quote:
Omar Marzoek, een Deense komiek, grapt vaak dat hij beter als hond dan als moslim was geboren. ,,Hier hebben honden een eigen begraafplaats, moslims niet. Als ik niet in een doodskist uit dit land wil worden gestuurd, zal ik mijn naam moeten veranderen in Fluffy.''
Tot voor kort deed het Fluffygrapje het altijd goed in Denemarken. Maar sinds de Deense krant Jyllands-Posten 12 cartoons heeft gepubliceerd over de profeet Mohammed, is de sfeer veranderd. ,,Paki, ga naar huis'', krijgt Omar steeds vaker te horen. ,,Het wordt alsmaar moeilijker in dit land om een moslim comedian te zijn'', merkt hij op. ,,De integratiepolitiek is mislukt. Voor de huidige regering betekent integratie: ,Laat ons een Turkse avond organiseren en een buikdanseres uitnodigen'.''
Groeiende haat tegen islam
Omar Marzoek is niet de enige die vindt dat het verkeerd aan het lopen is in Denemarken. Verschillende commentaarschrijvers wijzen erop dat het tolerante Denemarken eigenlijk een mythe is. Niemand zag de groei van de vreemdelingenhaat de jongste jaren. Volgens Martin Burcharth, een Deense journalist, is de publicatie van de cartoons een voorbeeld van de toenemende haat tegen de islam in Denemarken. Spotprenten waarin de christenen of de holocaust op de korrel werden genomen, komen immers niét in aanmerking voor publicatie.
In Denemarken, een land van 5,4 miljoen inwoners, leven zo'n 200.000 moslims. Nog steeds, na meer dan 20 jaar, hebben zij geen eigen kerkhoven en mogen zij geen moskeeën bouwen. Met de komst van de anti-immigratiepartij in de Deense politiek, de Deense Volkspartij, is de situatie er voor de moslims alleen maar op achteruitgegaan. Sinds de laatste verkiezingen heeft de rechts-liberale regering in het parlement de steun nodig van de Deense Volkspartij. De immigratieregels zijn sindsdien alleen maar verstrengd. Vreemdelingen kunnen geen asiel meer krijgen op humanitaire gronden, sociale uitkeringen voor asielzoekers zijn verlaagd en gezinshereniging is aan meer voorwaarden gebonden.
De kritiek van de Europese mensenrechtencommissaris en de Hoge Commissaris voor Vluchtelingen van de VN heeft de regering niet van mening doen veranderen. ,,Mensen zijn niet langer bereid om belastingen te betalen om iemand die Ali heet te steunen. Ali komt immers van een ver land en spreekt een andere taal.'' Dat is de analyse die Flemming Rose gisteren in The New York Times maakte. Flemming Rose is de Deense cultuurredacteur die de omstreden Mohammed-cartoons had gepubliceerd en die nu voor onbepaalde tijd op verlof is gezet.
Volkspartij wint stemmen
De Deense Volkspartij, die tegen immigratie is, spint garen uit deze toestand. De leidster van de partij, Pia Kjaersgaard, schrijft in haar nieuwsbrief dat de islamitische gemeenschap vol zit met leugenaars die zorgwekkende ideeën hebben over democratie en vrouwen. ,,Zij zijn de vijand binnenin, ze zijn het Trojaanse paard, een islamitische maffia.'' Uit een opiniepeiling, die in de Jylland-Posten staat, heeft de partij de jongste maand 3,6% winst gemaakt. Ze zou nu op 17,8% van de Deense kiezers kunnen rekenen. De sociaal-democraten gaan achteruit.
,,Als de politici zo extreem worden, dan is mijn rol als comedian uitgespeeld'', denkt Omar Marzoek. ,,Hoe kan ik ze nog overtroeven?'' Marzoek overweegt om zijn koffers te pakken en naar Londen te vertrekken.
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=G8VO5BDL Schandalig als ik dit zo alles lees heeft Denemarken ernaar gemaakt . Denemarken haat Moslims en allochtonen terecht dat de Moslims boos zijn.
Denemarken als een beschaafde land
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.