen die voorkomen zijn inderdaad verkleuring maar in sommige gevolgen aantasting van de kunstof baden enz. Wat is verstandig? ja sommige acrylbaden kunnen er wel tegen sommige niet

maar wie heb je het ''laten'' kitten want een aannemersbedrijf die weet heus wel welke kit ze moeten gebruiken (is te hopen tenminste) tja voor de zekerheid is het natuurlijk beter als je nog even de koker gebruiksaanwijzing leest (zeker weten dat hij azijnzuur houdend is ) en niet toevallig ook geschikt voor acryl baden/douche? verder ik persoonlijk zou als hij echt azijnzuurhoudend is hem verwijderen en opnieuw kitten want als hij aantast ben je nog niet jarig, de hechting is natuurlijk niet zo erg maar dan komt er wel water tussen en dan zal er schimmel opkomen dat is ook weer niet goed voor de voegen van de tegels

verder wordt hier in de buurt altijd gezegd:
als ge ut niet meer wit gebruikte kit
als ge nie wit warvur gebruikte pur
pi_35395989
Bedankt voor de antwoorden. Omdat ik niet helemaal gerust gesteld ben, ga ik het de leverancier van zowel kit als douchebak vragen.

En het kitten heb ik niet zelf gedaan, maar is ook niet door een aannemer gedaan, dus even geen aanspraak op garantie, snap je En ik weet zeker dat het azijnzuurhoudend is, dat staat tenminste op de kokers....

Als het verkleuren en aantasten van de bak wordt tegengesproken door mijn leverancier, dan laat ik het zitten. Het is namelijk wel erg netjes gekit. En ik denk dat ik dat niet zo netjes krijg.
pi_35396113
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 08:32 schreef Marsepein het volgende:
Als het verkleuren en aantasten van de bak wordt tegengesproken door mijn leverancier, dan laat ik het zitten. Het is namelijk wel erg netjes gekit. En ik denk dat ik dat niet zo netjes krijg.
Mochten ze dit zeggen, zou ik wel vragen of ze dit schriftelijk kunnen bevestigen, zodat jij later, mocht er toch iets fout gaan, iets hebt om op terug te vallen
pi_35397588
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 08:46 schreef Gurb het volgende:

[..]

Mochten ze dit zeggen, zou ik wel vragen of ze dit schriftelijk kunnen bevestigen, zodat jij later, mocht er toch iets fout gaan, iets hebt om op terug te vallen
Dat was ik wel van plan ja .... mijn douchebak zelf vervangen zit ik niet echt op te wachten ....
pi_41887333
Ik moet in de badkamer wat kiertjes dischtmaken, deze kiertjes zitten niet bij de douchebak maar bij de muren en raam enzo. Normaal gesproken heb ik geen last van schimmel enzo in de badkamer.

Kan ik daar gewoon acrylaatkit voor gebruiken ? Of is het beter om siliconenkit erop te smeren ivm vocht ?
pi_41887668
Ik zou daar acrylaatkit voor gebruiken. Dat is ook overschilderbaar.
pi_41942952
Thanks, alle naadjes gedicht en overgeschilderd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')