abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89543499
Jaco, hij doelde ook voornamelijk op Nederlanders die er 'op geilen', omdat die al relatief goede opleiding in Nederland kunnen krijgen. In de VS is het vrij logisch dat je voor het hoogst haalbare gaat, dat wordt ook van je verwacht in hun systeem.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_89545528
quote:
99s.gif Op maandag 13 februari 2006 23:02 schreef Billy_Mack het volgende:
Zelf lijkt het mij erg gaaf om er eens een halfjaar te studeren, puur om de sfeer te proeven en om mezelf te ontplooien ;) Heeft iemand ervaring met deze universiteit? Wat zijn de verhalen die jullie er over horen? Lijkt het jullie wat? ;) Bring it on! >:)
Mixed.

Ik heb zelf 4 jaar lang in een ziekenhuis gewerkt dat aan de Harvard Medical School was gelieerd. Onze faculty hadden daar een appointment, en konden daar dus les geven. Harvard is een snelkookpan. Iedereen is supergemotiveerd, en omdat ze geen tenure kennen, is de druk om te presteren bij de faculty enorm. Wat het in ons geval nog gekker maakte, was dat er constant ruimtegebrek was, dus onderzoekers probeerden elkaar een hak te zetten, zodat ze zelf meer kans maakten op meer lab/kantoorruimte.

Het mooie aan zo'n omgeving is dat er weinig kneuzen rondlopen, en dat iedereen zich uit de naad werkt. Er lopen heel veel mensen rond die eng-slim zijn. Van die betweters, die altijd gelijk hebben. Ze hebben ook aan een half woord genoeg, dus uiteindelijk is het heerlijk samenwerken, zo lang je ten minste samenwerkt, en niet met elkaar aan het concurreren bent.

Zelf heb ik in de 4 jaar een PhD gedaan, maar helaas niet bij Harvard. Dat had in principe wel gekund, maar waar ik in Nederland via een speciaal traject zonder het volgen van lessen tot het PhD programma werd toegelaten, komt er in het geval van Harvard heel wat meer bij kijken (TOEFL, GRE). Op school was ik nooit zo'n ster, en van standaardtesten word ik al benauwd zonder dat ik er aan deelneem, dus die weg lag niet echt open. Uiteindelijk associeren mensen in mijn vakgebied me toch met Harvard, om hetgeen ik daar gedaan heb, en daar gaat het uiteindelijk om.

Het grootste nadeel aan Harvard, aan de verschillende scholen en het onderzoek doen in Boston/Cambridge, is het feit dat je er zo lastig kunt wonen. Er is altijd herrie, huur is hoog, het is er 5 maanden per jaar ijskoud en het is een smerige stad. Desondanks een geweldige ervaring, en er is niemand die 'm af kan pakken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_89545598
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 10:21 schreef Drive-r het volgende:
Jaco, hij doelde ook voornamelijk op Nederlanders die er 'op geilen', omdat die al relatief goede opleiding in Nederland kunnen krijgen.
Dat vond ik een flauwe opmerking van hem. Van de mensen die hier vragen stellen, heb ik geen aanwijzing dat dit een rol zou spelen. Als je alleen op de naam geilt, dan val je trouwens vanzelf door de mand tijdens de selectieprocedure.

Hij stelt dat er geen zuivere reden is om naar een universiteit als Harvard te gaan, los van het onderzoek/budget argument. Ik gaf aan dat er -ook voor nederlanders- wel degelijk een aantal redenen bestaat, zoals de docenten (om een andere reden dan hun lesgevende kwaliteit), de mede-studenten en de academische sfeer.
  zondag 5 december 2010 @ 12:29:39 #229
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_89546085
Ben in oktober op Harvard geweest. Wat een campus, wat een stad, wat een sfeer. _O_

En wat betreft collegegelden, er werd me verteld dat als je ouders <$60k verdienen Harvard sowieso gratis is. Als ze tussen de $60k en de $180k verdienen betalen ze 10% van hun salaris en pas daarboven de volledige som. Geld hoeft dus nooit een obstakel te zijn. :)

Het moeilijkste is om er te worden aangenomen. :P
pi_89546264
Ik ga er waarschijnlijk volgend jaar april een kijkje nemen, ben erg benieuwd. Wel als toerist, overigens LP
pi_89546275
quote:
Op zondag 5 december 2010 12:14 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat vond ik een flauwe opmerking van hem. Van de mensen die hier vragen stellen, heb ik geen aanwijzing dat dit een rol zou spelen. Als je alleen op de naam geilt, dan val je trouwens vanzelf door de mand tijdens de selectieprocedure.

Hij stelt dat er geen zuivere reden is om naar een universiteit als Harvard te gaan, los van het onderzoek/budget argument. Ik gaf aan dat er -ook voor nederlanders- wel degelijk een aantal redenen bestaat, zoals de docenten (om een andere reden dan hun lesgevende kwaliteit), de mede-studenten en de academische sfeer.
Dat was het ook, maar ik gaf enkel aan het er deels mee eens te zijn.
  zondag 5 december 2010 @ 12:39:49 #232
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_89546433
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 12:34 schreef Haushofer het volgende:
Ik ga er waarschijnlijk volgend jaar april een kijkje nemen, ben erg benieuwd. Wel als toerist, overigens LP
Toen ik er rondliep kreeg ik gelijk zin om er te gaan studeren. Zelfs de meest luie studenten kregen dat gevoel. :D
pi_89546565
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 12:39 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Toen ik er rondliep kreeg ik gelijk zin om er te gaan studeren. Zelfs de meest luie studenten kregen dat gevoel. :D
Die drive mist hier in NL wel es, inderdaad. Ik kan er niet precies de vinger op leggen waar dat nou exact aan ligt. Voor een deel zal het het onderwijssysteem zijn :)
pi_89546788
Wat ik zelf wel minder vind in hun systeem, is dat die drive zich enorm focust op enkel de cijfers. Studenten focussen weinig op verder diepgang op fundamenteel begreep, enkel in de mate waar dat nodig is voor een goed cijfer. Maar liever rammen ze het boek in hun kop, zodat ze in ieder geval elke pagina voor de geest kunnen halen en zo een goed cijfers kunnen halen. Vaak begrijpen ze het dan niet eens enorm. Zo mocht ik al mijn Harvard jaargenoten tijdens training helpen met finance onderdelen, terwijl zij economie studeerden en ik werktuigbouwkunde _O-
pi_89548096
Ik denk dat jij in een heel andere cultuur hebt gestudeerd Drive-R. Lid van een studentencorps, aan een universiteit met een gemiddelde duur van 7.2 jaar per studie, per afstudeerder. TU Delft moedigt het dan ook aan om extra-curriculaire dingen, speciale projecten etc. te doen. Nu we nog even op dit onderwerp zijn wil ik graag zeggen dat de nieuwe plannen van dit kabinet deze structuur helemaal zouden verpesten. De TU Delft heeft al aangegeven dat ze van plan zijn het niveau drastisch te verlagen als deze regeling er doorheen komt; doei mooi BETA onderwijs in NL.

Op Harvard, Oxford, en mijn eigen Roosevelt Academy ligt dit anders wat betreft studieduur en verwachtingen. Er word verwacht dat je in de nominale tijd afstudeert. Het grootste probleem hiermee is altijd die afweging; cijfers behalen tegen het genieten en het leren. Voor je passievakken gaan ze vaak samen, genieten van het vak en daardoor haal je ook goede cijfers. Maar dat zal niet voor alle vakken gelden en dan is het gewoon performen om je GPA hoog te houden. En het feit is, zij die zeggen; geniet alleen, hebben vaak een lager GPA en beperktere mogelijkheden. Dat is eenmaal het resultaat in een wereld die gericht is op harde cijfers en feiten dan context. Nou moet ik wel zeggen dat je op de universiteiten met de VS veel kan laten zien met je extra-currics en motivatiebrieven :).

Met dit soort dingen is generaliseren ook een enorm probleem. Mensen die richting finance (en ook IBs gaan) hebben toch vaak een doel voor ogen en to a certain extent, a certain personality. Dit GPA (cijfer-) gerichte studeren komt ook doordat je op een bepaalde plateau (of klasse) wilt komen. Roosevelt Academy (en ook University College Utrecht) staat zowat gelijk in niveau als Oxford, Cambridge, Harvard, Ivy etc. Alleen hebben die (relatief nieuwe universiteiten) nog niet de reputatie die ze verdienen doordat studenten nog maar net begonnen zijn om een naam te maken in de wereld. Ik wil, persoonlijk, dolgraag tussen mijn 2e en 3e jaar ervaring opdoen middels een internship binnen een Investment Bank, om te kijken of het nou echt iets voor mij is. Ik zou graag ook een MBA op Harvard doen. It's all about the 'special feeling' and the brand image. Het uiteindelijke gedachten achter dit alles is natuurlijk wel het meeste uit jezelf halen, voor zover jij dat ziet.

Maargoed, op dit moment geniet ik enorm van mijn tijd op RA, al moeten we wel heel hard werken. Ik heb hiervoor een jaartje gestudeerd aan een 'normale universiteit' (studie economie) wat een enorm contrast geeft. Het was dan ook totaal niet interessant en uitdagend. Genieten, vooral van de ambitieuze professors en hun vakken, lekker extra-currics doen zodat je weken in de 70-80 uur lopen, en dan in de vakantie je rust pakken :).
I think a hero is an ordinary individual who finds strength to persevere and endure in spite of overwhelming obstacles.
Christopher Reeve
pi_89549483
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 13:32 schreef Hawkery het volgende:
Ik denk dat jij in een heel andere cultuur hebt gestudeerd Drive-R. Lid van een studentencorps, aan een universiteit met een gemiddelde duur van 7.2 jaar per studie, per afstudeerder. TU Delft moedigt het dan ook aan om extra-curriculaire dingen, speciale projecten etc. te doen. Nu we nog even op dit onderwerp zijn wil ik graag zeggen dat de nieuwe plannen van dit kabinet deze structuur helemaal zouden verpesten. De TU Delft heeft al aangegeven dat ze van plan zijn het niveau drastisch te verlagen als deze regeling er doorheen komt; doei mooi BETA onderwijs in NL.

Op Harvard, Oxford, en mijn eigen Roosevelt Academy ligt dit anders wat betreft studieduur en verwachtingen. Er word verwacht dat je in de nominale tijd afstudeert. Het grootste probleem hiermee is altijd die afweging; cijfers behalen tegen het genieten en het leren. Voor je passievakken gaan ze vaak samen, genieten van het vak en daardoor haal je ook goede cijfers. Maar dat zal niet voor alle vakken gelden en dan is het gewoon performen om je GPA hoog te houden. En het feit is, zij die zeggen; geniet alleen, hebben vaak een lager GPA en beperktere mogelijkheden. Dat is eenmaal het resultaat in een wereld die gericht is op harde cijfers en feiten dan context. Nou moet ik wel zeggen dat je op de universiteiten met de VS veel kan laten zien met je extra-currics en motivatiebrieven :).

Met dit soort dingen is generaliseren ook een enorm probleem. Mensen die richting finance (en ook IBs gaan) hebben toch vaak een doel voor ogen en to a certain extent, a certain personality. Dit GPA (cijfer-) gerichte studeren komt ook doordat je op een bepaalde plateau (of klasse) wilt komen. Roosevelt Academy (en ook University College Utrecht) staat zowat gelijk in niveau als Oxford, Cambridge, Harvard, Ivy etc. Alleen hebben die (relatief nieuwe universiteiten) nog niet de reputatie die ze verdienen doordat studenten nog maar net begonnen zijn om een naam te maken in de wereld. Ik wil, persoonlijk, dolgraag tussen mijn 2e en 3e jaar ervaring opdoen middels een internship binnen een Investment Bank, om te kijken of het nou echt iets voor mij is. Ik zou graag ook een MBA op Harvard doen. It's all about the 'special feeling' and the brand image. Het uiteindelijke gedachten achter dit alles is natuurlijk wel het meeste uit jezelf halen, voor zover jij dat ziet.

Maargoed, op dit moment geniet ik enorm van mijn tijd op RA, al moeten we wel heel hard werken. Ik heb hiervoor een jaartje gestudeerd aan een 'normale universiteit' (studie economie) wat een enorm contrast geeft. Het was dan ook totaal niet interessant en uitdagend. Genieten, vooral van de ambitieuze professors en hun vakken, lekker extra-currics doen zodat je weken in de 70-80 uur lopen, en dan in de vakantie je rust pakken :).
Fair comment. Ik weet alleen niet echt hoe die university college's in Nederland het gaan doen. Ik denk niet dat het fair is om te zeggen dat het niveau daar vergelijkbaar is met Harvard, etc... Een universiteit is meer dan goeie docenten en een gebouw, daar komt meer bij kijken. Neem dit alsjeblieft niet persoonlijk op, maar tot nu toe ben ik nog geen een keer onder de indruk geweest van je klasgenoten op sollicitaties. Ja, ze zijn meer gedreven dan de meeste Nederlandse studenten en kiezen dus deze richting in hun onderwijs. Maar wat je nog mist in Nederland is selectie.

Harvard heeft het voordeel dat ze de top kunnen kiezen, omdat iedereen zich aan meldt. Laten we eerlijk zijn, die university college's moeten het maar hebben van wie zich aan meldt en een beetje selectie. Dus zie ik daar mensen vandaan komen met een goeie drive, wat zeker een pluspunt is. Helaas zijn vaak simpelweg nog niet van het niveau dat we nodig hebben.
pi_89550984
*excuus
Virgiel = knorrenbloed!
pi_89551213
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 13:32 schreef Hawkery het volgende:

Snap zulke opmerkingen eerlijk gezegd nooit. Het beeld wat jij en andere daar van nog steeds hebben vind ik incorrect. Ik ben zelf Lid, doe twee studies (Werktuigbouwkunde en Rechten), rond ze beide nominaal af, en doe veel nevenactiviteiten. Ik denk dat bij het Corps juist enorm veel mensen met ambitie zitten. Tuurlijk, brallende ballen met drie polo's over elkaar heen zul je er ook vinden, maar het gros streeft hetzelfde doel na als jou alleen wensen zij dat op een andere manier in te bereiken.

gr.
Virgiel = knorrenbloed!
pi_89551291
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:12 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Fair comment. Ik weet alleen niet echt hoe die university college's in Nederland het gaan doen. Ik denk niet dat het fair is om te zeggen dat het niveau daar vergelijkbaar is met Harvard, etc... Een universiteit is meer dan goeie docenten en een gebouw, daar komt meer bij kijken. Neem dit alsjeblieft niet persoonlijk op, maar tot nu toe ben ik nog geen een keer onder de indruk geweest van je klasgenoten op sollicitaties. Ja, ze zijn meer gedreven dan de meeste Nederlandse studenten en kiezen dus deze richting in hun onderwijs. Maar wat je nog mist in Nederland is selectie.

Harvard heeft het voordeel dat ze de top kunnen kiezen, omdat iedereen zich aan meldt. Laten we eerlijk zijn, die university college's moeten het maar hebben van wie zich aan meldt en een beetje selectie. Dus zie ik daar mensen vandaan komen met een goeie drive, wat zeker een pluspunt is. Helaas zijn vaak simpelweg nog niet van het niveau dat we nodig hebben.
Tuurlijk zal het, vanwege de grote inkomst en cultuur verschillende wbt universiteiten in Nederland en Amerika wat verschil hebben. Maar als selectie echt de belangrijkste factor is, waar komen de zogenaamde 'talent' studenten dan naartoe wanneer ze voor hun bachelor nog niet de kans hebben om naar het buitenland te vertrekken? Qua selectie in het geheel genomen ben ik het met je eens, 8% Harvard tegen 40% RA en ongeveer 25% UCU is een groot verschil. Waar ik het over had waren bekenden van de twee universiteiten en oud-studenten, die aangaven dat het niveau vrijwel gelijk is op de twee universiteiten. Hoe komen ze hier dan aan?

En het niet onder de indruk zijn. Heb je toevallig recruiting voor GS gedaan ofzo :P? Je zit nu bij PE/Hedge toch, of heb ik het fout? I guess i'll have to be the exeption that proves the rule? Het zal mij niet minder gemotiveerd maken in elk geval. Haal nette cijfers, doe mijn extra-currics, heb ook wel echt interesse buiten het school gebeuren etc. Wat kan je dan nog doen, behalve daadwerkelijk ook van het sociale gebeuren kunnen genieten, om jezelf te onderscheiden in mijn situatie? PM mag ook.

Dank,
I think a hero is an ordinary individual who finds strength to persevere and endure in spite of overwhelming obstacles.
Christopher Reeve
pi_89551313
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:59 schreef amenhörrudu het volgende:

[..]

Snap zulke opmerkingen eerlijk gezegd nooit. Het beeld wat jij en andere daar van nog steeds hebben vind ik incorrect. Ik ben zelf Lid, doe twee studies (Werktuigbouwkunde en Rechten), rond ze beide nominaal af, en doe veel nevenactiviteiten. Ik denk dat bij het Corps juist enorm veel mensen met ambitie zitten. Tuurlijk, brallende ballen met drie polo's over elkaar heen zul je er ook vinden, maar het gros streeft hetzelfde doel na als jou alleen wensen zij dat op een andere manier in te bereiken.

gr.
Ik denk niet dat hij het zo bedoelt. Hij geeft enkel aan dat je er in Nederland meer aandacht is voor brede ontwikkeling, en geeft wat illustraties daarvan. En hij heeft gelijk, in Nederland is het prima om een studentenleven te hebben met meer sociale activiteiten, cultuur, etc...
pi_89551333
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:59 schreef amenhörrudu het volgende:

[..]

gr.
Uhh sorry, waar heb je het over? Ik heb nooit over lid zijn gesproken, enkel DriveR's persoonlijke historie en dat hij in een andere cultuur heeft gestudeerd en daardoor een andere visie heeft. Sterker nog, studeerde ik niet aan Roosevelt, dan was ik zelf lid geworden bij het Corps.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hawkery op 05-12-2010 15:10:59 ]
Christopher Reeve
pi_89551368
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:02 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik denk niet dat hij het zo bedoelt. Hij geeft enkel aan dat je er in Nederland meer aandacht is voor brede ontwikkeling, en geeft wat illustraties daarvan. En hij heeft gelijk, in Nederland is het prima om een studentenleven te hebben met meer sociale activiteiten, cultuur, etc...
Dat was de gedachte erachter :).
Christopher Reeve
pi_89551541
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:03 schreef Hawkery het volgende:

[..]

Uhh sorry, waar heb je het over? Ik heb nooit over lid zijn gesproken, enkel DriveR's persoonlijke historie en het feit dat hij in een andere cultuur heeft gestuurd en daardoor een andere visie heeft. Sterker nog, studeerde ik niet aan Roosevelt, dan was ik zelf lid geworden bij het Corps.
Ik constateer inderdaad dat ik het compleet verkeerd geīnterpreteerd heb. Mijn nederige excuses.

gr.
Virgiel = knorrenbloed!
pi_89551633
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:02 schreef Hawkery het volgende:

[..]

Tuurlijk zal het, vanwege de grote inkomst en cultuur verschillende wbt universiteiten in Nederland en Amerika wat verschil hebben. Maar als selectie echt de belangrijkste factor is, waar komen de zogenaamde 'talent' studenten dan naartoe wanneer ze voor hun bachelor nog niet de kans hebben om naar het buitenland te vertrekken? Qua selectie in het geheel genomen ben ik het met je eens, 8% Harvard tegen 40% RA en ongeveer 25% UCU is een groot verschil. Waar ik het over had waren bekenden van de twee universiteiten en oud-studenten, die aangaven dat het niveau vrijwel gelijk is op de twee universiteiten. Hoe komen ze hier dan aan?

En het niet onder de indruk zijn. Heb je toevallig recruiting voor GS gedaan ofzo :P? Je zit nu bij PE/Hedge toch, of heb ik het fout? I guess i'll have to be the exeption that proves the rule? Het zal mij niet minder gemotiveerd maken in elk geval. Haal nette cijfers, doe mijn extra-currics, heb ook wel echt interesse buiten het school gebeuren etc. Wat kan je dan nog doen, behalve daadwerkelijk ook van het sociale gebeuren kunnen genieten, om jezelf te onderscheiden in mijn situatie? PM mag ook.

Dank,
Talenten vind je in Nederland overal, daarom selecteren mensen in Nederland ook zo breed. Mensen zijn in Nederland minder geneigd voor een bepaalde universiteit te kiezen op basis van "naam", maar kiezen eerder voor hun eigen interesse. Dus je moet inderdaad harder zoeken dan in veel andere landen. En het selectie verschil tussen Harvard en UCU lijkt me nog wel iets groter dan dat, dat begrijp je hopelijk zelf ook wel (vergelijk even het aantal inwoners US met Ivy League studenten en datzelfde in NL). Daarbij krijg je in Nederland niet zozeer de top studenten op je stoep, die trekken volgens mij nog niet echt naar UCU ofzo, die gaan veelal nog steeds liever naar een universiteit die ze leuk vinden. Tot die tijd lijkt het me weinig toevoegen qua selectie, maar natuurlijk wel qua kwaliteit van onderwijs.

En je kunt altijd verhalen krijgen van bekenden die je zullen vertellen dat het niveau gelijk is. Wellicht is het waar, ik heb er niet gestudeerd. Ik vind het resultaat voorlopig gewoon niet zo bijzonder, maar dat is de ervaring van 1 persoon, dus maak je geen zorgen. En ja, ik deed recruitment voor een grote IB-er, details zijn niet nodig denk ik.

Ja, en wat kan je nog meer doen? Niet zoveel, dus maak je geen zorgen. Maar denk ook voor geen seconden dat UCU je ook maar enigzins een voordeel oplevert. Mensen zien net zo lief, of wellicht nog liever, een werktuigbouwer met goede cijfers, 7 jaar studie en wat leuke activiteiten.
pi_89551659
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:09 schreef amenhörrudu het volgende:

[..]

Ik constateer inderdaad dat ik het compleet verkeerd geīnterpreteerd heb. Mijn nederige excuses.

gr.
Foutjes kunnen gebeuren :). Zou je graag een potje bier aanbieden, maar we zitten helaas op een forum ;). Ben benieuwd of Drive-R nog wat tips heeft voor mij.
Christopher Reeve
pi_89551662
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:03 schreef Hawkery het volgende:

[..]

Uhh sorry, waar heb je het over? Ik heb nooit over lid zijn gesproken, enkel DriveR's persoonlijke historie en dat hij in een andere cultuur heeft gestudeerd en daardoor een andere visie heeft. Sterker nog, studeerde ik niet aan Roosevelt, dan was ik zelf lid geworden bij het Corps.
Ik heb ook in Amerika gestudeerd voor een half jaar, dus ik ben niet helemaal onbekende met die cultuur trouwens.
pi_89551785
Begrepen! Je beredenatie is absoluut duidelijk, de top % qua bevolkkingsaantallen komen specifiek terecht op die scholen, zeker in hun prestatiecultuur, terwijl de spread in NL veel groter is.

Als ik je zo hoor; gewoon doorgaan, extra-currics oppakken uit interesse (niet moeten enzo..) en proberen. Ik ga volgende zomer al wel alvast wat courses volgen op LSE, UCL of Oxford. Even wat meer ervaring opdoen en wat meer studeren in de richtingen die mij boeien, dan kan ik zelf ook een beetje kijken wat het verschil is :).
Christopher Reeve
pi_89551827
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:13 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik heb ook in Amerika gestudeerd voor een half jaar, dus ik ben niet helemaal onbekende met die cultuur trouwens.
Wat heb je gedaan, en kan je de cultuur omschrijven? (interesse!) Dit is denk ik ook gerelateerd aan Harvard.
Christopher Reeve
pi_89552119
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:18 schreef Hawkery het volgende:

[..]

Wat heb je gedaan, en kan je de cultuur omschrijven? (interesse!) Dit is denk ik ook gerelateerd aan Harvard.
Niks bijzonders, ik heb een periode Engineering gedaan op McGill in Montreal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar heen ging omdat ze een goed programma hadden en omdat de universiteit mee aan sprak. Hij wordt wel goed gewaardeerd door Amerikaanse collega's, maar dat is meer een bijkomstigheid waar ik later achter kwam.

Anyway, de cultuur was daar ook zoals ik eerder al omschreef: volledige focus op cijfers en weinig verdere diepgang. Ik vond het superleuk om een half jaar mee te maken, maar ik zou het niet voor mijn hele studie gedaan willen hebben. In Delft ben ik veel breder ontwikkeld, zowel qua binnen als buiten mijn studie, dat was daar nooit gebeurd en daar ben ik dus dankbaar voor.

Uiteindelijk heeft elk systeem zijn voor en nadelen. Er zijn mensen die in Nederland niet het best in zich naar boven halen en die op Harvard uitgeblonken hadden. En andersom zouden andere mensen op Harvard afgestompt zijn, terwijl ze in het Nederlands systeem "tot bloei" zijn gekomen. Mijn jongere broertje is enorm intelligent, maar een twijfelaar en vrij onzeker. Het anglosaksisch systeem had hem niet geholpen, eerder over het randje geholpen. In Nederland heeft hij enorm goed gestudeerd, werd hij gestimuleerd alle kansen te grijpen, is hij muziek gaan maken, toneel erbij gaan doen en een mooi, ontwikkeld product geworden.

Nou ja, dat is mijn visie althans.
pi_89552700
Oh, en je mag altijd PM-en, ik help graag waar mogelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')